Aprilia tuono met een probleempje

m.mol

Rookie
28 nov 2014
14
2
Barendrecht
Goedendag,

Mijn tuono uit 2006 heeft de laatste tijd wat keuren. Normaal rijden gaat prima. Start goed, slaat niet over, stottert niet, etc.
Wanneer ik harder doortrek of vol gas geef gebeurd het vaak dat bij 6/7000 toeren hij er 1 sec gewoon helemaal mee stopt. Tijdens deze seconde gaat het neutraal lampje aan, en klap ik met mn gebeuren op de tank. Vervolgens gaat hij weer vol gas door. Dit is allemaal heel oncomfortabel.

Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt, of weet misschien waar ik kan beginnen met zoeken?
De dealers zitten niet erg ruim in de tijd, dus vandaar mijn berichtje.

Hoor graag van jullie,

gr, Meurkie
 
Jullie hadden in het Tuono topic over die witte Tuono die er na 100km mee stopt.
Zou het hier hier ook de ontluchting van de tank kunnen zijn?
Kwestie van tankdop openen om te checken.

@meurkie Zoals iemand anders hier al vroeg, wat is je laadspanning. Kun je zien op je dashboard. Is niet heel nauwkeurig maar geeft misschien al een indicatie.

Stator is namelijk een bekend euvel met allerlei klachten als gevolg.
 
Bij mijn Gen.2 Tuono was destijds de 30 A hoofdzekering in de houder onder het zadel geoxideerd, stotteren in combinatie met een op hol geslagen dashboard.

Even schoonmaken en behandelen tegen oxideren, kan geen kwaad om dat gelijk even te controleren.
 
Ik denk dat je het moet zoeken in de software, draadbreuk en/of sensoren. Het slaat namelijk nergens op dat het neutraal lampje gaat branden in de situatie die jij beschrijft. Problemen met stator/oliedruk/branfstofaanvoer zou hooguit het motorstoring lampje moeten laten branden, maar dan zou je ook foutcodes moeten kunnen uitlezen...
 
Bij mijn Gen.2 Tuono was destijds de 30 A hoofdzekering in de houder onder het zadel geoxideerd, stotteren in combinatie met een op hol geslagen dashboard.

Even schoonmaken en behandelen tegen oxideren, kan geen kwaad om dat gelijk even te controleren.

Check je bevestiging van de massa kabel. Massa problemen geven vreemde effecten.

dat soort dingen zijn stap 2 idd
 
Bedankt voor alle reacties. Ik heb regelmatig de accuspanning uitgelezen via het dashboard. Was elke keer goed.
Ik lees hem morgen nog een keer uit, en meet hem ook even op de accu. Verder zal de verschillende aansluitingen controleren.
jullie horen van mij.
 
Bedankt voor alle reacties. Ik heb regelmatig de accuspanning uitgelezen via het dashboard. Was elke keer goed.
Ik lees hem morgen nog een keer uit, en meet hem ook even op de accu. Verder zal de verschillende aansluitingen controleren.
jullie horen van mij.
Laat dan ook even weten wat volgens jou een goede spanning is en met welk toerental.
 
heb er nog niet heel veel tijd voor gehad. Maar heb de accuspanning gemeten over de accu. deze varieerde van 13.9 tot 14.2 wanneer ik het toerental verhoogde en de verbruikers inschakelde.

lijkt mij niet heel erg verkeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan