midlifecrisis
MF veteraan
Beste,
Een paar weken geleden brandde plotseling het rode driehoekje en (met dikke letters) service in het dashboard,
Nadat ik gestopt was en op een gegeven moment het contact weer aanzette was de waarschuwing weer weg.
Bij thuiskomst in het storingsmenu van het dashboard gekeken of er foutcodes gemeld werden, deze waren er niet.
Na enig zoekwerk ben ik er achter dat de foutcode zich reset met het opnieuw op contact zetten, totdat de storing weer terug komt,
dan is het de bedoeling dat je de motor met de killswitch uitzet, op contact laat staan en dan in het menu naar de code zoekt.
Gister kwam de storing weer terug na een ritje van ongeveer 100km, dus gedaan wat de beschrijving opgeeft, nu waren er 2 codes te lezen.
De eerste geeft aan P-code 0130, en de tweede A-code 46, deze codes wijzen op een Lambda probleem,
Vanochtend heb ik de stekker op corrosie gecontroleerd (geen corrosie waargenomen) en de pennen daarvan ingespoten met contactspray, ook
heb ik de waardes gemeten zoals in het wphb omschreven staan, en nu twijfel ik toch wel een beetje.
De waardes die ik meet zijn : weerstand 0.18 Ohm en 0.35 Volt, het wphb geeft echter aan dat de weerstand tussen de 12.8 en de 14.2 Ohm en het Voltage
tussen de 0 en 0.9 Volt moet zijn. Het Voltage lijkt mij goed maar de weerstand wijkt nogal af van de fabrieksopgave.
De weerstand is, voor zover ik het begrijp, van toepassing voor het verwarmingselement en alleen van belang voor de koude start, kan deze afwijkende waardes dan
evengoed van invloed zijn op de storingsmelding bij warme motor?
Een paar weken geleden brandde plotseling het rode driehoekje en (met dikke letters) service in het dashboard,
Nadat ik gestopt was en op een gegeven moment het contact weer aanzette was de waarschuwing weer weg.
Bij thuiskomst in het storingsmenu van het dashboard gekeken of er foutcodes gemeld werden, deze waren er niet.
Na enig zoekwerk ben ik er achter dat de foutcode zich reset met het opnieuw op contact zetten, totdat de storing weer terug komt,
dan is het de bedoeling dat je de motor met de killswitch uitzet, op contact laat staan en dan in het menu naar de code zoekt.
Gister kwam de storing weer terug na een ritje van ongeveer 100km, dus gedaan wat de beschrijving opgeeft, nu waren er 2 codes te lezen.
De eerste geeft aan P-code 0130, en de tweede A-code 46, deze codes wijzen op een Lambda probleem,
Vanochtend heb ik de stekker op corrosie gecontroleerd (geen corrosie waargenomen) en de pennen daarvan ingespoten met contactspray, ook
heb ik de waardes gemeten zoals in het wphb omschreven staan, en nu twijfel ik toch wel een beetje.
De waardes die ik meet zijn : weerstand 0.18 Ohm en 0.35 Volt, het wphb geeft echter aan dat de weerstand tussen de 12.8 en de 14.2 Ohm en het Voltage
tussen de 0 en 0.9 Volt moet zijn. Het Voltage lijkt mij goed maar de weerstand wijkt nogal af van de fabrieksopgave.
De weerstand is, voor zover ik het begrijp, van toepassing voor het verwarmingselement en alleen van belang voor de koude start, kan deze afwijkende waardes dan
evengoed van invloed zijn op de storingsmelding bij warme motor?