Als je wilt besparen, geef dan nog wat geld uit voor goede vering. Laat deze goed op je gewicht afstellen en leer de beginselen van vering. Goed afgestelde vering gaat je minder bandenslijtage opleveren.
Net als de fading heb ik ook een niet goed afgestelde fiets mogen ervaren (ook een ZX10R 2004/2005). Na nieuwe remklauwen en een goede afstelling herkende ik de fiets niet meer terug. Rijdbaarheid gaat met sprongen vooruit en de banden sleten keurig.
De motor is uitgerust met Hyperpro veren. En moet hem inderdaad op mijn gewicht laten afstellen.
Ik euhm, val bijna achterover...
Hoed af dat je het goed wilt aanpakken, maar je hebt al/nog maar 1 circuitdag gedaan?
Mijn eerste circuitdag was met een varadero op allroad banden... toen wist ik: dit wil ik nog doen...
Volgende stap was een goedkope CBR 600F4I (met iets of wat aan vering-instelmogelijkheden) op Michelin Power RS banden...
'k Denk dat ik daarmee zelfs nog eventjes toe kom ook...
Ondertussen gewoon nieuwe banden gelegd (Power 5) die banden kunnen momenteel nog meer aan, presteren iets of wat beter in de regen...
Als beginneling geef ik liever het geld aan meer circuitdagen eigenlijk...
Volgende uitgave zou dan (zoals hier al aangehaald wordt) een vering upgrade zijn...
Misschien gaan sommige experts/ervaring rijders mijn aanpak niet goedkeuren... maar ik zou vooral willen meegeven: loop niet te hard van stapel na 1 circuitdag :p
Heb je helemaal gelijk in. Ik zal even mijn "zoekavontuur" toelichten. Misschien ook handig voor mensen die ook voor het eerst een circuitfiets willen kopen.
Mijn eisen waren dat het een Japanner zou zijn en injectie.
In eerste instantie was ik van plan om een fiets te kopen van 1500 euro. Laats was er een SRAD hier voor 1200 euro, die was helaas snel weg. Ook had ik een GSX-R 600 K2 op het oog voor 2000 euro. Maar weet je wat het is. Men suggereert gelijk de boel te gaan upgraden. Denk hierbij aan vering, stuurdemper. Al die goedkopere circuitmotoren die hadden ook niet alle upgrades. Achteraf nieuw race onderdelen kopen kost me een rib uit mijn lijf.
Een nieuwe set Hyperpro veren zit je alleen met materiaal op 350 euro. Ik ben handig, maar een voorvork opentrekken heb ik de tools en kennis niet voor. Laatste keer betaalde ik 200 euro voor nieuwe keerringen en olie voor mijn oude ZX-10R. Dan is een "doe maar even een veringupgrade" meteen 550 euro.
Goedkopere circuitfietsen zijn ook vaker carburateurfietsen en die vragenom extra aandacht want de boel kan weer eens verstoppen of moet weer worden afgesteld. Mag ik daar weer apparatuur voor kopen. De carb fietsen zijn ook niet meer de jongste, en wilde een fiets hebben die na het millennium gemaakt is.
Injectiefietsen zitten ongeveer op 2000 euro.
Ook wanneer je kijkt op de facebook groep "Circuitmotoren gevraagd & gezocht" dan zie je wat posts met andere die vragen naar motoren tussen 1500-2500. Het zit vol met R6jes uit 1999-2002. Ik sta niet te wachten op een gescheurde cilinderwand.
Of een R1 2002 voor 2000 euro, krijg ik een prive berichtje "ja er zit een tik in het blok want iets met een klep en een bus die vervangen moet worden maar je kan er gewoon mee racen". En een ander R1 ook uit 2002 voor 2200 dat de 3e versnelling het niet doet maar ik zou er niets van moeten merken op het circuit.
Ging ik een stapje hoger qua budget en zag ik een GSX-R 1000 K4 met een setje regenwielen voor 2750. Echter "verkregen door inruil". Dus er is helemaal niets bekend.
Deze ZX-10R zat boven mijn budget, maar die verkoper gaf mij een goed gevoel, omdat het zijn eigen motor was en hij kapte met zijn hobby. Alles zag er degelijk uit aan de motor. Ik kreeg alle plus en minpunten te horen. Aan de telefoon bood hij mij een setje wielen plus bandenwarmers aan. Een totaalprijs van 3000 euro vond ik best netjes, en dan was ik ook klaar.
Het enige opmerkpunt was dat er slicks onder zaten die hun tijd gehad hebben. Hij zei dat ze nog wel een dag mee konden maar in mijn geval niet handig zou zijn omdat je die banden ook echt warm moet houden. Met een bochtentraining of een niv 2 dagje gaat dat mij niet lukken. Maar goed, zowat al die goedkopere circuitmotoren moesten nieuwe banden hebben.
Ik hield er een goed gevoel aan over, zelfs terwijl ik meer geld heb uitgegeven dan ik in eerste instantie wilde. Liever dit dan dat ik hier zou horen dat ik de boel mag upgraden en er 1000+ euro tegenaan mag gooien.
Word het echt niets dan kunnen we de boel altijd weer verkopen