Bandenspanning Dunlop

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoyH

Die hard MF'er
19 dec 2008
478
0
Roermond
Hey :) ,

Weet iemand toevallig wat de beste bandenspanning warm en koud is voor een Dunlop Qualifier RR?
Heb ergens gelezen dat de bandenspanning bij dunlop banden lager is dan normaal i.v.m. het hardere karkas van de band?

Ik heb eerder altijd 2.0bar achter en 2.1bar voor aangehouden bij koude banden.

Ik heb tijdens de laatste circuitdag een flinke vreter 2 cm van de rand af gereden, kan dit ook aan de bandenspanning liggen, of is het weer een typisch gevalletje te veel ingaande demping?

Moet ik bij te veel ingaande demping de veer juist strakker zetten of juist minder strak?

De een zegt dat hij dan strakker moet, maar in het bandentekeningen topic staat dat je hem dan juist minder strak moet afstellen, aangezien de band nu het werk overneemt van de vering :?

Alvast bedankt!


Heb btw de zoekfunctie gebruikt ;) :Z :')
 
Laatst bewerkt:
Maatjes van me reden met de dunlops 1.8/1.9 warm, 5 sessies en ook een weggevreten achterband. En dat zelfs met een goed TK afgestelde WP achtervering.!!
 
Hey :) ,

Ik heb tijdens de laatste circuitdag een flinke vreter 2 cm van de rand af gereden, kan dit ook aan de bandenspanning liggen, of is het weer een typisch gevalletje te veel ingaande demping?

Moet ik bij te veel ingaande demping de veer juist strakker zetten of juist minder strak?


Alvast bedankt!
;) :Z :')

Ingaande demping is niet hetzelfde als veervoorspanning!
Als je ingaande demping te hard staat ( schroefverstelling op je schokbreker en NIET de veervoorspanning) dan moet je de ingaande demping van je schokbreker verminderen. Dan veert de demper makkelijker in waardoor je band minder belast wordt.

Dat kán je ook bereiken door je veervoorspanning te verminderen, maar uitgangspunt is 1: eerst je veervoorspanning voor en achter goed krijgen ( zijn richtlijnen voor, maar is te veel om hier uit te leggen) en dan 2: dan met de in/uitgaande demping de zaak perfectioneren.

PS er zijn veel verschillende opvattingen bij verschillende veringspcialisten. Probeer het bij 1 dezelfde te blijven doen qua informayieinwinning anders wodt je helemaal tureluurs van de afwijkingen.
EN SCHRIJF EERST OP wat je huidige instellingen zijn voor je begint te schroeven en draaien aan je vering! Anders kom je niet meer terug bij een voorgaande aanpassing.
 
Als het een NTEC dunlop is moet je deze waarden even omrekenen.
Komt neer op achter max 1.55 warm. Je rondetijden vliegen naar beneden en glijden doe je niet meer.

--------------------
In order to help you extract the significant benefits of these new rear tires ON THE RACETRACK, Dunlop offers the following bike setup recommendations when using N-Tec tires:

+ N-Tec Tire Pressure Recommendations

- N-Tec rear tire pressure should be set HOT (as soon as tire warmers are removed and immediately before the bike goes on the track).

- Daytona International Speedway - 28 psi HOT. If tire warmers are not used, suggested tire pressure is 26 psi COLD.

- All other tracks - 23 psi HOT. If tire warmers are not used, suggested tire pressure is 21 psi COLD.

Note: Suggested tire pressures for N-Tec tires are significantly lower than for the older-type, non-N-Tec Dunlop rear race tires. Non-N-Tec tires require higher pressures; talk to a Dunlop Race Tire Distributor for these pressure recommendations.
 
Thnx voor de reacties, hier kan ik zeker iets mee! *D

Wanneer weet je wanneer je band echt op is, want ik heb er een vreter inzitten, maar nog genoeg profiel :9
 
Laatst bewerkt:
ik rij met niet N-Tec slicks van dunlop en had ook een vreetspoor.
met een 1.7 bar druk bij een koude band.
na steeds wat verlagen van de druk, 2x 0.1 laten verlagen was t vreetspoortje helemaal verdwenen.
ik had anders mn band weg gegooid.
ik begin nun met 1.5 koud en als de buiten temp echt nog wat gaat oplopen verlaag ik de druk nog wat.
 
Ok, thnx *D

Wel een raar idee om de bandenspanning zo ver te laten zakken :P

Ik ga morgen rijden @Circuit Zolder, dus die temp. zit wel goed en ik gebruik ook nog eens bandenwarmers....dus beginnen met 1.8 warm achter/ 1.9 warm voor?

(ben benieuwd of die bandenwarmers het blauw uitslaan van de banden tegen zal gaan :? )
 
Laatst bewerkt:
ik zou inderdaad met een lager spanning beginnen als normaal, dan ook iets rustiger rijden als normaal.
kijk of t vreetspoortje weg gaat.
is ie bijna helemaal weg dan zit je goed.
gaat t heel langzaam, nog iets verlagen.
 
Ok, thnx *D

Wel een raar idee om de bandenspanning zo ver te laten zakken :P

Ik ga morgen rijden @Circuit Zolder, dus die temp. zit wel goed en ik gebruik ook nog eens bandenwarmers....dus beginnen met 1.8 warm achter/ 1.9 warm voor?

(ben benieuwd of die bandenwarmers het blauw uitslaan van de banden tegen zal gaan :? )

Wij rijden ook met N-tec Dunlops. 1.9 voor en maximaal 1.4 achter wanneer je ook maar iets te hoog zit krijg je al snel het bekende vreetspoor. Verder is de Dunlop niet zo temperatuur gevoelig als een Pirelli. Bij weerswisselingen stap je eerder over op een andere compound.
En als je bandenwarmers gebruikt is de starttemperatuur altijd hetzelfde ;-) dus heb je dezelfde bandenspanning. Het blauw uitslaan zal niet weggaan heeft weining met de warmers te maken, verkleuring van het rubber in de band komt door opwarmen heeft geen enkele invloed op de grip... Succes morgen!
 
Thnx mensen voor alle reacties! *D

@Twan:

Ik heb ergens gelezen dat de blauwe kleur ontstaat door het ''te snel'' opwarmen van de banden, klinkt logisch.... :9

@Ducteep: Dus jij raad me aan om de bandenspanning juist iets hoger te hebben?

@a.machielsen: Thnx voor de info! :}
 
Laatst bewerkt:
JoyH

Vraagje vanaf deze kant, rij je met de Dunlop Qualifier RR? zoals je hier boven aangeeft of met de Dunlop GP Racer?
De 1 is een straat band de ander een race band en beiden kun je niet met elkaar vergelijken!

Mijn tip over de GP Racer

Voor koud 1.9 = warm 2.4
Achter koud 1.1 = warm 1.5

Je moet de bandenspanning opmeten nadat je van de baan af komt!

Ik rij met dezelfde motor met Dunlop's 3 sec sneller dan met Bridgestone's!

Je bandenspanning eerst goed hebben voordat je aan je vering gaat draaien en schrijf alles op!

Heel veel PLEZIER morgen.
 
Hey Kaje,

Ik rij met de qualifier RR, dus niet met de GP ;) :9

Ben benieuwd hoe het uit te houden is morgen in de warmte :X

*D
 
hebben julie ook een adresje waar je de dunlop slicks kan kopen??
mn maatje en ik willen eigenlijk ook eens de dunlops proberen maar zijn nog op zoek naar een leverancier
 
t is alleen jammer dat de dunlop slicks rete duur zijn in nederland.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan