Automaat of schakelen

SaskiaB

MF'er
6 mrt 2021
33
37
Zele, België
Hallo,
Volgende maand zal ik lessen en examen hebben voor de motor rijbewijs. Nu zijn mijn man en aan het oriënteren welke motor we nu eigenlijk willen. Nu zagen we de Honda africa twin. Dat vinden we beide wel super. Honda shadow is mijn droom maar dat is niet zo heel comfortabel met passagier en op langere afstanden met 2. 😄
Maar nu de vraag, automaat of schakelen bij de african twin? Waarom wel of niet?
Ik wil eigenlijk geen automaat, beetje lui en vind niet dat t hoort, verder geen argumenten.
Mijn man zegt dat dat er aan het uitgaan is en dat automaat beter en zuiniger is voor de motor, dat zal wel zo zijn maar t komt zo lazy over vind ik.

Graag jullie mening en ervaring hierover.
 
het DCT van Honda is wel wat anders dan een doodnormale automaat.
En ik zou gewoon gaan proefrijden want wat een ander vind maakt niet zoveel uit.
Honda deed ook dagen dat je motoren met DCT kon uitproberen maar dat is voordat niks meer mocht.

en welkom op MF.
 
Als er voldoende keuze was (buiten de motorscooters dan), ging ik voor een automaat!
Mijn auto is ook een automaat, een DCT. Wil niks anders meer!
En idd, in tegenstelling tot vroeger zijn automaten nu juist zuiniger dan handgeschakeld.

Ik heb heel lang geleden idd proefgereden op een Honda DCT zoals dat toen kon bij Honda zoals @LePensZeur aanhaalde. Ik dacht dat dat toen een VFR 1200 was. Rijdt gewoon geweldig :t

Bij auto's is het zo dat er tegenwoordig meer automaten verkocht worden dan handgeschakeld. Jammer dat die tendens nog niet doortrekt tot de motorwereld.

Maar ja, heeft het nog zin, want net zoals ook @LePensZeur aanhaald, dit was allemaal vóór er steeds meer en meer verboden werd ...
 
Automaat of schakel daar zijn de meningen heel verschillend over. Dat is voor een motor nog sterker dan bij een auto.
Om te vragen wat de voorkeur is, daar is geen algemeen advies over te geven. Dat is heel persoonlijk!
Het antwoord luidt dus: Proefrijden en goed over nadenken of jouw keus echt de goede zal zijn.

Voor mezelf geldt dat ik 't in de auto wel prettig vind, maar niet onoverkomelijk en daarom niet de extra prijs wil betalen.
Vaak is ook brandstofverbruik van een automaat iets hoger.
Als dan toch een automaat, dan liefst als stekker-auto. Wat mij betreft staat dit nog een treedje hoger dan een 'klassieke' automaat.
Voor de motor zou ik het NIET willen. Je mist dan wel een stukje motor-beleving.
Maar dit is MIJN keus. Die van jou zal wrs anders zijn!
 
Laatst bewerkt:
Ik wil eigenlijk geen automaat, beetje lui en vind niet dat t hoort, verder geen argumenten.

Je hebt al een mening, daar aan vast houden.


Automaat op een motor is nog lang geen gemeengoed en dat heeft een reden.

Motor rijden is niet van A naar B, motor rijden is een actieve bezigheid. Schakelen hoort daarbij.
Met een motor is het 'klaar zijn voor de bocht' ook nog veel belangrijker dan in een auto en dat lukt een automaat niet net zo goed als een zelf schakelende berijder.

Voor mij zou het geen vraag zijn: Schakelen !
 
Kopen jullie met z'n tweeën 1 motor. Of kopen jullie 2 motoren waarvan jij op een van de motoren zelf op moet rijden?
T idee was vroeger om beide een eigen motor te hebben en te gaan rijden. Nu heeft mijn man een tijd terug een ongeluk gehad waardoor hij blind is aan 1 oog, grotere dode hoek en geen dieptezicht.

Begrijpelijk is hij afgehaakt om zelf zijn rijbewijs te gaan halen. Maar om toch nog zoveel mogelijk ervan mee te krijgen zal hij met mij meerijden. Dus de keuze van motor zal van ons beide gaan zijn. Gelukkig komen we hierin goed overeen. 😄
 
Automaat of schakel daar zijn de meningen heel verschillend over. Dat is voor een motor nog sterker dan bij een auto.
Om te vragen wat de voorkeur is, daar is geen algemeen advies over te geven. Dat is heel persoonlijk!
Het antwoord luidt dus: Proefrijden en goed over nadenken of jouw keus echt de goede zal zijn.

Voor mezelf geldt dat ik 't in de auto wel prettig vind, maar niet onoverkomelijk en daarom niet de extra prijs wil betalen.
Vaak is ook brandstofverbruik van een automaat iets hoger.
Als dan toch een automaat, dan liefst als stekker-auto. Wat mij betreft staat dit nog een treedje hoger dan een 'klassieke' automaat.
Voor de motor zou ik het NIET willen. Je mist dan wel een stukje motor-beleving.
Maar dit is MIJN keus. Die van jou zal wrs anders zijn!

Je hebt al een mening, daar aan vast houden.


Automaat op een motor is nog lang geen gemeengoed en dat heeft een reden.

Motor rijden is niet van A naar B, motor rijden is een actieve bezigheid. Schakelen hoort daarbij.
Met een motor is het 'klaar zijn voor de bocht' ook nog veel belangrijker dan in een auto en dat lukt een automaat niet net zo goed als een zelf schakelende berijder.

Voor mij zou het geen vraag zijn: Schakelen !

Voor mij is schakelen nou juist wat ik fijn vind aan motorrijden. En een bepalend onderdeel van je controle en beleving tijdens het rijden. Zou er niet zonder willen.
Dat vind ik ook, het hoort bij het hele motorrijden. En ik zou het erg zonder vinden, mocht er over 10 jaar bijvoorbeeld geen geschakelde meer te vinden zijn dat ik er nooit mee gereden heb. Ff een beetje het complete pakket van het motorrijden om toch te hebben en gehad mocht ik erna toch s voor de automaat willen gaan. Ik neig nog steeds voor de gewone te schakelen. 😄 👍
 
T idee was vroeger om beide een eigen motor te hebben en te gaan rijden. Nu heeft mijn man een tijd terug een ongeluk gehad waardoor hij blind is aan 1 oog, grotere dode hoek en geen dieptezicht.

Begrijpelijk is hij afgehaakt om zelf zijn rijbewijs te gaan halen. Maar om toch nog zoveel mogelijk ervan mee te krijgen zal hij met mij meerijden. Dus de keuze van motor zal van ons beide gaan zijn. Gelukkig komen we hierin goed overeen. 😄
Oh op die fiets. In dat geval is de Rebel 1100 misschien een mooie middenweg? Ook een cruiser (als de Shadow) maar je krijgt hem ook met DCT bak. (Hij is niet zo mooi als de Shadow, maar je kunt hem wel customizen.)
 
Oh op die fiets. In dat geval is de Rebel 1100 misschien een mooie middenweg? Ook een cruiser (als de Shadow) maar je krijgt hem ook met DCT bak. (Hij is niet zo mooi als de Shadow, maar je kunt hem wel customizen.)
Mwa, ik ben weer heel zwart wit en met erg uiteenlopende smaak. De african twin vind ik ook erg mooi, beetje off the road hou ik ook van en die soort motoren van Parijs Dakar zijn ook very Nice. Ik vind de twin er wel wat van hebben.
En denk ik ook wel dat de twin aangenaamer is als ik naar mijn familie in het noorden van Nederland wil gaan vanuit Vlaanderen. Zal een rit van bijna 3 uur zijn. En de wegen in België.. Tja, dat is eigenlijk off the road 😂
 
Tot zover staat dit model de twin mij aan, volgende weekend van de s bij een BMW garage kijken, zien wat voor modellen ze daar hebben.. Nog een maand te tijd voor ik wil gaan beslissen. 😄
Maar t zal wel richting een toermotor gaan voor het dagelijkse gebruik en de langere ritten naar familie.
 
Tot zover staat dit model de twin mij aan, volgende weekend van de s bij een BMW garage kijken, zien wat voor modellen ze daar hebben.. Nog een maand te tijd voor ik wil gaan beslissen. 😄
Maar t zal wel richting een toermotor gaan voor het dagelijkse gebruik en de langere ritten naar familie.

Dan is de kans groot dat je volgende week iets gaat tegenkomen dat je zal bevallen.
 
Ik heb sinds kort een Africa Twin, handgeschakeld. Pas sinds vrijdag toegelaten op de weg (vanwege import), maar ben er nu al heel erg blij mee. Zegt niks natuurlijk, iedere nieuwe motor is leuk :+
Tijdens het zoeken heb ik proberen uit te zoeken (hier bv.) of ik de DCT een kans zou geven. Het viel me op dat vrijwel iedereen de DCT goed vindt rijden. Zelfs de sceptici. Ook op YT vind je veel reviews, die ook voornamelijk positief zijn. Honda heeft gewoon iets gemaakt dat goed werkt, maar het imago van de automaat is in NL (in BE speelt het minder denk ik) nog steeds wat minder. Dat je bv. in de racerij veel sequentiele versnellingsbakken tegenkomt (want dat is een DCT), overtuigd blijkbaar niet. Ik zou het zeker een kans geven, maar ook een proefrit maken bij een dealer. Er kwam een handgeschakelde versie op mijn pad en die is het uiteindelijk geworden. Zeker geen spijt, maar de nieuwsgierigheid blijft…

Overigens maakte een voorbijlopende keurmeester tijdens mijn bezoek aan de RDW de opmerking “Het is toch niet een automaat hè? Motorrijden is werken, niet alleen maar zitten.”. Beetje kort door de bocht, maar ook een mening natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
On topic: motorrijden draait om evenwicht en grip. Een motor die op het verkeerde moment schakelt kan een ramp veroorzaken.
Overdrijven is ook een vak :+
Al een keer voorgehad, een rotonde over, en bij het schakelen perongeluk in een valse neutraal trekken, doet effe vies, maar een ramp ... bijlange niet ...

Met die VFR 1200 ging ik rotondes over zonder verpinken.
Je had er trouwens ook een + en - knopje op, om "manueel" te schakelen. Al zou ik dat laatste dan nog liever hebben dmv een fake schakelpookje. Ontbreekt nog enkel de koppeling, maar die gebruik ik nu ook al zelden bij het opschakelen. En voor de komende kritiek op dat laatste, dat doe ik met mijn huidige motor al ruim 82.000km, en dat gaat perfect als je het goed doet ;)

Maar goed, ik kan begrijpen dat veel motorrijders niet zo in zijn voor een automaat, en zoals @MeanBlueMan al zei, daarom kom je het ook nog maar weinig tegen in de motorwereld. En buiten een klein aantal modellen, en de elektrische motoren zie ik diezelfde ommeswitch als bij auto's er nog niet meteen komen bij motoren.

Trouwens, als je er de topics over elektrische motoren eens op doorleest, kom je het tig keer tegen, hoe blij die rijders zijn met hun "automaat", terwijl ze het vroeger van de daken schreeuwden dat een motor met automaat geen motor meer is.

Bij mij is het vooral om woon werk verkeer te doen, daar zou ik graag een automaat voor hebben, maar goed, ik heb dat nu niet, en ga er ook niet depri van worden hoor :P

En als ik het mij kon permitteren, kocht ik mij voor woon werk zelfs een full electric motorcycle. De brandstofmotor met versnellingen zou dan enkel nog voor vrije tijd dienen.

Btw: als ik het zo lees lijkt een Africa Twin met handgeschakelde voetgeschakelde bak een goede en juiste keuze voor @SaskiaB :t

Zeker niet slecht op de Belgische wegen zoals ze zelf aanhaalt :+
Wist trouwens niet datze in Vlaanderen woont ;)
 
Zeker niet slecht op de Belgische wegen zoals ze zelf aanhaalt :+
Wist trouwens niet datze in Vlaanderen woont ;)
Ha , ja.. 😄
Ik ben oorspronkelijk afkomstig van Flevoland en mijn man komt uit Assen. Saampjes door situaties hier in t zuiden beland. Bevalt prima hier.
We wonen nu al bijna 18 jaar in België.
 
Ik heb eigenlijk nog nooit een motor met automaat gezien..
Honda NC 750 X DCT is anders een vrij bekende.
Bijna zo eentje gekocht trouwens (tweedehands), maar het budget wilde toen niet mee :P
Maar zelfs nieuw zijn ze niet duur. Incl driedelige kofferset kan ze onder de 10.000€ houden, en ze zijn super zuinig. Prima woon werk motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan