Battlax BT45 banden

Om nog eens een ander verhaal op te hangen...

Ik heb nu een paar jaar achterop de pirelli sport demon gehangen op m'n bol d'or 900. En voor sinds vorige week ook. Een nieuwe band stuurt altijd makkelijker, maar reden dat ik voor deze gekozen heb is dat ie voor zwaardere toersport motoren gemaakt is. En de BT45 die ik voorheen ook wel eens gekozen heb niet.

Dat merkte ik vooral bij het "betere" stuurwerk in de bergen (zuid europa) omdat de voorband dan gaat trillen en stuiteren. Kost veel moeite om em in het gareel te houden. Gevolg is dat de vlakken van het profiel schuin afslijten ten opzichte van elkaar.

Ligt dus ook aan de motor natuurlijk! Want op m'n CB400f (1975) heb ik wél BT45 gemonteerd, en daar rijdt ik echt zeer fijn mee. Maar ook daar is de slijtage op de voorband zeer duidelijk. Na zo'n 5000 km zie je dat ook hier de vlakken schuin afslijten.

Ik rijdt met een 2,4 bar in m'n banden, dus het ligt niet aan de te lage druk. Dan zal het m'n rijstijl wel zijn...
 
Cupping, dat is het! Kwam ik gisteren niet meer op. Kzal wel eens een fotootje plaatsen, het scheelde echt een fiks aantal mm profiel op de overgang van het ene naar het andere vlak.

Maar met de pirelli's zou dit niet mogen gebeuren, da's een hele andere band.
 
foto ouwe BT45:
full


Best duidelijk dat de vlakken niet echt meer voor een comfortabel gedrag in de bochten zorgen toch?!!!
 
Ook maar even mijn ervaring hier neer zetten.

De motor in kwestie is een VF750F
Vorig jaar een paar keer op het circuit geweest en ik moet zeggen ging goed......... tot de derde sessie, toen trokken ze het niet meer. Begonnen te smeren en te glijden, maar dat is ook de charme van het rijden met een brik. De voorband, idd cuppen en niet te zuinig. Nu terug gekomen van een weekendje Swarzwald en 1500 km laten beginnen ze alweer te cuppen. Ach ja..... Maar zoals al geschreven qua grip weinig mis mee, ook in de regen.
Levensduur is bij mij niet echt lang max iets van 4000km voor en achter en dan is het wel klaar. Voor mijn circuitmotor heb ik nu dan ook CBR-velgen gestoken met Michelin Pilot Power, 2 mei weet ik hoe die zich houden.....
 
Ik heb nu voor en achter Avon roadrider(200,- voor een set) liggen ook dual compound, en de voorzijde heeft helemaal geen last van cuppen, achterzijde begint nu toch wel te cuppen.
mag ook wel na 12.000 km.

dit jaar probeer ik de avon bandjes nog een keer uit alleen nu met goede vering (oude totaal geen werking meer).

voorband gaat z'n tweede jaar mee, achter wordt na het winter seizoen vervangen voor een nieuwe. ook zal ik proberen er een circuit dag mee te rijden, om het plakken te testen.
zodra ik meer weet post ik het hier.
 
Misschien iets voor brikkenrijders...
Ik heb vorige week een 'paar' motorbanden van m'n baas over genomen. Het gaat om oude voorraad, varierend van '97 tm '06. Dit zijn nieuwe banden die in een opslag hebben gelegen waar geen zonlicht bij komt. De prijs per band is €40,-
Op dit moment zijn er redelijk veel sportieve voorbanden en er komen waarschijnlijk nog een flink aantal achterbanden bij.
oa; 120-70zr17, 120-60zr17, 110-80zr18, 120-70zr18, 120-80-18, 3.00-18, 160-70r17, 140-80-18, 190-50zr17, 160-70-17, 140-90-16, 130-70-16, 130-80-17, 4.60s16 (brommerbandje?), 90/90-19, 110/90-19, 90/90-21, 80/100-21 (noppenband), 90/90-10, 120/70-13

Ik zal een dezer dagen wel een lijst met merk & types maken. Mocht je vragen hebben mail dan ff; mom-assen 'apedinges' home.nl
of bel/sms naar mobiel nr -48703975

gr, Wiebe
 
BT 45 onder Triumph Bonneville.
Spanning voor 2,25, gaat ca. 14.000km mee
Spanning achter 2,75, gaat ca. 10.000km mee
Lichte mate van cupping voor en flatting achter.
Redelijke grip bij nat weer, supergrip bij droog weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan