Allrisk verzekeren, en toch niet alles betaald?

KingCoder

Begeisterungsmeister [bəˈgaistərʊŋs-ˈmaistɐ]
9 jan 2002
11.503
184
Oss
Ik heb een nieuwe motor gekocht en aangezien ik niet eerder zo'n jonge fiets gehad heb, heb ik ook geen ervaring met allrisk verzekeren, en een nieuwe fiets die gaat natuurlijk wel in de all-risc.

Naïef als ik ben ging ik er vanuit dat dat dan betekend dat alles vergoed wordt, zèker in geval van diefstal. Toch? Nu zit ik Post van RS555 in topic 'Ze worden steeds gekker die motorrijders'

In het topic kan ik niet meer reageren maar ik vraag het me toch af... hoe zit dat dan? Kennelijk was deze motor all-risc verzekerd en is na diefstal maar de helf uitgekeerd (overigens met 15.000 wel een dure helft maar da's een andere kwestie)
 
In het algemeen: In het eerste jaar keert de verzekering de nieuwwaarde uit, daarna de dagwaarde.

Lees je polisvoorwaarden er op na voor de precieze details.

[edit] Mooie motor! Gefeliciteerd!!
 
nou heb ik zo m'n bedenkingen bij het hele verhaal van die RS555 aangezien deze user ze niet allemaal op een rijtje heeft. Ik zou dan ook niet teveel waarde hechten aan die uitspraak aangezien we niet de achterliggende feiten weten. Wie weet stond de motor wel midden in de nacht zonder sloten in een grote stad en sluit de verzekeraar dat uit. Dat zijn zo al drie punten (nacht, geen sloten, grote stad) die veel verzekeraars in hun voorwaarden kunnen vermelden ;)
 
nou heb ik zo m'n bedenkingen bij het hele verhaal van die RS555 aangezien deze user ze niet allemaal op een rijtje heeft. Ik zou dan ook niet teveel waarde hechten aan die uitspraak aangezien we niet de achterliggende feiten weten. Wie weet stond de motor wel midden in de nacht zonder sloten in een grote stad en sluit de verzekeraar dat uit. Dat zijn zo al drie punten (nacht, geen sloten, grote stad) die veel verzekeraars in hun voorwaarden kunnen vermelden ;)


Daar zit wat in ja. Ik heb de motor nog niet en dus de polis ook niet maar men vertelde mij al wel dat ik een alarm en een goedgekeurd slot moet hebben. Ik kan me inderdaad voorstellen dat als ik 'm ergens met een hema-slot neer zet zonder alarm, dat men niet al te happig op betalen zal zijn.
Goed punt, had ik niet aan gedacht.
 
Daar zit wat in ja. Ik heb de motor nog niet en dus de polis ook niet maar men vertelde mij al wel dat ik een alarm en een goedgekeurd slot moet hebben. Ik kan me inderdaad voorstellen dat als ik 'm ergens met een hema-slot neer zet zonder alarm, dat men niet al te happig op betalen zal zijn.
Goed punt, had ik niet aan gedacht.
welke verzekering ? eens kijken wie er daar meer ervaring mee heeft ...

Aangezien je een nogal dure motor hebt gekocht, zijn er vaak extra eisen (daarom moet je dus ook een (GOEDGEKEURD) alarm)
 
Vaak staat in polisvoorwaarden 's nachts overdekt o.i.d. en met een ART4+ slot, en "aard- en nagelvast", maar dat laatste is per definitie nimmer het geval bij totale diefstal.... :( |(
Zie ook www.stichtingart.nl.
 
Volgens mij is de motor en helm van RS555 gestolen door iemand die kwam proefrijden en niet meer terugkwam. (Hij had zijn motor te koop staan)
Daarom heeft de verzekering maar 50% uitbetaald.
 
Volgens mij is de motor en helm van RS555 gestolen door iemand die kwam proefrijden en niet meer terugkwam. (Hij had zijn motor te koop staan)
Daarom heeft de verzekering maar 50% uitbetaald.

Had hij nog mazzel :X

Joy ridding wordt nl. ook niet altijd vergoed :N
Volgens mij zelfs nooit.

[me]Svijf zal zijn polisvoorwaarden daar eens op moeten nalezen O-) [/me]
 
Joyriding is diefstal en diefstal wordt vergoed..... mits je verzekerd bent uiteraard....

Verzekeringen hanteren nogal eens verschillende voorwaarden. Sommige verzekeringen eisen b.v. dat de motor in een stenen berging wordt ondergebracht. De eis van een ART4 gekeurd slot hebben ze allemaal, sommigen willen dan ook altijd een goedgekeurd alarm (SCM) anderen weer pas boven een bepaalde aanschafwaarde.
Hetzelfde gelt voor de uitbetaling. Sommigen hebben een nieuwwaardeclausule, waardoor je motor de eerste 2 of drie jaar tegen nieuwwaarde is verzekerd. Daarna wordt dan óf de dagwaarde (ANWB lijst) óf een vaste waardedaling (eerste 2 jaar bv. 2% per maand daling, daarna 1% per maand) uitgekeerd.

Kortom.... lees de polis dus goed door.
 
Volgens mij is de motor en helm van RS555 gestolen door iemand die kwam proefrijden en niet meer terugkwam. (Hij had zijn motor te koop staan)
Daarom heeft de verzekering maar 50% uitbetaald.

Klopt, proefrijden met als onderpand een gestolen auto...... -O-

De uitbetaling was een coulance van de verzekering.... (toch nog 50% ipv niks!)

Je polisvoorwaarden doorlezen is idd het beste wat je kunt doen, desnoods de situatie fotograferen dat je aan de eisen hebt voldaan !
(en die foto's inleveren bij de verzekering als "bewijs" voordat er wat gebeurd)

Grtzzz Simon. 8-)
 
nou heb ik zo m'n bedenkingen bij het hele verhaal van die RS555 aangezien deze user ze niet allemaal op een rijtje heeft. Ik zou dan ook niet teveel waarde hechten aan die uitspraak aangezien we niet de achterliggende feiten weten. Wie weet stond de motor wel midden in de nacht zonder sloten in een grote stad en sluit de verzekeraar dat uit. Dat zijn zo al drie punten (nacht, geen sloten, grote stad) die veel verzekeraars in hun voorwaarden kunnen vermelden ;)
:^ + zijn helm is daar bij ook nog eens gestolen, dus hij zou wel erg "zuinig" op zijn spullen geweest zijn :N _O- . Je moet natuurlijk wel minimaal aan de voorwaarde van de verzekering voldoen.
Als je al een iets oudere motor heb, moet je je afvragen of all-risk het wel waard is. Wa+casco is meestal een betere optie, mits je de motor met eigen geld gefinaceerd heb
 
nou heb ik zo m'n bedenkingen bij het hele verhaal van die RS555 aangezien deze user ze niet allemaal op een rijtje heeft. Ik zou dan ook niet teveel waarde hechten aan die uitspraak aangezien we niet de achterliggende feiten weten. Wie weet stond de motor wel midden in de nacht zonder sloten in een grote stad en sluit de verzekeraar dat uit. Dat zijn zo al drie punten (nacht, geen sloten, grote stad) die veel verzekeraars in hun voorwaarden kunnen vermelden ;)

Dit is een beetje een domme opmerking! Zeker omdat je de achterliggende feiten had kunnen weten als je het topic even had doorgelezen. Ik houd het er maar even op dat dit vooroordeel over deze poster op dit forum voortkomt uit "enigszins ongenuanceerd denken". Denk eerst even na voor je iemand de mantel uitveegt

Verzekering heeft, zoals hier al is opgemerkt, maar de helft uitgekeert omdat het hier een proefrit betrof die eindigde in een diefstal (en geen joyriding, want dat is iets heel anders juridisch gezien). Omdat de verzekeringnemer onvoldoende voorzorgsmaatregelen had genomen om zijn eigendom te beschermen tijdens de proefrit (slechts een auto als onderpand genomen die later gestolen bleek), mogelijk ook geen melding had gemaakt aan de verzekering dat er proefgereden ging worden, (krijg je vaak erg nuttige tips bij hoe je je eigendom onder deze omstandigheden wel kunt beschermen, plus dat de maatschappij hierbij het extra risico als zodanig kan aanvaarden), is uit coulance slechts de helft vergoed. En dat is mooi meegenomen zal ik maar zeggen.

Advies: Lees je polisvoorwaarden goed, dan weet je welke risico's alsnog voor eigen rekening komen.
 
Polisvoorwaarden!

Ik heb een 3 jaar nieuwwaarde regeling! Dat betekend dat indien ik voldoe aan de eisen die de verzekering aan mij stelt dat ze me 3 jaar lang bij schade diefstal en wat dan ook de volle mep betalen.
 
Dit is een beetje een domme opmerking! Zeker omdat je de achterliggende feiten had kunnen weten als je het topic even had doorgelezen. Ik houd het er maar even op dat dit vooroordeel over deze poster op dit forum voortkomt uit "enigszins ongenuanceerd denken". Denk eerst even na voor je iemand de mantel uitveegt

dit is geen domme ongenuanceerde opmerking. De betreffende user blijft in dat topic stellig volhouden dat iedereen schuldig is en dat je bij de rechter je onschuld moet bewijzen. Kun je je onschuld niet bewijzen dan ben je schuldig en moet je boeten. Iemand die zoiets beweert heeft ze IMO niet op een rijtje en is een ernstige verstoring voor onze fragiele samenleving waarin iedereen toch al op gespannen voet met elkaar leeft en elkaar om het minste of geringste doodsteekt, de hersens inslaat of op andere manieren onheil toebrengt.

Als jij van mening bent dat de gang van zaken zoals die user ze schetst normaal, stel ik voor dat je eens een cursus doet over de nederlandse regels en omgangsnormen. Dat je geen letterlijke wetboeken uit je hoofd kan ik mee leven, maar dit is toch wel een van de basisbeginselen waarvan je mag verwachten dat iedereen ze kent en correct toepast.
 
dit is geen domme ongenuanceerde opmerking. De betreffende user blijft in dat topic stellig volhouden dat iedereen schuldig is en dat je bij de rechter je onschuld moet bewijzen. Kun je je onschuld niet bewijzen dan ben je schuldig en moet je boeten. Iemand die zoiets beweert heeft ze IMO niet op een rijtje en is een ernstige verstoring voor onze fragiele samenleving waarin iedereen toch al op gespannen voet met elkaar leeft en elkaar om het minste of geringste doodsteekt, de hersens inslaat of op andere manieren onheil toebrengt.

Als jij van mening bent dat de gang van zaken zoals die user ze schetst normaal, stel ik voor dat je eens een cursus doet over de nederlandse regels en omgangsnormen. Dat je geen letterlijke wetboeken uit je hoofd kan ik mee leven, maar dit is toch wel een van de basisbeginselen waarvan je mag verwachten dat iedereen ze kent en correct toepast.

Je dwaalt af Vic... denk nou niet dat omdat de software er zo uit gaat dat je zomaar een beetje off-topic mag posten... doe es ff normaal!

:P
 
dit is geen domme ongenuanceerde opmerking. De betreffende user blijft in dat topic stellig volhouden dat iedereen schuldig is en dat je bij de rechter je onschuld moet bewijzen. Kun je je onschuld niet bewijzen dan ben je schuldig en moet je boeten. Iemand die zoiets beweert heeft ze IMO niet op een rijtje en is een ernstige verstoring voor onze fragiele samenleving waarin iedereen toch al op gespannen voet met elkaar leeft en elkaar om het minste of geringste doodsteekt, de hersens inslaat of op andere manieren onheil toebrengt.

Als jij van mening bent dat de gang van zaken zoals die user ze schetst normaal, stel ik voor dat je eens een cursus doet over de nederlandse regels en omgangsnormen. Dat je geen letterlijke wetboeken uit je hoofd kan ik mee leven, maar dit is toch wel een van de basisbeginselen waarvan je mag verwachten dat iedereen ze kent en correct toepast.

Poeh hé, jij hebt lange tenen!!!! Over kort aangebonden en een gebrekkig gevoel van tolerantie gesproken.

Laat ik vooropstellen dat met mijn juridische kennis niets mis is en ik de grondbeginselen van onze rechtsstaat, met daarin de positie van ons rechtssyteem, redelijk goed ken.

Waar ik op reageerde was deze opmerking van je:

Ik zou dan ook niet teveel waarde hechten aan die uitspraak aangezien we niet de achterliggende feiten weten. Wie weet stond de motor wel midden in de nacht zonder sloten in een grote stad en sluit de verzekeraar dat uit.

De andere zaken die jij er nu bij haalt vind ik redelijk "off-topic" en getuigen mogeljk zelfs van enige vorm van intolerantie van jouw kant! Ook is jouw reactie naar mij over de top, omdat ik je slechts aanspreek over het feit dat je niet de feiten gebruikt die een rol gespeeld hebben bij de diefstal van de motor van RS555: namelijk dat diens onvoorzichtigheid bij het proefrijden er oorzaak van zijn dat RS555 slechts een fractie van het verzekerde gedrag heeft uitgekeerd gekregen. Dat is binnen dit topic relevante informatie omdat KingCoder zich afvraagt of het wel zinvol is om een All-risk verzekering af te sluiten.

Verder denk aan je hart, tel tot 10!
 
Laatst bewerkt:
Het wordt erg gezellig hier.

Ik heb gelukkig geen ervaring met diefstal e.d. Heb mijn fiets wel allrisk verzekerd en kan hem in de winter downgraden tot WA of WA plus (Centraal Beheer). Lekker flexibel. En scheelt veel geld. Weet wel dat de ene maatschappij gemakkelijker uitbetaalt dan de andere. Maar altijd goed de kleine lettertjes lezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan