Ander achtertandwiel

Bananeman

MF veteraan
24 jan 2002
37.148
57
Veldhoven (Noord Brabant)
Ik heb al ff gezocht en het één en ander gevonden over andere tandwielen, tandwielverhouding, etc., maar had toch nog wat vraagjes.

Ik ben van plan om binnenkort een ander achtertandwiel te monteren (42 i.p.v. 40) om de motor wat "feller" te maken. Ik weet dat de topsnelheid iets lager komt te liggen; ik heb gehoord 5%, klopt dit?

Verder: heeft een ander achtertandwiel gevolgen voor de snelheidsmeter en/of kilometerteller? Kloppen die nog steeds?
 
Toen ik vorig jaar mijn cbr600 hurricane kocht zat er een kleiner voortandwiel op (14 ipv 15)
Ben er niet echt over te spreken. In de eerste versnelling een alles-of niets-gevoel. In de overige versnellingen een stuk nerveuzer omdat ie veel sneller in toeren klimt.
Aangezien het mijn eerste eigen fiets is, gaf dat aanvankelijk niet echt veel zelfvertrouwen.
Ben er nu wel redelijk aan gewend overigens, maar toch.. zodra ik de ketting en tandwielen moet vervangen gaat er weer een 15 tands op.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik vorig jaar mijn cbr600 hurricane kocht zat er een kleiner voortandwiel op (14 ipv 15)
Ben er niet echt over te spreken. In de eerste versnelling een alles-of niets-gevoel. In de overige versnellingen een stuk nerveuzer omdat ie veel sneller in toeren klimt.
Aangezien het mijn eerste eigen fiets is, gaf dat aanvankelijk niet echt veel zelfvertrouwen.
Ben er nu wel redelijk aan gewend overigens, maar toch.. zodra ik de ketting en tandwielen moet vervangen gaat er weer een 15 tands op.

Heb je al op eén gereden met een 15 tands?
Of denk je gewoon dat je fiets rustiger wordt?
 
Maybe. Ik ken in mijn directe omgeving geen mensen met een cbr. Bij die paar fietsen waar ik ooit op heb gezeten (ER5, CB550, CX500s, GPX600) had ik dat gevoel niet. Ik heb het over normaal wegrijden, normaal stadsverkeer. In die gevallen kan ik het dus moeilijk verwijten aan het feit dat het een cbr zou zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan