Ik vind 'm tof. De MSX125SF ziet er wel gelikter uit, maar die kost 1358 euro meer. Als ik iets voor erbij wil kopen, is 1358 euro extra best veel geld. Aan de andere kant heeft Honda zijn naam al waar gemaakt en blijft de restwaarde een stuk hoger als je 'm van de hand wil doen. Maar 2899 euro all-in is een leuke prijs die geen deuk in je portemonnee achterlaat, hoewel ik 'm nog niet aan de tand heb gevoeld.
Maar de Benelli ziet er grappig uit, zit prima en je kan tenminste een schijfslot door het schijfje voor doen. Iets waar Honda maar niet aan wil bij de lichtste motoren en motorscooters. Ze hebben zulke knappe koppen bij R&D, maar iets simpels als grotere gaten in een remschijf komen ze dan niet op.
De uitlaat van de Benelli doet wat denken aan MV Agusta. Cockpitje is netjes met analoge toerenteller. Het schijnt dat er geen ruimte onder het zadel zit, hoewel ik dat nog niet helemaal kan geloven. Knippers achter mooi verwerkt in het plastic kontje, splash guard bij het achterwiel om geen natte rug te krijgen. Wel een compleet ander blok dan de MSX. De koppeling vond ik erg zwaar, zeker voor een 125cc.
Waar ik alleen bang voor ben; hoe zit het met de after market onderdelen zoals bijv. uitlaten? Voor de MSX is er zo gruwelijk veel verkrijgbaar voor, omdat ie vooral in Azie immens populair is. maar goed, een uitlaat is altijd nog op maat te maken en in de Aziatische landen rijden ze al even met Benelli's van Chinese makelij.
We wachten af. Moteo is nog bezig met de opbouw van het dealernetwerk. Zodra er demo's zijn ga ik in elk geval deze TNT125 proberen. En hopelijk ook nog wel de BN302 of BN302R. De top zou rond de 116km/u liggen, met de MSX125 haalde ik met pijn en moeite 100km/u. De dame van de marketing gaf aan dat ze rond de zomer wel demo's verwacht. Eerst moet het hele netwerk worden opgebouwd in NL.
Verder ben ik benieuwd of Kawasaki dan misschien toch nog de Z125 deze kant op zal brengen. Maar aan de andere kant; die kleine 125cc's zijn wel grappig, maar niet bepaald populair. Ik zie ze echt zelden.
Edit; Een topic zonder plaatjes is waardeloos. Hier wat plaatjes die ik donderdag op de motorbeurs heb gemaakt.
Mijn voorkeur gaat naar rood. Jammer dat ze geen geel/zwart hebben. 8.2kW is wel meer dan wat de MSX125 heeft (7.2kW). Wel wat kilo's zwaarder, dus het vermogen zal weinig uitmaken qua verschil.