Benelli Imperiale 400 ervaringen

Midlife Marco

Rookie
4 mei 2021
10
9
Na een jaar of 17 niet gereden te hebben heb ik deze maand het motorrijden weer opgepakt en vrij spontaan een nieuwe Benelli Imperiale gekocht en de eerste kilometers gelijk met een grote glimlach weggereden.
De ideale machine voor mij om weer op te stappen voor rondjes om de kerk (50-80 km/u gebieden) met het bescheiden vermogen en de retro looks waar ik naar op zoek was. Aangezien ik geen sleutelaar ben en het 2e hands aanbod best aan de prijs vind is de Imperiale ook prijstechnisch een compleet plaatje met 2 jaar garantie.
Wat de Chinese roots gaan brengen moet ik nog gaan ervaren.
Anders wordt het de eerste opstap naar een retro of scrambler met meer vermogen van bijvoorbeeld Triumph, Moto Guzzi of Kawasaki.

Met het openen van dit topic ook benieuwd of er meer Imperiale 400 rijders zijn op dit forum, die hun ervaringen willen delen.

Zo ben ik benieuwd of er al mensen de banden hebben vervangen voor iets van bijvoorbeeld Michelin Road Classic, Bridgestone BT46 of Dunlop TT100GP. Ik heb dan het 2021 model waar al Maxxis (enigzins bekende naam) banden onder zitten ipv merkloos in 2020, maar heb het idee dat die Maxxis ook nog niet doen wat ik wil. Met name op slechter wegdek. Rechtuit op mooi asfalt een prima band.
Misschien zit het tussen de oren en is het motorrijden op zIch weer even wennen (of is het een combi banden/vering/opnieuw ervaring opdoen). Tot nu toe m'n enige puntje onder het mom "is goed, maar kan volgens mij beter".
Ik ben geen regenrijder, dus kwaliteit van banden op nat wegdek is voor mij niet heel belangrijk.

Verder op zoek naar een passend schijfremslot ART4 gekeurd. Zo'n U beugel past net niet.

Excuses als deze post in de verkeerde groep van het forum staat.
 
Laatst bewerkt:
jammer genoeg nog geen reacties hier. Ik ben er namelijk óók wel benieuwd naar. Om te zien vind ik het een vreselijk leuke machine. In ieder geval wens ik je veel veilige kilometers toe en natuurlijk heel veel plezier.
 
Ik heb er een proefrit mee gemaakt. Vond het ook een grappig ding, reed erg fijn. Moet wel zeggen dat het vermogen me (tijdens de testrit) een beetje tegenviel voor 400cc, t.o.v. mijn 250cc (bijna) oldtimertje. Koppel en max voelde ongeveer gelijk aan. Maar de Benelli is natuurlijk in alle opzichten netter, qua verbruik, uitstoot, remmen, etc.
 
Klopt helemaal, qua vermogen en gewicht trek je er geen klinkers mee uit en "blaas' je een 125-250 cc ook echt niet weg, maar met die gedachte koop je deze fiets niet denk ik.

Kan me wel voorstellen dat rijden in een groep op tempo taai kan zijn om mee te komen. Dan zou ik doorsparen voor een (gebruikte) Kawasaki W800 of zo.

Qua zithouding en rijwind is de relatief lage topsnelheid voor mij ook acceptabel/genoeg voor de routes die ik rij. Genoeg om in te halen op een provinciale weg en verder prima meekomen in het verkeer.
 
Ik heb 'm kort gereden en er wat over geschreven.

Qua sloten past wellicht een Pro-Tect slot met langere beugel (check ff de binnenmaten die vermeld staan en meet dat na) of wellicht de Abus Sledg 77 (wel een stuk duurder).
 
Ik heb 'm kort gereden en er wat over geschreven.

Qua sloten past wellicht een Pro-Tect slot met langere beugel (check ff de binnenmaten die vermeld staan en meet dat na) of wellicht de Abus Sledg 77 (wel een stuk duurder).
Ja, leuk erg stukje. Had ik gelezen. Onder m'n 30e dacht ik ook niet aan dit soort motoren en mijn laatste was voor de lange motorpauze een KTM Duke. Andere koek qua uiterlijk en sturen.
Bij MVM waar je had gereden vorig jaar als eerste gekeken en die had de zwarte nu niet op voorraad. Bij Brabant Motors terecht gekomen. Ook een goed gevoel bij.

Denk dat ik op die dure Sledg77 ga uitkomen. Bedankt voor de tip. Zal nog even meten.
Voorlopig hangt ie in de schuur aan een zware ketting, die ik voor korte stops niet ga meenemen onderweg.
 
Ja, leuk erg stukje. Had ik gelezen. Onder m'n 30e dacht ik ook niet aan dit soort motoren en mijn laatste was voor de lange motorpauze een KTM Duke. Andere koek qua uiterlijk en sturen.
Bij MVM waar je had gereden vorig jaar als eerste gekeken en die had de zwarte nu niet op voorraad. Bij Brabant Motors terecht gekomen. Ook een goed gevoel bij.

Denk dat ik op die dure Sledg77 ga uitkomen. Bedankt voor de tip. Zal nog even meten.
Voorlopig hangt ie in de schuur aan een zware ketting, die ik voor korte stops niet ga meenemen onderweg.
Er is door de NL pers ook weinig over geschreven, dus dan kom je al snel op mijn stukje uit. :)

Meet eerst even na. Ik heb o.a. een Sledg 77, dus ik kan voor je meten hoe of wat. Die van Pro-tect is denk ik wel langer.
 
De Sledg had ik geprobeerd met de online mal op papier. Leek op millimeter merk, dus uiteindelijk de Abus Granit 68 (zo'n paddestoel) genomen die prima past.
 
Ik heb ook een imperiale 400
Bevalt prima het enige minpuntje vind ik het overdrijven van de km teller
 

Bijlagen

  • A72DBD1B-1FF6-4B72-8116-348A6FCE94BE.jpeg
    A72DBD1B-1FF6-4B72-8116-348A6FCE94BE.jpeg
    467 KB · Weergaven: 70
Heeft de benelli misschien ook bescheiden vermogen om alles een beetje heel te houden?
 
Inmiddels een oud topic, maar benieuwd naar (recente) ervaringen met de Benelli Imperiale 400. Rij nu een Aprilia Falco, echt totaal iets anders, maar het mag allemaal wat relaxer. Rij geen woon-werk, gewoon af en toe een ritje binnendoor (80km/u weggetjes). Snelweg vermijd ik zoveel mogelijk. Dan lijkt met zo'n 1-pitter voldoende? Hij trekt langzamer op dan mijn stationwagon en vraag me wel af of dat niet TE langzaam is.
 
Inmiddels een oud topic, maar benieuwd naar (recente) ervaringen met de Benelli Imperiale 400. Rij nu een Aprilia Falco, echt totaal iets anders, maar het mag allemaal wat relaxer. Rij geen woon-werk, gewoon af en toe een ritje binnendoor (80km/u weggetjes). Snelweg vermijd ik zoveel mogelijk. Dan lijkt met zo'n 1-pitter voldoende? Hij trekt langzamer op dan mijn stationwagon en vraag me wel af of dat niet TE langzaam is.
Te langzaam ligt aan je zelf,ik rij ook voornamelijk binnenwegen en daar doet snelheid er totaal niet toe,zelfs met m,n
50cctje heb ik jaren gereden,en ook dat verveelde niet,doe het nu met m,n 6 cilinder en dat gaat ook prima,er zijn dagen
dat ik amper boven de 60 rij,beetje rondtoeren en van de omgeving genieten zijn voor mij nu belangrijk,vroeger reed ik snelle
motoren dan gaat alles in een flits voorbij,enige genieten is dan zo hard mogelijk gaan,waarmee je ook extra gevaar aantrekt.
Hier in Brabant zijn diverse bomen veranderd in een soort gedenkteken voor een persoon die het niet meer kan navertellen,daar pas ik voor.
 
Bedankt voor je reactie. Met mijn Falco kan ik prima 80km/u rijden, maar je merkt gewoon dat ie meer wil. Minder krachtig lijkt me daarom prima, en met te langzaam bedoel ik vooral of ik normaal kan meekomen met het andere verkeer (binnenwegen). Ik lees ook verschillende specs. De een zegt 0-100 in 13 sec. Een ander heeft het over ong 9 seconden. Dat is nog wel een verschil. Ik ga de Benelli denk ik eens een dagje huren, dan kom ik er gauw genoeg achter of het iets voor me is.
 
Ach,mijn auto doet dat in 13 seconden,
Ik kan daar prima mee meekomen
Maar inderdaad ga proefrijden dan weet
Je of het wat voor je is.
 
Bedankt voor je reactie. Met mijn Falco kan ik prima 80km/u rijden, maar je merkt gewoon dat ie meer wil. Minder krachtig lijkt me daarom prima, en met te langzaam bedoel ik vooral of ik normaal kan meekomen met het andere verkeer (binnenwegen). Ik lees ook verschillende specs. De een zegt 0-100 in 13 sec. Een ander heeft het over ong 9 seconden. Dat is nog wel een verschil. Ik ga de Benelli denk ik eens een dagje huren, dan kom ik er gauw genoeg achter of het iets voor me is.
Naast de Benelli kan je ook eens een ritje maken op de nieuwe classic van Royal Enfield. Dat is pas echt onthaasten.
 
Inmiddels een oud topic, maar benieuwd naar (recente) ervaringen met de Benelli Imperiale 400. Rij nu een Aprilia Falco, echt totaal iets anders, maar het mag allemaal wat relaxer. Rij geen woon-werk, gewoon af en toe een ritje binnendoor (80km/u weggetjes). Snelweg vermijd ik zoveel mogelijk. Dan lijkt met zo'n 1-pitter voldoende? Hij trekt langzamer op dan mijn stationwagon en vraag me wel af of dat niet TE langzaam is.
Voor mij is het wel te langzaam. Laat ik het zo zeggen; als je een keer haast hebt, heb je pech, want het is pure zen. Net als een Royal Enfield Meteor 350. Zonder haast kan je er best aardig op rijden, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om sneller te kunnen als het moet. Ze zijn wel zuiniger dan ander 400cc-spul op de A2-markt (maar die andere machines zijn dan ook dag en nacht verschil met Benelli/Royal Enfield qua vermogen).
 
Haast?je kan maar zo hard als de weg toelaat,daarnaast gaat het om recreatief rijden niet om zo snel mogelijk van A naar B te raken,
ik heb zelf een tijd op een antieke AJS 350 gereden,een 1 cilinder ploffer,heel veel lol mee gehad,niks geen haast gewoon
lekker rond ploffen,ook niet het gevoel gehad om meer vermogen nodig te hebben,zo,n ding daagt je ook niet uit om hard te
rijden .
 
Haast?je kan maar zo hard als de weg toelaat,daarnaast gaat het om recreatief rijden niet om zo snel mogelijk van A naar B te raken,
ik heb zelf een tijd op een antieke AJS 350 gereden,een 1 cilinder ploffer,heel veel lol mee gehad,niks geen haast gewoon
lekker rond ploffen,ook niet het gevoel gehad om meer vermogen nodig te hebben,zo,n ding daagt je ook niet uit om hard te
rijden .

Klopt, en de wegen in NL laten meer toe dan op de bordjes staat. })
Maar als je van een 1000cc'er afstapt en dan op dit... ja, ik weet niet hoor, maar ik denk dat het heel erg snel zal vervelen.
Met recreatief rijden, dan maakt het niet zoveel uit, maar had je die AJS dan als enige motor of leuk voor erbij? Dat is best wel een verschil.
Ik heb een NMAX 155 voor erbij, maar ik moet er niet aan denken om dat als enige tweewieler te hebben. :) Wil niet zeggen dat ik er veel plezier mee heb. Maar misschien is leeftijd ook nog wel een dingetje en wat je wil qua snelheid, trekkracht enz. uitzonderingen daargelaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan