Aprilia RS 660

Zo te zien heb je plezier in je hobby @jabba! De 890 zal meer koppel hebben, dat is op de weg prettig maar op circuit minder van toepassing als je bochten snelheid hoger is. Zelf een paar keer met mijn Tracer 900 een rijvaardigheidstraining op circuit gedaan, het gaat wel maar niet de meest ideale motor daarvoor.

Wat kost een RS660 zonder kenteken? Voor mij geen directe optie gezien ik een elektrische auto heb zonder trekhaak. Benieuwd naar proefrit ervaringen. Wel jammer van de beperkte vering gezien de hogere prijs tov de R7.
Motorrijden in alle vormen geeft me inderdaad veel voldoening (hoewel ik motocross en het zwaardere offroadwerk niet meer doe sinds ik mijn rug heb gebroken op de crossbaan).

Wat een RS kost zonder kenteken weet ik niet. Ik ben van plan gewoon eentje met kenteken te kopen, en die eerst op de openbare weg in te rijden, eraan te wennen, voor ik hem ombouw en er het circuit mee opga (en hem dan schors voor de openbare weg, zodat wegenbelasting en verzekerings-premies verleden tijd zijn).

Heb ook nog wel gedacht aan de Trofeo Factory versie (zie linkjes en foto’s hieronder). Die is eigenlijk al helemaal klaar voor het circuit, inclusief alle aanpassingen die ik zelf ook in gedachten heb, plus nog wat extra’s (ook een SC uitlaatsysteem, sprintfilter, race-ecu etc.). Die levert 105 pk bj een droog gewicht van slechts 153 kg! Ding kost 14.700 euro, ex BTW, dat dan weer wel, dus dat zou me een kleine 18.000 euro lichter maken, maar ook veel werk schelen.
Maar wat ik dan weer jammer vind is dat ze de ABS hebben uitgeschakeld, terwijl ik juist graag een moderne motor wil vanwege die elektronische veiligheidssystemen als (bochten-)ABS en traction-control etc.

“the upgrades begin with the electrical system, simplified by eliminating the ignition switch assembly and ABS. The braking system is simplified with independent lines. The ABS control unit, however, remains on the bike and connected in order to exploit the strategies of the integrated electronic system”.

Nu zal een ‘echte’ racer zeggen dat die ABS alleen maar in de weg zit als je echt hard wil gaan, en dat een goede coureur dat helemaal niet nodig heeft. Dat zal allemaal best, maar ik hoef in de eerste plaats helemaal geen wedstrijden te winnen (en wil ook zeker niet beweren dat ik een goede coureur ben). In de tweede plaats heb ik in al die jaren dat ik nu trackdays rijd (ik denk vanaf 2012-2013) al meer dan genoeg ‘goede’ coureurs zonder abs op hun motor meegemaakt, die hun motor onderuit remden, vaak juist in een onverwachte (paniek)situatie. Dan kies ik toch liever voor een ABS-versie.


5520E97B-7550-4C15-BA27-6312E79806C5.jpeg

BFE89204-4466-46DF-9FE5-888B306846F5.jpeg
 
In België.

Wat kost een RS660 met vering upgrade?
Edit: verkeerd gelezen :)
Adviesprijs België is 11.050 euro. Adviesprijs NL is €12.450,- Tel daar nog zo’n 1400 euro bij voor een Öhlins schokbreker (€880,-) en Andreani cartridges (€511,-), dan kom je (afgerond naar boven) op €13850,-.

Kies je voor Ohlins cartridges in de vorkpoten dan wordt het een veel duurder verhaal, die kosten €1400,-. Dan ben je dus zo’n €900,- meer kwijt en komt de totaalprijs op €14.750.
 
Laatst bewerkt:
Edit: verkeerd gelezen :)
Adviesprijs België is 11.050 euro. Adviesprijs NL is €12.450,- Tel daar nog zo’n 1400 euro bij voor een Öhlins schokbreker (€880,-) en Andreani cartridges (€511,-), dan kom je (afgerond naar boven) op €13850,-.

Kies je voor Ohlins cartridges in de vorkpoten dan wordt het een veel duurder verhaal, die kosten €1400,-. Dan ben je dus zo’n €900,- meer kwijt en komt de totaalprijs op €14.750.
Geloof me, die ohlins nix 30 cartridges zijn het waard. (ik heb ze zelf gehad op m'n mt09)
Op advies van BRS de ohlins gekozen ipv de andreani en geen seconde spijt van gehad. (ze kennen me daar dus kennen m'n eisen)

Er is niets mis met race abs.
En bij de moderne (na 2014) motoren laat abs je genoeg vrijheid om goed te remmen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet eentje staan voor 10K waar die vent niet van af geraakt. Ik heb vorig jaar gekeken, maar de tank is niet origineel. Lijkt me geen ramp voor een racehok. Vorig jaar stond er een hele mooie aan 12 of 13K in Nederland, weet niet meer waar.

Maar eh... Ik suggereerde niet dat een 749R echt een goede keuze is voor een track toy. Ding is veel te waardevol en inderdaad, onderdelen zijn niet te krijgen. Bovendien is het standaard geen ideale racemotor en hebben vering en blok werk nodig om écht betrouwbaar snel te zijn.

Het ging over andreani cartridges die niet volstaan, dat ohlins nodig is, dat een R6 een betere keus is, maar ohlins en andere remmen noodzakelijk zijn voor circuitgebruik. Ik noemde maar iets waar dat standaard op zit.

Ik bedoel maar, iedereen rijdt met wat ie zelf wil. Lijkt me dat je slechter kan doen dan een licht geprepte rs660, en ik zie de aantrekking van dat ding wel tov een r6.

Persoonlijk ben ik van mening dat voor de normale amateur gelijk welke goedkope supersport na 2003 met minimale preparatie ideaal is, of een sv650 of zoiets.
 
Ik zit dit een tijdje te volgen
Paar opmerkingen, dat met kenteken kopen om even te wennen is wel een erg dure hobby als je er kort daarna mee gaat racen
Die garantie die je wil door nieuw te kopen ga je ook verliezen als je er mee in een cup gaat racen
Als je een keer mee plat gaat is het ook erg zonde van de nieuwe motor
Denk dat een tweedehandsje met betere vering een veel betere keuze is
 
Ik weet eentje staan voor 10K waar die vent niet van af geraakt. Ik heb vorig jaar gekeken, maar de tank is niet origineel. Lijkt me geen ramp voor een racehok. Vorig jaar stond er een hele mooie aan 12 of 13K in Nederland, weet niet meer waar.

Maar eh... Ik suggereerde niet dat een 749R echt een goede keuze is voor een track toy. Ding is veel te waardevol en inderdaad, onderdelen zijn niet te krijgen. Bovendien is het standaard geen ideale racemotor en hebben vering en blok werk nodig om écht betrouwbaar snel te zijn.

Het ging over andreani cartridges die niet volstaan, dat ohlins nodig is, dat een R6 een betere keus is, maar ohlins en andere remmen noodzakelijk zijn voor circuitgebruik. Ik noemde maar iets waar dat standaard op zit.

Ik bedoel maar, iedereen rijdt met wat ie zelf wil. Lijkt me dat je slechter kan doen dan een licht geprepte rs660, en ik zie de aantrekking van dat ding wel tov een r6.

Persoonlijk ben ik van mening dat voor de normale amateur gelijk welke goedkope supersport na 2003 met minimale preparatie ideaal is, of een sv650 of zoiets.
Oh wow wow, Ik zei dat je bij een r6 niets moest upgraden.
En als je toch voor een vering upgrade gaat je beter van eerste keer ohlins nix30 cartridges neemt.
Met een standaard (met veren op je eigen gewicht) r6, gsxr600, cbr600rr,... En andere remblokken kan je perfect heel snel circuit rijden.
 
Ik zit dit een tijdje te volgen
Paar opmerkingen, dat met kenteken kopen om even te wennen is wel een erg dure hobby als je er kort daarna mee gaat racen
Die garantie die je wil door nieuw te kopen ga je ook verliezen als je er mee in een cup gaat racen
Als je een keer mee plat gaat is het ook erg zonde van de nieuwe motor
Denk dat een tweedehandsje met betere vering een veel betere keuze is
Ja, is een dure hobby, kan ik niet ontkennen.
Bedoel je trouwens een tweedehands RS660 of juist een gebruikte motor van een ander type? Voor dat laatste voel ik weinig, tenzij ik ‘goedkoop’ een gebruikte KTM RC8 op de kop kan tikken, maar die kans is nihil ;). Ook een Daytona 765 zou ik mogelijk kunnen overwegen als circuitmotor, maar ook die liggen niet betaalbaar voor het oprapen. En bovendien heb ik daar nog wel wat bedenkingen bij, gebaseerd op mijn circuitervaringen met een Daytona 675R 2013. Prachtige, fijne motor, maar stuurde toch een stuk zwaarder dan mijn Dukes, en die kreeg ik ondanks de Öhlins voor en achter niet echt lekker lichtvoetig, wat ik ook bijstelde en schroefde aan de vering. Verder kan ik me weinig andere, oudere motoren voorstellen die in aanmerking komen (mede gezien het feit dat ik geen viercilinder wil). Een Ducati Panigale 899 (of 959) heb ik ook overwogen, maar dan heb je meteen weer zo’n hoogvermogende motor, die vermoedelijk ook wat minder lichtvoetig is dan wat ik voor ogen heb.

Ik kan me trouwens best voorstellen dat ik een gebruikte RS koop hoor, hoeft niet per se nieuw te zijn. Maar het maakt in aanschafprijs op dit moment nog niet zoveel uit, het scheelt hooguit 1500 euro met een nieuwe.
Komt nog bij dat ik met een inruilmotor zit die best nog wat waard is, en de aan te schaffen motor zal hoger in prijs moeten liggen, wil inruil aantrekkelijk zijn voor een dealer.
 
Laatst bewerkt:
Nee bedoelde een RS , maar je hebt ook gelijk dat ze zelfs voor een demo bar weinig korting geven
Ik heb vorige week een 4 maand ouwe monster particulier gekocht
Bij dealers was niks te koop of met 1500€ korting op de nieuwprijs voor een demo
Het zijn vreemde tijden
Denk dat je die ktm trouwens redelijk snel kwijt bent
Heb je er wel eens aan gedacht om daar een paar clipons op te zetten en dan te kijken hoe hij rijdt op het circuit
 
Nee bedoelde een RS , maar je hebt ook gelijk dat ze zelfs voor een demo bar weinig korting geven
Ik heb vorige week een 4 maand ouwe monster particulier gekocht
Bij dealers was niks te koop of met 1500€ korting op de nieuwprijs voor een demo
Het zijn vreemde tijden
Denk dat je die ktm trouwens redelijk snel kwijt bent
Heb je er wel eens aan gedacht om daar een paar clipons op te zetten en dan te kijken hoe hij rijdt op het circuit
Ik rijd er vrijwel alleen mee op het circuit, alleen zonder clipons :) (heb nog een andere motor voor het speelse toerwerk, beetje offroad en vakanties).
Denk niet dat clipons echt goed uitpakken, in de zin dat er vermoedelijk daarnaast nog veel meer aangepast zou moeten worden. Je zou volgens mij een beetje een verkrampte houding krijgen omdat de clipons te dichtbij zouden zitten en je niet verder naar achteren kunt schuiven met de huidige setup van zadel en pillion seat cover.

Maar eerlijk gezegd heb ik na een paar softwarestoringen - die een paar van mijn trackdays dit jaar hebben vernaggeld - een beetje het vertrouwen verloren in (deze) KTM, tenminste als het gaat om ready to race. Op de openbare weg is er niets aan de hand, maar op het circuit kreeg ik vooortdurend een abs/mtc failure, waarbij ook de quickshifter uitviel. En dat gebeurde echt elke lap, waardoor ik gewoon niet lekker kon rijden. Daar wordt momenteel aan gewerkt, en het zal vast wel worden verholpen, maar ik weet niet of ik volgend jaar het risico durf te nemen mijn rijplezier te laten vergallen als het weer fout gaat. Vandaar mijn zoektocht naar een ‘echte’ circuitmotor, waar ik ook niet zo mee uit de toon val als ik mijn racelicentie wil halen, russen al die (super)sportbikes.
 
Een echte sportmotor als de Daytona stuurt altijd zwaarder dan een duke, lijkt me. Die dingen zijn gemaakt om stabiel te zijn, en vergen meer body english om bv over te gooien. Alleen stuur en gewicht op de voorzijde al.
 
Vandaar mijn zoektocht naar een ‘echte’ circuitmotor, waar ik ook niet zo mee uit de toon val als ik mijn racelicentie wil halen, russen al die (super)sportbikes.
Goed verhaal, alleen bij de TOMS zag ik dit jaar niet bepaald high-tech motorfietsen.
Gemiddeld tien jaar en ouder in mijn groepje.
Ik kreeg klachten dat ik te snel reed.
De groep bleef niet bij elkaar. :')

(Er waren ook snellere groepen trouwens)

Ik vond het maar een schijnvertoning.
Meer een veiligheidscursus; rijden in groepen, proefstartjes. Protocol leren.
Met die KTM kan je gewoon meedoen.
Arie Vos heeft wel wedstrijden gewonnen met de oude (grotere) Superduke.

Of maak er een RC8 replica van. :+
De RC390 vind ik ook al zo'n leuk ding, laten ze er het 690 blok in stoppen. :9
 
Laatst bewerkt:
Goed verhaal, alleen bij de TOMS zag ik dit jaar niet bepaald high-tech motorfietsen.
Gemiddeld tien jaar en ouder in mijn groepje.
Met die KTM kan je gewoon meedoen.
Arie Vos heeft wel wedstrijden gewonnen met de oude (grotere) Superduke.

Of maak er een RC8 replica van. :+
De RC390 vind ik ook al zo'n leuk ding, laten ze er het 690 blok in stoppen. :9
Beter direct de moderne 890:9~
 
Hier een video van 1000ps die trackbike van een RS hebben gemaakt
Leuke video. Zo krijg ik nog meer zin in de RS!
Die lui van 1000PS hebben trouwens niet eens zoveel aangepast. Ik denk ook dat - wanneer ik daadwerkelijk een RS aanschaf - ik hem stap voor stap zal aanpakken. Eerst alleen de vering, en dan later het race-kuipwerk (is in glasvezel uitvoering nog redelijk betaalbaar, zo’n 700 euro, maar dan wel alleen in een basiskleur gespoten). Daarna komt denk ik pas het tunen, met eventueel een ander (decat) uitlaatsysteem, alle euro 5 spul eraf, een race-ecu en ander luchtfilter met speciale kelken (velocity stacks) van Gabroracing, misschien ooit ook een race-rearset (Zie Apriliaspecialparts.com voor mooie RS spulletjes)
Het draadje op het Apriliaforum van een Amerikaan die zijn RS volledig ombouwt vond ik erg inspirerend.
RS ombouw in racetrim op Apriliaforum.com
 
Een echte sportmotor als de Daytona stuurt altijd zwaarder dan een duke, lijkt me. Die dingen zijn gemaakt om stabiel te zijn, en vergen meer body english om bv over te gooien. Alleen stuur en gewicht op de voorzijde al.
Ik heb het idee dat de RS660 toch een stuk lichter stuurt, een stuk lichtvoetiger is, zeker na een aanpassing van de vering. Maar goed, dat zal ik eerst zelf moeten ervaren. Als zo’n Daytona exemplarisch is voor hoe sportmotoren sturen hoef ik geen sportmotor, zo simpel is het ;).
 
Goed verhaal, alleen bij de TOMS zag ik dit jaar niet bepaald high-tech motorfietsen.
Gemiddeld tien jaar en ouder in mijn groepje.
Ik kreeg klachten dat ik te snel reed.
De groep bleef niet bij elkaar. :')

(Er waren ook snellere groepen trouwens)

Ik vond het maar een schijnvertoning.
Meer een veiligheidscursus; rijden in groepen, proefstartjes. Protocol leren.
Met die KTM kan je gewoon meedoen.
Arie Vos heeft wel wedstrijden gewonnen met de oude (grotere) Superduke.

Of maak er een RC8 replica van. :+
De RC390 vind ik ook al zo'n leuk ding, laten ze er het 690 blok in stoppen. :9
Misschien schat ik het wel te hoog in allemaal, en is het inderdaad ouwe meuk en langzamere rijders bij zo’n licentiecursus.
Dat is trouwens wel een punt van ergernis en zorg, dat organisatoren gewoon rijders van erg uiteenlopend niveau bij elkaar in een groep laten rijden. Ik verbaas me er wel over dat er niet even goed gekeken wordt naar eerdere rondetijden om dan redelijk gelijkwaardige rijders bij elkaar te zetten.
Op mijn laatste trackday in Assen (sportrijders, aanbevolen rondetijden tussen de 1.55 en 2.12) zaten er mensen in de groep die rondjes van meer dan 2.30 reden. Dan krijg je wel erg grote snelheidsverschillen. Die mensen zijn er na twee sessies dan wel uitgehaald en in een langzamere groep gezet, maar hebben wel tot ergernis geleid bij de rest die wel op tempo reed (nog afgezien van het gevaar dat dit kan opleveren).
 
:^

Ik ben ook wel blij met mijn soepele vierpitter, met mijn andere tweecilinder moet ik oppassen met vier versnellingen tegelijk terugschakelen.
Bam-bam-bam rem los en op het gas de bocht door. :]

Over twintig minuten de tweede sessie hier. ;)
En hoe was je trackday op Assen gisteren? Nog wel een paar sessies droog kunnen rijden? Rondetijden?
 
En hoe was je trackday op Assen gisteren? Nog wel een paar sessies droog kunnen rijden? Rondetijden?
Helaas alleen drie natte sessies voorzichtig gereden.
En sessie vier en vijf konden droog zijn, voor sessie vijf wilde ik de bandenwarmers pakken.
Maar een slimme had zijn motor in de vierde sessie met smalle droge lijn opgepakt uit de grindbak en het circuit integraal onder de olie gelegd vanaf ronde drie.
Ik kon mijn ogen niet geloven, we reden nog twee rondes voorzichtig, vooral bij de dubbele doordraaier en toen was een rijder onderuit voor start/finish over een oliespoor en zwarte vlag voor iedereen. -O-

Ze zijn anderhalf uur aan het opruimen geslagen en het gewone tijdschema werd aangehouden. Dus na twee uur vertrokken. O-)

Ik had dicht bij de 1.50 willen rijden op een droge dag. Na alle tijd, hotel en voorbereidingen was dit de dag niet waard.
Maar oktober is natuurlijk nog meer risico qua weer dan juni-augustus ;)
 
Hier begon precies mijn derde sessie mee.. de laatste tien minuten ben ik nog de baan opgegaan. :+

 
Terug
Bovenaan Onderaan