Rijden na regen, wanneer weer ok?

30 dec 2022
35
38
Leiden
Goedendag,

Er is hier eerder geschreven over het feit dat wegen gladder zijn na lange droogte gevolgd door regen. Het zal de meeste niet ontgaan zijn dat het gisteren zover was. Dat de wegen glad zijn, is duidelijk.

Maar wanneer is het weer verantwoord om te rijden? Het begrip "flinke regenbui" is een ruim begrip. Is het weer ok om te rijden zodra de weg droog is, of blijft deze dan glad?

Alvast dank!
 
Goedendag,

Er is hier eerder geschreven over het feit dat wegen gladder zijn na lange droogte gevolgd door regen. Het zal de meeste niet ontgaan zijn dat het gisteren zover was. Dat de wegen glad zijn, is duidelijk.

Maar wanneer is het weer verantwoord om te rijden? Het begrip "flinke regenbui" is een ruim begrip. Is het weer ok om te rijden zodra de weg droog is, of blijft deze dan glad?

Alvast dank!
Gewoon rijden en opletten.
Of gaan we nu ook aan een zomerstop ?:+
 
Wegen worden glad bij regen door de olien en zooi die vanuit autos gelekt zijn en in het asfalt trekken. Dat komt bij regen weer vrij. Als het een tijdje geregent heeft is dat weer weggespoeld en kan je gewoon rijden, moderne banden kunnen heel goed met nattigheid overweg, dus als je iets voorzichtig doet en niet als een malloot gaat wegracen geeft dat beetje regenwater ook geen problemen.

Het is vooral als het net is gaan regenen na lange droogte dat het erg opletten is en je het beste het midden van de rijbaan vermijd.
 
Inderdaad. "Gladder" is een nogal relatief begrip. Je hebt iets minder houvast dan gewoonlijk, maar het is perfect veilig mogelijk om er op te rijden, mits je geen "rossi-imitaties" op de openbare weg uitvoert.
Zie ook wat er gebeurt bij auto's: die zeilen ook niet allemaal uit de bocht als het begint te spetteren. Wel hebben ze een langere remweg ivm minder grip. Dat zelfde hebben wij ook. Beetje meer marge aanhouden tov remweg en bochtsnelheid. Dan is er niks aan de hand.
 
Na lange tijd van droogte komt het opgehoopte vuil los. Dat maakt het heel glad maar duurt maar kort. Soms kun je het zien aan wit schuim op de weg. Als het even door regent is het snel weg en kun je tijdens de regen al wel weer rijden. Maar blijft lastig inschatten.

Edit: Lert was vlotter met zijn uitleg. Niet te snel typen he, kan glad zijn! :P
 
Inderdaad. "Gladder" is een nogal relatief begrip. Je hebt iets minder houvast dan gewoonlijk, maar het is perfect veilig mogelijk om er op te rijden, mits je geen "rossi-imitaties" op de openbare weg uitvoert.

Dat ben ik niet direct met je eens. De meest simpele rotondes kunnen echt spekglad zijn. Hetzelfde geldt voor afslagen. Dit laatste "weet ik van een vriend". 😅
 
Inderdaad. "Gladder" is een nogal relatief begrip. Je hebt iets minder houvast dan gewoonlijk, maar het is perfect veilig mogelijk om er op te rijden, mits je geen "rossi-imitaties" op de openbare weg uitvoert.
Zie ook wat er gebeurt bij auto's: die zeilen ook niet allemaal uit de bocht als het begint te spetteren. Wel hebben ze een langere remweg ivm minder grip. Dat zelfde hebben wij ook. Beetje meer marge aanhouden tov remweg en bochtsnelheid. Dan is er niks aan de hand.
Busje vliegt door nat wegdek uit de bocht en belandt op zijkant in Haarlem

https___cdn-kiosk-api.telegraaf.nl_8fb1e378-0f9f-11ee-9767-0218eaf05005.jpg
 
Ik rijd altijd wel, ook wanneer het regend na een lange periode van droogte, Echter kijk ik dan wel uit met het aanremmen van de bocht en het gas open trekken. Je hebt een stuk minder grip nodig dan je zou verwachten, maar doe vooral alles op gevoel. Uitkijken voor olie is ook belangrijk, maar dit valt wel op (mits je overdag rijdt). modder etc is volgens mij na een half uur redelijke regen allemaal al weg gespoeld. Na een dagje regen als dat van gister is het asfalt in ieder geval vandaag beter dan het de afgelopen maanden was.
 
Ik geloof nooit dat dat alleen door het natte wegdek kwam, die bestuurder zal niet rustig gereden hebben.
Dit kan prima hoor, soms is het echt heel glad. Als ik naar de brandweerman kijk(die het trappetje onderstuend) dan lijkt het ook alsof er een flinke plas olie ligt, geen idee als dat nou van de gechrashte auto komt, of omdat het er al lag. Rijden met dat weer kan prima, maar kijk wel uit voor zulke dingen.
 
Dit kan prima hoor, soms is het echt heel glad. Als ik naar de brandweerman kijk(die het trappetje onderstuend) dan lijkt het ook alsof er een flinke plas olie ligt, geen idee als dat nou van de gechrashte auto komt, of omdat het er al lag. Rijden met dat weer kan prima, maar kijk wel uit voor zulke dingen.
Nou wijs je zelf al meerdere mogelijke oorzaken aan. Als het alleen door de regen kwam zouden links en rechts continu koekblikken van de weg af flikkeren als het maar en beetje uit den hemelen waterde en was het niet nieuwswaardig. Het is regen + (andere oorzaak) en te vaak is die (andere oorzaak) onoplettendheid / overmoedigheid van de bestuurder.
 
Nou wijs je zelf al meerdere mogelijke oorzaken aan. Als het alleen door de regen kwam zouden links en rechts continu koekblikken van de weg af flikkeren als het maar en beetje uit den hemelen waterde en was het niet nieuwswaardig. Het is regen + (andere oorzaak) en te vaak is die (andere oorzaak) onoplettendheid / overmoedigheid van de bestuurder.
Ik ben het met je eens hoor. De meeste mensen die ten val komen op de motor denken of dat ze als Rossi kunnen rijden met een 0,5 jaar weg ervaring of zijn juist bang voor de motor. Rijden kan altijd wel, al heb ik het nog niet geprobeerd in de sneeuw. Ook de mede weggebruikers zijn letterlijk een groot gevaar, maar zelf als ik de berm werd ingeduwd tijdens het rijden heb ik het tot nu toe nog na kunnen vertellen zonder te crahsen. Zelfs een epileptische aanval tijdens het rijden heeft me nog niet de kop gekost, al was die betonnen paal 10cm van mn hoofd af toen ik wakker werd, wel een eyeopener. Mn Triumph vond dat een wat minder prettige ervaring, maar ik ben er letterlijk zonder kleerscheuren vanaf gekomen, of geflikkert net hoe je het wilt noemen:p
 
Ik ben ooit in een stortbui beland na een maand droogte. Witte schuim olie laag over de weg heen. Eerste bocht dacht ik nog, hier moet ik oppassen. Ik reed misschien 15 km/h .. en in de tijd dat ik met mijn ogen knipperde, gleed ik plotseling over het asfalt.

Ik heb dus een andere ervaring dan 'ach het valt wel mee'. Een normale regenbui valt natuurlijk wel reuze mee. Maar icm met droogte en eerste regen in tijden dus niet.

Als het asfalt weer droog is dan kan je prima weer rijden

IMG_20180809_125416.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik had dus precies hetzelfde (al eerder vermeld). Net wat regen na een bui en dacht ook de eerste bocht "hey; dit is misschien glad" om vervolgens vol op m'n plaat te gaan voor het stoplicht zonder enige waarschuwing. Achja; al doende leert men.
 
De alom bekende Dunning-Kruger philosophie. STomme mensen begrijpen niet dat ze stom zijn omdat ze de kennis niet hebben te begrijpen hoeveel ze niet begrijpen.
Naar mijn inziens bestaan er eigenlijk alleen maar domme of stomme mensen. De eerste intelligente mens moet nog geboren worden.
 
gister ook gewoon gereden hoor geen probleem, beetje uitkijken en rustig aan. zelf, nog lekker tussen de fille door kunnen rijden achter een geel met zwarte gs rijder aan die mooi ruim baan voor mij maakte waar door ik vol vertrouwen zo achter hem aan kon rijden. ( bedankt nog hiervoor ) overigens wel zeik nat geregend in hagel en regen. maar je kunt maar een keer nat worden en droogt van zelf weer om vervolgens ook voor de tweede keer zijk nat te worden :+ lekkkkkker weet je dat je leeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan