Kijk, nog een opknapper! Weet niet of ik zelf zo ver zal gaan; de ruimte is beperkt, en ik vind met name de uitdaging om de motor weer rijdend te krijgen leuk. Daarna geef ik de motor waarschijnlijk tegen kostprijs door aan iemand die deze motor (de iconische oerversie van dit type) kan waarderen én een motorrijbewijs heeft (of de onderdelen kan gebruiken).
Vandaag wat bezig geweest met blok, elektra en tank.
Eerst de bougies verwijderd. Nummer drie kreeg ik er niet uit doordat de ventilator in de weg zit, maar kijkend naar de andere drie bougies is er weinig aan de hand. Motor even aangelopen in de versnelling om de zuigers te laten bewegen; alles zit mooi los.
Daarna alle stekkers van het elektrisch systeem schoon gemaakt, van corrosie ontdaan (maar weinig tegen gekomen) en alles weer aangesloten. Benzinepompje even laten draaien op een losse accu, werkte prima. Benzinefilter gespoeld. Daarna klokkenset er even aangehangen en een losse accu aangesloten. Alles werkt! Starten, knipperlichten, neutraalaangave, benzinepomp, etc.
Wat me echter zorgen baart zijn twee zaken.
Ten eerste zit de koppeling vast. Ik kan de bak gewoon in 1, neutraal, 2, 3 etc zetten, maar het maakt niet uit of ik de koppeling daarbij inknijp of niet. Wanneer de bak in een versnelling staat is deze gekoppeld met de motor, ingeknepen koppelingshendel of niet. Ik heb de koppelingskabel een heel stuk strakker gezet, maar dat maakt geen verschil. Ik heb het idee dat de platen aan elkaar gekleefd zitten. Hoe ga ik dat los krijgen?
Ten tweede ben ik er achter waarom de benzinetank niet doorstroomt: deze zit barstensvol met roest. Met moeite e vuldop open gekregen en daar was de roest al dik, vettig aanwezig. Stevig geschud met de tank (zit ongeveer halfvol benzine) en dan hoor je het roestgruis in de tank. Heb de tank maar weer even weggelegd, da's voor een andere keer. Eerst die koppeling maar eens oplossen.
Tips welkom!