Aprilia RS 660

Vanmiddag - eindelijk - een dik half uur op de RS 660 gereden. Het was nog een beetje nat op de weg, dus helemaal vrijuit rijden ging niet, maar ik heb toch een redelijk goede indruk gekregen. Alles wat ik zeg moet wel gezien worden in het perspectief dat ik van een geweldig sturende KTM Duke 890R kom. Mijn eerste indrukken waren ronduit positief, zithouding is prima en je bent redelijk vlot gewend aan de motor. Schakelen met de quickshifter ging soepel en vloeiend, hoewel ik soms met mijn voet wat te ver naar de binnenkant zat, en er niks gebeurde. Voet even naar buiten verplaatsen, teen op of onder het pedaaltje en het schakelen ging weer foutloos.
Het vermogen en het koppel vielen me meteen al mee, hoewel dit exemplaar nog lang niet ingereden was (slechts 50 km op de teller). Toen ik hem even van dynamic mode in de racemodus zette had ik meteen bij opschakelen van een naar twee al een power wheelie.
Ik merkte uiteraard direct dat deze motor een veel beperkter koppel heeft dan een Duke 890R met 99 Nm, maar ik denk dat een goed ingereden RS 660 toch best een indrukwekkend en bruikbaar vermogen en koppel kan leveren. Van de veel aangehaalde deuk in de koppelkromme bij 5000 toeren heb ik helemaal niets gemerkt.

Qua sturen vond ik het een wat ander verhaal. Ik lees en hoor veel verhalen over superlicht sturen van de RS 660, over lichtheid, lichtvoetigheid, over ‘nimble & agile’ zoals de Engelsen zo mooi zeggen. Dat is misschien tot op zekere hoogte waar, als je het vergelijkt met een dikke superbike of supersport of zo, maar dan hebben die mensen nooit op een KTM Duke gereden, of dat nu een 790 of een 890(R) is. In tegenstelling tot - of ter nuancering van - wat ik las in de reviews is deze motor superstabiel bij hard rechtuit gaan en in snelle lange bochten. Geen moment werd het rijwielgedeelte onrustig, werd de motor wiebelig of zenuwachtig, geen moment heb ik een stuurdemper gemist. Altijd strak als op rails. Maar bij korte bochten, rotondes, snelle links-rechtscombinaties en noem maar op vond ik het rijwielgedeelte toch wat tekortschieten qua licht en makkelijk insturen en stuurprecisie. Hij stuurde weliswaar wat lichter in dan de Triumph Daytona 675R (2013) die ik zo’n 4 jaar geleden had, maar ik kwam toch vaak ruimer uit dan ik in gedachten had (beetje onderstuur dus). Dat kan heel goed aan de veerinstelling liggen, die natuurlijk volledig in de standaardsetting stond. Ik kan me goed voorstellen dat een hogere voorspanning achter, en misschien de vorkpoten een paar millimeter door de kroonplaten laten zakken het stuurgedrag al veel lichtvoetiger zouden maken. Qua stabiliteit kan de motor dat makkelijk hebben. Natuurlijk zal een setje Öhlins voor en achter dat stuurgedrag enorm kunnen verbeteren, met een veel grotere lichtvoetigheid en stuurprecisie tot gevolg, met behoud van snelle rechtuit- en bochtenstabiliteit. Dat zal dan wel ook een kwestie van testen en afstellen worden - met de kanttekening dat de Daytona standaard al die Öhlins vering heeft, en die kreeg ik met geen mogelijkheid echt lichtvoetig, wat ik ook instelde voor en achter. Maar die heeft mogelijk een nog langere wielbasis dan de Aprilia, dus dat was misschien gewoon ingebakken in het rijwielgedeelte. ik heb echter sterk het gevoel dat die Aprilia wel lichtvoetiger te krijgen is, dus dat schrikt me niet meteen af.
Over de remmen was ik niet meteen te spreken trouwens. Je knijpt in de remhandel en er lijkt een moment even niks te gebeuren. Dan knijp je nog wat harder en langer door en dan remt ie ineens wel redelijk hard. Het is goed mogelijk dat de remblokken nog moeten ‘inslijten’, dat ze nog wat stroever moeten worden, maar nu vond ik de remmen te veel naijlend, niet bijterig genoeg en absoluut niet goed te doseren. Dat doet mijn Duke met de Brembo Stylema’s veel en veel beter, zowel qua dosering als qua remvertraging. Zelfs de remmen op mijn Adventure 790 voelden strakker aan toen ik weer naar huis reed vanmiddag, waarbij me trouwens ook meteen opviel dat zelfs deze all-road motor met zijn 21 inch voorwiel nog veel lichter instuurde dan de Aprilia met zijn 17 inch wielen. Dat moet vast beter kunnen met een goede afstelling.
Concluderend, fijne motor met best een aantal verbeterpunten op het gebied van vering en remmerij. Goed ingereden denk ik dat ie voldoende vermogen levert om redelijk hard rond te gaan op het circuit, maar het is en blijft de vraag of hij net zo lichtvoetig, makkelijk en strak sturend kan worden gemaakt als de Duke. Misschien vraag ik te veel van een supersport, en is het gewoon niet mogelijk om een zo strak en lichtvoetig sturende sportmotor te maken, en zal ik er gewoon aan moeten wennen en misschien ook mijn rijstijl er op moeten aanpassen. Ik denk dat de tijd het zal moeten leren.
 
Misschien ook eens de Tuono 660 proberen, ik vermoed dat dat makkelijke sturen vooral veroorzaakt wordt door het brede stuur van de Dukes tov de relatief smalle clip ons van de daytona en rs.
 
Exact.
De Daytona 675R staat trouwens ook wel te boek als een van de stabielste, minst lichtvoetige motoren.
 
Misschien ook eens de Tuono 660 proberen, ik vermoed dat dat makkelijke sturen vooral veroorzaakt wordt door het brede stuur van de Dukes tov de relatief smalle clip ons van de daytona en rs.
Ja, maar die Tuono heeft weer een stuk minder windbescherming (wordt natuurlijk ook gepresenteerd als een ‘naked’). Heb er wel eens opgezeten, er staat er eentje naast de RS660 bij Motoport Leek.
Ik ben er trouwens ook niet van overtuigd hoor, dat het bredere stuur zoveel uitmaakt op het stuurgedrag. je moet met je gewichtverplaatsiing al heel veel kunnen doen, zonder al te veel aan het stuur te zitten. Wat ik al aangeef in mijn reviewtje denk ik dat er met een goede veerafstelling al veel winst te behalen valt. Maar ik ben nog niet meteen overtuigd eerlijk gezegd. Op mijn Duke, en ook op mijn Adventure 790 trouwens gaan de dingen als vanzelf, terwijl je hier echt moet werken om het ding een bocht door te krijgen waar jij hem hebben wil, en dat had ik niet verwacht.
 
Ja, maar die Tuono heeft weer een stuk minder windbescherming (wordt natuurlijk ook gepresenteerd als een ‘naked’). Heb er wel eens opgezeten, er staat er eentje naast de RS660 bij Motoport Leek.
Ik ben er trouwens ook niet van overtuigd hoor, dat het bredere stuur zoveel uitmaakt op het stuurgedrag. je moet met je gewichtverplaatsiing al heel veel kunnen doen, zonder al te veel aan het stuur te zitten. Wat ik al aangeef in mijn reviewtje denk ik dat er met een goede veerafstelling al veel winst te behalen valt. Maar ik ben nog niet meteen overtuigd eerlijk gezegd. Op mijn Duke, en ook op mijn Adventure 790 trouwens gaan de dingen als vanzelf, terwijl je hier echt moet werken om het ding een bocht door te krijgen waar jij hem hebben wil, en dat had ik niet verwacht.
Heb je dat zelf ook al eens geprobeerd?
Als ik op de autosnelweg m'n stuur loslaat en helemaal links op m'n zadel zit/alleen op m'n linkerbeen leuk, dan gaat de motor maar heel langzaam veranderen van richting.
Als je zachtjes tegen je stuur duwt verandert hij gemakkelijk en direct van richting.
Je onderschat de invloed van het stuur nogal.

Je Duke en de adventure hebben een heel breed stuur. (in vergelijking met een supersport)
 
Heb je dat zelf ook al eens geprobeerd?
Als ik op de autosnelweg m'n stuur loslaat en helemaal links op m'n zadel zit/alleen op m'n linkerbeen leuk, dan gaat de motor maar heel langzaam veranderen van richting.
Als je zachtjes tegen je stuur duwt verandert hij gemakkelijk en direct van richting.
Je onderschat de invloed van het stuur nogal.

Je Duke en de adventure hebben een heel breed stuur. (in vergelijking met een supersport)

Natuurlijk heb ik dat wel eens geprobeerd, in diverse trainingen offroad en op de weg. Ik heb het trouwens niet over snelwegsnelheden, maar juist bij wat langzamer rijden en korte bochtjes, dan kun je met gewichtsverplaatsing (en druk op de voetsteunen) best nog wat voor elkaar krijgen. Maar dat is hier niet het punt. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat bv motogp of beter nog moto2 motoren zo zwaar insturen, dat je zoveel moeite moet doen om een motor in de door jou gekozen lijn te krijgen. En ik ben er niet meteen van overtuigd dat dit alleen of hoofdzakelijk met de stuurbreedte te maken heeft.

Misschien heb ik gewoon wel te hoge verwachtingen van de stuurkwaliteiten van supersports, maar dan begrijp ik niet dat er toch zoveel mensen zijn die zo’n ding rijden terwijl er veel fijner, lichtvoetiger en scherper sturende motoren bestaan. Ik heb bv. laatst proefgereden op een Ducati Streetfighter V4. Daar had ik eerlijk gezegd niet zulke hoge verwachtingen van, gezien de verhalen van zwaar en log sturende Ducati’s. Maar dat ding ging echt geweldig licht, makkelijk en secuur een bocht door. Indrukwekkend. Ook de Supersport 950S die we toen hebben getest stuurde redelijk licht en accuraat. Daar was qua sturen weinig op aan te merken, terwijl die nog weer een stuk zwaarder is dan de RS660 (volgetankt +27 kg). Die ervaringen en de verhalen over de RS660 die ik lees in diverse fora en in de reviews en die ik in alle YouTube filmpjes langs zag komen hebben bij mij voor (mogelijk tè) hooggespannen verwachtingen gezorgd. Die dus (nog) niet helemaal zijn ingelost na deze korte proefrit, terwijl dat mogelijk met wat finetunen van de vering best eens zou kunnen gebeuren.
 
Ik denk dat je de factor bandbolling ook niet moet onderschatten. Geen idee waar die 660 mee is uitgevoerd, maar een raceband gaat natuurlijk ook veel makkelijker op zijn kant dan een tourband.
 
Ik denk dat je de factor bandbolling ook niet moet onderschatten. Geen idee waar die 660 mee is uitgevoerd, maar een raceband gaat natuurlijk ook veel makkelijker op zijn kant dan een tourband.
Sure, maar ik heb nog nooit met echte racebanden gereden (dwz banden niet voor de openbare weg gehomologeerd zijn), dus daar kan ik sowieso niets over zeggen. Ik kan wel vergelijken met andere motoren met vergelijkbare banden als die standaard op de RS660 zitten (Pirelli Diablo Rosso Corsa II). En dat is volgens mij best een sportieve band die ook veel op trackdays wordt gebruikt. Dat zal het verschil naar mijn idee niet maken.
Ik denk echt dat de vering gewoon ruk stond afgesteld, want ik bekijk op dit moment ook weer filmpjes en lees reviews waar vrijwel iedereen de lichtvoetigheid roemt, het gemakkelijke links-rechts omgooien, het lichte insturen en makkelijke corrigeren naar precies de lijn die je hebben wilt etc etc. Die ervaring had ik niet.
 
Mijn eerste reactie in dit topic , maar om Jabba even een tip te geven. (Lees wel al even mee 👍)

Er is een dave moss filmke voor de afstelling van de rs660 op YouTube.
Daar spreekt dave moss ook van een zeer slechte basisafstelling!
Dus denk wel dat er zeker nog iets te halen valt.
Eventueel nog eens een test inplannen en wat draaien aan de afstelling? (Geen idee of dat mag eigenlijk 😂)
 
Laatst bewerkt:
Dat de dealer hem niet even netjes afsteld..
Misschien keken ze naar de grijze haren en ging die in de toersetting weg.
..Geen probleem als de rijder weer eens een vluchtheuvel over het hoofd ziet en gelanceerd zou worden. :+ :+
 
Precies,
Ik denk sowieso dat al die dure aftermarket veringscomponenten een (klein) beetje zijn overgewaardeerd. Als het geel met goud is en uit Zweden komt heeft iedereen meteen het idee dat het waanzinnig veel beter is. En als het gewoon standaard af fabriek is kan het niet goed zijn. Daar geloof ik gewoon niet in. Ik denk als je een beetje went aan dat wat beschikbaar is en jezelf desnoods een beetje daarnaartoe aanpast je misschien wel evenveel effect krijgt als met dure goud met gele spulletjes uit Zweden.
 
Als ik het goed lees was het een nieuwe, nog niet ingereden motor. Bandenspanning, lage temperatuur, afstelling van vering, etc zijn allemaal factoren.
 
Mijn eerste reactie in dit topic , maar om Jabba even een tip te geven. (Lees wel al even mee 👍)

Er is een dave moss filmke voor de afstelling van de rs660 op YouTube.
Daar spreekt dave moss ook van een zeer slechte basisafstelling!
Dus denk wel dat er zeker nog iets te halen valt.
Eventueel nog eens een test inplannen en wat draaien aan de afstelling? (Geen idee of dat mag eigenlijk 😂)
Ja, die filmpjes van Dave Moss ken ik uiteraard (ik ga niet over een nacht ijs als ik een nieuwe motor koop *D). Ik denk dan ook dat er nog veel te verbeteren valt, en dat mijn ervaring niet representatief is voor wat deze motor echt kan.
 
Precies,
Ik denk sowieso dat al die dure aftermarket veringscomponenten een (klein) beetje zijn overgewaardeerd. Als het geel met goud is en uit Zweden komt heeft iedereen meteen het idee dat het waanzinnig veel beter is. En als het gewoon standaard af fabriek is kan het niet goed zijn. Daar geloof ik gewoon niet in. Ik denk als je een beetje went aan dat wat beschikbaar is en jezelf desnoods een beetje daarnaartoe aanpast je misschien wel evenveel effect krijgt als met dure goud met gele spulletjes uit Zweden.
Dat zou wellicht opgaan voor de beginner of middelmatige rijder. Als je wat harder gaat dan kan een setje Öhlins (of een variant met alle instellingsopties van een ander merk) wel degelijk verbetering brengen volgens mij.
 
Dat zou wellicht opgaan voor de beginner of middelmatige rijder. Als je wat harder gaat dan kan een setje Öhlins (of een variant met alle instellingsopties van een ander merk) wel degelijk verbetering brengen volgens mij.
Daar sla je de spijker echt heel goed op zijn kop ;) Het KAN een verbetering brengen, is niet per defenitie zo. Je kan jezelf (ook als heel ervaren en/of snelle coureur) aanpassen naar wat beschikbaar is en daardoor sneller rond gaan op circuit of fijner rijden op straat. Scheelt aanzienlijk in de beurs.
 
Daar sla je de spijker echt heel goed op zijn kop ;) Het KAN een verbetering brengen, is niet per defenitie zo. Je kan jezelf (ook als heel ervaren en/of snelle coureur) aanpassen naar wat beschikbaar is en daardoor sneller rond gaan op circuit of fijner rijden op straat. Scheelt aanzienlijk in de beurs.
Ik snap je punt, net zoals in je vorige reply.
Maar ik denk dat je nog nooit met een ohlins nix30 cartridge gereden hebt in je voorvork.
Alleen al het gevoel/feedback dat je krijgt is het geld al waard.
De rust en comfort dan nog niet meegerekend. (en de extra mechanische grip)
Als je snel bent (minstens in de snelste groep) dan zorgt het ook nog eens voor minder bandenslijtage.
Zeker op straat kan goede vering je van een slechte dag behoeden, op circuit kan je nog rond de problemen heen rijden.
Op straat is alles een stuk minder voorspelbaar.

@jabba
Vering moet ook ingereden worden.
Dat vergeet men vaak.
 
Ik vermoed dat 99% van de dealers niet aan de vering afstellingen zit van motoren die ze verkopen
Hersenloze mainstream dozenschuivers. :') :+

Het is niet zoals ik altijd werkte.
Even goed naar de klant luisteren en echt iets op maat leveren.
Vervelend dat dit op termijn nog omzetverhogend werkt ook voor het bedrijf.
Wie wil dat nou. _O-

Geef zo'n verkoper een veringscursus en hij kan zich eens nuttig maken en aan klantenbinding doen. ;)

Ik heb ook pas definitief afscheid genomen van mijn dealer.
De drie jaar garantie is afgelopen.
Een aantal jaren op de tanden bijten en geduld houden, steeds weer een kans geven.
De plaatselijke Intratuin heeft nog betere service (en dat is ook zo). :+
 
Ik snap je punt, net zoals in je vorige reply.
Maar ik denk dat je nog nooit met een ohlins nix30 cartridge gereden hebt in je voorvork.
Alleen al het gevoel/feedback dat je krijgt is het geld al waard.
De rust en comfort dan nog niet meegerekend. (en de extra mechanische grip)
Als je snel bent (minstens in de snelste groep) dan zorgt het ook nog eens voor minder bandenslijtage.
Zeker op straat kan goede vering je van een slechte dag behoeden, op circuit kan je nog rond de problemen heen rijden.
Op straat is alles een stuk minder voorspelbaar.

@jabba
Vering moet ook ingereden worden.
Dat vergeet men vaak.
Ik kan je mededelen dat de nieuwste motor ooit in mijn bezit uit 2002 stamt;) Dus je hebt helemaal gelijk als het gaat om die supervette Ohlins cartridges. Mijn eigenbouw circuit fiets heeft een Honda CBR600F3 vork.... die is wel tot op het laatste ringetje en shim uit elkaar geweest (ook de cartridge) en weer opgebouwd met hulp/advies van een forum-lid om de werking zo goed mogelijk te krijgen. Ik vindt dat super aanvoelen🤷‍♂️ Maar wat je schrijft is natuurlijk wel waar, het gevoel van dat echt leipdure spul is natuurlijk wel anders/beter. Ik vraag me alleen af of het automatisch betekent dat ik er harder van ga... (op circuit dan, straat boeit allemaal niet).

En nu weer over de RS660, ik heb het idee dat er wel een hele potente circuitfiets van te maken is, als je zo een beetje wat uitslagen van die lichte twin klasses kijkt staat hij er overal wel tussen. Is toch ook wel een pak moderner dan de ER-6 en SV650 die je normaal veel in die klasses ziet. Volgend voorjaar IOMTT, kijken of hij daar scoort..... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zie ook niet zo goed waarom je op circuit het flikflak sturen van een ktm zou willen hebben. Dat lijkt me helemaal geen voordeel.
 
Ik zie ook niet zo goed waarom je op circuit het flikflak sturen van een ktm zou willen hebben. Dat lijkt me helemaal geen voordeel.
Heb je wel eens op Assen gereden? De GT-bocht is er zoeentje waar lichtvoetigheid juist weer erg van pas komt in mijn beleving, en ook van Ossenbroeken naar de Strubben heb ik veel voordeel van dat makkelijke omgooien, net als aan het eind van de Veenslang, de chicane bij Ruskenhoek, met die scherpe knik naar rechts waar je meteen weer links moet richting Stekkenwal.
Ik rijd erg vaak op het TT-circuit, en ik zie dat ik op die plekken vrijwel altijd winst boek op supersports en zelfs superbikes (als R1, S1000rr en Panigale V4). Die ga ik daar heel vaak links en rechts voorbij, om ze op de Veenslang of richting Haarbocht weer voorbij te zien komen met hun veel hogere vermogens. Met een motor die een stuk minder vermogen heeft en ook nog eens minder lichtvoetig is (dan bv. de Duke) gaat me dat veel minder makkelijk lukken denk ik.
1433AEFA-85C3-454D-8096-399943D4042B.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan