Dat denk ik ook. ☹Lijkt op een gesneuveld bigend.
Beste MF'ers
Ik heb begin dit jaar een 2004 tuono gekocht.
Tot nu toe veel plezier mee gehad en lekker mee gereden
Helaas is hij vorige week een beetje overleden.
Tijdens het rijden merkte ik dat hij ineens geen vermogen meer had, hij wilde niet meer klimmen in toeren (ik zat toen rond de 7k)
Toen ik het gas los liet sloeg het achterwiel vast, na ontkoppelen draaide deze gelukkig weer en kon ik veilig tot stilstand komen.
Ik was bijna thuis dus heb de motor weer gestart en ben rustig naar huis gereden.
Ik merkte dat er iets rammelde/tikte en bij lage toeren (eerst < 1,5k maar later ook bij < 3k) ging het olielampje aan.
Ik heb de motor vorig weekend naar mijn ouders gebracht op de aanhanger om er verder aan te sleutelen.
De olie is er uit (filter moet ik nog bekijken), de olie uit de tank was schoon maar er zat al metaalvijlsel aan de magnetische aftapplug en met die olie kwamen ook koper (messing/brons) kleurige metaaldeeltjes mee van +/- 0,5 tot 1,5mm.
We hebben de kleppendeksels verwijderd en de achterste cilinder lijkt 1 tandje versprongen op de distributie (ik weet nog niet of de inlaat of de uitlaat versprongen is).
Ook lijkt de achterste distributie spanner heel slap vergeleken met de voorste.
Het doel is om uit te vinden wat het probleem is (geweest) en dit op te lossen zodat ik weer kan rijden.
Ik weet echter niet wat de verdere schade in het blok is en dus of dit reëel is.
1) de achterste distributie spanner lijkt slap, zit hier nog ergens een terugslagklep in een oliekanaal o.i.d. of wordt hij zonder oliedruk puur op de veer op spanning gehouden?
2) Waar kunnen de koperkleurige metaaldeeltjes vandaan komen?
3) Wat is de volgende stap om uit te zoeken wat er allemaal schade heeft?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gr, Jelmer
ps. Ik ben morgen weer bij de motor, ik kan dan pas verder onderzoek doen.
Daar had ik al iets over gelezen, zou dat nog vervolgschade kunnen hebben of is daar zo niks over te zeggen zonder hem verder uit elkaar te halen?Lijkt op een gesneuveld bigend.
Olie heb ik zelf afgetapt, oliefilter gaat er morgen uit, ook de pomp willen we even bekijken omdat deze (zoals verder naar boven aangegeven) ook meer dan olie gepompt heeft.Heb je ook de olie uit het blok zelf afgetapt?
En pak het oliefilter er eens uit, hier moet je ook metaal zien.
Ziet er wel uit als lagermateriaal, kan je de krukas nog draaien?
Nee, de klepgeleiders kunnen ook niet zomaar in het carter terecht komen, tenzij de zuiger aan diggels ligt.We hebben de achterste cilinder eraf maar we kunnen vanaf daar geen speling voelen op de drijfstang.
Is dit iets wat je goed kan voelen als hij kapot is of is de slijtage zo klein dat je het alleen kan zien als hij uit elkaar is?
Zitten er nog andere koper/brons kleurige onderdelen in het blok? Ik las ergens anders iets over klepgeleiders maar ik weet niet of die zo snel voor zoveel metaaldeeltjes zorgen.
Goed om te weten! Volgende week gaan we verder kijken, vliegwiel eraf en ook aan de kant van de koppeling het blok open.big-end kan ook eerst beginnen met getik voor het erger wordt
SV 650/1000N topic, deel III
In originele staat bij aankoop vorig jaar: En een klein beetje aangepast: Wat is het trouwens verleidelijk om zonder db-killer te rijden zeg, wat een sound :Y :o :} Ik durf het alleen niet zo goed aan, de gemiddelde oom agent is er wat minder enthousiast over volgens mij...www.motor-forum.nl
Ja, die was versprongen, er was geen schade aan de zuiger of de kleppen te zien.Is die distributie nou wel versprongen? Zo ja, zie je ook afdrukjes in je zuiger vd kleppen?
Inderdaad... en ze zijn er zeker van dat het een mooi/goed blok is, maar weten niet eens uit welke motor hij komt of de kmstand... op zn minst vreemd.Die weten wel wat prijzen zijn zeg