Bandenspanning......haaks ventiel (verloopstuk)???

GJC

MF'er
6 jun 2007
151
0
Ik heb een Honda cbf 1000, en veel moeite om de spanning van de banden te meten en te vullen bij de pomp. Omdat het ventiel wat onhandig zit. Wanneer ik met mijn digitale bandenspanningsmeter de spanning meet, ontsnapt er lucht omdat ik niet altijd in 1x goed op het ventiel kan komen......

Nu heb ik gehoord dat er verloopstukjes zijn (haaks) zodat je makkelijk bij het ventiel kan komen.
- Klopt dit? Zo ja, wat koste deze?
- Kun je deze er makkelijk opzetten en weer verwijderen?
- En kun je met het haaks verloopstuk nogwel de bandenspanningsmeter gebruiken?

Bedankt.....alvast.
 
Je kunt ook als je een nieuwe voorband nodig hebt een haaks ventiel in de velg laten monteren, scheelt ook veel.
 
Je kunt hiervoor een hoek-ventiel kopen, zoals deze. Nadeel daarvan is dat die niet bedoeld is om te laten zitten, dus je moet 'm er steeds op- en afschroeven. Heb je daar geen trek in, dan zit er niks anders op dan een "echt" haaks ventiel te laten monteren. Misschien iets voor bij de volgende bandenwissel?
 
Laatst bewerkt:
het is idd een crime om de slang van het tankstation-banden-opblaas-automaatje aan te sluiten
met banden spanning meten heb ik er geen probleem mee omdat het zoon klein schatiig dingetje is.

ik wacht dit topic af *O*
 
De haakse ventiel draai ik dan steeds (bij meten spanning en vullen) op de ventiel voor en daarna achter. Kan dit geen kwaad voor het ventiel?
 
Laat er bij de volgende bandenwissel haakse ventielen op zetten. Die verloop dingen moesten verboden worden.
 
De haakse ventiel draai ik dan steeds (bij meten spanning en vullen) op de ventiel voor en daarna achter. Kan dit geen kwaad voor het ventiel?
Ik zou niet weten waarom... Het dopje draai je er toch ook steeds op en af? Alleen oppassen dat je de schroefdraad niet beschadigt.
 
haakseventielen.JPG
 
Ik zou niet weten waarom... Het dopje draai je er toch ook steeds op en af? Alleen oppassen dat je de schroefdraad niet beschadigt.


OK, dus:

Haaks ventiel kopen - Bij meten spanning (met digitale meter bijv.) de haakse ventiel op het normale ventiel zetten! Dat kan dus zonder probleem begrijp ik. En zonodig bijvullen met lucht. Daarna weer haakse ventiel eraf halen en ventieldopje erop schroeven. Correct!?
 
Laatst bewerkt:
Ideaal ding, heb ik ook gekocht. Gewoon bij de motorzaak gehaald. Kosten? Weet ik niet meer :)

Jij gebruikt deze dus reeds!

- Kan ik deze dan, eerst ventieldopje eraf halen, op de normale ventiel zetten?
- Kan ik dan de (digitale bijv.) spanningsmeter gebruiken om spanning te meten?

Ik hoor het graag. Thanks.
 
Alleen, als je het haakse ventiel erafhaalt, ontsnapt er weer ongeveer 0,1 bar. Bij mij dan. Of je moet heel snel zijn om het haakse ventiel er weer af te halen?
 
elke keer als je het verloopstuk er op en af draait ontsnapt iets lucht
dus op de milibar nauwkeurig nee hahahahahahahah

maar werkt prima.
 
Haaks opzetstukje erop en meten. Na het meten weer afhalen én opruimen. Je wiel is immers niet gebalanceerd met zo'n stukje gewicht ...... Bij een volgende bandenwissel direct haakse ventielen laten plaatsen.
En zo ben je klaar :-)
 
Heb ook een haaks verloopstukje. 9,95 betaald bij de Valkenier in Barneveld.. denk dat zij ze bij Hoco Parts vandaan halen. Gebruik 'm al jaren, een top uitvinding. Je verliest idd een HEEL klein beetje lucht als je 'm eraf draait, maar dat is echt geen 0,1 bar volgens mij... niet bij mij tenminste :)
 
OK, dus:

Haaks ventiel kopen - Bij meten spanning (met digitale meter bijv.) de haakse ventiel op het normale ventiel zetten! Dat kan dus zonder probleem begrijp ik. En zonodig bijvullen met lucht. Daarna weer haakse ventiel eraf halen en ventieldopje erop schroeven. Correct!?
Meten van de bandenspanning lukt nog wel zonder haaks ventiel bij mij. Band oppompen is echter een klein drama :+ En ik heb maar 3 minuten, anders moet ik weer 50 cent lappen B|

Ook maar eens zo'n ding aanschaffen :Y
 
nu we het toch over de bandenspanning hebben ik had ook een vraag :)
mijn dealer zei tegenmij dat ik 2.8 achter en 2.4 voor moet hebben maar sommige gs rijders hebben weer hele andere afstellingen verschilt dit per band ofzo?
 
nu we het toch over de bandenspanning hebben ik had ook een vraag :)
mijn dealer zei tegenmij dat ik 2.8 achter en 2.4 voor moet hebben maar sommige gs rijders hebben weer hele andere afstellingen verschilt dit per band ofzo?
Voorgeschreven spanning van de bandenfabrikant gebruiken ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan