Aquaplaning... Varen we al???

Aquaplaning

  • Nooit

    Stemmen: 81 56,3%
  • Jawel

    Stemmen: 48 33,3%
  • Rij nie in de regen :r

    Stemmen: 15 10,4%

  • Totaal aantal stemmers
    144
:9

Ik betwijfel of die gasten die er een beetje laconiek over doen, het ooit daadwerkelijk meegemaakt hebben.
Maar ja, ik stuur net 23 jaar.

:P
 
Heb het 2 keer gehad...

1. Te weinig profiel achter, allemachtige zwiep links/rechts maar kunnen houden en daarna met klapperende knieën verder gereden

2. Vrachtwagen ingehaald, die veroorzaakte nogal wat spray doordat ie net door een spoor reed, spray + normaal water onder m'n achterband en in bijna onder de vrachtwagen:
Onderuit op de snelweg...
 
Gelukkig nog nooit gehad op de motor, ook niet in de waterbak bij VRO 2 :)

In m'n koekblik afgelopen donderdagavond nog 2 keer :X
 
gisteravond gigantische glijpartij met de auto gemaakt. kom op rotonde af druk op de rem maar er gebeurt niets, rem los beetje sturen ging rakelings om de rotonde heen...
bedenk dat als ik op de motor hier kwan aanrijden het nog veel vreemder was gegaan.
het was plaatselijk glad dus danweer stukje wel dan niet, dus had van te voren ook niet door dat t die avond glad was, stevig geschrokken dat wel. voel mij in de auto al nooit zo vertrouwd zoals ik dat op de motor heb :?

p.s. over mijn lagonieke houding. zie het gevaar vanzelfsprekend wel in en zal ook altijd leren uit mijn ervaringen maar ik ga mij er niet bang tegen over opstellen wat gebeurd gebeurd en altijd nuchtere verstand voorop.
 
Laatst bewerkt:
Nog nooit aquaplaning meegemaakt. Wel eens een rechterbocht uitgeaccelereerd en een powerslide gemaakt. Dat was ook erg schrikken.

Ik moet nog 2 dagen met mijn huidige banden. Ik rijd al weken op slicks...
Voor < 1 mm. achter glad...
 
Een motor verliest zijn/haar evenwicht, een auto kantelt niet als ie glijdt...

Het zijn totaal verschillende vormen van aquaplaning.

Uhm volgens mij zeg je hetzelfde. Een motor verliest z'n evenwicht en een auto glijd (i.d.d. die kantelt niet) Maar het resultaat is toch hetzelfde (crash!)?
 
Zelf ook gehad toen ik net voor de eerste keer op mijn motor reedt, het was net boven het vriespunt en het regende als de tering. Ik reedt van haarlem over de afsluitdijk naar leeuwarden. Bleef de hele weg af en toe spinnen. Was niet echt ideaal voor een eerste rit met mijn schatje ;)
Ik moest op zaterdag 23 oktober dit jaar van Kiel (duitsland) terug naar huis (via a7, afsluitdijk) rijden. Dat was een ritje van 550km, ongeveer.
Voor de mensen die dat niet meer echt herinneren, toen was wel ongeveer het ergste regen noodweer dat we eind dit jaar gezien hebben. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een regen overall.

En nee, ik had totaal geen last van aquaplaning. Ik moet wel zeggen dat de persoon die achter me aan reed op zijn motor er in de buurt van de afsluitdijk, tijdens de ergste regen er wel continu merkbaar last van had.

:} aan pilot power (voor) en bt014 (achter), dus. :)
 
Gistere nog ff richting Zeeland!
Terugweg erg veel regen maar aquaplanning dat niet!
Wel ff flink spinnen met het uitkomen van een rotonde... weer ff op me plek gezet ;)

Iemand nog weeste toure gistere?

Gr.
 
Uhm volgens mij zeg je hetzelfde. Een motor verliest z'n evenwicht en een auto glijd (i.d.d. die kantelt niet) Maar het resultaat is toch hetzelfde (crash!)?
Als een auto even glijdt heeft ie snel weer grip terug, als een motor kantelt, komt ie niet meer vanzelf omhoog...
 
met de achterband regelmatig gehad (totdat ik er een met profiel ipv canvas op legde).
met de voorband nog maar 2 keer gehad en ik hoop ook nooit meer dat mee te hoeven maken.
heb toen beide keren een hele dag lang buikpijn gehad nadat ik een poosje met 'cola'-gevoel in mijn ruggewervel had gereden.
in de regen rij ik daarom ook vrijwel (op de snelweg) op de linkerbaan, nooit meer op de rechterbaan met vlotte snelheid.
 
:9

Ik betwijfel of die gasten die er een beetje laconiek over doen, het ooit daadwerkelijk meegemaakt hebben.
Maar ja, ik stuur net 23 jaar.

:P

39.gif


Ah, leeftijds genoot...

En ja, aquaplaning sucks. Zodra het flink begint te regenen dan pas ik mijn snelheid écht wel aan. 100 km p/u op de snelweg, en met écht harde regen en plasvorming zelfs nog wat zachter...
Lang leve ZOAB.
 
afgelopen donderdag in de stromende regen op de A6 redelijk nieuw bitumen, maar al wel behoorlijk uitgereden door de vrachtwagens. Bij een gangetje van 120 wil ik een vrachtwagen inhalen. Bij regen altijd veel meer ruimte nodig, dus ga ik ruim op tijd met een flauwe bocht naar links en hoor eerst mijn toerental oplopen. Snapte niet waarom en voel dan de achterkant gaan zwabberen totdat ik de uitgereden geul weer uit ben en alles uit zich zelf stabiliseerde.

Met pudding in de knieën verder gereden met het verkeer mee op de linker baan, durfde niet meer naar rechts tot het eind van het uitgereden stuk snelweg.

Heb de VOA gedaan en geloofde ook niet dat het kon en aan de banden lag het ook zeker niet.
full
 
Dat het wel kan met de motor snap ik, maar ik dacht echt dat t verrekte moeilijk was :P. Vroegâh, met de scootert, ging ik altijd zo hard mogelijk door de plassen. Proberen 'm voor de plas op de topsnelheid te hebben en maar kijken hoeveel water er wegvloog :P. Ben toen wel eens met 70KM/u een vrij diepe plas ingedoken, dusdanig diep dat er een golf water over me heen kwam zetten en ik gelijk flink afremde :+ maar toentertijd nooit aquaplaning ondervonden.

Met de motort maar niet meer doen dan :P.
 
ben weleens in Griekenland geweest toen was het droog en opeens schoot me toerental omhoog. maar dat komt door de bergen stof dat er op de weg lag _O- en even later door een halve meter diep water nergens last van. behalve natte voeten
 
Oud topic maar toch wel intessant. Volgen mij is de kans op kantelen niet groot omdat je wielen door blijven draaien.
 
Ooit met een shopper haaks gestaan door een plas in een bocht , trok em wel weer recht en het was m`n eigen schuld achterband was gewoon op . Mooi leermoment , niet meer doen :N
 
zker weten meegemaakt
2 jaar geleden met een oude sportster in het rurh gebied
zo`n dag in duitsland waar er minstens 10 cm water valt ofzo
lange bocht naar rechts buitenkant langs een dikke dubbele vrachtwagen
het mag een wonder heten dat ik hem uit de vangrail heb gehouden
mijn motor maakte zo`n enorme zwieper
gas ff dicht
uiterste linkere zijde van de baan bereikt
ik voel een beetje grip
gas erop
en weg wezen
tja denk dat ik toen in een fractie van een seconde 10 jaar ouder ben geworden

nou rij ik in elk weer type behalve sneeuw (die blijft liggen althans)
maar dit was wel zo`n momentje
 
Ook wel meegemaakt hoor, als je elke dag rijdt gebeurd het weleens.

1 keer op de a20, wolkenbreuk, alles stond blank. Iedereen op de snelweg stopte gewoon, auto's gingen op de vluchtstrook staan. Ik zat op mn choppertje, mn achterband had al niet bijster veel profiel meer. Het was in een flauwe bocht naar links, maar ik durfde echt nietmeer te sturen, en ook niet te remmen. Had de achterkant al een paar uitstapjes voelen maken. Ik reed links, en toen de motor gewoon rechtdoor laten rollen zo de 3 banen over naar de vluchtstrook.

Het enige wat ik kon doen was de motor zo rechtop mogelijk houden, verder ben je echt machteloos. Blij dat ik toen zonder brokken stil stond! Na 5 minuten ofzo liep t water weer weg en was t gewoon verder tuffen.


In de bergen heb ik t ook gehad. Noodweer in Oostenrijk in de bergen, maar nog 150km binnendoor tot aan de bestemming, dus dan toch maar gewoon flink doorrijden. Je zag het in stroompjes de weg afrollen. Als je dan onderaan een heuvel komt welke weer omhoog gaat zit je precies in zo'n kom zegmaar. Daar heb ik t ook wel voelen glijen, ook aan de voorkant. Gelukkig is het dan maar 1 plas, en kaarsrecht erdoorheen ging het goed.

Ik had overigens het geluk dat we samen reden, want ik zag mn maat voor me een flinke zwieper maken door die plas, dus ik wist dattie kwam. Remmen was niet echt een optie met zoveel water bergaf. Achteraf was het gewoon stom en overmoedig. Eigenlijk heeft die maat nog het meeste geluk gehad.

Daarna het tempo toch maar wat bijgesteld..
 
Laatst bewerkt:
Er mag iig flink wat water liggen voor je er last van krijgt.

Paar jaar terug reed ik in een flinke hoosbui naar huis.
Zelfde weg als altijd en bij een viaduct lag een mega plas water. (was altijd met regen maar nooit zo erg als toen)

Dacht echt van, dit gaat niet goed komen :N

Dat ging dus wel goed.. Het water kwam van alle kanten omhoog en was tot op m'n bilnaad nat maar verder niets aan de hand :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan