Aprilia AF1 Futura project

Update!

Voorremklauw heeft een revisie gehad, rem liep een beetje aan:
imag0473b.jpg


Alles maar weer uit elkaar en degelijk monteren zodat er straks gereden kan worden:
imag0479.jpg


Daarvoor moest het frame nog een beetje bewerkt worden:
imag0483.jpg


En toen het achterwiel erin, brommer staat voor het eerst op zijn eigen pootjes in deze combinatie onderdelen:
imag0484.jpg


imag0485a.jpg


Dus toen heb ik de brommer meteen maar geplanked, want dat is blijkbaar hip en daar had ik zin in:
dsc03887t.jpg


dsc03888m.jpg


De originele achterkap zit er nog op, want voor de special achterkap moet het frame een beetje aangepast worden, zie hier mijn 2e frame, is snel even gelast voor het idee, frame gaat uiteindelijk toch bij het oud ijzer, of iemand moet er nog sprintpotentie in zien en er een tientje voor geven.
imag0488.jpg


imag0489i.jpg


Mijn stepjes zijn naar de tering, daar moet ik dus nog nieuwe voor zoeken, ze kunnen te ver doorbuigen omdat ze afgesleten zijn op het punt waar ze het frame raken:
imag0490.jpg


imag0491a.jpg


imag0492c.jpg


De achterkap!
imag0493o.jpg


Met achterlicht:
imag0494bo.jpg


imag0495q.jpg


imag0496.jpg


imag0497e.jpg


Kap is verre van af, zit nog heel veel schuurwerk in zoals je op de bovenstaande foto's zag, en zelfs gaten zoals hier:
imag0498c.jpg


imag0499c.jpg


Niets ten nadele van Toms werk overigens, hij was er gewoon nog niet aan toegekomen en ik heb nu meer tijd dan hij, dus neem ik dit deel weer even over.

Ten slotte heb ik dan de achterrem nog even onder handen genomen, de vorige eigenaar dacht wel heel lang met zijn blokjes te kunnen. Links zie je een normale onbeschadigde remcup, rechts zie je hoe ver hij deze cup opgeremd heeft. Dan heeft hij dus eerst het remgedeelte van het remblokje op moeten slijten, daarna het metaal van het remblokje, en dan nog een goede 5-8mm remcup. :')
imag0500.jpg


Weet iemand waar ik een revisiesetje kan halen voor dit klauwtje? Kan nergens de juiste maten vinden, is een Brembo rem, zuigers zijn 27x15,5. Het zijn dit soort zuigertjes, met zo'n aparte bovenrand, maar die van easyparts zijn helaas iets te groot.
0177UN40157_zoom.jpg


imag0501k.jpg

Klauwtje ligt lekker in de afbijt, wordt net zo mooi rood als zijn grote broertje.

Oplettende kijkers zagen het voortandwielkapje al op de voorgaande foto's:
imag0466n.jpg


imag0467a.jpg


Daar ben ik even met de zwarte spuitbus overheen geweest.

Wat er nu nog gaat gebeuren? Eerst maar eens de uitlaat lassen, dan kan er gereden worden, dan ga ik de kappen spuitklaar maken zodat de kappen tegelijk naar de spuiter kunnen als ik het frame en de velgen et cetera naar de coater breng. Dan blijft er nog genoeg werk liggen zoals het opknappen van de achterveer enzo.
Voorlopig rijd ik dus nog met de originele achterkap, de special is nog lang niet klaar voor gebruik. Die maak ik ondertussen mooi spuitklaar, dan rij ik er een tijdje mee rond om te kijken of er geen scheuren ontstaan, als hij voldoet kan hij mee gespoten worden.
Eerst maar eens die achterrem op orde maken en de uitlaat lassen.

Dat was het weer voor vandaag. :W
 
Haha, die ken ik ja. Het is dan ook het eerste en waarschijnlijk laatste object dat ik geplanked heb. :')
 
Had (opzettelijk) te lange remzuigertjes gekocht, die in mijn maat waren niet verkrijgbaar. Even mee naar school genomen en met de draaibank gespeeld:
imag0510.jpg


Past perfect:
imag0512d.jpg

imag0514j.jpg


Contrast met de rest van het wiel: :') Zie nu trouwens op de foto pas dat ik mijn pro link er verkeerd om terug in heb gezet, falend.
imag0527q.jpg


Nieuw versnellingsbaklagertje voor een te reviseren blokje, kost op Jos Dijkman 10 euro, bij een lagerhandel 3, tip.
imag0515h.jpg


Nieuwe achterveer binnen, meteen even de pro link los gehad en gesmeerd. Veer komt gewoon uit een pitbike, maar als je hem naast wat verschillende brommerveren ziet liggen zie je dat het niet veel scheelt, het is wat dikker enzo. Brommer komt hiermee een cm omhoog achter, kan de vering nu verstellen maar denk dat ik hem lekker in zijn zachtste stand laat staan, hangt een beetje af van hoe de brommer zich gaat gedragen in de bochten.
imag0516o.jpg

imag0518k.jpg


Geen zin om de achterveer uit elkaar te halen, dus ben ik er even met scotchbrite overheen gegaan en heb ik Joep een rol schilderstape gegeven, na een half uurtje ijverig tapen lag de veer er zo bij.
imag0528z.jpg

imag0529q.jpg

imag0530n.jpg

imag0531h.jpg


Spuiten viel me ontzettend mee, ook de binnenkant van de veer krijg je goed mee gespoten als je uit veel verschillende hoeken spuit, primerlaag zit er nu op, veer wordt rood.
imag0536f.jpg


Uitlaatje ligt klaar om gelast te worden:
imag0526o.jpg


En zit hier (onder de juiste hoek en al) aan elkaar:
imag0532ub.jpg

imag0533.jpg

imag0534h.jpg

imag0535.jpg


Uitlaatje wordt nog gestraald, uitgedeukt, lasnaden worden er in terug gebrand, dan hittebestendige blanke lak erop. Vraag me wel af hoe goed je blijft zien dat de tailpipe van RVS is, in tegenstelling tot de rest van de uitlaat.

Ik heb besloten sowieso niet op deze brommer naar de HW-meeting te gaan. Het wordt me te krap, dan moet ik dingen gaan overhaasten en dat doe ik liever niet. Geen zin in hoofdpijn, bouw mooi rustig en overzichtelijk verder en regel wel iets zodat ik toch bij de meeting kan zijn.
 
Blok loopt:
(en ja, het was goed warm voor we dat gingen doen)

Tankdop gepolijst:

imag0580k.jpg

imag0573q.jpg

imag0575t.jpg


Het is wachten op een passende schokbreker, heb er nu één binnen, maar die is incompleet. Dat dus maar weer even oplossen met de verkoper.
 
Haha, ja dat onding is de schuld van de vorige eigenaar. Hele kappenset wordt nog overgespoten. Had nog niet de moeite genomen om die sticker er af te krabben.
 
Heerlijk ja! Sticker er net afgekrabt, geschuurd aan de mono en een keer heel hard gevloekt toen er weer gaten in vielen, is niet heel degelijk gepolyesterd overal, maar dat was te verwachten voor de lage prijs. Morgen maar weer 2K polyplamuur met glasvezel en weer een bus spuitplamuur halen.
 
Even wakker schoppen. Ik ben weer geïnspireerd door Piekes beest. Toen ik terug kwam van vakantie had het in de garage gelekt, remschijf knal oranje van de roest, maar alle gepolijste delen, kaal metaal dus, waren nog wel perfect. Remschijf was op één of andere manier de enige schade, maar dat rem je er wel weer af. Alles in de zilverpoets gezet, en het busje van mijn vering uitgepakt dat in de post lag. Vering is nu compleet, dus brommer gaat in elkaar. Maar, zoals jullie gewend zijn van dit project, is er nog een maar waardoor ik alsnog niet kan rijden. Mijn uitlaat ligt nog bij Bas, die zou heb opknappen (uitdeuken, stralen, lasnaden terug branden voor de looks en in de hittebestendige blanke lak zetten), maar ik hoor maar niets van die gozer en hij mailt ook niet terug... Afijn, morgen brommer in elkaar meppen en dan maar weer verder met de mono, bij gebrek aan een uitlaat.
 
Heej das een oude foto! Die is nog gemaakt bij mijn ouderlijk huis! Waar heb je die opgescharreld? ;)

Ben wel benieuwd als ie klaar is! Die dingen klinken en ruiken altijd zo heerlijk! :9~
 
Toen ik hem buiten startte heeft mijn moeder nog 2 weken geklaagd over de stank. :9~ Filmpje gezien? Dan kan je zien hoe hij klinkt en rookt, onafgesteld en wel.
 
Het rijdt. }) }) })

Heb vandaag -eindelijk- de uitlaat binnen gekregen. Ding even geföhnd met de verfbrander, omdat ik geen onafgestelde brommer wil gebruiken om de lak uit te harden. Uitlaatje in de olie gezet, blazen maar. Ze had een beetje moeite met starten, maar sloeg na een tijdje aanlopen toch aan. Rustig een beetje het hofje op en neer gereden, dat ging allemaal heel aardig. Toch fijn als zelf pas gemaakte remmerij, een pas gemaakte voorvork (inclusief gerommel bij het balhoofd) en dergelijken het allemaal naar behoren doen tijdens het rijden. De afstelling leek zelfs al aardig in de buurt te zitten, dus toen de brommer goed warm was het gas wat verder open getrokken. DE TERING, wat een monster, toen dat ding in de powerband kwam. :9~

Dat was alleen een beetje van korte duur, na een paar korte ritjes hoorde ik een schavend geluid uit het blok en sloeg de brommer vast, krukas draaide ineens heel zwaar. Ik vreesde het ergste, brommer weg gezet en gaan werken. Toen ik terug kwam van het werk eerst maar eens de cilinder eraf getrokken, niets te zien, krukas draaide nog steeds heel zwaar, dus dacht aan een vastgelopen krukaslager. Aan de ontstekingskant was niets te zien, dus de koppelingskap er maar afgetrokken, en ineens draait de krukas weer. De krukasmoer bleek niet goed vastgezeten te hebben, deze is tegen de koppelingskap gelopen. de spie heeft het overleeft, de enige schade bleek een schaafplekje in mijn koppelingskap. Alles zit al weer in elkaar, (kutwerk, meteen weer die squish goed stellen) brommie rijdt alweer. Niet genoeg tijd gehad om een filmpje te schieten, heb eigenlijk alleen één foto van de uitlaat voor jullie, ga morgen wel filmen.

imag0655d.jpg
 
Zeker, was bang dat ik weer honderden euro's verder zou zijn, nieuwe wand in de cilinder laten zetten is 200 euro, zuiger 70 euro, krukas 110 euro... Heb even een vreugdedansje gedaan toen dit het probleem bleek. :+ En daarna de krukas geblokkeerd en de moer overdreven hard vast gezet. :P
 
Heb een HTC Desire HD, daar gaan we het mee moeten doen. :P Ik ben normaal wel tevreden over de kwaliteit van filmpjes, ook qua geluid.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan