Alles over motorbanden vraag je hier, deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nsmeijer

Die hard MF'er
6 apr 2015
844
154
Ridderkerk
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Er zijn op dit moment nieuwere en betere sportbanden te koop dan de PP3.......

Zou best kunnen hoor, gaf alleen mijn mening nadat ik zijn verhaal las; Sportief straatgebruik, redelijke km's, af en toe circuit en ook goed in slecht weer. Voor mij voldoen ze daar zeker aan.

Wat jij zegt met die 190 band tov die 180 dat geloof ik nog niet zo... Je leest voornamelijk andersom.

Geen ervaring op eenzelfde fiets met beide maten overigens, maar leg mij eens uit waarom een 190 band beter stuurt?
 
Laatst bewerkt:
Zou best kunnen hoor, gaf alleen mijn mening nadat ik zijn verhaal las; Sportief straatgebruik, redelijke km's, af en toe circuit en ook goed in slecht weer. Voor mij voldoen ze daar zeker aan.

Wat jij zegt met die 190 band tov die 180 dat geloof ik nog niet zo... Je leest voornamelijk andersom.

Geen ervaring op eenzelfde fiets met beide maten overigens, maar leg mij eens uit zou je mij willen uitleggen waarom een 190 band beter stuurt?

146-0302-tire5-01-zoom.jpg
 
Zou best kunnen hoor, gaf alleen mijn mening nadat ik zijn verhaal las; Sportief straatgebruik, redelijke km's, af en toe circuit en ook goed in slecht weer. Voor mij voldoen ze daar zeker aan.

Wat jij zegt met die 190 band tov die 180 dat geloof ik nog niet zo... Je leest voornamelijk andersom.

Geen ervaring op eenzelfde fiets met beide maten overigens, maar leg mij eens uit waarom een 190 band beter stuurt?

De 190/55 heeft een vergelijkbare ronding/bolling als een 180/55, alleen doordat hij iets hoger is staat de motor wat meer op zijn neus. Bij de SP-1 levert dat best wel wat winst op, en met de SP- 1 heb ik al heel wat bandensetjes versleten op het circuit.

De 190/50 moet je ver van weg blijven, dan gaat de SP-1 zwaar sturen (voor zover hij dat zo wie zo al niet doet.......)
 
De 190/55 heeft een vergelijkbare ronding/bolling als een 180/55, alleen doordat hij iets hoger is staat de motor wat meer op zijn neus. Bij de SP-1 levert dat best wel wat winst op, en met de SP- 1 heb ik al heel wat bandensetjes versleten op het circuit.

De 190/50 moet je ver van weg blijven, dan gaat de SP-1 zwaar sturen (voor zover hij dat zo wie zo al niet doet.......)

hey dat wist ik niet, weer wat geleerd. Thanks! :)
 
Laatst bewerkt:
Let wel: dit is een theoretisch verhaal. De bandvorm is niet voor elke band hetzelfde.
Zet 5 verschillende merken 190/55ZR17 naast elkaar, en je hebt minimaal 3 verschillende vormen......

Ik kan dat bevestigen, nadat de Michelin pp2ct op was heb ik de dunlop sportsmart2 gemonteerd, liep de band tegen de achterbrug met de kettingspanner helemaal terug.
Beiden banden in de maat 190/55.
 
Let wel: dit is een theoretisch verhaal. De bandvorm is niet voor elke band hetzelfde.
Zet 5 verschillende merken 190/55ZR17 naast elkaar, en je hebt minimaal 3 verschillende vormen......

Dat klopt..... maar bij vrijwel alle merken is de 190/55 een stuk ronder dan de standaard op de SP-1 gemonteerde 190/50.

Er zit tussen de merken onderling veel verschil in bandvorm, maar dat is over het algemeen niet maat afhankelijk maar merkafhankelijk.
 
Achtertband is ook een BT45, profiel is vergelijkbaar, heeft alleen niet de scheurtjes en is uit 2013. Achterband is wel vrij plat op het loopvlak.

Rij nu een paar weken op deze motor en merk dat ik me toch niet zo zeker voel over die voorband, laat ze wel allebei vervangen.

Nog aanraders voor een bepaalde band? Ik rij op een honda cb 500 en gebruik hem vooral voor plezier ritjes, woon-werk is 5 min fietsen :)
ik rijd nu 3 maandjes woonwerk met mn cb500 en bt45 bandjes. prima dingen, voelen zelfs koud goed aan en in de regen doen ze het dikke prima! op droog rijd je de stepjes er mee aan de grond en bij sportief straatgebruik doen ze het ook prima ( zie: "schaaf" op youtube )
 
Zou best kunnen hoor, gaf alleen mijn mening nadat ik zijn verhaal las; Sportief straatgebruik, redelijke km's, af en toe circuit en ook goed in slecht weer. Voor mij voldoen ze daar zeker aan.

Wat jij zegt met die 190 band tov die 180 dat geloof ik nog niet zo... Je leest voornamelijk andersom.

Geen ervaring op eenzelfde fiets met beide maten overigens, maar leg mij eens uit waarom een 190 band beter stuurt?
de pilot powers vind ik persoonlijk wel echt een stap terug als hij van een s20 afkomt.

de evo heeft echt bizar veel meer levensduur en daar kan je aardig mee vegen hoor, rijd de stepjes er bijna mee aan de grond maar dan ga je wel merken dat de band er moeite mee heeft ( ook de reden voor mij om over te stappen.

op mijn lijstje staat:
Pirelli Rosso Corsa ( die ga ik sowieso uitproberen, hoor ee hele goeie verhalen over en ken meerdere die er onder de 2 min mee rijden op Assen )

Bridgestone S21 ( die laat ik even voor wat het is, mij te nieuw.. eerst maar even bewijzen wat die kan en ik houd niet zo van testkonijn spelen :p )

bridgestone RS10 ( De straatversie van de R10, de R10 is als seconde lijm op het circuit, plakt als een malle maar is echt een kutband voor op straat en een drama in de regen.. ze zeggen dat de rs10 dit beter opvangt maar je kan er donder op tegen zeggen dat in de regen rijden niet leuk is )

Dunlop D211 ( dit is een rasechte semislick en ook geen fijne jongen in de regen.. in Italie had ie nog 2mm over en met een zx6r liep ik alleen maar te gummen in de regen, maar zodra het droog is.. manmanman wat een plakkers, op het circuit nog niet geprobeerd maar ken er een paar die ze gebruiken en de band helpt je gerust naar de 1:49 op Assen )

dat was mijn lijstje om "sportiever" te gaan riiden dan met de S20 evo.

groeten
 
Bijval uit onverwachte hoek :} ;) dank u snelle ZX-10R mannen.
Ik denk (inderdaad) ook al drie jaar over Rosso's bij de volgende wissel.. inmiddels de III geworden. :Y
(Maximus Decimus reed er indertijd ook ruim onder de twee minuten mee..)

De Bridgestones vind ik gewoon mooi :$ maar zat nog nooit zo lekker op de motor als indertijd met de SC2. :)

Je moet niet de Corsa Rosso 3's hebben maar de Rosso Corsa's, duidelijk verschil!
DIABLO™ ROSSO CORSA - Motorcycle tyres | Pirelli <-- deze wil je!

Deze wil je niet: DIABLO ROSSO™ III - Motorcycle tyres | Pirelli
 
Goed mannen. _O-
Net voor de pauze de pagina opgezocht om nu te bestellen. Just in time. _O-

full


Ik zal even checken.
Al eerder die verwarring gehad met Pirelli, maar hoe het nu werkelijke zat. :+

Edit. toch even thuis checken of ik nu 190/50 of 190/55 heb.
De motor stuurt al licht genoeg, nerveuzer hoeft het niet te worden.
 
Laatst bewerkt:
Goed mannen. _O-
Net voor de pauze de pagina opgezocht om nu te bestellen. Just in time. _O-

[afbeelding]

Ik zal even checken.
Al eerder die verwarring gehad met Pirelli, maar hoe het nu werkelijke zat. :+

Edit. toch even thuis checken of ik nu 190/50 of 190/55 heb.
De motor stuurt al licht genoeg, nerveuzer hoeft het niet te worden.

Op de RSV4 hoort een 190/55 OF 200/55....... in de eerste jaren werd hij geleverd met een 190/55 en was de 200/55 een alternatief. Nu is dat andersom.

Hopelijk gaat het woensdag bij de MAC goed met het geluid, een klant van me met zijn RSV4RF kreeg laatst de zwarte vlag. Ondanks de dB killer in zijn demper, die rijdt nu met een astmatische RSV4 bij de MAC. :X
 
Op de RSV4 hoort een 190/55 OF 200/55....... in de eerste jaren werd hij geleverd met een 190/55 en was de 200/55 een alternatief. Nu is dat andersom.

Hopelijk gaat het woensdag bij de MAC goed met het geluid, een klant van me met zijn RSV4RF kreeg laatst de zwarte vlag. Ondanks de dB killer in zijn demper, die rijdt nu met een astmatische RSV4 bij de MAC. :X
Vorige week ging het ook goed. ;) (Acrapovic met killer)

200 is ook wel vet. :+ Tnx. (in het boekje staat zowel de 190/50 als 190/55 en 200/55 bij de Factory)

No way back ..en bandenleader scheelde nog 25 euro extra met motorbandenmarkt.
 
Laatst bewerkt:
de pilot powers vind ik persoonlijk wel echt een stap terug als hij van een s20 afkomt.

de evo heeft echt bizar veel meer levensduur en daar kan je aardig mee vegen hoor, rijd de stepjes er bijna mee aan de grond maar dan ga je wel merken dat de band er moeite mee heeft ( ook de reden voor mij om over te stappen.

op mijn lijstje staat:
Pirelli Rosso Corsa ( die ga ik sowieso uitproberen, hoor ee hele goeie verhalen over en ken meerdere die er onder de 2 min mee rijden op Assen )

Bridgestone S21 ( die laat ik even voor wat het is, mij te nieuw.. eerst maar even bewijzen wat die kan en ik houd niet zo van testkonijn spelen :p )

bridgestone RS10 ( De straatversie van de R10, de R10 is als seconde lijm op het circuit, plakt als een malle maar is echt een kutband voor op straat en een drama in de regen.. ze zeggen dat de rs10 dit beter opvangt maar je kan er donder op tegen zeggen dat in de regen rijden niet leuk is )

Dunlop D211 ( dit is een rasechte semislick en ook geen fijne jongen in de regen.. in Italie had ie nog 2mm over en met een zx6r liep ik alleen maar te gummen in de regen, maar zodra het droog is.. manmanman wat een plakkers, op het circuit nog niet geprobeerd maar ken er een paar die ze gebruiken en de band helpt je gerust naar de 1:49 op Assen )

dat was mijn lijstje om "sportiever" te gaan riiden dan met de S20 evo.

groeten
Ik heb de RS10's op mijn GSXR750 liggen. Ik ben er super tevreden mee, plakken echt als een gek. Maar het zijn de eerste banden die ik op deze motor heb, dus eigenlijk niet echt veel referentie. Ik vind ze qua profiel wel erg sexy :+

Heb er begin Juni op Zandvoort een sessie mee in de motregen gereden en dat was billen knijpen.
 
Twee weken geleden op Assen..
Oldskool Pilot Powers jonge! Pure nostalgie. :+ :+



Het zou vandaag wel redelijk zijn met Pipo's op de baan.
Wat een rotweer deze week. :P

Morgen kon ik naar Zandvoort, maar daar valt nu niets te halen. -O-
Twee bochten zijn gladder dan op de openbare weg..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de RS10's op mijn GSXR750 liggen. Ik ben er super tevreden mee, plakken echt als een gek. Maar het zijn de eerste banden die ik op deze motor heb, dus eigenlijk niet echt veel referentie. Ik vind ze qua profiel wel erg sexy :+

Heb er begin Juni op Zandvoort een sessie mee in de motregen gereden en dat was billen knijpen.
ik hoor daar inderdaad meer mensen over dat het goede banden zijn, maar in de regen... tja.. niet voor gemaakt hahaha
 
Ik ben een weekendje weggeweest op de R6 uit 2001 van mijn broertje naar de Nürburgring. Na 2 rondjes vielen me onderstaande ondiepe krassen op:

g1nm2OM.jpg


Michelin Pilot Powers 2 CT

Ze lijken heel oppervlakkig, maar ik ben wel benieuwd hoe dit kan ontstaan? Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan