Bang voor water...(rijden in de regen)

Dat is een goed idee, je moet vooral zelf ervaren hoeveel grip je echt hebt in de regen. Ik ben alleen een beetje voorzichtiger als het een hele tijd droog (en warm) is geweest en er dan ineens een flinke bui komt, je ziet dan zelfs een soort wit schuim op het asfalt komen en het is dan heel erg glad door opgeloste olie en rubberresten op de weg. Je hebt dan echt veel minder grip.
:^ Het grote gevaar van nat wegdek heet geen water, maar wel vervuiling van de weg die door het water naar de oppervlakte komt.
In de zomer na een paar droge weken houd ik de eerste dag met regen altijd maar wat meer marge tot de zooi een beetje is weggespoeld. In het najaar heb je iets soortgelijks met de prut van afgevallen bladeren. zoalng ze op straat liggen valt het nog wel mee, Maar als de boel kapotgereden is valt het niet meer op tot het regent en die bladerput weer uit het ZOAB omhoog komt drijven. Aardige vind ik wel dat je het eigenlijk rustig rijdend en rechtuit al kunt voelen aan de motor of iets dergelijks van toepassing is. Stuur beweegt wat lichter en de motor lijkt rechtuit wat meer te zoeken/drijven dan gewoonlijk. Beetje lastig uit te leggen, maar ik denk dat de nodige mensen hier het gevoel wel zullen herkennen.

Belangrijk in de regen (en eigenlijk altijd onder het rijden): ontspannen blijven, anticiperen en zo vloeiend mogelijk rijden. alles wat abrupt is, of het nu remmen, gasgeven of sturen is, doet een veel groter beroep op de grip van je banden dan sec de (middelpuntvliedende) krachten die horen bij het nemen van een bocht.

Het meest belangrijke op straat: De beste motorrijder is diegene die aan het einde van de dag de grootste glimlach heeft, dus laat je niet opjagen om harder te rijden dan dat je zelf op dat moment verantwoord vindt. jij weet wat je kunt en hoe jij en je motor op dat moment functioneren. niet de "beste stuurlui aan de wal" die vinden dat het ook harder kan. Als je het gevoel hebt dat harder rijden voor jou op dat moment onverantwoord is dan heb je per definitie gelijk, want jij moet het doen met de gevolgen als je je er niet aan houdt...
 
Laatst bewerkt:
Als het nat is kun je bij het uitgaan van een bocht eens flink gas geven (afhankelijk van je motor ;)), dan merk je dat je veel grip hebt en er niks gebeurt. Dat gas geven doe je dan steeds eerder totdat je het wel mooi vindt. Als je er lol in begint te krijgen moet je oppassen want je ziet veel minder op een natte weg, ik heb mijn motor wel eens een flinke stap opzij laten zetten op zo'n nieuw stuk van dat ingelegde gladde zwarte asfalt (voor kabels of riolering wat onder de weg was gelegd). Zelfs dat ging allemaal wel goed maar ik doe het toch wat rustiger aan op een natte weg nu. Niet verstijven, dan ga je rare abrupte bochten en stuurbewegingen maken of zelfs in paniek flink remmen, dat is foute boel. En kijk eens bij de bandentests in de Motoplus, daar letten ze ook op bandeneigenschappen onder natte omstandigheden. De Michelin Pilot Power banden komen dan vaak als goede regenband uit de test dus dat geeft ook veel vertrouwen.
 
Slecht advies. Want er kan wél wat gebeuren.
Helemaal niet, dit gaat super veilig en je kunt je vertrouwen ermee opkrikken wat alleen maar veiliger is. Misschien ga jij er van uit dat je midden in de bocht met 200pk vol op het gas gaat op een nat wegdek-O- ? Je kunt ook aan het eind beginnen met wat meer gas te geven dan anders en je zult merken dat er niks gebeurt. Volgens mij had ik het ook zo geschreven.
Update, ik zie inderdaad dat er flink gas geven staat misschien is dat niet handig als je veel vermogen hebt maar ook dat gaat goed want je staat al bijna weer recht op.
 
Helemaal niet, dit gaat super veilig en je kunt je vertrouwen ermee opkrikken wat alleen maar veiliger is. Misschien ga jij er van uit dat je midden in de bocht met 200pk vol op het gas gaat op een nat wegdek-O- ? Je kunt ook aan het eind beginnen met wat meer gas te geven dan anders en je zult merken dat er niks gebeurt. Volgens mij had ik het ook zo geschreven.
Hier zeg je toch echt wat anders dan in je eerdere post.

Rustig opbouwen en steeds wat meer proberen kan inderdaad veilig. "Flink gas geven" niet.
 
Hier zeg je toch echt wat anders dan in je eerdere post.

Rustig opbouwen en steeds wat meer proberen kan inderdaad veilig. "Flink gas geven" niet.
Klopt, heb even een update er onder gezet. Maar flink gas geven onder deze omstandigheden is niet hetzelfde als flink gas geven op bijvoorbeeld een mooie stroeve droge asfaltweg. Je mag ook wel een beetje inschatting verwachten van iemand die zijn motor kent en ik denk dat er niemand is die domweg in de regen in het midden van een bocht eens flink het gas er op gaat zetten.
Ik doe dit op een smartphone maar dat valt nog niet mee...
 
Klopt, heb even een update er onder gezet. Maar flink gas geven onder deze omstandigheden is niet hetzelfde als flink gas geven op bijvoorbeeld een mooie stroeve droge asfaltweg. Je mag ook wel een beetje inschatting verwachten van iemand die zijn motor kent en ik denk dat er niemand is die domweg in de regen in het midden van een bocht eens flink het gas er op gaat zetten.
Ik doe dit op een smartphone maar dat valt nog niet mee...
Nee je moet goed oppassen met een smartphone in de regen.
 
Helemaal niet, dit gaat super veilig en je kunt je vertrouwen ermee opkrikken wat alleen maar veiliger is. Misschien ga jij er van uit dat je midden in de bocht met 200pk vol op het gas gaat op een nat wegdek-O- ?
Je hebt 200 pk helemaal niet nodig om een slippend bandje bij nat weer te krijgen. Ik heb een visstaart op verschillende motoren gehad, inclusief een 35 kW cruiser. Waarschijnlijk rij je met een TC, dan ja, dan merk je er niets van.
 
Ik heb pas nieuwe michelins er op,en ik weet dat je ze in moet rijden,ik heb meteen de grenzen een beetje opgezocht,maar echt ze gaven vanaf nieuw geen krimp
 
Ben met m'n A1 motorscooter een aantal jaar terug vol op m'n bek gegaan met 60km/u toen ik aan het remmen was voor een stoplicht wat op oranje sprong. De motorscooter had geen ABS (al denk ik ook niet dat het iets uitmaakte) want binnen 0.1 seconde lag de motor al aan het andere eind van de kruising. Voelde ook totaal niet dat hij aan het glijden was (Al honderden keren voor dat stoplicht gestopt in het droge en in de regen)

Bleek ook zoals hierboven beschreven een moment waarbij het lang droog is geweest. Dan heb je 0.0 grip als er diesel, olie of andere zooi omhoog komt. Het liefst dan de eerste 1 a 2 uur niet rijden tot het flink geregend heeft.

Toen had ik daar nog geen idee van.. had ook niemand mij ooit verteld dus ik reed lekker rond door de regen alsof ik de grip had die ik op het droge had. (Op toen nog vee rubber schijtbanden die Honda gebruikte bleek achteraf, want in japan waren er ook een flink aantal mensen op hun plaat gegaan met de PCX125). De eerste tijd rijd je dan echt als een mietje door de bochten heen; maar na een aantal weken slijt het wel weer.

Inderdaad, op de openbare weg is de kans groot dat de grip bij regen plaatselijk minimaal is. Daar helpt uiteraard ook geen cursus tegen.
 
Je kan inderdaad oefenen op een afgesloten terrein .. maar daar ligt geen olie, diesel, grind, rubber van banden zomaar op de weg. Dus ja; daar heb je 70% van de grip. Op de openbare weg niet...

Daarom snap ik ook nooit mensen die zo heel plat door de bocht gaan "Ja lekker bijna de koppen geschaafd van mijn R1200RT" bijv.. of "Stepjes afgesleten aan de grond" ..

Als er ook maar iets van zand/grit/zooi ligt; dan ga je toch vol op je plaat?
 
Je kan inderdaad oefenen op een afgesloten terrein .. maar daar ligt geen olie, diesel, grind, rubber van banden zomaar op de weg. Dus ja; daar heb je 70% van de grip. Op de openbare weg niet...

Daarom snap ik ook nooit mensen die zo heel plat door de bocht gaan "Ja lekker bijna de koppen geschaafd van mijn R1200RT" bijv.. of "Stepjes afgesleten aan de grond" ..

Als er ook maar iets van zand/grit/zooi ligt; dan ga je toch vol op je plaat?
Allemaal grootspraak en stoere praat, net als dat genuil over mijn maagdelijke kneesliders bijvoorbeeld….:+

Ik hoef me niet te meten aan anderen…rij op mijn eigen manier en ik kom er wel, iets later dan…. _O-
 

En kijk eens bij de bandentests in de Motoplus, daar letten ze ook op bandeneigenschappen onder natte omstandigheden. De Michelin Pilot Power banden komen dan vaak als goede regenband uit de test dus dat geeft ook veel vertrouwen.
Zo kreeg ik laatst een tip van een service balie medewerker dat ik eens moet gaan kijken naar de Dunlop Mutant's
Die schijnen heel erg veel te kunnen in alle omstandigheden.
(je zou bijna zegge, "verkoop praat" alleen 'kan' ik de persoon in kwestie redelijk, en weet dat hij al langer mee loopt dan
dat ik mijn rijbewijs heb. En dit dus niet als "verkoop praat" beschouwt.)

Rij nu zelf om Michelin 2CT's.
Geven genoeg vertrouwen in de regen, en kunnen meer aan als dat ik zelf aan kan.

Neemt allemaal niet weg, dat ik graag de juiste kant op de juiste plek wil behouden.
En wat voor weer het ook is, ik blijf ontspannen op de fiets zitten.
 
Je hebt 200 pk helemaal niet nodig om een slippend bandje bij nat weer te krijgen. Ik heb een visstaart op verschillende motoren gehad, inclusief een 35 kW cruiser. Waarschijnlijk rij je met een TC, dan ja, dan merk je er niets van.
Tja, als je wilt kun je alles laten slippen, ook bij droog weer als je maar snel en schuin genoeg gaat. Maar het idee is dat ik motorrijders ken die in een groep meerijden en in in de regen zo bang zijn om in te sturen dat ze in een bocht bijna op de andere weghelft uitkomen, soms zelfs over de witte lijn gaan en ze zitten zo stijf als een plank op de motor. Tegen hen wil ik zeggen ga gewoon eens proberen met gas te geven bij het uitkomen van een bocht als het nat is en leer dat het lang niet zo spannend is als dat je denkt zodat je gewoon op je eigen weghelft kunt blijven. Dat is leuker voor iedereen.
 
Kijk eens de Moto GP als ze in de regen rijden…. Met toch 300 op rechte stuk en 80/100 de bochten in….dan denk ik zelf ‘t moet kunnen.🤗
Tja, die hebben het beste van het beste…en zelfs die gaan weleens onderuit. Ze worden er ook dik betaald dus geen probleem lijkt mij, bovendien ‘moeten’ ze hard rijden.

Bij een amateur als ik staat geen miljoenen aan euro’s aan het einde van de rit, maar een vrouw die thuis op mij wacht…gezond en wel…..en dat al 44 jaar…. :+

Kortom, met reserve rijden en genieten….:]
 
Laatst bewerkt:
Tja, die hebben het beste van het beste…en zelfs die gaan weleens onderuit. Ze worden er ook dik betaald dus geen probleem lijkt mij, bovendien ‘moeten’ ze hard rijden.

Bij een amateur als ik staat miljoenen aan euro’s aan het einde van de rit, maar een vrouw die thuis op mij wacht…gezond en wel…..en dat al 44 jaar…. :+

Kortom, met reserve rijden en genieten….:]
Gelijk heb je
 
Bij mij wacht ze al 49 jaar en nog altijd blij als ik weer heel terugkom,maar gelukkig gebeurd dit meestal wel
 
Zo kreeg ik laatst een tip van een service balie medewerker dat ik eens moet gaan kijken naar de Dunlop Mutant's
Die schijnen heel erg veel te kunnen in alle omstandigheden.
Dit kan ik beamen! Ik heb ze er nu ruim 15000km onder zitten, en ze geven echt onder alle weersomstandigheden goede grip en veel vertrouwen.
Zelfs afgelopen januari tijdens ijzel (maar dat was meer geluk dan wijsheid...ik moest wel naar huis vanaf het werk)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tcat
Ik had ook altijd een beetje last van gespannen rijdenin de regen, totdat ik een keer echt moest. We zaten namelijk in het Sauerland en het was de dag van de terugreis. Dagje er bij boeken ging niet. Dus dan maar op pad in de stromende regen met mijn vriendin achterop. Beiden in een mooi kanariegeel regenpak. De eerst 50 km of zo waren ook nog eens op secundaire wegen, en die zijn niet recht in die omgeving.
De eerste kilometers waren wat voorzichtig, maar daarna wen je er aan. Je rijdt iets rustiger, remt iets eerder aan op kruispunten, maar uiteindelijk rij je wel ontspannen en konden we zelfs in de stromende regen nog genieten van een motorrijtuig in een prachtige omgeving.
sindsdien is mijn gespannenheid met regen weg. Wat niet wil zeggen dat ik niet voorzichtiger rijd.
 
Ok, bang is misschien niet helemaal juist, maar de beginnend rijder die ik ben heeft nogal problemen met een glimmend wegdek.
Als ik op natte wegen rij en/of in de regen dan ben ik veel meer - en voor mijn gevoel té - gespannen dan bij droog weer.
Ik heb echt schrik dat ik in een vlotte bocht onderuit ga. Reden heb ik daar alleen niet toe, want nooit een schuiver gemaakt.
Maar ik zit dus wel met die angst.

Hebben jullie tips waardoor ik wat meer ontspannen over natte straten kan toeren? Mijn dank is groot :D

Ik heb niet alles doorgelezen, veel kans dat iemand vergelijkbare tips heeft gegeven. Maar toch:

#1.
Kijk 2 stappen verder vooruit. Het zorgt er voor dat mentaal bezig bent met het volgende in plaats van wat je nu doet, wat er voor zorgt dat je de angst van het moment minder tot niet ervaart. Hoe werkt dat:

Rempunt: je kijkt naar de bocht
Instuurpunt: je kijkt naar de apex van de bocht
De bocht in: je kijkt naar de uitgang van de bocht
Apex van de bocht: je kijkt het rechte stuk / rempunt van de volgende bocht.

Iedere keer 2 stappen verder dan wat je op dat moment doet. Ga dit oefenen en doe het altijd.

In essentie is dit een techniek uit het racen, maar 100% toepasbaar op alles wat met snelheid te maken heeft. Motorrijden, mountainbiken, autorijden, skiën/ snowboarden.

#2.
Hou je stuur losjes vast. In de regen kan het af en toe wat glijden. Overigens is dat ook met zand of wat grind op de weg. Je motor is in de basis stabiel en zal zelf de weg naar grip vinden. Daarvoor moet het wel de kans krijgen. Pak je stuur vast alsof je een klein vogeltje vast moet houden: niet dood knijpen, maar wel onder controle houden.

Wat ook werkt, met name in de bocht: terwijl je je stuur vast hebt, beweeg je vingers op en neer. Daarmee ontspan je je handen en daarmee je grip op je stuur.

Doe dit ook altijd.

#3.
Doe alles beheerst, niet abrupt. Leg de rem aan en voer dan pas de remdruk op. Leg het gas aan en draai het daarna beheerst verder open.

Ook in de regen kun echt serieus hard remmen.

#4.
Steek energie in dingen die je wel kunt veranderen. Het wegdek is nou eenmaal nat en dat gaat niet veranderen. Je daar heel druk over maken heeft dus geen zin. Accepteer het en ga genieten van de rit :).

#5.
Ga oefenen: als het regent, rem eens flink door vanuit een lage snelheid en zie hoeveel grip je nog hebt. En merk het verschil tussen abrupt en beheerst.


Ik rij zelf ook liever met droog weer, maar als het zo uit komt kan ik best genieten van een rit in de regen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan