Aprilia Mana 850 - jullie mening?

Greeny

Die hard MF'er
5 okt 2005
338
12
Belgie
Ik heb de kans om een Aprilia Mana 850 op de kop te tikken van een vriend. Deze is van 2010 en heeft amper gereden. 700Km op de teller. Hij is tot de mening gekomen dat motorrijden niets voor hem is. Ik dan alweer, ben het beu, me gek te schakelen in het Brusselse verkeer en ben op zoek naar een degelijke motor voor woon-werk verkeer en een machien waarmee ik met mijn vrouwtje kan toeren. Ik schakel graag en rijd graag wat sportief op open wegen... Ik denk dan, die Aprilia is echt iets voor mij... MAAR!

* Wat is jullie ervaring met de betrouwbaarheid van Aprilia?
* Zijn jullie over Aprilia tevreden?
* Die V-twin, is dat dezelfde als in een Ducatti Monster bijvoorbeeld?
* Zou ik hiermee 40.000km kunnen halen mits gezond onderhoud?
* Heeft er iemand een Mana of een Mana gehad en wat was jullie ervaring met de motor? * * Veel pech gehad of eerder nooit pech gehad.
* Wat zijn de extra kosten aan zo'n CVT bak?
 
* Wat is jullie ervaring met de betrouwbaarheid van Aprilia?
* Zijn jullie over Aprilia tevreden?
* Die V-twin, is dat dezelfde als in een Ducatti Monster bijvoorbeeld?
* Zou ik hiermee 40.000km kunnen halen mits gezond onderhoud?
* Heeft er iemand een Mana of een Mana gehad en wat was jullie ervaring met de motor? * * Veel pech gehad of eerder nooit pech gehad.
* Wat zijn de extra kosten aan zo'n CVT bak?

Ik heb zelf 3 aprilia,s gehad en met 2 daarvan heb ik op het circuit gereden.
Enige wat van mijn rsv 2004 model kapot is gegaan is de dynamo ( bekent euvel)
De blokken zijn erg sterk en kunnen prima 100.000 km mee, punt van aandacht is de juiste olie erin gooien, heb zelf een keer een weekend een mana mee gekregen en reed verrassend goed. Vooral de 3 elektronische mappings zijn pretting, vwb cvt bak? ??? Geen ervaring mee
 
Toets "mana" in bij de afdeling motorscooters, want daar zitten de berijders van deze fantastische motor!
 
Laatst bewerkt:
Toets "mana" in bij de afdeling motorscooters, want daar zitten de berijders van deze fantastische motor!
Eh volgens mij is een mana geen scooter..

edit; hmm dus als een motor een automaat is, maakt hem dat meteen een scooter. Good to know..
 
Laatst bewerkt:
Eh volgens mij is een mana geen scooter..
edit; hmm dus als een motor een automaat is, maakt hem dat meteen een scooter. Good to know..

Het is maar net hoe je er naar kijkt. Is het nou een scooter met grotere banden of een motor met een CVT..... ?
 
Het is maar net hoe je er naar kijkt. Is het nou een scooter met grotere banden of een motor met een CVT..... ?
is de vfr1200/1200 crosstourer dan ook een scooter?
Of de yamaha fjr1300? (ok de fjr is idd best een grote scooter :P )
 
Ik vind het persoonlijk geen scooter. Ik quoteer een scooter als iets waar je zittend op rijd, een motor heb je tussen de benen. Ik heb een scooter gehad en in druk verkeer is dat zalig, alleen zit je en zak je door je rug doordat je geen rugsteun hebt. Ik zie die mana juist zitten omdat je automatisch in het stad rijdt en kan schakelen daarbuiten en echt motor rijden. Dus niets te maken met een scooter. :]
 
Definitie scooter. en scooter is een vervoermiddel op twee wielen dat wordt aangedreven door een motor. Een kenmerk van een scooter is dat de voeten tijdens het rijden naast elkaar tussen de stuurinrichting en de zitplaats worden geplaatst.
Bij een Mana, NC, en andere zijn motoren. Voeten onder de bestuurder.
 
Mana is een leuke motor alleen onderhoud is erg duur vooral vanwege de riem van de CVT. Toen Roke er een had staan (heel even!) had ik wel interesse. Ik ben toen aan het googlen geslagen (overigens ook reviews op youtube gezien) en ben geschrokken van de verhalen over het leeglopen op onderhoud. Heel jammer!
 
Mana is een leuke motor alleen onderhoud is erg duur vooral vanwege de riem van de CVT. Toen Roke er een had staan (heel even!) had ik wel interesse. Ik ben toen aan het googlen geslagen (overigens ook reviews op youtube gezien) en ben geschrokken van de verhalen over het leeglopen op onderhoud. Heel jammer!

Wat bedoel je met leeglopen op onderhoud???
 
Zeer kostbaar!!! De prijs van de riem van een CVT is altijd sterk afhankelijk van het vermogen dat de riem aan moet kunnen. Ik zal eens zoeken naar de reviews op youtube.
Het is wel zo dat ik dit niet uit eigen ervaring weet, ik ben echt afgegaan op de negatieve berichten over de onderhoudskosten. Dat was voor mij genoeg om af te haken.
 
Laatst bewerkt:
is de vfr1200/1200 crosstourer dan ook een scooter?
Of de yamaha fjr1300? (ok de fjr is idd best een grote scooter :P )

Wat maakt het nou uit waar je die Mana of welke andere "hybride" dan ook indeelt? :?
 
Zeer kostbaar!!! De prijs van de riem van een CVT is altijd sterk afhankelijk van het vermogen dat de riem aan moet kunnen. Ik zal eens zoeken naar de reviews op youtube.
Het is wel zo dat ik dit niet uit eigen ervaring weet, ik ben echt afgegaan op de negatieve berichten over de onderhoudskosten. Dat was voor mij genoeg om af te haken.


Even in het goede perspektief plaatsen.

Deze Mana heeft inmiddels de helft van de nieuwwaarde verloren, maar moet de 1000-beurt nog krijgen!!!
Het financiële voordeel van deze deal is zodanig dat het hoofdstuk onderhoud een veel geringere betekenis heeft gekregen.

Toen ik 3 jaar geleden aan de markt was voor een motor heb ik o.a. op deze Mana proefgereden.
Zowel mij als ook mijn vrouw beviel deze uitstékend!

Zeer comfortabele zit voor rijder en duo,
zeer krachtige tussenacceleratie (dankzij die briljante CVT),
helemaal geen bokken (danzij enz),
heel relaxt te berijden in de stad (dankzij enz),
méér dan genoeg topsnelheid voor een naked bike,
erg zuinig in verbruik,
zeer prakrisch dankzij de neptank-bagageruimte.

Nou, laat dan 1x in de 2 of 3 jaar zo'n dure (hoeveel??) band nodig zijn... dat doet niets af aan de zeer gunstige aanschafprijs van dit exemplaar.
En elk voordeel hep z'n nadeel, immersch.
De perfecte motor is dit niet, maar die zal er ook nooit komen.

De reden waarom ik toch voor een andere motor ben gegaan is,
omdat de Mana destijds niet met abs verkrijgbaar was.
Nadien ben ik met m'n huidige motor én dealer zo tevreden geraakt dat ik niet meer ben terug gegaan voor een Mana.

:)
 
Ik heb nu zo'n 25000 km gereden op mijn Mana.
Klein onderhoud bij 10000km. Ik weet zo even niet meer wat dit kostte maar was niet duurder dan het onderhoud van de japanners die ik voor de Mana heb gehad.
Groot onderhoud (inclusief riem vervangen) bij 20000km. Ik meen me te herinneren dat de 20000 beurt alles bij elkaar iets van 400-450 euro was. Voor de rest heeft de CVT geen extra onderhoud nodig.

Vorig jaar heb ik de achter remklauw moeten vervangen omdat deze niet meer vrij kwam (corrosie door pekel). Dit koste 180 euro inclusief nieuwe remblokken.

Voor de rest een heerlijke fiets, die ook in de bergen z'n mannetje staat. Dankzij de automaat is het geen probleem om fietsen met meer vermogen bij te houden. Benzineverbruik gemiddeld 1:21-23.

Ik heb maar 2 minpunten:
- weinig windbescherming (duhhh, naked bike)
- Het blok trilt nogal op de autoweg, wat op den duur vervelend word.

Rob
 
Dit stelt me enigszins tevreden te horen dat aan deze Aprilia geen extra kosten kunnen komen.
Ik heb altijd de neiging te denken Italiaans = problemen. Ik ben tot nog toe altijd bij Triumph geweest omdat ik zo hou van die triple (3-cyl), maar in tour-naked hebben die niets meer en zeker niet in automaat.

Midden januari, als het weer het mij toelaat, ga ik hem een volledige dag testrijden. :]
 
Ziet d'r uit als een toffe fiets

Aprilia-Mana-static.jpg


Lijkt me bijna geen scoot te noemen.... :P
 
MAna's zijn mooie motoren!
Blok is Rotax (als ik het me niet vergis) en zijn bullit proof.

Rij zelf een Futura, en geen problemen gehad (teller op 40Kkm).

PS, is dit dan de nieuwste Scootmobiel?
0209673-BMW-7-serie-750i-2008.jpg
 
Lijkt me ook niet.

Ik heb wel zojuist vernomen dat het geen ABS versie is. Klein domperke... In mijn stadsverkeer zou dit geen overbodige veiligheid zijn.

T'is wel de zwarte versie...
Zou ik nog voorzien van een Leovince om beter hoorbaar te zijn in het verkeer en H&B zijkoffers. Ik vrees dat Aprilia zijkoffers nog iets duurder zullen uitkomen.

aprilia-mana-850-test_19.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan