Aprilia RST Mille Futura

Hoeveel Futura's in NL ??????

  • Ja, ik rij echt een mooie motor, een FUTURA!

    Stemmen: 51 44,3%
  • Nee, ik niet.

    Stemmen: 64 55,7%

  • Totaal aantal stemmers
    115
Hee, dat schept perspectieven. Regio Eindhoven hiero! Maar eerst even nieuw rubber! Bij de eerste rit vorige week stuurde de Metzeler voorband niet echt lekker meer in. :?
 
Inderdaad Stratton, elk nadeel heb een voordeel, zoals een grootse Hollandse legende ooit zei. Bovendien scoren de BT's bij een 'objectieve' vergelijkingstest zo slecht nog niet. Dat die motorrijders zo verrekte conservatief zijn..

Een Futura-treffen centraal in het land zorgt wellicht voor wat meer animo. Mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit, kom uit regio Den Bosch.

Wellicht meer animo ja, maar de motordagen in het jaar zijn al te beperkt in aantal. Dus de locatie/omgeving moet net zo interessant zijn als het gezelschap. Als het om de kerktoren in NL zal zijn dan haak ik af ..
 
een mooie rit lijkt me ook wel wat :)

wat betreft die banden.. bridgestone is ook niet helemaal mijn ding :X michelin en pirelli heb ik wel erg goede ervaringen mee 8-)
 
hallo Seba$,

bestellingen voor de stuur ophoog plaatjes heb ik nog niet gehad. als je ze trouwens wil hebben adviseer ik om er 6 stuks te kopen. het stuur komt dan 12 mm omhoog en dit past precies met de standaard rijhoogte ( std. doorsteek van de voorvork in kroon plaat). 12 mm klinkt niet veel maar is wel degelijk merkbaar tijdens het rijden.

Tune ecu werkt trouwens goed bij mij. wel zorgen dat je de eigenbouw stekker met een afschermmantel voorziet en deze aarden op bijvoorbeeld de - pool v/d accu anders stoort de motor teveel op de data verbinding.Ik rij ondertussen met een 5% armere mapping tijdens het "cruisen"en met 2-4 graden meer voorontsteking van 1000 tot 2000 rpm. met deze mapping pakt de motor beter op bij lager toerentallen en reageert ook beter bij het geven van tussengas bij het terug schakelen. Van het 5% armere mengsel merk je trouwens tijdens het rijden weinig, alleen wordt aan de pomp merk je het verschil. Veele futura,s staan standaard op enkele gebieden in de fuel map gewoon te rijk afgesteld. De meeste mensen welke hiermee hebben geexperimenteerd zijn 7-10% armer gegaan in het gebied 2600 tot 6000 rpm en hebben hele mooie verbruiks cijfers en een nog soepeler motor loop als bonus gekregen.

Ook ben ik begonnen met CO metingen i.c.m vacuum meting (op elke cilinder) van 1300 tot 3000 rpm met hele lage belastingen om te kijken of de loop nog wat kunnen verbeteren. In dit gebied is de motor erg gevoelig! meer nieuws later.

met tune ecu is het trouwens ook mogelijk om power commander mappen op te laden maar de standaard correctie waarden van de power commander web site zou ik niet gebruiken!

groetjes
 
Ik heb nog eens door het forum zitten bladeren wat betreft het verbruik. Wat mijn Futura betreft ben ik niet echt tevreden met +- 1:13. Ik had hiervoor een VTR Firestorm, 40 kilo lichter en berucht om het verbruik (óók 1:13). Ik zie toch een hoop Futuristen die die reppen over 1:16 of 1:18 en dat staat mij ook wel aan.

Ik ben geen harde rijder dus aan mijn pols zal het niet liggen. Wel vang ik iets meer wind door het sbk-stuur maar dat scheelt geen liters.

Hoe breng je het verbruik (gemakkelijk) omlaag.

Betreffende een eventuele meeting, lijkt mij leuk mits enigzins te bereizen.
 
Ik heb nog eens door het forum zitten bladeren wat betreft het verbruik. Wat mijn Futura betreft ben ik niet echt tevreden met +- 1:13. Ik had hiervoor een VTR Firestorm, 40 kilo lichter en berucht om het verbruik (óók 1:13). Ik zie toch een hoop Futuristen die die reppen over 1:16 of 1:18 en dat staat mij ook wel aan.

Ik ben geen harde rijder dus aan mijn pols zal het niet liggen. Wel vang ik iets meer wind door het sbk-stuur maar dat scheelt geen liters.

Hoe breng je het verbruik (gemakkelijk) omlaag.

Betreffende een eventuele meeting, lijkt mij leuk mits enigzins te bereizen.

Ik zou als 1e even kijken of je vacuum slangen goed aangesloten zitten.. Futurarijder heeft hier een paar pagina's terug foto's van geplaatst hoe ze horen te zitten.

Verder zou ik ook even de basics checken: Luchtfilter, nog schoon? deze word 'vies' vanuit de binnenkant dus vanuit de binnenzijde bekijken.
Klepspeling en synchronisatie vd gasklephuizen dienen ook goed te zijn.

Ik rijd met mijn futura rond de 1:18, daar hoef ik niet truttig voor te rijden want over het algemeen ben ik een vlotte rijder met de futura :)

Ik heb wel een K&N filter in het luchtfilterhuis, misschien dat deze iets meer lucht door laat en zo zorgt voor een betere air/fuel verhouding zoals Futurarijder zegt.

@futurarijder. Ik heb de plaatjes zelf (nog) niet nodig maar voor m'n vriendin lijkt het me wel wat, die rijd nu nog een transalp maar ze wil futura gaan rijden.
 
Nooit echt op het verbruik gelet maar ik rij ongeveer 250km met 'n volle tank.
De motor wordt door de dealer onderhouden dus ga ik er vanuit dat het technisch allemaal in orde is.
 
Kan er iemand een detailfoto maken van de achterrem? Bij mij werkt het remlicht niet als ik met de achterrem rem en ik heb het idee dat daar iets niet helemaal goed zit.
 
Kan er iemand een detailfoto maken van de achterrem? Bij mij werkt het remlicht niet als ik met de achterrem rem en ik heb het idee dat daar iets niet helemaal goed zit.

Waarschijnlijk zit je oorzaak bij het rempedaal. Bij mij was de schakelaar ook vervuilt, die zit gemonteerd achter het rempedaal zelf. Check ook meteen even de stekkerverbinding eraan want daar kan ook corrosie op zitten.
 
Moet de achterrem die schakelaar raken? Er zit daar wel iets maar er wordt niets ingeduwd ofzo als ik rem.
 
Ik weet niet meer of deze schakelaar ingeduwt of uitgetrokken moet worden.. Maar als je hem los haalt is dat snel genoeg te zien.
Misschien is het alleen een kwestie van afstellen, of word het pennetje niet helemaal goed geraakt, of is het gewoon vast gaan zitten door vuil
 
Zal van t weekend eens kijken hoe de vacuumslangen erbij hangen en of ik er wijs uit wordt.

Ik heb twee weken geleden Moto Guzzi Breva koffers geinstalleerd op de Futura, was even een werkje maar het past en zit. Koffers zijn helaas niet in kleur maar de Futura is ook al zwart dus niet een al te groot probleem.

Staat trouwens een aparte Futura op MP!
 
Laatst bewerkt:
nog meer regio eindhoven hier.

ik heb stuurverhogers van 25mm geplaatst maar pas 1ritje gemaakt maar is echt goed merkbaar.

ik heb eerst bt016 voor en achter gehad en rij nu met michelin pilot power en die bevallen mij uitstekend.

bt016 na 4000km achterband kaal en verwacht met michelin tussen 5000 en 6000 km te kunnen rijden
 
Ja, die luchthappers...net wat je mooi vind.. het is in ieder geval onomkeerbaar!

Benieuwd hoelang hij op MP zal staan. Die blauwe Futura uit Lemelerveld ben ik nog wezen kijken afgelopen Juli, was hij zomaar 1500 Euro duurder (ex. koffers) dan de internetprijs en geen VTR Firestorm inruil !
 
stickers zien er inderdaad niet echt uit...

En zulke stickers zitten er meestal niet op omdat iemand ze ontzettend mooi vindt, zal dus wel schade of krassen onder zitten ofzo..

Verder valt hij iets boven het budget van m'n vriendin.. Maarja die moet eerst nog dr transalp kwijt. Iemand interesse hier ? O-)
 
hallo rvh 85,

net als Seba$ rij ik ongeveer 270 km met een tank wat neer komt op ongeveer 1op 18.

belangrijk voor het brandstof gebruik is o.a de aansluiting v/d brandstofdrukregelaar, afstelling v/d injectie en ander storingen zoals kapotte bobines en verstopt luchtfilter. deze punten zijn makkelijk zelf te controleren.

het afstellen v/d injectie (synchroon stellen, Co afstellen, reset van TPS , inladen 05 map en controle v/d sensors) moet je bij de Aprillia dealer laten doen en kost circa 1 tot 1.5 uur werk wat circa 75 euro kost. let op dat veel dealers de ballen verstand hebben van een Futura omdat de motor niet veel is verkocht. Het injectie systeem en afregeling is niet identiek aan een rsv mille ! ;)

voor de handige doe het zelfers kan je ook met het gratis software programma " tune ecu" aan de gang zodat je de gehele service v/d injectie zelf kan doen. bij mij draait het nu stabiel en is m.i ook niet moeilijk om te leren of te installeren. Met dit programma heb je ook de mogelijkheid om de mapping te wijzigen om zodoende aanpassingen te doen als je een ander uitlaat of zo hebt gemonteerd.

Ik heb de laatste 05 map ook aangepast op warmlopen, ontsteking en brand stof mapping. Nu 1 week proefgereden met o.a een 5 % reductie op brandstof gebruik tijdens cruisen. De mapping doet het prima. Volgende week ga ik rijden met de 2e versie welke o.a een brandstof reductie heeft tot 7% tijdens het cruisen.
:]
groetjes
 
die 270 is zeker totaan reserve?

Ik rijd namelijk 320km op een tank voordat ik richting de pomp ga. Nu ben ik er achter gekomen dat de brandstofmeter van de futura redelijk nauwkeurig is, en als het lampje gaat branden ik maar een liter of 16 kan tanken dus dan nog minstens 50km kan rijden
 
Aan het dashbord te zien is het wel een schadegevalletje. Ben benieuwd wat hij uiteindelijk op gaat brengen. Zeker als je naar de gangbare marktprijzen kijkt moet het wel 'n koopje worden.
 
De Futura op BVA is zeker een schademotor. Dat is niet per definitie een ramp, maar deze ziet er niet in topconditie uit.
 
@ futura rijder

Kan je jouw bekabeling zodat je Tune Ecu kan gebruiken op elke Futura aansluiten nu? HHwaard is nl. om de hoek O-)
 
Laatst bewerkt:
Om uit te vinden hoe foto's te plaatsen en omdat ik dacht dat het misschien interessant is hierbij wat foto's van mijn Futura met Moto Guzzi Breva
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan