Dat had ik min of meer wel verwacht ja...maar er zitten nu dus kogellagers in, losse lagerschalen.
en die lagers die ik gekocht heb, dat zijn konische, en die zitten gewoon vast aan elkaar.
enig idee hoe \'t zit met passingen en dergelijke?
Nog even hoe strak je je balhoofdlagers moet aandraaien, bij de R1 moet je je balhoofd aandraaien met een bepaald moment, dan een halve slag losdraaien en dan weer met een lager moment aandraaien.
Maar nu komt het, idd zoals Martin schrijft, maar in R1 handboek staat ook dat je een kracht van tussen de 200 en 400 gram moet uitoefenen op je stuuruiteinde om je stuur te doen draaien als je stuur recht staat en los van de grond natuurlijk.
Dit kan je makkelijk uitproberen met een keukenweegschaal.
Even de knuppel in het hoederhok gooien;
1: Moet je tussen de 200 en 400 gram op je stuureinde uitoefenen met -10 of +35 graden celcius? of maakt dat niets uit?
En als dat wel wat uitmaakt, hoeveel heb ik dan aan die \"accurate\" fabrieksgegevens?
2: Moeten gas/koppeling, en electra- kabels (of een combinatie hiervan) dan wel of niet aangesloten zijn, of heeft dat ook
geen invloed?
Indien mogelijk zou deze a-technishe leek hier
graag van deze echte R1 kenners een goed onderbouwd
antwoord terug willen hebben.
Groeten paul.
Even de knuppel in het hoederhok gooien;
1: Moet je tussen de 200 en 400 gram op je stuureinde uitoefenen met -10 of +35 graden celcius? of maakt dat niets uit?
En als dat wel wat uitmaakt, hoeveel heb ik dan aan die \"accurate\" fabrieksgegevens?
2: Moeten gas/koppeling, en electra- kabels (of een combinatie hiervan) dan wel of niet aangesloten zijn, of heeft dat ook
geen invloed?
Indien mogelijk zou deze a-technishe leek hier
graag van deze echte R1 kenners een goed onderbouwd
antwoord terug willen hebben.
Groeten paul.
Lekker onderbouwd op niet, heb toch de indruk dat jij zelf ook niet geheel a-technisch bent, dus kom maar.
Je hebt de lagers er toch niet op de kop ingezet of wel?? (hoop van niet)
Dan heb je aan de binnenkant geen randje meer idd.
Keerringen niet meer van toepassing??
Hoezoow dat niet dan?? Of hebben we buiten ineens een zandvrij milieu? tis mij niet opgevallen iig...
stuur je me maar een mailtje, en dan leg ik je netjes uit hoe je dat kunt doen.
Groeten, de a-technishe leek.
Ik wil graag al jullie technishe vragen proberen te beantwoorden via bovenstaand e-mail adres, alleen als het wat druk is, vraag ik wel enig geduld.
Helemaal mee eens, maar als er lezers zijn die het anders willen, ben ik niet te beroerd om ze op hun wenken te bedienen.
Ik zal voortaan trachten iedereen een zo goed mogelijk en duidelijk antwoord te geven, en inderdaad ook het liefst op het forum!
Doch als ik zelf geruime tijd niet eraan toe kom om naar het forum te surfen, dan kunnen ze altijd een mailtje sturen.
Met vr. groet, Paul.
Vlgs mijn bescheiden mening is er bij montage van conische (kegel)lagers geen plaats meer voor keerringen/stofafdichting oid. Als ze GOED ingevet zijn EN je blijft ervan weg met hogedruk reinigen!! kan dit niet veel kwaad! Wel beste om +/- jaarlijks ALLE lagers te controleren en van nieuw vet te voorzien! (o.a. achterbrug,links veerpoot,rem/schakelpedaal e.d.)
Als je de juiste lagers monteert, dan is er wel plaats voor de stofafdichtingen, die je eigenlijk
ook niet kan missen, om lang van je balhoofdlagers te kunnen genieten zonder er al te veel werk aan te besteden.
Er is inderdaad geen randje meer over om de lagerringen er weer uit te halen, maar als het zover is, dan stuur je me maar een mailtje, en dan leg ik je netjes uit hoe je dat kunt doen.
Groeten, de a-technishe leek.