Aprilia RST Mille Futura

Hoeveel Futura's in NL ??????

  • Ja, ik rij echt een mooie motor, een FUTURA!

    Stemmen: 51 44,3%
  • Nee, ik niet.

    Stemmen: 64 55,7%

  • Totaal aantal stemmers
    115
er kan natuurlijk een aansluiting zijn die niet 100% afdicht, als de koelvloeistof dan warm is en onder druk staat zou het ergens kunnen lekken..

Mijn 'truuckje' om het niveau te checken is met een zaklampje op de zijkant/achterkant van het reservoir schijnen, dan zie je het kleurverschil tussen het vat zelf en de koelvloeistof.
 
Net koelvloeistof bijgevuld, maar ben ik daarmee klaar? Ik kan me voorstellen dat er nu lucht in het systeem zit. Komt dat er automatisch uit, of kan ik het op een of andere manier ontluchten?

Gewoon starten, of nog wat tot rust laten komen?
 
hallo mede futuristen,

het heeft even geduurd maar het Tune ecu programma werkt , dus kan nu in het injectie programma van mijn motor komen en hier diagnose tests en mapping wijzigingen doorvoeren.

Het downloaden van de software, maken van de stekkers en installeren van de drivers is relatief eenvoudig.

bij de eerste test vandaag geen problemen ondervonden *O* , Co trim met 20 punten verlaagd en een TPS reset uitgevoerd. geïnstalleerde map back-up gemaakt. motor pikt nu vanaf stationair wat beter op, ook trouwens een neven effect van de hogere accu spanning aan boord door de nieuwe spanning regelaar.

met wat meer ervaring wil ik de huidige map wat optimaliseren op de ontsteking van 1000-2000 rpm en brandstof mengsel in het cruise gebied van 2500-5000 toeren. geen grote stappen in mijn geval want ik heb al een gunstig brandstof verbruik.

overigens voor de mensen welke nu hun motor checken en last hebben van een hoog brandstof gebruik mijn advies is dan ook even te controleren of er wel motor vacuum staat op de brandstofdruk regelaar (klein slangetje lostrekken op het "kleine ronde blikken doosje" en met draaiende motor voelen of er vacuum op staat. alternatief is de leiding loop controleren. de luchtslang moet aangesloten zijn op de doorzichtige synchronisatie slangetjes en niet op de airbox. kleine oorzaak maar grote gevolgen (-20% brandstof gebruik en een veel soepelere motor). :)

en nu lekker rijden

uiteraard heb ik nog verder plannen maar wil eerst kijken
full
 
hallo Broadhane,

de rvs stuur vulplaatjes waren voor mijn eigen futura bedoeld en heb ik via mijn werk op een laserbank laten maken. ik kan wel weer een aantal laten snijden, maar dan moet ik eigenlijks een wat groter aantal hebben om het interresant te maken (>10 stuks of zo). dus als er nog meer mensen interrese hebben laat ze zich melden.

als prijs indicatie denk ik aan 10 euro per plaatje. ik gebruik er nu overigens 6 stuks waarbij elke stuurhelft 12 mm omhoog komt. als je de vork wat verder dan origineel doorsteekt kan daar nog wat bij. ze voldoen overigens prima.

Als alternatief kan je ook "genmar risers te gebruiken.

groetjes
 
@Frank__H:
Ben je nog wat wijzer geworden over die ruitspoiler? Ben benieuwd naar ervaringen. Iemand anders toevallig?

Motor vandaag grote beurt gehad. Geen gekke dingen gelukkig. Ben er weer helemaal klaar voor, laat de zon maar schijnen! *D

full
 
hallo broadhane,

net de prijzen gekregen van de stuurplaatjes van het snijbedrijf gekregen.
op basis van order 10 stuks:

dikte 4 mm, roestvast staal 316 , prijs 8 euro per stuk
dikte 4 mm aluminium (niet geanodiseerd) prijs 7 euro per stuk

levertijd circa 10 dagen. hierboven komen nog wat verzend kosten.Als er interesse is hoor ik het wel. ieder forum lid mag ze per stuk bestellen, maar het totaal aantal moet meer zijn dan 10 voordat ik een serietje laat maken. Deze plaatjes zitten ook op mijn futura en werken daar goed. Risico van montage & gebruik blijft echter voor de koper.


betreft het windschermpje. ik heb onlangs een zogenaamd double bouble screen van skidmarx gemonteerd. kosten circa 95 euro. dit scherm is wat boller dan het orginele scherm. Daarnaast heb ik 2 drukvereffening gaten gemaakt vlak boven de koplamp. eerste ervaringen zijn vrij goed. de turbulentie is minder dan het orginele scherm en de bescherming iets beter. De windstroom komt circa 50 mm hoger op de helm, maar ik heb daar geen last van want de totale winddruk is lager, overigens kan het effect heel persoonlijk zijn afhankelijk van o.a postuur (ik ben 1.80 cm) en helm type. in de toekomst wil ik het ruitje nog met circa 40 mm inkorten door het aan de bovenzijde recht af te zagen. Dit lijkt sportiever en zal hopenlijk de turbulenties op de helm verder reduceren. voor de vorm zie mijn oude berichten.
full
 
Ik heb jouw activiteiten zeker gevolgd Futura rijder, doe je netjes.
Ik ben zelf een beetje bang dat ik zo'n DB-ruitje niet zo mooi ga vinden op mijn Futura. Daarentegen is zo'n 'flap' volgens mij vrij eenvoudig te monteren en eventueel ook weer te demonteren, zonder dat het originele ruitje verloren gaat.
Ben overigens wel benieuwd naar het eindresultaat bij jou, als je het scherm ook hebt ingekort. En naar de rijeigenschappen natuurlijk.
 
Ik ben nog aan het uitkijken naar zo'n ruitspoiler... Vind ze nieuw aan de dure kant. Dus heb nog geen ervaringen.
 
Mijn Futura is inmiddels toe aan ’n nieuw setje banden. De dealer adviseert de nieuwste serie Dunlop Qualifier, de Metzeler ME Z4 bevalt goed maar is niet meer leverbaar. In het topic lees ik dat Michelin Pilot Power ’n veelgebruikte goede band is. Hoe zijn jullie ervaringen met prijs en kwaliteit en het kilometrage?
 
Mijn Futura is inmiddels toe aan ’n nieuw setje banden. De dealer adviseert de nieuwste serie Dunlop Qualifier, de Metzeler ME Z4 bevalt goed maar is niet meer leverbaar. In het topic lees ik dat Michelin Pilot Power ’n veelgebruikte goede band is. Hoe zijn jullie ervaringen met prijs en kwaliteit en het kilometrage?

Ik rijd zelf met een michelin pilot road achter en een michelin pilot road 2 als voorband. Vind het een top combinatie, nog nooit enig gevoel van gripverlies gehad, en nu na 7000km is er lichte slijtage waarneembaar op het loopvlak. Ik denk dat deze set toch wel 12000 á 15000km mee kan gaan.

Iemand hier interesse in een Honda Transalp? O-) Ik heb m'n vriendin ook futura minded gemaakt en die wil nu dr transalp de deur uit doen :P

@ futurarijder, hoeveel geïnteresseerden heb je al voor de plaatjes? Misschien dat ik er ook 4 wil als m'n vriendin ook futura gaat rijden :)
 
Ik rijd zelf met een michelin pilot road achter en een michelin pilot road 2 als voorband. Vind het een top combinatie, nog nooit enig gevoel van gripverlies gehad, en nu na 7000km is er lichte slijtage waarneembaar op het loopvlak. Ik denk dat deze set toch wel 12000 á 15000km mee kan gaan.

Iemand hier interesse in een Honda Transalp? O-) Ik heb m'n vriendin ook futura minded gemaakt en die wil nu dr transalp de deur uit doen :P

@ futurarijder, hoeveel geïnteresseerden heb je al voor de plaatjes? Misschien dat ik er ook 4 wil als m'n vriendin ook futura gaat rijden :)

Ik ben nu bezig aan mijn tweede set Michelin Pilot Road 2CT en die bevallen zeer goed. Wel een paar keer een glijdende achterkant gehad, maar dat was uitgelokt ... enkele keren bewust en ook een paar keer minder bewust. (bruut in 1e uitaccellereren op een witte lijn, aanremmen met lichte oneffenheid in de weg waardoor achterkant te licht werd, losliggende steentjes bij wegtrekken uit een bocht) maar altijd heel mooi opgevangen door de motor/band. De grip herpakt zich rustig. Tenzij je zelf bruuske dingen doet natuurlijk.

Setje voor/achter sleet even snel. Na 10K een andere set nodig. Vond ik zeer netjes. Zit misschien 500km woonwerk tussen voor het overige alleen maar echte funkilometers.
 
Hi
Ik heb net mijn 3e setje Metzlers erop, eerst MEZ4, toen MEZ6 en nu MEZ8. Prima banden, zowel bij nat als droog, nog nooit een slippertje gehad. Als je hier en daar wat reviews leest zul je zien dat de pilot road en de MEZ8 elkaar niet veel ontlopen. Blijft toch persoonlijke keuze. Ik heb wel een dramatische revaring met Bridgestone, BT020 of 21 voorband. Heb ik na 1000km vervangen wegens cupping.

gr
Alex
 
Bedankt voor de adviezen allemaal. Met Bridgestone heb ik 'n soortgelijke ervaring. Weliswaar op 'n Honda, maar de achterband was na 3300km woonwerk verkeer al aan vervanging toe.
 
Ik heb momenteel een positieve ervaring met Continental Conti Road Attack 2

Kon ik bij gelegenheid goedkoop op de kop tikken, en bevallen prima.
 
En oh ja, nog vergeten erbij te vermelden; 'cupping' is een bekend verschijnsel (geweest?) van Bridgestone banden.
Die zou ik persoonlijk dus links laten liggen. Of rechts. Als je ze maar laat liggen.
 
Nou, daar ben ik lekker mee... Op mijn Futura die ik vorig jaar gekocht heb zitten Bridgestones op.. (Battlax 023). Nu zo'n 5000 km gelopen, tot op heden geen problemen.
 
Nou het voordeel van Bridgestone's op je motor is dat je ze er weer af kan halen.
Dát dan weer wel!
Naast natuurlijk de bekende voordelen dat je ze zowel links kan laten liggen, én rechts kan laten liggen!
Daar hebben ze over nagedacht.

Hoe dan ook; controleer van tijd tot tijd het profiel in het loopvlak. De slijtage kan ongelijkmatig zijn waardoor naast de profielinsnedes de dikte van de band anders is dan een stukje verder. En dit herhaalt zich over de hele band waardoor je als het ware een soort zaagtand-loopvlak krijgt.
En dat is niet goed.
Tenzij je iets wilt zagen.
Of tenzij je een all-ride-trilmassage wenst.
Hiermee zomaar 2 extra voordelen van Bridgestone genoemd....., niks dan voordelen!

Stuur je surfplank eens over het internet, wellicht kom je wel info tegen welke Bridgestone's de 'Kings of Cupping' zijn en welke eventueel niet.
Ik kan me niet voorstellen dat die Japanners van Bridgestone een bepaalde gemaakte fout niet stoppen.
Ze hebben vroeger motoren gemaakt. Zijn ze ook mee gestopt.
Heel verstandig. Kan je van die andere 4 niet zeggen, haha.

Stratton
 
Als pagina 1 klopt zijn er hier ongeveer 31 Futuristen. Organiseren jullie wel 'ns toertochten?
 
Als pagina 1 klopt zijn er hier ongeveer 31 Futuristen. Organiseren jullie wel 'ns toertochten?

In 2010 eens met 4 Futura's op stap geweest in de Eifel. In 2011 is dat niet gelukt.

Maar als je naar de Eifel gaat dan is de kans dat ik mee ga wel vrij groot. Alhoewel ik eerlijk gezegd bij single ritten eerder mijn GSX-R zal pakken
 
ook ik rijd met michelin banden en deze bevallen erg goed. Voor ligt een pilot power 2ct en achter een pilot road 2. met deze combinatie is het sturen nog sneller dan met een pilot road voorband. Voor als je erg hard en agressief stuurt een goede combinatie, maar voor iets rustiger rijden is de normale pilot road denk ik een beter keus. het voelt namelijk af en toe een beetje nerveus aan.

een toer ritje met een paar futuras zie ik wel zitten .kwam er vandaag trouwens nog een futura tegen in omgeving schagen (noord holland).

groetjes
 
Inderdaad Stratton, elk nadeel heb een voordeel, zoals een grootse Hollandse legende ooit zei. Bovendien scoren de BT's bij een 'objectieve' vergelijkingstest zo slecht nog niet. Dat die motorrijders zo verrekte conservatief zijn..

Een Futura-treffen centraal in het land zorgt wellicht voor wat meer animo. Mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit, kom uit regio Den Bosch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan