Android Smartphone Navigatie

Dat maakt een smartphone niet goedkoper dan een Zumo of Rider maar het is veel zorgelozer. En juist dat laatste is mij heel veel waard.
Als ik een route aan het rijden op de motor, wil graag die route zorgeloos kunnen rijden. De techniek is daar een belangrijke factor in.
Mijn buurman rijdt nog steeds met Garmin (Zumo XT op dit moment) en is nog steeds regelmatig aan klooien omdat de headset niet werkt, de Zumo raar doet of wat dan ook mis gaat met de navigatie/bluetooth bij hem.

Zal wel aan de headset van buurman liggen, of buurman is een prutser :+
Heb 0,0 problemen met de BT van mijn Zumo 346, Cardo powered Schuberth M1 module verbind probleemloos net als de el cheapo Android telefoon (Poco X3) voor FM meldingen.

Buurman heeft wel beter beeld op zijn Zumo XT dan jij en ik dankzij het transflective scherm (zonweerkaatsend).

Onze eisen zijn volgens mij vergelijkbaar, route tekenen op de computer en deze probleemloos kunnen rijden.
Vervolgens de route finetunen mbv het tracklog.

Liep in den beginne te klooien met een TomTom (4) van het werk in de tanktas, Linux systeem bestudeerd en het menu uitgebreid met het route menu. Routes via Tyre. Daarna TomTom op de Windows Mobile uitschuiftelefoon (Android bestond nog niet). Werd erg heet in de tanktas en viel uit. Daarna voor het echte spul gegaan: GPSMAP60CSx

1652038241364.png
.


Superapparaat met wat beperkingen (max 50 routepunten en altijd herberekenen), wel transflective screen, tracklog en trackback functionaliteit.
Routes tekenen en inladen via mapsource. En het allerbelangrijkste, powered by penlight (AA) batterijen.
Ruim 10 jaar mee gedaan.

Dat waren oude tijden en nu weer terug naar de onze :+

Paar jaar geleden een Zumo 346 gekocht.
Nadelen:
  • Geen transflective screen (is de prijs ook naar)
  • Touchscreen amper te bedienen met handschoenen aan (je moet dus kiezen voor herberekenen aan of helemaal uit, onder het rijden bedienen is niet echt een optie)
  • Basecamp is niet echt lekker om routes mee te tekenen, teken ze zelf in MRA en trek ze dan door Basecanp heen. Laadt de track in de Zumo en laat deze er een route van maken. Best practice is om de track ook weer te geven op de kaart.
  • Voertuigkabel gaat uit van een vaste aansluiting, USB variant niet leverbaar / in assortiment. Heb er zelf een USB kabel aan gesoldeerd.

Verder wel tevreden met de Zumo, lekker simpel apparaatje dat je zo op je stuur drukt en doet wat het moet doen. Geeft prima aanwijzingen en laat meldingen van FM vanaf je telefoon zien en horen :]
 
Zal wel aan de headset van buurman liggen, of buurman is een prutser
Het probleem wat hij heeft en ik bij zumo ook last van had, is de intercom met de passagier. Die kan i.c.m met een Zumo knap vervelend doen.
Daarnaast heeft mijn buurman voor dit soort dingen wel een kort lontje. Gezien beroep verwacht ik meer expertise van hem.

Tegenwoordig probeer mijn buurman ook een koppeling met zijn BMW dashboard te maken. Dat geeft alleen maar meer problemen.

Buurman heeft wel beter beeld op zijn Zumo XT dan jij en ik dankzij het transflective scherm (zonweerkaatsend).

Het beeld van de XT is in de volle zon inderdaad beter. Maar de schermen van de hedendaagse smartphones geven over het algemeen ook erg weinig klachten.
 
Yep. Heb ook getwijfeld een tijdje, maar ben nu om. Geen probleem met laden van routes(mits internet) en het automatisch overslaan van routepunten werkt ook steeds beter
Nou mijn abonnement loopt bijna af,en vorige week nog route gereden mijn man voorop met de tomtom,routes uiteraard met mra gelijk gemaakt,maar toch blijft hij me dan terugsturen,en waarom geen idee en dan zie ik die gekleurde puntjes niet meer aankomen..
Ik ben er nog steeds niet tevreden over,probeer nog paar keer en anders ga ik of tomtom erbij kopen,of tomtom mobiele navigatie uitproberen maar met name bij slechte wegen valt mijn gsm door de trillingen gewoon uit.....pffffff ellende iedere keer weer en mijn oude tomtom urban rider uit 2013 die doet namelijk niks meer zat liftime updates op,maar wordt niet meer geupdate en schakelt zich steeds uit,heb al fabriekinstelingen gedaan en opnieuw gedownload maar niks helpt ....Fijn van tomtom zeg........mag eigenlijk verwachten bij life time updates dat je dat dan ook krijgt,vraag me af ,als je zoiets voor de rechter gooit of je dan je geld terug krijgt,want binnen 8 jaar is geen liftime toch!!!!
 
Als je de bijbehorende voorwaarden doorleest zijn zul je zien dat “lifetime” bepaald niet levenslang is…
En daar gaat de rechter niets aan veranderen.
 
Nou mijn abonnement loopt bijna af,en vorige week nog route gereden mijn man voorop met de tomtom,routes uiteraard met mra gelijk gemaakt,maar toch blijft hij me dan terugsturen,en waarom geen idee en dan zie ik die gekleurde puntjes niet meer aankomen..
Ik ben er nog steeds niet tevreden over,probeer nog paar keer en anders ga ik of tomtom erbij kopen,of tomtom mobiele navigatie uitproberen maar met name bij slechte wegen valt mijn gsm door de trillingen gewoon uit.....pffffff ellende iedere keer weer en mijn oude tomtom urban rider uit 2013 die doet namelijk niks meer zat liftime updates op,maar wordt niet meer geupdate en schakelt zich steeds uit,heb al fabriekinstelingen gedaan en opnieuw gedownload maar niks helpt ....Fijn van tomtom zeg........mag eigenlijk verwachten bij life time updates dat je dat dan ook krijgt,vraag me af ,als je zoiets voor de rechter gooit of je dan je geld terug krijgt,want binnen 8 jaar is geen liftime toch!!!!
Tomtom bedoelt niet jouw "life time" maar de life time van het product wat je koopt helaas, maar opzich niet heel gek.
gok dat Tomtom wel in hun voorwaarden heeft staan hoe lang hun life time vinden, zoals @JaVaWa ook aangeeft.
 
Nou mijn abonnement loopt bijna af,en vorige week nog route gereden mijn man voorop met de tomtom,routes uiteraard met mra gelijk gemaakt,maar toch blijft hij me dan terugsturen,en waarom geen idee en dan zie ik die gekleurde puntjes niet meer aankomen..
Ik ben er nog steeds niet tevreden over,probeer nog paar keer en anders ga ik of tomtom erbij kopen,of tomtom mobiele navigatie uitproberen maar met name bij slechte wegen valt mijn gsm door de trillingen gewoon uit.....pffffff ellende iedere keer weer en mijn oude tomtom urban rider uit 2013 die doet namelijk niks meer zat liftime updates op,maar wordt niet meer geupdate en schakelt zich steeds uit,heb al fabriekinstelingen gedaan en opnieuw gedownload maar niks helpt ....Fijn van tomtom zeg........mag eigenlijk verwachten bij life time updates dat je dat dan ook krijgt,vraag me af ,als je zoiets voor de rechter gooit of je dan je geld terug krijgt,want binnen 8 jaar is geen liftime toch!!!!
Ik kan natuurlijk hier vandaan niet bekijken wat er misgaat bij je, maar vwb de bevestiging van je telefoon zou je blijkbaar gewoon een betere moeten kopen. Ik gebruik Quadlock icm RAM mount en dat zit als een huis op mijn niet geheel trillingsvrije Moto Guzzi, ook op slechte wegen geen probleem. Ik vermoed dat het probleem meer bij jou zit dan bij MRA Navigatie, maar dat is giswerk vanaf een afstand uiteraard. Ik ben tevreden iig.... Wat een ander doet mag hij of zij zelf weten natuurlijk.
 
....Fijn van tomtom zeg........mag eigenlijk verwachten bij life time updates dat je dat dan ook krijgt,vraag me af ,als je zoiets voor de rechter gooit of je dan je geld terug krijgt,want binnen 8 jaar is geen liftime toch!!!!
Wat is een gemiddelde levenscyclus voor een navigatie apparaat?
Als ik kijk in de lijst van Uneto-VNI staat dat een navigatie na 2 jaar gewoon afgeschreven is. Dus 8 jaar is al heel oud. De rechter zal vermoedelijk ook deze lijst aanhouden. Nu gaat een navigatie echt wel langer mee maar 8 jaar blijft nog steeds al aardig op de leeftijd. Daarnaast is de Urban Rider van een oude software generatie. Die ziet TomTom waarschijnlijk graag van de markt verdwijnen. Scheelt kosten.

TomTom en Garmin ondersteunen de navigatie systemen gewoon langer dan de genoemde 2 jaar. Daarnaast is het voor de fabrikanten goed inzichtelijk hoeveel apparaten uit een bepaalde serie er nog gebruikt worden. Je moet immers je navigatie aan je PC hangen voor de updates. Dit is mede bepalend voor wat Lifetime inhoudt. Wordt een serie nog veel gebruikt (procentueel gezien). Dan kan het zijn dat Lifetime nog wat wordt opgerekt.

De Zumo 660 krijgt ook nog kaartupdates. Dat was eerder 4 keer per jaar. Nu is dat nog maar 1 keer per jaar. Dus die loopt ook op de laatste benen.
 
De Zumo 660 krijgt ook nog kaartupdates. Dat was eerder 4 keer per jaar. Nu is dat nog maar 1 keer per jaar. Dus die loopt ook op de laatste benen.
Zelfs de zumo 550 (de voorganger) krijgt nog steeds updates*O*Je hebt het dan over een model dat 16 jaar geleden geïntroduceerd is.

Overigens is het zo dat de NT-versie van de kaart minder vaak geupdate wordt dan de NTU-versie. De NTU zit in de nieuwere zumo's, de NT in de 220, 550 en 660. Je zou dus verwachten dat binnenkort de NT-versie eruit gaat. Echter, verbazingwekkend genoeg wordt in de nieuwe Montana 700 ook de NT-versie gebruikt. Dat betekent dat het afschrijven van de NT-versie er voorlopig niet in zal zitten, zodat ook de oude zumo's nog steeds kunnen meegenieten van updates.
 
Ik kan natuurlijk hier vandaan niet bekijken wat er misgaat bij je, maar vwb de bevestiging van je telefoon zou je blijkbaar gewoon een betere moeten kopen. Ik gebruik Quadlock icm RAM mount en dat zit als een huis op mijn niet geheel trillingsvrije Moto Guzzi, ook op slechte wegen geen probleem. Ik vermoed dat het probleem meer bij jou zit dan bij MRA Navigatie, maar dat is giswerk vanaf een afstand uiteraard. Ik ben tevreden iig.... Wat een ander doet mag hij of zij zelf weten natuurlijk.
Goedemorgen allen, Een deel zit ook bij mijn motor ,harley trilt nu eenmaal meer, mijn bevestiging is oké, rammount en x grip.20220518_080834.jpg
En als ik alleen rijd doordeweeks of met dames zet ik de tomtom erop...
Maar een deel van MRA klopt gewoon nog niet en dat merk ik ,omdat ik de routes maak,weet hoe die hoort te lopen, mijn man voorop met tomtom,en nog gaat hij klaarblijkelijk omdat hij punt heeft gemist,(waar en waarom geen idee) me steeds terug sturen,waarom nog puntjes net als vroeger die itn,die je dan steeds terugstuurd....(is zo niet van 2022)
Ik kijk nog even hoe het eventueel verloopt op onze motorvakantie volgende week, en anders ga ik denk ik voor tomtomgo of toch tomtom550 zelf erbij, maar aangezien ik een onvoorspelbaar lijf heb vind ik dat wel gortig...

En wat betreft life time,ik zou echt niet ermee naar rechter gaan hoor,maar zeg alleen dat het me tegenvalt, vanaf 2008 hebben we tomtom,eerst de rider,daarna de urban rider en nu de 550...maar dus de 3 e navigatie in 14 jaar...(bewaar ze wel worden Mischien collectors items🤣)
 
Lang verhaal.
Rij offroad met de motor.
Krijg bijna alles kapot.
Heb nu een Montana 650 en recent een montana 700.
De ogen worden minder.
En ik wil zo lang als mogelijk zonder bril rijden onder m.n crossbril.
Ik zit voorzichtig te denken om de garmin 700 een rotschop te geven.
De Montana 650 heeft al iets van 5 jr z.n best gedaan.
Dus die zal zo langzamerhand wel eens stoppen met werken.
Heb een Blackview als mobiel.
Goed toestel maar na 3 jr gebruik.
Beginnen er nu wat probleempjes te komen.

Wat zijn zo mijn wensen.

Ik rij dus voor bijna 90%tracks.
Af en toe navigeren naar pomp of slaapplek.
Een goede mobiel.
Camera niet zo belangrijk.
Wel draadloos opladen of ander systeem usb C blijft bij mijn gebruik 1 dag heel op de motor.
Nadeel draadloos opladen wat kan met m.n Blackview, het spul wordt serieus warm/heet.
Er gaat veel energie verloren door het inductie gebeuren.
En dat krijg je terug in hitte.
Geweldig natuurlijk als je in Ijsland rijd.
Maar niet voor mij,ik rij regelmatig in Marokko spanje portugal.

Volgende probleem.
Volgens m.n zoon omdat de Blackview chinees toestel is krijgen ze problemen om er fatsoenlijke Android versie op te zetten.
Met gevolg dat mijn toestel al vanaf het begin problemen geeft met koekel playstore.
Zo krijg ik bv. Ook niet mijn gehoor apparaten gekoppeld met bluetooth.
Elke fatsoenlijk mobiel hier in huis doet het wel een Nokia en Sony.
Blackview doet dus ook ontzettend vervelend met Osmand.
Dat heb ik tot grote ergenis ook van de tel gegooid.

CN werkt eigenlijk ook wel goed op Garmin maar ik verrek om telkens €110 te betalen voor een kaart.
Inmiddels vind je ze nu ook gratis.

Bediening garmin gaat best goed met crosshandschoenen plusje voor garmin
Op mobiel een ramp om het scherm te bedienen met handschoenen aan.
Nu heeft Iter daar een mooi knopje voor gebouwd versie 1 en 2.
Versie 2 is iets van €350 oeff.

Iemand de oplossing??
Alles bij elkaar zit er nu behoorlijk wat geld in het spul.
En nog niet tevreden.

Aju propje.
 
Laatst bewerkt:
Zeker niet de goedkoopste oplossing maar kijk eens naar de draadloze oplossing van SP-Connect of Quad-lock.
Ze hebben een nadeel. Je moet een telefoon hebben waar hun hoesje omheen past. Anders werkt het draadloos laden niet.
Persoonlijk vind ik de draadloze oplossing van Quad-lock een stuk robuuster. De rijwind moet voldoende zijn om het draadloos opladen werkend te houden. Ook bij 35 graden. Ik heb zelf al een paar keer meegemaakt dat de telefoon te warm werd door de zon alleen (pauze op een parkeerplaats). Direct na het weg rijden, wilde de telefoon door de warmte niet meer draadloos laden. Na ongeveer 15-30 minuten had de rijwind de telefoon alweer zo ver gekoeld dat het laden weer hervat werd.
De telefoon hing achter een ruit maar niet geheel uit wind. Er komt altijd rijwind tussen de kuip en ruit door. Dit koelt de telefoon.

Wat betreft bedienen met handschoenen aan. De ene smartphone werkt daarmee beter dan de andere. Sommige handschoenen hebben speciale vingertoppen hiervoor. Die werken best wel goed. Al wordt de vinger wel erg dik met de handschoen aan. Dat vind ik zelf weer niet prettig.
Er schijnen ook garen te zijn waarmee de handschoen touchscreen vriendelijk kan maken.
 
Het programma Navigator werkt prima op mn adroid toestel (huawei smart 2019).
En is gratis met heel veel mogelijkheden als je de kaarten gratis gedownload hebt.
 
Mocht iemand nog een oude Nomu S10 hebben liggen dan wil ik deze wel recyclen. Mijn eigen Nomu heeft namelijk een half werkend scherm overgehouden na een batterij wissel.
Verzendkosten draag ik uiteraard.
 
het android probleem is te omgaan met de Gigaset gx290 plus. Is ook een outdoor smartfone én heeft een heel erg goed scherm.

Ik heb hem nu een half jaar in gebruik, icm een Kewig houder die draadloos kan opladen .

Dat draadloos opladen lukt niet altijd, maar de houder heeft een USB-C poort als back-up.
Kleine mankementjes na 6 maanden: 1 vd camera's besloeg na 2 uur regen. En de + volumeknop doet het niet meer (volume kan je nog wel via het touchscreen regelen).
 
het android probleem is te omgaan met de Gigaset gx290 plus. Is ook een outdoor smartfone én heeft een heel erg goed scherm.

Ik heb hem nu een half jaar in gebruik, icm een Kewig houder die draadloos kan opladen .

Dat draadloos opladen lukt niet altijd,
Als ik zoek kom ik tegen dat hij op Android 10 draait is dit niet te oud?
En hoe bedoel je precies te omgaan?

Lukt het draadloos niet door de warmte of andere oorzaak?
 
ik bedoel ermee dat het geen "chinees" android probleem heeft, gigaset is Duits.

er is niks mis met Android 10, voor zover ik weet.

Het draadloos laden lukte aanvankelijk bijna altijd. Tegenwoordig lukt het bijna niet meer. Oorzaak onbekend.
 
Ik rij off road.
Dus bij technische of moeilijke passages is er geen rijwind.
Dan zou ik gewoon voor een echt apparaat gaan.

Ik heb met de BMW Motorrad connected ride cradle gemerkt dat bij echt warm weer, 26+ de telefoon nauwelijks tot niet geladen word met rijwind (130 snelweg).

Daarom ben ik ondertussen ook gewoon aan het kijken naar een exht apparaat.
 
ik bedoel ermee dat het geen "chinees" android probleem heeft, gigaset is Duits.

er is niks mis met Android 10, voor zover ik weet.

Het draadloos laden lukte aanvankelijk bijna altijd. Tegenwoordig lukt het bijna niet meer. Oorzaak onbekend.
Aah ikke begrijp dank je.
 
Dan zou ik gewoon voor een echt apparaat gaan.

Ik heb met de BMW Motorrad connected ride cradle gemerkt dat bij echt warm weer, 26+ de telefoon nauwelijks tot niet geladen word met rijwind (130 snelweg).

Daarom ben ik ondertussen ook gewoon aan het kijken naar een exht apparaat.
Ik heb ook een echt apparaat.
Maar wil altijd een backup.
Als ik val en m.n garmin 700 rolt zo onder m.n neus voorbij.
Wil ik graag wel verder kunnen navigeren.
Ik kan niet met kompas werken.
En de Inreach gebruik ik als ik het echt niet meer weet.
Maar dat is meer voor als ik kapot ben of m.n motor.
En ik ben toe aan een nwe. Mobiel.
Heb altijd gezegd als deze telefoon die ik nu de Blackview het 3 jr. Uithoud is het goed.
En dat is hij nu zo.n beetje.
 
Ik heb ook een echt apparaat.
Maar wil altijd een backup.
Als ik val en m.n garmin 700 rolt zo onder m.n neus voorbij.
Wil ik graag wel verder kunnen navigeren.
Ik kan niet met kompas werken.
En de Inreach gebruik ik als ik het echt niet meer weet.
Maar dat is meer voor als ik kapot ben of m.n motor.
En ik ben toe aan een nwe. Mobiel.
Heb altijd gezegd als deze telefoon die ik nu de Blackview het 3 jr. Uithoud is het goed.
En dat is hij nu zo.n beetje.
Dan nog zou ik niet voor een telefoon met inductie laden als back up gaan. Inductie laden kan met wamte met te weinig koele omgevingslicht gewoon niet omgaan.

Het is dat ik het nu nog gebruik, en vandaag veel in de schaduw heb gereden, amders was het gewoon een oranje lampje geworden.
 
Een vraag voor Samsung Smartphone gebruikers

Ik probeer een GPX bestand die via whatsapp verstuurd is, te uploaden via de TomTom Mydrive website (niet de app dus).
Dit lukt mij niet.
Ik gebruik de pagina: plan.tomtom.com.
Ik heb 2 Samsung smartphones (S20 en S21) geprobeerd maar met beide lukt het niet. Ik kan het bestand wel selecteren maar deze wordt niet geïmporteerd.
Op een Oppo en Pixel smartphone lukt het wel. Dat betekent dus dat er iets in de Samsung software zit.
 
Een vraag voor Samsung Smartphone gebruikers

Ik probeer een GPX bestand die via whatsapp verstuurd is, te uploaden via de TomTom Mydrive website (niet de app dus).
Dit lukt mij niet.
Ik gebruik de pagina: plan.tomtom.com.
Ik heb 2 Samsung smartphones (S20 en S21) geprobeerd maar met beide lukt het niet. Ik kan het bestand wel selecteren maar deze wordt niet geïmporteerd.
Op een Oppo en Pixel smartphone lukt het wel. Dat betekent dus dat er iets in de Samsung software zit.
Je moet in je browser aangeven... Desktop versie
 
Terug
Bovenaan Onderaan