Aprilia 1000R 2006, lambda sensor kapot?

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
23.504
7.010
Enkhuizen
Beste,

Een paar weken geleden brandde plotseling het rode driehoekje en (met dikke letters) service in het dashboard,
Nadat ik gestopt was en op een gegeven moment het contact weer aanzette was de waarschuwing weer weg.
Bij thuiskomst in het storingsmenu van het dashboard gekeken of er foutcodes gemeld werden, deze waren er niet.
Na enig zoekwerk ben ik er achter dat de foutcode zich reset met het opnieuw op contact zetten, totdat de storing weer terug komt,
dan is het de bedoeling dat je de motor met de killswitch uitzet, op contact laat staan en dan in het menu naar de code zoekt.
Gister kwam de storing weer terug na een ritje van ongeveer 100km, dus gedaan wat de beschrijving opgeeft, nu waren er 2 codes te lezen.
De eerste geeft aan P-code 0130, en de tweede A-code 46, deze codes wijzen op een Lambda probleem,
Vanochtend heb ik de stekker op corrosie gecontroleerd (geen corrosie waargenomen) en de pennen daarvan ingespoten met contactspray, ook
heb ik de waardes gemeten zoals in het wphb omschreven staan, en nu twijfel ik toch wel een beetje.
De waardes die ik meet zijn : weerstand 0.18 Ohm en 0.35 Volt, het wphb geeft echter aan dat de weerstand tussen de 12.8 en de 14.2 Ohm en het Voltage
tussen de 0 en 0.9 Volt moet zijn. Het Voltage lijkt mij goed maar de weerstand wijkt nogal af van de fabrieksopgave.
De weerstand is, voor zover ik het begrijp, van toepassing voor het verwarmingselement en alleen van belang voor de koude start, kan deze afwijkende waardes dan
evengoed van invloed zijn op de storingsmelding bij warme motor?
 
Ik ben nog steeds aan het "onderzoeken" met behulp van jullie reacties en van alles wat ik op het web kan vinden.
ik heb de sensor/sonde gedemonteerd en het verwarmingselement lijkt mij stuk, als ik het contact aanzet krijg ik spanning op de stekker
maar de sensor/sonde wordt totaal niet warm.
Wat vinden jullie van de "testprocedure" die ik poste (reactie 16)?
Overigens moet het volgens de website van Hella met een multimeter wel mogelijk zijn te testen, ik las alleen dat het toerental dan op ongeveer 2500 rpm gehouden moet worden, ik heb hem echter gewoon stationair laten draaien.
Ik ben ondertussen al wel op zoek naar alternatieven die betaalbaar zijn.

Wordt vervolgt.
 
Heb je een boek van het juiste bouwjaar? Want:

1: een lambdasonde kan je niet betrouwbaar meten met een multimeter, daar heb je een scope voor nodig, of een ECU die de boel bewaakt onder bedrijfsomstandigheden en fouten logt.

2: hoewel een mille inderdaad geen log bijhoudt qua foutcodes, doet een 1000 dat voor zover ik weet wel, en heeft deze ook een diagnoseinterface. Het dashboard geeft ook alleen gestandaardiseerde ‘P’ foutcodes weer, maar alle aanvullende informatie zal je echt dmv de diagnosecomputer uit de ECU moeten lezen. En daar krijg je een stuk meer info uit.
 
Heb je een boek van het juiste bouwjaar? Want:

1: een lambdasonde kan je niet betrouwbaar meten met een multimeter, daar heb je een scope voor nodig, of een ECU die de boel bewaakt onder bedrijfsomstandigheden en fouten logt.

2: hoewel een mille inderdaad geen log bijhoudt qua foutcodes, doet een 1000 dat voor zover ik weet wel, en heeft deze ook een diagnoseinterface. Het dashboard geeft ook alleen gestandaardiseerde ‘P’ foutcodes weer, maar alle aanvullende informatie zal je echt dmv de diagnosecomputer uit de ECU moeten lezen. En daar krijg je een stuk meer info uit.

1, ik lees anders op diverse fora, maar ik geloof je graag, niet nauwkeurig genoeg misschien?
het kan toch geen kwaad om toch iets van een meting er op los te laten met de multimeter?

Wat vind jij van het feit dat het verwarmingselement niet verwarmt, zou dit de storing kunnen geven?
de storing komt pas als de motor goed op temp. is. De laatste keer na 20 km gereden te hebben.

2, wat je zegt klopt zeker, ik had dat ook gelezen op een Amerikaans?? Apriliaforum/ AF-1
Ik hoop toch met de kennis van hier tot de conclusie te komen of de sonde stuk is of gewoon werkt,
Mocht ik er helemaal niet uitkomen laat ik hem uitlezen.

Wat ik ook vreemd vind is dat als je een Aprilia voorziet van Akras en de 2e mapping door de dealer laat laden de Lambdasonde als het ware niet meer meedoet.
Dat heb ik op genoemd forum vernomen, van een gebruiker die daar echt wel aanzien heeft, heeft ook een Aprilia dealerschap of zo.
Dan zou de melding toch niet moeten opspringen? (volgens mijn boerenlogica)
 
Dat verwarmingselement zit er alleen in om hem zsm op bedrijfstoestand te krijgen meer niet. Zelfs bij warm motor blijft de functie actief. Prima met een mm te controleren..het is en blijft immers 12 volt waar ie mee werkt.. constant ook en niet met een duty cycle oid. Dat zijn je 2 witte draden. Dus je sonde aangesloten houden en dan je spanning van de verwarmingsdraden meten. Die moet 12 volt zijn. De 2 andere zijn massa sonde en signaaldraad. Mooiste is zoals genoemd een scoop...maar ook een mm kan je wel.gebruiken. fluctuatie en toptop worden minder.mooi in.beeld gebracht maar met ervaring en weten wat je doet kan het heus wel. Een motorfietselectronica uit 2005 is vergelijkbaar met een auto uit 1990. Da's kipsimpel.
Nogmaals...je foutcode op je verwarming moet...want da's milieu. En alles milieu geregeld moet een mil aangeven.
Daarnaast werkt een lambda niet in opwsrmfase (steeds meer tegenwoordig) niet bij vollast of gas dicht. Alleen deellast. Maar bij een stilstaande motor die stationair draait of op rpm kan je 1000% een lambda checken op zn werking. Tis zeker geen rocketsience
 
Als de lambdasonde een functie heeft wordt ie ook bewaakt. Bij een racemapping is er geen katalysator meer, voldoet de motor niet meer aan de emissie-eisen en is een smallband lambdasonde dus ook overbodig. Daarom wordt ie er dan uitgehaald.
Zolang de motor originele software heeft is de lambdasonde onderdeel van een systeen dat de emissie-uitstoot bewaakt en daarom is het verplicht om een fout in dat systeem meteen zichtbaar te maken aan de berijder.

De lambdasondeverwarming dient als doel om de sonde binnen een minuut zijn werk al te laten doen, de sonde werkt namelijk alleen als hij op bedrijfstemperatuur is. Het zou best kunnen dat zonder verwarming het wat langer duurt, 20 minuten is een beetje lang, maar dat de ECU dan pas op basis van observaties besluit een fout te registreren.

Onder aan de streep blijft het gokken wat er precies aan de hand is zonder dat je de (beschikbare!) informatie uitleest over deze fout. Als je er echt zo’n hekel aan hebt kan je de sonde vervangen, maar dat is natuurlijk wel een klassiek staaltje ‘onderdelen tegenaan pleuren tot ie het weer doet’ en geen diagnose stellen, en een lambdasonde is duur. Bij fouten in emmissiegerelateerde systemen is de diagnosecomputer (in tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd) juist je beste vriend (daar is die diagnoseinterface ook ooit voor bedacht) omdat de ECU zo ontzettend specifieke informatie kan geven over dit systeem.
 
Tommy...he hebt ook wel gelijk over j laptopje. Maar men grijpt er snel naar zonder iets over te leren. Ik heb vaak zat trainingen g3had waarbij je een auto kreeg die soms op 3 cilinders liep bv.
De laptop moest je vanaf blijven en binnen 1.5 uur moest je weten hoe of wat.
De reden dat je geen laptop had...Internet lag eruit en je laptop was stuk. De klant moest die middag op reis. En dan er achter komen dat bv bso sensor niey goed was.
Met uitlezen zag je overigens dat de bdp niet ok was. Maja.
Dat was niet het doel van de training.

Out of the box denken dus en niet meteen dat ding aanzetten. Daar leer je minder van.

Overigens kan je vaak 90% van storingen met een laptopje vinden Maar soms ook niet. Succes met.de laptop dan ondanks dat ie erg handig is.
 
Tommy...he hebt ook wel gelijk over j laptopje. Maar men grijpt er snel naar zonder iets over te leren. Ik heb vaak zat trainingen g3had waarbij je een auto kreeg die soms op 3 cilinders liep bv.
De laptop moest je vanaf blijven en binnen 1.5 uur moest je weten hoe of wat.
De reden dat je geen laptop had...Internet lag eruit en je laptop was stuk. De klant moest die middag op reis. En dan er achter komen dat bv bso sensor niey goed was.
Met uitlezen zag je overigens dat de bdp niet ok was. Maja.
Dat was niet het doel van de training.

Out of the box denken dus en niet meteen dat ding aanzetten. Daar leer je minder van.

Overigens kan je vaak 90% van storingen met een laptopje vinden Maar soms ook niet. Succes met.de laptop dan ondanks dat ie erg handig is.
Ik ben het roerend met je eens, echt waar. Maar een lampje dat gaat branden vanwege een storing in onderdeel van het emissiesysteem is dan weer een stomme uitzondering op bovenstaande, vanwege het feit dat er gewoon snel een storing gevlagd wordt.
 
Update,

Net aan het meten geweest, met de multimeter:
Ik heb de gasbrander erop gezet zoals beschreven in post 16, en warempel het werkt, de sonde pendelt zoals beschreven.
Daarna de sonde teruggeplaatst in de uitlaatbocht, na het starten doet de sonde niks, waarschijnlijk omdat het verwarmingselement niet werkt,
eenmaal wat op temperatuur begint de sonde met pendelen, dit keer wat meer toeren laten maken, en de sonde reageert ook op het toerental.
Ik moet nog proefrijden maar de fiets is nu enkele keren zover op temperatuur geweest dat de fans aansloegen.
Terugdenkende aan de eerste keer dat de fiets de melding gaf, ik heb 2 weken in Frankrijk rondgereden met elke dag een nieuwe tankbeurt,
soms zelfs 2 tankbeurten, zou de Franse brandstof van dien aard kunnen zijn dat de sonde vervuilt raakt?
Ik vraag namelijk niet vaak het uiterste van de Aprilia en kan me voorstellen dat bij "te sloom" rijden de boel niet heet genoeg wordt.

Voor zover allen bedankt voor de reacties en informatie, zodra ik wat km's gemaakt heb hoort u het resultaat.

Groet, Aris
 
Verwarming gaat wel eens stuk en dit is een normale reden voor een storing, vervuiling brandt weer weg, een lambdasonde heeft wat dat betreft net zoals een bougie een zelfreinigingstemperatuur. En al zou de benzine wel de oorzaak zijn, dan gaat de sonde stuk en jiet de verwarming.
Vervangen en gaan met die banaan.
 
Maarrr een sonde pendelt niet uit zichzelf :) dus als je hem op de werkbank hebt getest dan gaat er nog iets fout haha.

Als je dat stukje leest wat ik gepost heb dan zie je staan dat er met propaan getest wordt, ik vermoed dat er zuurstof bij in zit waarop de sonde reageert, en op deze manier de uitlaatgassen nabootsen.
Vraag met niet hoe het werkt, maar ik zie de sonde precies zo reageren zoals omschreven.
 
Kan best wat fluctuatie in zitten.

Normaliter werken ecu, katalysator en lambda als 1 systeem.

De boel pendelt om de katalysator in goede conditie te houden.

Katalusator er uit kan de lambda in principe ook weg, maar afstellen is dan wel noodzakelijk.

Pendelt hij namelijk niet tussen arm en rijk dan loopt de katalysator al heel snel vol met troep.

Allemaal milieu spul dus.
Met een goede afstelling en zonder al dat spul loopt de motor ook nog eens beter.
 
Even een laatste stand van zaken,

Tijdens de winter veel gelezen en de sonde met een gasbrander lekker schoongebrand, na de eerste paar ritten had ik er goede hoop op.
Maar helaas, na zo'n 170 km kwam de storing toch weer terug.
Na veel zoeken had ik een vervanger (voor het oem nummer) gevonden met dezelfde stekkeraansluiting, wel met een wat langere bedrading.
Deze ingeschroefd en een paar minuten de waarschuwing al in beeld, ditmaal met een code voor het verwarmingselement. Terug naar de leverancier en een andere meegekregen.
Dit zakje was al open geweest, wat ik al vreemd vond, maar doordat ik er toch niet helemaal gerust mee was eerst aan het meten gegaan.
Daarbij kwam ik tot de conclusie dat de aansluitingen van het signaal en het verwarmingselement verschilden met de sonde van de Tuono.
Achteraf zaten de draden qua kleur ook anders.
Dus deze ook maar retour gebracht.
na weer een tijd zoeken en lezen een "universele" , wederom met vergelijkbaar OEM nummer voor Aprilia besteld en de stekker overgezet.
Nog 2 maal de storing in beeld gehad bij ritjes van een 20 km ongeveer, en daarna niet meer. Inmiddels al weer enkele honderden km's gereden
zonder de melding.
Ik lees op verschillende forums dat als de ecu een aantal malen geen lambdastoring constateert de opgeslagen melding automatisch gereset wordt.
Zou kunnen, ik weet het niet,
Ook nog het vermelden waard misschien is dat de Tuono vorig jaar september geflashed is, ik lees vaak dat de lambda dan uitgeschakeld wordt??????
De eerste keer dat de melding in beeld kwam was toevallig het moment dat ik de Tuono wegbracht voor de flash, had de melding gemeld bij de tuner maar bij aanzetten van contact en starten van de motor was de melding weg. Hij zou kijken of er iets in het geheugen stond.
Ook een lambda-eliminator mocht niet baten in mijn geval.
 
Je had ook de stekker uit elkaar kunnen peuteren en de draden om kunnen wisselen :)

Bij motoren is vaak contact uit al voldoende om een melding te wissen, als dat niet werkt moet deze gewist worden met een computer.

Lambda uit bij flashen is niet standaard, ook niet aan te raden als je de kat niet verwijderd. Anders wel weg laten programmeren.
 
Je had ook de stekker uit elkaar kunnen peuteren en de draden om kunnen wisselen :)

Bij motoren is vaak contact uit al voldoende om een melding te wissen, als dat niet werkt moet deze gewist worden met een computer.

Lambda uit bij flashen is niet standaard, ook niet aan te raden als je de kat niet verwijderd. Anders wel weg laten programmeren.

Ja dat had gekund, echter nu kon ik hem gewoon retour brengen, met een verklote stekker niet.
 
Even een laatste stand van zaken,

Tijdens de winter veel gelezen en de sonde met een gasbrander lekker schoongebrand, na de eerste paar ritten had ik er goede hoop op.
Maar helaas, na zo'n 170 km kwam de storing toch weer terug.
Na veel zoeken had ik een vervanger (voor het oem nummer) gevonden met dezelfde stekkeraansluiting, wel met een wat langere bedrading.
Deze ingeschroefd en een paar minuten de waarschuwing al in beeld, ditmaal met een code voor het verwarmingselement. Terug naar de leverancier en een andere meegekregen.
Dit zakje was al open geweest, wat ik al vreemd vond, maar doordat ik er toch niet helemaal gerust mee was eerst aan het meten gegaan.
Daarbij kwam ik tot de conclusie dat de aansluitingen van het signaal en het verwarmingselement verschilden met de sonde van de Tuono.
Achteraf zaten de draden qua kleur ook anders.
Dus deze ook maar retour gebracht.
na weer een tijd zoeken en lezen een "universele" , wederom met vergelijkbaar OEM nummer voor Aprilia besteld en de stekker overgezet.
Nog 2 maal de storing in beeld gehad bij ritjes van een 20 km ongeveer, en daarna niet meer. Inmiddels al weer enkele honderden km's gereden
zonder de melding.
Ik lees op verschillende forums dat als de ecu een aantal malen geen lambdastoring constateert de opgeslagen melding automatisch gereset wordt.
Zou kunnen, ik weet het niet,
Ook nog het vermelden waard misschien is dat de Tuono vorig jaar september geflashed is, ik lees vaak dat de lambda dan uitgeschakeld wordt??????
De eerste keer dat de melding in beeld kwam was toevallig het moment dat ik de Tuono wegbracht voor de flash, had de melding gemeld bij de tuner maar bij aanzetten van contact en starten van de motor was de melding weg. Hij zou kijken of er iets in het geheugen stond.
Ook een lambda-eliminator mocht niet baten in mijn geval.

Nu een kleine 2k km verder nog steeds geen meldingen gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan