Barnfind: Honda CBR 600 uit 1984

Stralen wordt even een dingetje, maar binnenkort als ik weer tijd heb ga ik met wat diesel en fijn grind aan de slag. Kan niet wachten op de zooi...
 
Ik ging kijken door de topictitel 1984 CBR600.. dat is bijzonder. 8)7
Maar het is een instinker om dit topic voortaan te volgen. :+:+
Keep on the good work. :t
 
Tsja, het lukt me niet om die topictitel aan te passen naar 1987...maar het leidt blijkbaar ook tot nieuwsgierigheid 8-)
Mocht iemand weten hoe de titel kan worden aangepast, dan houd ik me alsnog van harte aanbevolen!

En voor wat betreft het reinigen middels elektrolyse: dat is nou precies waarom ik met dit project ben begonnen. Ben aan het bekijken of ik die elektrolyse voor elkaar ga krijgen, al is het maar om het uit te proberen. Blijft het natuurlijk nog steeds een smeerboel...
 
Maatje van me heeft het gedaan en met succes. Het coaten is ook een vak apart lijkt mij.
 
Sjonge, ik had gister een reactie geplaatst, maar er is weer een back-up van het forum teruggezet waardoor allerlei berichten zijn verdwenen, waaronder het mijne :(
Hier een poging tot reconstructie:

Voordat ik met het opknappen van de CBR kan beginnen, moet ik eerst zorgen dat mijn Tiger van de heftafel af is. Die staat erop omdat mijn voorremmen helemaal vast zitten en ik daarvan de klauwen schoon wil maken. Probleem bij die motor is dat de schroeven en bouten zo vies en/of roestig zijn dat gereedschap er niet netjes op past. Daardoor krijg ik bijvoorbeeld de banjobouten van de remleidingen niet los.

Voor mij wordt het opknappen van de CBR meer dan rijdbaar maken, want dat is hij al. Ik wil 'm juist weer helemaal netjes maken, want dat is hij niet :+
 
Apart dat die banjobouten zo vast zitten, met een dop en een ratel gaan die normaal makkelijk los. :?
Niet te losjes aanzetten, de dop er ook goed op aandrukken. Maar ik zie dat je sleutelervaring zat hebt. ;):t
 
Vandaag de benzinetank maar eens leeg gemaakt met een hevelslang, aangezien er geen benzine via het kraantje wilde stromen. Met een litertje of 8 later (halve tankinhoud) was de tank leeg. Roestkleurige benzine, maar eigenlijk valt het nog wel mee. Benzinekraan aan onderzijde tank gedemonteerd en daarbij het zeefje in de tank gesloopt; zat volledig vastgekoekt/-geplakt en wilde niet meer naar buiten. Op zoek dus naar een nieuw zeefje. De tank buiten gelegd om de laatste benzine te laten verdampen en dan binnenkort maar eens beginnen met schoon spoelen en roest verwijderen.

Verder bezig geweest met het terugbouwen van de carburateurset: pas na verwarmen van de vier stukjes rubber slang waarmee de hele set in een keer op het blok vast zit, lukte het om alles er op te krijgen; het rubber was koud en is in de laatste 31 jaar niet bepaald soepeler geworden. Maar het zit weer netjes, inclusief luchtfilterbak.

Daarna de hydraulische remmen gangbaar gemaakt: één klauw achter en twee klauwen voor. Alles met kopervet weer gemonteerd en het hele spul werkt weer naar behoren (eerst kon ik één keer in de voorrem knijpen en dan was de druk van de greep af, terwijl het wiel muurvast bleef zitten totdat ik de remblokken weer opzij drukte; niet echt handig wanneer je de motor wilt verplaatsen).

Dus eigenlijk is het de benzine tank die nog mist, daarna kan er gestart gaan worden; benieuwd of die loopt :Y
 
Ben op zoek naar het zeefje dat in de tank op het koperen pijpje van de benzinekraan zit. Zie onderstaande van internet geleende foto, cilindervormig zeefje in gelige kleur, naar links onder wijzend:

zeefje.png


Iemand een tip waar zo'n zeefje een beetje betaalbaar te vinden is? Of is dat gewoon een universeel onderdeel?
 
Leuk!
Ik heb van de zomer een CBR600F uit 1990 met 26000 gekocht die slecht liep en onder het mos zat. Na reviseren van de benzinepomp en reinigen van de carbs en uiteindelijke de koppeling vervangen, rijd mijn vriendin er nu al weer 10.000 probleemloos mee rond.
20180926_184846.jpg20180926_184844.jpg20170918_174036.jpg20170918_174032.jpg20170918_174026.jpg20170918_174023.jpg
 
Ben op zoek naar het zeefje dat in de tank op het koperen pijpje van de benzinekraan zit. Zie onderstaande van internet geleende foto, cilindervormig zeefje in gelige kleur, naar links onder wijzend:

Bekijk bijlage 1343136

Iemand een tip waar zo'n zeefje een beetje betaalbaar te vinden is? Of is dat gewoon een universeel onderdeel?
Is dit wat? Sowieso hebben ze bij Roukama / Japparts heel veel spul voor de Honda.
 
Leuk!
Ik heb van de zomer een CBR600F uit 1990 met 26000 gekocht die slecht liep en onder het mos zat. Na reviseren van de benzinepomp en reinigen van de carbs en uiteindelijke de koppeling vervangen, rijd mijn vriendin er nu al weer 10.000 probleemloos mee rond.
Bekijk bijlage 1343149Bekijk bijlage 1343148Bekijk bijlage 1343147Bekijk bijlage 1343146Bekijk bijlage 1343145Bekijk bijlage 1343144

Kijk dat ziet er voor wat betreft het strippen herkenbaar uit, maar ik heb nog wel wat meer poetswerk te gaan ;)
Waarom heb je overigens de koppeling vervangen? Zat die vast, of slipte die juist?
 
Is dit wat? Sowieso hebben ze bij Roukama / Japparts heel veel spul voor de Honda.

Nee, dat is echt het benzinefilter in de slang voor de pomp. Wat ik zoek is zo'n soort gaassokje dat over het aanzuigpunt in de tank zit, zodat zooi in de tank niet eens bij het benzinefilter kan komen. En dat onderdeel kom ik dan weer niet tegen bij Roukama / Japparts, maar ik zal ze eens bellen. Heb het wel ergens gevonden, maar dan ben je 25 pond plus verzendkosten verder, en dat vind ik wel wat enthousiast.
 
Kijk dat ziet er voor wat betreft het strippen herkenbaar uit, maar ik heb nog wel wat meer poetswerk te gaan ;)
Waarom heb je overigens de koppeling vervangen? Zat die vast, of slipte die juist?

Slipte door. Platen waren keihard geworden door verloop van tijd. De dikte van de platen waren nog goed.
 
Ben op zoek naar het zeefje dat in de tank op het koperen pijpje van de benzinekraan zit. Zie onderstaande van internet geleende foto, cilindervormig zeefje in gelige kleur, naar links onder wijzend:

Bekijk bijlage 1343136

Iemand een tip waar zo'n zeefje een beetje betaalbaar te vinden is? Of is dat gewoon een universeel onderdeel?

Hier een hele nieuwe kraan met zeef:
Gas Petcock Fuel Tap Valve Switch For Honda CBR600F1 87-90 VLX600 Shadow YZ-04 | eBay
 
Nee, dat is echt het benzinefilter in de slang voor de pomp. Wat ik zoek is zo'n soort gaassokje dat over het aanzuigpunt in de tank zit, zodat zooi in de tank niet eens bij het benzinefilter kan komen. En dat onderdeel kom ik dan weer niet tegen bij Roukama / Japparts, maar ik zal ze eens bellen. Heb het wel ergens gevonden, maar dan ben je 25 pond plus verzendkosten verder, en dat vind ik wel wat enthousiast.
Ik dacht al dat het niet het goede was. Maar Roukama even bellen is een goed idee denk ik. Ze zijn daar altijd heel behulpzaam.
 
Slipte door. Platen waren keihard geworden door verloop van tijd. De dikte van de platen waren nog goed.

Ben benieuwd hoe het er bij mijn motor dan aan toe zal gaan wanneer die eenmaal weer tot leven is gewekt. Op dit moment zit de koppeling in ieder geval vast, maar als het goed is zal die wel los komen wanneer de motor eenmaal loopt.
 

En besteld, dank voor de tip! Ook nog wel even rondgebeld voor alleen een zeefje, maar dat is eigenlijk niet los te krijgen. En nu er een compleet nieuwe kraan komt, scheelt me dat ook weer een hoop schoonmaakwerk van de volledige vergomde benzine in de benzinekraan.

Tijdens het wachten op de benzinekraan (waarschijnlijk half januari binnen) mooi de tijd om rustig de tank eens aan te gaan pakken, zonder te haasten omdat ik de motor eigenlijk voor kerst rijdend wilde hebben. :z
 
Laatst bewerkt:
Vandaag, aangezien ik toch tijd had en er ook wel wat tegenop zag, de tank maar aangepakt. Begonnen met spoelen van de tank, gewoon met water. Er kwam wel wat roestrommel uit, maar het viel eigenlijk erg mee. Na een aantal keer spoelen en schudden met water was de tank behoorlijk schoon. De roest zit met name aan de binnenkant van de bovenzijde van de tank, daar waar al die jaren geen benzine tegenaan heeft gestaan. Op de bodem van de tank is een soort rubberachtige zwarte coating aanwezig, beetje ruw van structuur. Direct onder het vulpunt komt deze coating tijdens het spoelen los en daaronder is blank metaal zichtbaar. Het lijkt erop dat dit een soort tankcoating is (?), maar het zou ook een dunne laag vergomde benzineaanslag kunnen zijn. Maar het voelt niet plakkerig, dus voorlopig houd ik het op tankcoating. Om de roest tegen de bovenzijde van de binnenkant aan te pakken heb ik de tank volledig afgevuld met pure schoonmaakazijn. Dat wil ik een weekje of wat (totdat mijn nieuwe benzinekraan binnen is) laten inwerken, daarna grondig doorspoelen, drogen en vervolgens WD40 er in spuiten; dat spul is voor zover ik weet immers ontwikkeld om een corrosiewerende laag te vormen op blank metaal. Dan benzinekraan monteren, motor weer opbouwen, litertje benzine er in en kijken of die start :}.

Heb ook nog even de benzineslangen en brandstofpomp gedemonteerd; geen spoor van vergomde benzine te vinden. De pomp loopt prima (benzine laten rondpompen in een vaatje). Het rare is dus eigenlijk dat de oude benzinekraan volledig verstopt is met zwarte plakkerige vergomde benzinetroep, maar dat de benzineslangen, brandstofpomp, het benzinefilter en ook de carburateurs schoon blijken te zijn. Blijkbaar is het vergommen beperkt gebleven tot de benzinekraan; dat valt weer mee 8-)
 
Laatst bewerkt:
WD40 er in spuiten; dat spul is voor zover ik weet immers ontwikkeld om een corrosiewerende laag te vormen op blank metaal.

nee hoor, is een vettig middeltje dat voor 1001 toepassingen gebruikt wordt en eigenlijk nergens in uitblinkt. na vullen met benzine is die wd40 toch ook zo weer weg?
 
nee hoor, is een vettig middeltje dat voor 1001 toepassingen gebruikt wordt en eigenlijk nergens in uitblinkt. na vullen met benzine is die wd40 toch ook zo weer weg?

Zo ken ik WD40 ook het best, maar onlangs las ik het volgende op Wikipedia:

WD-40 is een merknaam van een wereldwijd verkrijgbare waterverdrijvende spray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company, San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd het gebruikt om corrosie tegen te gaan; in latere instantie werd het voor vele andere toepassingen gebruikt. De spray bestaat uit een samenstelling van verschillende koolwaterstoffen.
WD-40 staat voor "Water Displacement - 40th Attempt", verwijzende naar Larsens 40e poging om een succesvolle formule te vinden voor zijn anti-corrosiemiddel.


En dat de tank na vullen met benzine de beschermende WD40 laag kwijt is klopt helemaal, maar dan zit er benzine in die de roest buiten houdt (hoop ik). Zo hard zal het ook niet gaan met roest in die tank trouwens, kijkend naar de geringe roest na 20 jaar stilstand. En later kan er altijd nog een tankcoating worden aangebracht als blijkt dat afvullen met benzine alleen niet voldoende is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan