Het grote gevaar van nat wegdek heet geen water, maar wel vervuiling van de weg die door het water naar de oppervlakte komt.Dat is een goed idee, je moet vooral zelf ervaren hoeveel grip je echt hebt in de regen. Ik ben alleen een beetje voorzichtiger als het een hele tijd droog (en warm) is geweest en er dan ineens een flinke bui komt, je ziet dan zelfs een soort wit schuim op het asfalt komen en het is dan heel erg glad door opgeloste olie en rubberresten op de weg. Je hebt dan echt veel minder grip.
In de zomer na een paar droge weken houd ik de eerste dag met regen altijd maar wat meer marge tot de zooi een beetje is weggespoeld. In het najaar heb je iets soortgelijks met de prut van afgevallen bladeren. zoalng ze op straat liggen valt het nog wel mee, Maar als de boel kapotgereden is valt het niet meer op tot het regent en die bladerput weer uit het ZOAB omhoog komt drijven. Aardige vind ik wel dat je het eigenlijk rustig rijdend en rechtuit al kunt voelen aan de motor of iets dergelijks van toepassing is. Stuur beweegt wat lichter en de motor lijkt rechtuit wat meer te zoeken/drijven dan gewoonlijk. Beetje lastig uit te leggen, maar ik denk dat de nodige mensen hier het gevoel wel zullen herkennen.
Belangrijk in de regen (en eigenlijk altijd onder het rijden): ontspannen blijven, anticiperen en zo vloeiend mogelijk rijden. alles wat abrupt is, of het nu remmen, gasgeven of sturen is, doet een veel groter beroep op de grip van je banden dan sec de (middelpuntvliedende) krachten die horen bij het nemen van een bocht.
Het meest belangrijke op straat: De beste motorrijder is diegene die aan het einde van de dag de grootste glimlach heeft, dus laat je niet opjagen om harder te rijden dan dat je zelf op dat moment verantwoord vindt. jij weet wat je kunt en hoe jij en je motor op dat moment functioneren. niet de "beste stuurlui aan de wal" die vinden dat het ook harder kan. Als je het gevoel hebt dat harder rijden voor jou op dat moment onverantwoord is dan heb je per definitie gelijk, want jij moet het doen met de gevolgen als je je er niet aan houdt...
Laatst bewerkt: