APK voor motor!??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tynos

Die hard MF'er
10 nov 2002
628
0
Oudewater
Even misschien een domme vraag maar ik vraag me eigenlijk af of er zoiets dergelijks als een APK-keuring voor motoren is?? Of bestaat er niet zoiets.. Alvast bedankt!
 
In Belgie is het zo geregeld dat er bij verkoop een soort keuring verplicht is die lijkt op apk

is dus geen periodieke keuring zoals bij ons
 
In NL iig niet... maar het zal er nog wel eens van komen...

Kweenie. Motoren zijn over het algemeen goed onderhouden en veilig (de motor, niet de berijder }) ). Dus ik denk dat een APK weinig voordelen zou hebben. En het opzetten van zoiets kost ook klauwen met geld dus of de staat er echt aan zou verdienen betwijfel ik.
 
Zou wel een goeie zijn, APK voor motorfietsen.

Komen al die motorrijders die de verkooppraat over grotere veiligheid geloven, toch voor een verrassing te staan.

Zoals:
running lights (safety?)
continue brandend groot licht (safety hoor, echt waar)
spijkerbanden (minder slipgevaar)
open uitlaten (als ze me niet zien, dan horen ze me wel aankomen)
zijwieltjes (lazer je niet zo snel om)
knipperend remlicht (leuk voor tijdens de kerst)
dat mag allemaal niet, wordt je motor niet goedgekeurd.

Goh, en het was nog allemaal voor de veiligheid (en gij geleuft het!!)
 
----------------SPAM!!!!!!!!!!---------------

Effe lekker spammen: de MAG houdt dit soort dingen al jaren in de gaten en reageert hier ook op nar de politiek toe.

Tijdje geleden was de anti-tampering wetgeving actueel: dan zou je, kort gezegd, niet meer zelf aan je motor mogen sleutelen. Alle onderhoud zou dan door een officiele dealer moeten gebeuren en in een onderhoudsboekje worden vastgelegd.

Dus als je even niks te doen hebt: check www.mag-nl.org en wordt lid!
----------------SPAM!!!!!!!!!!---------------
 
----------------SPAM!!!!!!!!!!---------------

Effe lekker spammen: de MAG houdt dit soort dingen al jaren in de gaten en reageert hier ook op nar de politiek toe.

Tijdje geleden was de anti-tampering wetgeving actueel: dan zou je, kort gezegd, niet meer zelf aan je motor mogen sleutelen. Alle onderhoud zou dan door een officiele dealer moeten gebeuren en in een onderhoudsboekje worden vastgelegd.

Dus als je even niks te doen hebt: check www.mag-nl.org en wordt lid!
----------------SPAM!!!!!!!!!!---------------


Spam? Spam?????

O ja natuurlijk.

SupPort Allemaal de Mag
 
zal niet zo heel snel gebeuren, de hoge heren geloven dat je op
de motor zeer kwetsbaar bent.(hebben ze ook maar ergens gehoord :9 )
ze gaan er dan ook vanuit dat de berijder zo verstandig is om zijn
eigen veiligheid niet in gevaar te brengen en met een defect
aan zijn motor zal gaan rijden :z :z
dus zullen wheely's, stoppie's ed. wel verstandig zijn op de openbare
weg :? :? :? :?
 
Even misschien een domme vraag maar ik vraag me eigenlijk af of er zoiets dergelijks als een APK-keuring voor motoren is?? Of bestaat er niet zoiets.. Alvast bedankt!
Sssssssssst........niet te hard zeggen. We willen niemand op 'n idee brengen toch?
 
Momenteel zijn er in België "al" plannen om inderdaad een motorfietskeuring te gaan toepassen... De doelgroep zouden ingevoerde motorfietsen en tweedehandse motorfietsen zijn.
Ik vind dit een zeer goed initiatief, want waarom zou een motorfiets niet moeten gekeurd worden? Uit statistiek is gebleken dat in België 1 op 3 motorfietsen niet beschikt over een gelijkvormigheidsattest! En wat met schade-motoren? Om nog maar te zwijgen over de vele "niet reglementaire verbouwingen"?
Ik weet ook dat mijn Supermotard niet echt het goede voorbeeld is, maar als ik even nadenk over veiligheid, dan denk ik dat een motorkeuring een onvermijdelijk iets is.... We zouden moeten beseffen dat een technische keuring geen straf is, maar een hulp ten voordele van onze eigen veiligheid.
 
----------------SPAM!!!!!!!!!!---------------

Effe lekker spammen: de MAG houdt dit soort dingen al jaren in de gaten en reageert hier ook op nar de politiek toe.

Tijdje geleden was de anti-tampering wetgeving actueel: dan zou je, kort gezegd, niet meer zelf aan je motor mogen sleutelen. Alle onderhoud zou dan door een officiele dealer moeten gebeuren en in een onderhoudsboekje worden vastgelegd.

Dus als je even niks te doen hebt: check www.mag-nl.org en wordt lid!
----------------SPAM!!!!!!!!!!---------------
LID WORDEN, JA!!!!!
 
Dan blijft de vraag wat te gaan rijden na invoering van de APK.....

Wat denk je dat de APK-knakkertjes gaan doen met Dynojet-kitjes? :?
Of een achterband met 3 mm profiel? :?
En een doorkijk-demper.... :?

Nee, dan maar niet. '(

Het zal wel even afkicken zijn, maar ik ga niet weer het APK-verhaal beleven. Ik heb nog steeds frustraties van de invoering bij auto's. Zelfs APK-keurmeesters weten vaak niet waaraan de auto's moeten voldoen en enige vorm van duidelijkheid over de regels waaraan een auto moet voldoen hoef je van het RDW niet te verwachten. Wat moet dat dan met motorfietsen worden?
Nee, dan maar afkicken, het stoppen met roken is per slot van rekening ook gelukt.
 
.... We zouden moeten beseffen dat een technische keuring geen straf is, maar een hulp ten voordele van onze eigen veiligheid.


Jammer alleen dat het dan elk jaar moet en naar alle waarschijnlijkheid weer veel teveel geld gaat kosten...

Niks tegen veiligheid, maar dan graag wel een redelijke keuring met voldoende vrijheden om je motor aan te mogen passen en zelf te mogen sleutelen etc. :)
 
Nu wil ik niet cinisch doen Ralfie...

Maar ik denk dat geen enkele instantie/ vereninging het tegen gaat houden als die plannen eenmaal door die stoffige hoofdjes in Den-Haag vliegen.

[me]BertV zoekt alvast naar zijn afgezaagde spatbord... ;) [/me]
 
Nu wil ik niet cinisch doen Ralfie...

Maar ik denk dat geen enkele instantie/ vereninging het tegen gaat houden als die plannen eenmaal door die stoffige hoofdjes in Den-Haag vliegen.

[me]BertV zoekt alvast naar zijn afgezaagde spatbord... ;) [/me]

Bertje,

De 100 pk-limiet is er ook niet doorgekomen. En de HighAbusa rijdt hier ook nog vrolijk rond. Dus er is wel iets te bereiken. Je blijft natuurlijk afhankelijk van de bereidheid van de politici in Den Haag om naar je te luisteren, maar als je gewoon je bek dichthoudt weet je zeker dat je straks niets meer kunt/mag. Qua motorijden dan. Dan rijden we allemaal op dezelfde vibrator met dak en veiligheidsgordels...

En offtopic: heb je nou al eens een brik gekocht, gezien je ex-brikkemod-schap??? :)
 
Dat die 100pk grens er niet is in 3VO nederland is idd raar, als dat door de MAG komt is dat :}



offtopic: Ik zou graag een brik erbij hebben maar niet graag de R6 weg doen.

"1 SS-er" EN "een brik" EN "een blik" trek ik niet met mijn salaris...
 
Dat die 100pk grens er niet is in 3VO nederland is idd raar, als dat door de MAG komt is dat :}

MAG heeft er wel mee te maken gehad iig.


offtopic: Ik zou graag een brik erbij hebben maar niet graag de R6 weg doen.

"1 SS-er" EN "een brik" EN "een blik" trek ik niet met mijn salaris...

Da's nou juist de charme van een brik, kost je geen flik(ker) :)
 
Da's nou juist de charme van een brik, kost je geen flik(ker)

Als mijn R6 de deur uitgaat komt er wel een tres chique brique voor in de plaats...

Truimph Bonneville of zo... en dan ga het met zo'n ontroest blik toch weer geld kosten...
 
Gdvrdmme das al topic twee waar ik vandaag in kijk en die "niet"zo handige harry zijn bloempjes heeft buitengezet.

Moderators, Kunnen we die gast bannen a.u.b.??

FF on topic nu, ik ben het op zich best wel eens met een soort van apk voor de motor.
Als je nu een frame met kenteken hebt, kun zou je er van alles van kunnen "bakken" De motor hoeft toch niet gekeurd te worden dus geen haan die er naar kraait toch??
Wat het betreft het zelf doen van onderhoud: Een auto heeft een apk plicht, maar er is toch niemand die zegt dat je het onderhoud niet zelf mag doen???? Als het maar geen verslechtering van het voertuig teweeg brengt.(daar is volgens mij dan de apk weer voor!)
 
Gdvrdmme das al topic twee waar ik vandaag in kijk en die "niet"zo handige harry zijn bloempjes heeft buitengezet.

Moderators, Kunnen we die gast bannen a.u.b.??

Als je nu een frame met kenteken hebt, kun zou je er van alles van kunnen "bakken" De motor hoeft toch niet gekeurd te worden dus geen haan die er naar kraait toch??


Zou handige Harry ook pics hebben in een gewoon groot formaat.

Moet ik misschien niet zeggen wat dan wordt hij uitgedaagd, dan maar bannen.

Is geen gek idee, om die framenummers te controleren, dat zou diefstal wel eens aardig tegen kunnen gaan, kunnen die verzekeringspremies ook eens wat omlaag. Als de premie meer omlaag gaat dan de kosten van de keuring, heb ik geen bezwaar. Het hoeft ook niet ieder jaar.

Ben je met de motor wel eens aangehouden voor controle? Ik in al die jaren nooit, mocht altijd doorrijden. Deze maand in Amsterdam al drie keer in een fuik met de auto, en de motorrijders gewoon door.

Trouwens APK voor motorfietsen hoeft niet zo duur te zijn, auto heeft vier (of vijf) wielen en de motor maar twee.
 
FF on topic nu, ik ben het op zich best wel eens met een soort van apk voor de motor.
Als je nu een frame met kenteken hebt, kun zou je er van alles van kunnen "bakken" De motor hoeft toch niet gekeurd te worden dus geen haan die er naar kraait toch??
Wat het betreft het zelf doen van onderhoud: Een auto heeft een apk plicht, maar er is toch niemand die zegt dat je het onderhoud niet zelf mag doen???? Als het maar geen verslechtering van het voertuig teweeg brengt.(daar is volgens mij dan de apk weer voor!)

als jij iets in elkaar "bakt" wil je toch gewoon lekker comfortabel kunnen
sturen, je gaat bv. toch ook niet met versleten lagers/remmen ed. rijden
er zullen altijd van die eikels blijven bestaan.
met die koekblikken stelt de apk geen ruk voor het is een moment opname
het mag bijna een flintstone auto zijn om afgekeurd te worden qua
plaatwerk, ik keur soms auto goed waar ik zelf niet eens mee durf te rijden.
d'r klopt ook geen ene ruk van de regels dingen die bij de wet mogen
worden afgekeurd bij een apk :? :? :?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan