Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Zit mooi recht op het rijvlak toch? Zou er gewoon een parapluutje in laten zetten.
Ik heb geen idee wat er mogelijk is eigenlijk? Het moet iig geen gevaar opleveren. Balen achteraf dat ik de band niet online hebt gekocht met garantie a eenmalig 7,- (24 mnd gedekt voor dit soort zaken).
 
Ik heb geen idee wat er mogelijk is eigenlijk? Het moet iig geen gevaar opleveren. Balen achteraf dat ik de band niet online hebt gekocht met garantie a eenmalig 7,- (24 mnd gedekt voor dit soort zaken).

Ach ja, aan garantie zijn ook weer allerlei voorwaardes verbonden. Gewoon even naar je bandenboer, parapluutje er van binnenuit in laten zetten, en daarna lekker vergeten.
 
Na maanden was het eindelijk zover, de motor weer uit zijn winterslaap halen. Even gecheckt of er spanning op stond en dat was het geval. Toen de motor van de paddock stands af toen ik voelde dat de achterband wel erg zacht was. Gelukkig had de buurman een handpomp zodat ie snel weer hard was. Toen het starten... Met een lichte spanning, want mijn vorige Fazer had nog wel eens moeite met starten na lange tijd stilstaan. Maar de Falco sloeg in 1x aan 🎉

Toen stukje gereden en naar het tankstation om de banden goed op te pompen. Daar zag ik tot mijn schrik toch iets in mijn band steken en is mijn vrees werkelijkheid, een lekke band 😭. Hij zit er nog geen 100km op, net voor de winterstop laten vervangen. Erg balen, het zou allemaal eens een keer goed gaan 😣

Kan je nog iets met het wiel qua reparatie of moet er sowieso een nieuwe op?

20200307-125206.jpg

Dit ken ik. Net voor de vakantie naar de Alpen (lang geleden) een nieuw set banden erop laten zetten. Reden we ergens bij het Timmelsjoch bovenop de top zei mijn maat dat mijn achterband wel erg zacht leek. Ja hoor, net 5km ervoor langs een bouwplaats gereden en er zat nu een stuk stanleymes recht in mijn achterband. En dit om 16:45 op vrijdag. Motor langs de kant, wij als de duivel naar het volgende grote dorp en konden nog net voor sluitingstijd een berger regelen zodat de motor over het weekend binnen stond en wij een nieuwe achterband konden regelen.

Deze schade is prima te repareren met een prop, zit mooi recht in het loopvlak en is een rond gat neem ik aan.
 
Bij deze nog een kleine upgrade-post zoals beloofd. Ik heb van't weekend de Magnecor bougiekabels ingebouwd.
Dit krijg je in de doos:
20200303_070854.jpg

Er zitten 2 korte kabels bij voor de voorste cilinder en 2 lange voor de achterste. Welke dop recht of hoekig je waar plaats mag je denk ik zelf uitmaken.

Inbouwen was simpel. Ik heb meteen ook de bougies vervangen en had dus al de complete airbox eraf. Het makkelijkste is echt de bobines er even uit te halen aangezien je de bougiekabels er in moet draaien.
20200307_114840.jpg


De kabels zitten op een soort schroef gedraaid dus je moet wel een beetje vingerkracht hebben om ze erin te drukken en tegelijkertijd aan te draaien. Ze gaan er ongeveer een cm in.
20200307_114846.jpg


Om dat voor elkaar te krijgen moet je wel de kabels afknippen. Magnecor laat de binnenste geleider uitsteken maar daar zou juist een gat moeten zitten. Dus afknippen en erin draaien.
20200307_115224.jpg


20200307_120854.jpg


Met de bougies vervangen was ik ongeveer 2 uur bezig. Meteen ook alles gesmeerd, zoals de gaskabels en de airbox schoongemaakt. Daarna, starten, lopen. :)
 
Gisteren de eerste rit van het seizoen op de Falco, en wat blijft het toch een bruut beest. Zelfs na 11 jaar bezit en dik 40.000 km blijft het me iedere keer weer verbazen
- hoe goed de zithouding op de Falco bij me past
- hoe goed het stuurt
- hoe ongelooflijk hard het apparaat van kiet gaat als je je pols een flinke draai geeft, powerwheelies in z'n 2 :9 .

(dit laatste effect wordt versterkt doordat ik ook regelmatig op kleinere motoren rijd, maar toch).
 
Woensdag nieuw achterbandbandje na mijn lek. Mijn Falco had ook nog geen rimstriping dus daar maar eens mee begonnen. Gisteren eindelijk ook weer eens een langer stuk gereden. Hoop dat mijn nieuwe Alpine oordoppen snel komen, want wat een lawaai 😅
20200322-152109.jpg
 
Dag allen!

De achterrem van mijn falco heeft geen druk meer.. bekend probleem, wat ook opgelost (leek)..

Bij mijn vorige Aprilia (rsv1000) heb ik de rem van een duc geplaatst om het te verhelpen, past dit ook op de falco? Hoe hebben jullie het opgelost? (En kom nou niet met, gewoon heel goed ontlucht) ;)
 
Ik zou het niet weten overigens heb ik m"n achterrem nog nooit gebruikt er staat wel druk op en remt ook prima .
Ik heb wel iets gemonteerd van een andere motor volgens mij idd van een duc.
 
Ik gebruik de mijne regelmatig, hou wel van doorrijden. }) Maar heb in 5 jaar nog geen enkel probleem ermee gehad. Heb ook nooit van iemand gehoord dat er een specifiek probleem mee moet zijn, behalve dat het ontluchten een beetje werk is omdat de klauw eraf moet.
 
Ik zou het niet weten overigens heb ik m"n achterrem nog nooit gebruikt er staat wel druk op en remt ook prima .
Ik heb wel iets gemonteerd van een andere motor volgens mij idd van een duc.

Een 13mm pompje denk ik dan. Heb je er een foto van? (Typenummer?) ik wil het eigenlijk gewoon goed opgelost hebben .
 
Ik gebruik de mijne regelmatig, hou wel van doorrijden. }) Maar heb in 5 jaar nog geen enkel probleem ermee gehad. Heb ook nooit van iemand gehoord dat er een specifiek probleem mee moet zijn, behalve dat het ontluchten een beetje werk is omdat de klauw eraf moet.

Dat valt opzich wel mee. Maar het is steeds van tijdelijke aard. Misschien moet ik eens naar de pomp zelf kijken.. (bedenk ik me nu eigenlijk pas..)

Maar een grotere pomp en eventueel een extra ontluchtingsbanjo zou denk ik ook al wonderen doen. Er vanuit gaande dat er verder niets mis mee is.
 
achterrem --> gaat over achter rem parts

Wat ook goed werkt is om een remontluchter aan te schaffen zoals hieronder .

Remontluchter

Je achter rem klauw even losmaken zodat je deze op z`n kop kunt houden en dan goed ontluchtten.
De ontluchter is handig omdat je in je eentje dit kunt doen .

Hieronder mijn achter rem en remcilinder volgens de dealer zit er iets van een duc op ?
Heb foto`s vergeleken van achter rem pompen zowel Duc 1098 als aprilia falco maar zie soms weinig verschil ?
 

Bijlagen

  • 20200409_150435.jpg
    20200409_150435.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 9
  • 20200409_150506.jpg
    20200409_150506.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Hij werkt weer naar behoren. Heb het ontlucht en vernieuwd. Gister een mooie rit (zelfs over dijkjes) gemaakt, waarbij het mij opviel dat de vloeistof van de koppeling wat laag stond. Bij controle blijkt dat er vloeistof vrijkomen bij de cilinder. Of te wel, opzoek naar een nieuw rubbertje.
 
Ik heb er destijds een hulpcilinder van RSR Moto opgezet, gaat net wat lichter en is zeker in stedelijk gebied net wat vriendelijker voor de linkerhand. Wat duurder natuurlijk dan een revisiesetje voor de huidige cilinder, maar ik vond het een fijne upgrade. Nadeel is wel dat je er ook het kettingafdekkapje van een RSV voor nodig hebt, of een gat moet zagen in de huidige afdekkap.
 
Heb ook een CNC gefreesde cilinder ipv de originele . Beter loopt idd lichter en beter dan de originele waar je vaak gezeik mee hebt.

heb ook een simpelste cruise controller gekocht werkt prima en hartstikke handig met die 100 km/h snelheden op de vrijwel lege snelwegen.
Rubber ring over de gashendel schuiven en cruise control grijper erop klikken ...klaar 1 minuut werk .

 
Had laatst dat tijdens de rit blok is op temperatuur en je komt aanrijden bv voor een rood stoplicht je rustig op komt rijden met in geknepen koppeling dat het toerental even onder de 600 toeren duikt en weer omhoog naar stationaire toerental 1000 a 1100 toeren . Dan lijkt het de ene keer dat je afremt en koppeling in knijpt dat deze bijna afslaat maar het toch niet doet gelukkig . Had thuis het zadel gedemonteerd en de tank omhoog gedaan , luchtfilter eraf gehaald compleet om te kijken of de bougie doppen goed vast zaten . Eentje op de achterste cilinder vond ik wat losjes zitten? en dop eraf gehaald en het losse metalen schroefdopje van de bougie zat los . Heb de iridium bougie losgehaald en deze zag er prima uit en het metalen schroefdopje vastgezet . Weer erin gedraaid en de dop met een duidelijke klik er weer opgezet . Hoewel ik toch weer vond dat ik de dop best wel heen en weer kon bewegen met de hand ? maar wel de duidelijk klik hoorde dat de dop vast zat. De andere drie doppen zit amper speling in en zitten perfect vast. Verder gegaan en luchtfilterhuis compleet schoon gemaakt, zat heel iets olie in gekeken of de aanzuigrubbers goed aangedrukt zitten en de boel weer gemonteerd .
Motor gestart en stuk gereden en waardrempel het euvel was weg. . Vanmiddag ging ik weer een stuk rijden en reed de motor prima geen issues of 1 keer na dat het toerental weer 1 keer toch weer rond de 600 toeren dook en snel weer naar de 1200 toeren stationair. Wie herkend dit van zijn Falco ?
 
Had laatst dat tijdens de rit blok is op temperatuur en je komt aanrijden bv voor een rood stoplicht je rustig op komt rijden ...

Hmmmmm, met die geknepen koppeling, als die thuis op de bok staat en je knijpt de koppeling in, komt het achterwiel wel tot rust dan? Het lijkt wel alsof die niet helemaal ontkoppelt.

De bougiedoppen zitten altijd wel wat losser, ik heb er nog nooit een gehad die echt strak erop zat zonder beweging erin. Ook heb ik geen iridium bougies maar daar zou geen verschil tussen moeten zitten.

Ik heb het vroeger vaker gehad dat die heel erg in de toeren ging zakken en zelfs een paar keer afsloeg bij het tot stilstand komen maar dat kwam door een verrotte kickstand-schakelaar. Die zou je ook eens kunnen overbruggen. Zit er bij mij al 4 jaar niet meer op.
 
Dank voor je reply kerel top ! Ga het uittesten van die koppeling en de schakelaar doormeten of deze brak is en anders verbind ik deze idd door .
 
Door de natte koppeling zal je achterwiel altijd wel iets gaan draaien. Het achterwiel moet (als je de motor op een achterbok hebt staan) alleen met ingeknepen koppeling en motor in de versnelling wel te stoppen zijn. Oppassen dat je niks tussen je ketting krijgt, geeft een boel troep.

Eerlijk gezegd moet je dit ook gewoon kunnen voelen als je op de motor zit, bv voor een stoplicht. Als de motor nog wil wegrijden met koppeling ingetrokken ontkoppelt ‘ie niet genoeg.

Ik gok alleen dat je koppeling er niks mee te maken heeft en dat er sprake is van een elektrische storing. Jiffy zou kunnen, bedrading van de killswitch, contactslot, check even of je draadboom overal mooi “vrij” is en niet bekneld zit bij stuuruitslag of inveren, checken op vocht/olie/kvs op een stekker, etc...
 
Terug
Bovenaan Onderaan