Aprilia AF1 Futura project

frishh

MF veteraan
30 aug 2010
1.974
0
brommerprojectje
smilie_nieuw%20(3).gif


njaa voor zover dat bakbeest van een AF1 Futura nog een brommer te noemen valt, gezien er nu 24pk uit het am5 blokkie komt en er snelheden van over de 150 gehaald zijn. ik hoop dat jullie daar in ieder geval niet te moeilijk over gaan doen, deze projectpage staat hier voor de mensen die het leuk vinden om te volgen, wie zich daar te goed voor voelt ga maar gewoon een hobby zoeken.

ik ben dus Chris uit Zaltbommel, 17 lentes jong en nog geen anderhalf jaar met de tweewielers bezig, maar veel geleerd van mijn oude RS2, die helaas total loss is geraakt nadat een koekblikbestuurster niet uitkeek.

een paar dagen geleden heb ik van een vriend voor een bedrag waar je tegenwoordig geen achterband meer voor kan kopen, de brommer gekregen. de brum is ouder dan ik zelf en uiteraard volledig afgetrapt, wat me een leuke uitdaging leek!

terwijl normale mensen lekker binnen zitten en surprises maken, ben ik bezig met het ombouwen van een AF1 Futura '92 naar een streetfighter.

de plannen:

-een brute set up waarmee je ook een beetje vooruit komt
-lekker polyesteren om de brommer wat te verjongen, komt een monoseat op
-een zwart met rode paintjob voor de kappen
-het frame, de velgen, het subframe en de achterbrug naar de powdercoater
-MH RX50 voorvork erin
-veel polijsten, wat gouden accenten, zodat het een mooie streetfighter wordt zonder er een kermisattractie van te maken

genoeg geluld, feauteaux!

dsc03149t.jpg

dsc031470.jpg

dsc03148j.jpg


zo kreeg ik m dus binnen. wat er mis mee was?
de carburateur was spoorloos, er zit geen kabelboom op ivm HPI, de cilinder was vastgelopen, remmen remden niet, practisch niets deed het, maar het onderblok bleek gelukkig in orde op de koppeling na. dit is de set up die ik op het blokje heb gezet:

- 70cc metrakit pro race II (XSH Tuned en met 1mm afgedraaide binnenkop)
- Pro Race uitlaat (verlast tot GP pijp)
- stage 6 RT 28mm PWK D slide (standaard is het 9mm :') )
- een 28mm malossi spruit met powerbox aansluiting, maar die is afgedopt
- Malossi VL15 membraan
- HPI 2008 ontsteking
- Conti versnellingsbak
- 5 plaats Polini (standaard 4 plaats, maar dat slipt nogal boven de 10,000 toeren en dan heb ik er nog 4500 te gaan)
- Malossi RHQ krukas
- irridium race bougie (ik weet ook niet wat daar de meerwaarde van is, maar die zat er nou eenmaal bij :') )

en dat ziet er dan zo uit:
dsc031880.jpg

dsc03176gk.jpg

dsc03183k.jpg


hier het streetfighter idee:
dsc031870.jpg

dat ielige voorvorkje is natuurlijk niets, dus jullie zien het al staan achter de brom! had even een vriend gebeld die nog een wrak had staan met deze goudkleurige voorvork erin, ik vind het iig supermooi, voor 3 tientjes mocht ik m hebben. past alleen voor geen meter, natuurlijk.

- op de onderste kroonplaat en aan de buitenkant van het balhoofd zit een mechanisme van opgelaste puntjes zodat het stuur niet zo ver draait dat je met de stuurgewichtjes in je tank ramt, dat systeem verschilt
- moest een nieuw balhoofdlagertje vinden met de goede maat tussen middenpen en het balhoofd
- remmerij aan de onderkant van de linkerpoot moet pas gelast worden, ken een professioneel aluminium lasser die dat gaat doen want dat gaat m niet worden als ik dat zelf ga doen
- spatbord ophangpunten moeten aangepast worden
- busjes draaien voor in de vorkpoten, zodat dat dunne AF1 voorasje erdoor kan
- stuur clip-ons aanpassen
- middenpen is te lang, 3mm afgedraaid
- kroonplaten polijsten

afijn, lagertje binnen, pen afgedraaid, kroonplaten deels gepolijst, passende clip ons, ziet er nu zo uit:
dsc03198ju.jpg


omdat het een sf wordt, waren die ophangpuntjes voor de kappen niet meer nodig en lelijk. wat doe je dan? juist, dan zet je een slijptol in het frame.
dsc03197d.jpg

daarna nog wel eventjes netjes met schuurpapier afgewerkt hoor :Y

nog wat leuke spulletjes besteld:
luchtfilter-stage-6-powerfilter-dubbel-laags.jpg

kettingrood.jpg

en nog wat veertjes, sproeiers, cirklipjes, een engine stop knop, en andere oninteressante maar wel nodige dingen, is inmiddels ook allemaal binnen.

ben nu ziek dus het project ligt tijdelijk stil, sta open voor opbouwende kritiek, tips en suggesties!

dat was het voor nu :W

UPDATE 1 januari 2011:

Na in Brussel te zijn geweest met mijn vriendin en een iglo gebouwd te hebben, toch maar weer bezig met de fiets. Een nieuw stuur en veel gepolijste dingetjes.
dsc03208t.jpg

dsc03233cl.jpg

dsc03207w.jpg

de clamps bleken risers te zijn, was niet duidelijk te zien bij bestellen, dus ook daar maar weer de slijptol in. dat gaf dan onvermijdelijk weer beschadigingen, dus daarna de boel geschuurd en opnieuw gepolijst, samen met een dingetje dat in mijn kroonplaat komt, heeft vast een naam maar ik kan er niet op komen.
lekker wezen polijsten:
dsc03363di.jpg

dsc03364r.jpg

onderste dingetjes erafgeslepen. boel afgerond omdat dat en mooier is, en omdat er nog uitschieters van de slijptol weggewerkt moesten worden. opnieuw geschuurd en gepolijst, glanst ook meteen beter dan origineel. die rondere is bewerkt, de ander is onbewerkt.
dsc03365t.jpg

dsc03366r.jpg

onderkant van de clamps hebben nog slijptol sporen, maar die kant komt toch op de kroonplaat dus daar ga ik geen moeite voor doen.
dsc03367p.jpg

kroonplaat is nog niet gepolijst, want die moet nog verder bewerkt worden dus dan komen er toch weer krassen op. is al wel geschuurd tot korrel 400, wordt nog geschuurd tot korrel 800.

UPDATE 2 januari 2011:
weer een doodnormaal tijdstip voor een update, 03:15.
kiek m shinen als de toppers.
dsc03369.jpg

dsc03371o.jpg

dsc03372b.jpg

toen ik 5,5mm diep zat, liep de boor klem. oud ding dat ik van mijn opa geërfd heb, maar dat is de enige boor waar ik een boorkolom voor heb, dus binnenkort even verder boren met de goede boor. let ook even op de professionele wijze waarop ik mijn kroonplaat waterpas heb gelegd :Y

UPDATE 4 januari 2011:
dsc03375b.jpg


dsc03378.jpg


dsc03380h.jpg


dsc03383mf.jpg

ass up, face in the pillow

dsc03387ev.jpg

voornaaf gelast en wel

dsc03388s.jpg


dsc03389j.jpg

bussie voor de andere kant

dsc03391lk.jpg


dsc03392qz.jpg


dsc03394i.jpg

let niet op de verschrikkelijke kleurencombo, hij wordt uiteraard nog gespoten, er komt nog een voorkap, hij gaat nog naar de coater, wordt lager aan de voorkant, enzovoort.

dsc03395v.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deze projectpage staat hier voor de mensen die het leuk vinden om te volgen, wie zich daar te goed voor voelt ga maar gewoon een hobby zoeken.
;)
stelletje zeikers, klinkt als een leuk project man veel succes ermee en alsie klaar is verkopen en je motorrijbewij halen he ;)
dankjewel! dat is inderdaad het plan, ben er al voor aan het sparen.
 
Laatst bewerkt:
leuk man, zo is iedereen begonnen denk ik.
( al hoewel zo'n setup vandaag de dag je rijbewijs kan kosten :X )

succes met je project :W
 
Laatst bewerkt:
klopt, ik weet ook niet of dit ding ook ooit de openbare weg gaat zien, voorlopig staat ie in ieder geval nog geschorst. mijn vaste vervoer zal het in ieder geval nooit worden.
dankjewel iig!
 
heb net allemaal nieuw am5 spul, dus alleen als je er een heul mooi prijsje voor hebt ;P
stuur maar een PBtje
 
Leuk, ga dit volgens ondanks het geen echte motor is ;)

Ik had een Honda NSR met een 70 mallosi, 21 dellorto, 6 klepsmembraam, 5plaats koppeling en een 6bak in gelegd, uiteindelijk reed hij 115 op de GPS. Vond ik al hard zat, maar neem aan dat deze fiets iets stabieler is.
 
Leuk, ga dit volgens ondanks het geen echte motor is ;)

Ik had een Honda NSR met een 70 mallosi, 21 dellorto, 6 klepsmembraam, 5plaats koppeling en een 6bak in gelegd, uiteindelijk reed hij 115 op de GPS. Vond ik al hard zat, maar neem aan dat deze fiets iets stabieler is.
ja ditzelfde frame is uitgebracht als 125 en 250cc, maar dan met een andere voorvork. voorvork komt sowieso een andere in. iig kan het de krachten allemaal makkelijk aan.
en 115 GPS is idd hard zat voor de openbare weg, harder dan dat ga je toch niet snel rijden met je brommer, maar het slijt wel sneller en levert een (nog) hogere boete op.
 
net mooi spul idd ...........gewoon netjes opbouwen........

zodra die al niet meer aan de brommer wetgeving voldoet, werd je vroeger al veroordeelt als rijden zonder motorrijbewijs |(

kortom de 50-80cc GP racers van vroegah...zou ik nou niet echt naar een brommerforum verwijzen B|
 
ja ditzelfde frame is uitgebracht als 125 en 250cc, maar dan met een andere voorvork. voorvork komt sowieso een andere in. iig kan het de krachten allemaal makkelijk aan.
en 115 GPS is idd hard zat voor de openbare weg, harder dan dat ga je toch niet snel rijden met je brommer, maar het slijt wel sneller en levert een (nog) hogere boete op.

Frame van een 50, 125 en 250 Aprilia Rs verschillen behoorlijk. Zijn dus zeker niet identiek.
 
Frame is zowiezo ook anders. Die constructie onder het blokje is anders, en de 125 heeft de ketting aan de andere kant zie ik nu.
 
dat klopt ja, de achterzijde is compleet anders. ik dacht dat de frame's ook hetzelfde waren van de AF1's, maar zie nu op google dat dat idd niet zo is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan