Aprilia ETV 1000 Caponord deel Quatro (4)

Hier een Capo-rijder ten noorden van Antwerpen sinds 2002 (nieuwgekocht toen) en al een 150k op de teller (kan meer zijn maar enkele jaren terug heeft het dashboard het begeven op 114k... de toerenteller doet het nog en meer heb ik niet nodig...)
Heb mijn Italiaanse schone altijd keurig in de garage laten soigneren en de meest voorkomende problemen bij deze machine zijn dan ook al verholpen (tanksluiting, bobijnen van de ontsteking, alle wiellagers al 2x, hoofdballagers,...) Nu komt het leuke... mijn garage doet al even geen Aprilia meer en de laatste keer werd mij gewoon verteld dat ik volgende keer maar ergens anders moest gaan aankloppen voor reparaties wegens het lastig verkrijgen van onderdelen. Ben dus op zoek naar een plek om mijn motor die ik bijna dagdagelijks gebruik voor woon/werkop onderhoud te zetten. Let wel, ik heb een factuur nodig, daar ik de motor op de zaak heb staan. Iemand goede ervaring met een garage in een ruime straal van Antwerpen?

Thx alvast[afbeelding]


VD Pol in Helmond, daar hadden Waziman en ik onze Capo's in onderhoud. Wel 1,5 uur sturen voor je....
 
Hallo caporijders,
Afgelopen weekend een weekendje weggeweest met de Capo. Tijdens het het rijden begon ineens de motor slechter te lopen en efi lampje te branden. Motor gestopt en stekker onder het zadel ingeplugd -> foutcode 36 kapotte bobine dus. Gelukkig was ik al onderweg naar huis, dus geen wegsleep praktijken :P. Nu dus de kapotte bobines vervangen, meteen 4 ngk bobines besteld welke ook bij mede forumleden goed zouden werken op de capo.

Nu heb ik alleen een vraag over de bobinekabel deze is bij een van de bobines ook niet goed meer, dus meteen ook maar alle vier preventief vervangen. Heeft iemand hier nog een linkje naar bobine kabels ik las ergens iets over fiat brava 1.4 kabels die goed zouden passen. Op dit moment probeer ik met de how to van janus de ngk bobine aan te sluiten, maar wat doe je met het veertje onder het rubberen dopje aan het einde van de bobine?

Ik hoop dat het zo een beetje te begrijpen is haha.

Home : Magnecor vorig jaar hier besteld ,kosten iets van €75 incl.btw en verzending. :]
 
@Etv, heb je wel de onderste bout los uit je vork?

Zo ja, dan kan je vrij makkelijk (na verwijderen van clip) de boel uitelkaar "pompen"


Gr
Arjan

Yep zo heb ik het gedaan met een paar erg vast geroeste capo poten.
de keerringen zitten zo ontiegelijk vast dat de glijlagers compleet geruineerd waren.

nu heb ik een goede set maar ook weer erg vastgeroest
wat nu?
 
Ik heb diverse vorken gedaan (geen capo), maar nog niet meegemaakt dat het niet lukte.

Lees zojuist op het amerikaanse forum dat het bij de capo echter wel vaker zo is.

Ze hebben daar ook een trucje lijkt het.

Description of fork seal replacment

Lees je in

Suc6
 
Laatst bewerkt:
In gelezen

Juist ja maar zodra je de inner bus in de outerbus perst of draaid zijn de glijringen ordentelijk beschadigd
Ik heb inmiddels een andere methode uitgedacht en uitgevoerd om de dempers absoluut schadeloos eruit te krijgen.
Zeer beheerst en succes.
in korte stappen
1) uitbouwen voorpoten.
2) veren eruit.
3) borgclip eruit de
4) de ruimte nu goed invetten zodra de keerring in beweging komt glijdt het makkelijk.
5) veerpoot in de langste positie vullen met vloeistof en dop erop.
6) pak een garage krik, plaats de voorpoot zonder veer erop.
7) span spanband om veerpoot en krik
8) rustig de veerpoot comprimeren met de krik en voorzichtig kracht opbouwen.
9) de vloeistof perst nu de keerring naar buiten
10) rustig de keerring eruit laten ploppen niet met geweld.

met deze methode zien de glijbussen elkaar niet laat staan dat ze beschadigen.
omslachtig ja, werkt het? zeker!
de keerringen die eruit kwamen waren best gecorrodeerd.

wellicht een tip voor anderen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo caporijders,
Afgelopen weekend een weekendje weggeweest met de Capo. Tijdens het het rijden begon ineens de motor slechter te lopen en efi lampje te branden. Motor gestopt en stekker onder het zadel ingeplugd -> foutcode 36 kapotte bobine dus. Gelukkig was ik al onderweg naar huis, dus geen wegsleep praktijken :P. Nu dus de kapotte bobines vervangen, meteen 4 ngk bobines besteld welke ook bij mede forumleden goed zouden werken op de capo.

Nu heb ik alleen een vraag over de bobinekabel deze is bij een van de bobines ook niet goed meer, dus meteen ook maar alle vier preventief vervangen. Heeft iemand hier nog een linkje naar bobine kabels ik las ergens iets over fiat brava 1.4 kabels die goed zouden passen. Op dit moment probeer ik met de how to van janus de ngk bobine aan te sluiten, maar wat doe je met het veertje onder het rubberen dopje aan het einde van de bobine?

Ik hoop dat het zo een beetje te begrijpen is haha.
Waar heb je de nek bobines gekocht?
 
euro 95, 97 of premium benzines maken voor de Capo wel verschil. Afhankelijk van de mapping die je gebruikt. De aangepaste mapping waar de meeste van ons doorgaans mee rijden werkt het beste met lagere octaan gehaltes, dus 95.

Maar met alle E10 stap ik over op premiums. Ben niet bang dat mijn Capo (2006) er niet tegen zou kunnen, want eigenlijk alle motoren na 2000 kunnen er wel mee overweg, maar het is vooral dat je dan 10% niet smerende ethanol aan het verstoken bent. Normale benzine smeert namelijk ook, maar ethanol totaal niet.

Anyway, ik tank vaak de fuel save 95 van Shell en daar zou 5% ethanol (E5) al in zitten. (Idem voor BP, Total en de rest).
 
Merk inderdaad in het buitenland dat er vaak geen " normale" 95 meer te krijgen is en ga dan ook voor de super benzine...

Morgen maar een s een weekendje in de Eiffel gaan kijken, maar eerst mijn nieuwe band luchtdicht laten maken.
Na bandenwissel achter, conti trail attack 2 , hebben ze niet goed op luchtdichtheid getest bij het ventiel, want nu na een week staat hij weer plat. Kunnen ze meteen de achterremblokjes vervangen, ijzer op ijzer klinkt slecht en remt nog veel slechter.... }) 8-)
 
Hallo Capo mannen.
Na alweer een paar duizend probleemloze kilometer was het tijd voor groot onderhoud. Klepspeling gecontroleerd. Inlaat 0,15 en uitlaat 0,25. Dat zit keurig binnen de marges volgens mij.Verder zijn alle vloeistoffen vervangen, remklauwen schoongemaakt, voorvering iets stugger gemaakt en verlicihting gefixt. En dat alles voo 250 eurie. nu 70000 op de teller. op naar de 80 ;-)
 
Even een vraagje, gister de capo ff aan de tune ecu gehangen. wat mij daarbij opviel is dat wanneer ik het gashendel volledig open draai, in het diagnostic scherm van TuneECU de TPS aangeeft 74%...
Hoort 100% te zijn...??
 
Even een vraagje, gister de capo ff aan de tune ecu gehangen. wat mij daarbij opviel is dat wanneer ik het gashendel volledig open draai, in het diagnostic scherm van TuneECU de TPS aangeeft 74%...
Hoort 100% te zijn...??

Geen zorgen ,dit is goed hoor. Waarom het zo is weet ik niet .
 
Heeft er iemand nog een footrest pin liggen ( AP8121567 ) voor een mooi prijsje, of een vervang onderdeel, ik ben op het punt beland dat ik weiger 13 euro te betalen voor een metalen pinnetje, stelt niks voor. Dat moet goedkoper kunnen
 
Ik vind 13 euri wel goed betaald maar anderzijds als je hem moet laten draaien dan ben je zo aan het zelfde bedrag of duurder.. altenatief een bout vermaken een optie? als je je arbeid niet telt en de mindere roestprotectie ben je voor paar euro klaar sterk zat.
 
Lekker weer, gisteren onderuit gegaan door hoogstwaarschijnlijke een medische reden op een grindpad, valbeugel beschadigd, maarja daar issie voor, en op de een of andere manier ook m'n kap aan de zijkant. Tevens is m'n ruit afgebroken, heel vreemd.

Nu mocht ik em vandaag bij et politiebureau ophalen maar hij start niet. De zekeringen onder de buddy seat lijken intact alsmede één of twee zekeringen die ik zo snel onder m'n zadel kon vinden. Hij is dermate dood dat er nog geen lampje gaat branden op het dashboard. His te ver om met motor te gaan lopen en ben nog aan onderzoeken hoe het zit met de pechhulp van m'n verzekering.

Ik denk ( hoop )dat ze em met parkeren op het parkeerlicht gezet hebben ( achterlicht dus ) en dat daarom accu leeg is gelopen, wat is het makkelijkste om een weer aan de praat te krijgen ? Weinig zin om accu eruit te halen zodat ie aan lader kan, kan ik er gewoon een auto aan hangen met start kabels en dan starten ? Of blaas ik de boel dan op ?
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de hele middag lekker gereden. Na het eten wilde ik hem ff naar de garage brengen en onderweg sloeg de motor af en hij is niet meer aan te krijgen. Ik greeg melding 11 en 12. 11 is nokkenas sensor en 12 is krukas sensor. Het lijkt mij sterk dat beide sensors stuk zijn. jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?

Groet,

Igor
 
Je kan een auto gebruiken voor starten, geen probleem.
Eerst de plus aan auto en motor, en daarna de - kabel.

Let wel op sluiting. Er is weinig ruimte tussen frame en + pool.
Ik gebruik een oude handdoek om dit te isoleren.

Suc6
 
Bedankt voor de tips! Echter met de auto geen beweging in te krijgen, denk te weinig power of iets, uiteindelijk maar via de verzekering de pechhulp gebeld, die kregen en met een accu pack wel weer in beweging. Daarmee naar huis kunnen rijden, nu heb ik de accu eruit liggen en aan een lader gezet, kijken of die nog wat wil doen, anders kijken of ik em kan omruilen of iets.
 
Na een dag laden geeft accu via de multimeter aan 13.1 volt, geen idee of dit voldoende is, anders mot er maar een andere in.

Ook op zoek naar een nieuwe ruit... Lastig weer, weet niet hoe hoog m'n vorige was voordat ie afbrak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan