Benzinemeter

joop angelier

Rookie
28 okt 2010
26
0
Oldenzaal
Hallo mensen.

Ik ben bezig zelf een benzinemeter te ontwikkelen.
Het werkt met een druksensor op de benzineleiding.
Normaal werkt zoiets met een vlotter.
Ik heb echter geen enkele ervaring met benzinemeters met een vlotter.
Hoe goed werkt zoiets?
Gaat de wijzer heen en weer bij het remmen/optrekken?
De druk verandert nogal, dat is nog een probleem.
Is dat met een vlotter ook een probleem?
En hoe nauwkeurig is zo'n vlotter?
Heb je hier ervaring mee, laat het dan even weten.

Groeten Joop.... :P
 
Hallo Hybride...

Dat van die compensator is interessant.
Daar had ik nog niet aan gedacht.
Het probleem met deze methode is de condensator nogal groot wordt.
Een kleine zou problemen geven met de capillaire werking van de benzine.
De benzine zou hierdoor omhoog getrokken worden.
De draden zouden dan ook uit je tank moeten komen.
Dan zou je weer moeten boren.

Groeten Joop....
 
mooi projectje,

ik vindt alleen de methode van afregelen een beetje extreem.

ik ga er van uit dat je met een PIC werkt? is het dan niet prettiger op met een potentiometer en dus een variabele referentie gaat meten?
 
Nee er zit geen pic in.
Alleen hardware.
Er zit nu inderdaad een potmeter in.
Als de waarde hiervan bepaald is dan kan er beter een vaste weerstand in.
Een potmeter kan verlopen door trilling en de temperatuur stabiliteit is niet zo goed.

Groeten Joop...
 
klopt, potmeters zijn idd gevoeliger, daarom een afregelpotmeter nemen, en die borgen.

ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat je zult zien dat de hoogte waarop de sensor hangt, net ergens is waar dit niet makkelijk te bevestigen is...

voor eigen gebruik is jouw oplossing natuurlijk prima.
 
Laatst bewerkt:
full

:+ Wet van de communicerende vaten. Lekker conventioneel, werk altijd, mits er geen rotzooi in de tank zit.
 
[afbeelding]
:+ Wet van de communicerende vaten. Lekker conventioneel, werk altijd, mits er geen rotzooi in de tank zit.
Ja, had ik ooit aan een drum voor huisbrand-olie op de veranda van mijn eerste huurwoning waar ik een oliehaard stookte. Maar zo'n peilglas is aan de bovenkant open en moet boven de tank uitsteken, moeilijke constructie aan motorfiets plus geur/damp/brandgevaar en kwetsbaar bij stoten/omvallen.
 
De benzine druk is ongeveer 20mbar (+/- 0,02 Atmosfeer)
Dat is 50 keer zo laag als de luchtdruk.
Daar heb je wel een gevoelig manometertje voor nodig.
Met de sensor is het geen probleem.
Nou, ik schatte max 30 .... even in mijn schuur ruw de tank-hoogte aan een Kawa scheurijzer van 1 van mijn kinderen opgemeten en mee ingerekend dat een T-stukje iets lager dan de tankbodem zal zitten. Wel een flink hoge tank, die ZX7R-machine.
Misschien bestaat er wel een brandstofbestendig kort-bereik-manometertje met wijde schaal 0-0,03 Ato, ineens klaar zonder eng electrisch gepiel.
Is toch voornamelijk een kwestie van mechanische overbrenging, versnelling/hefboom, tussen iets membraan-achtigs en de wijzer?
 
Laatst bewerkt:
Als het even tegenzit gaat die meter dus ook de schommelingen in luchtdruk aangeven, dan moet je eerst het weerbericht met de luchtdrukwaarnemingen luisteren voor je weet hoe vol de tank zit.

:+
Lijkt mij (mechanisch type) niet, als de atmosferische druk toch op beide membraanzijden eender uitwerkt.
Hoe zit dat eigenlijk bij manometer in centrale verwarming? Die geeft leeg "nul" terwijl atmosferische druk toch 1 is.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij (mechanisch type) niet, als de atmosferische druk toch op beide membraanzijden eender uitwerkt.
Hoe zit dat eigenlijk bij manometer in centrale verwarming? Die geeft leeg "nul" terwijl atmosferische druk toch 1 is.
Dat komt doordat een manometer het drukverschil aangeeft van binnen en buiten zijn balg.
 
Mooi, zoiets moet dus óók kunnen. Toch fascineert mij het meest een doorzichtig slangetje/buisje "buitenom", simpeler kan niet. Alleen misschien erg kwetsbaar. Wel lager dan de kraan aansluiten, gaat dan mee dicht.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen.

De sensor is een differentiaal sensor.
Hij meet het verschil tussen de benzinedruk en de luchtdruk.
Twee aansluitingen dus.
http://members.home.nl/joop.angelier/download/Benzinemeter/Pressure sensor.jpg

De sensor werkt goed omdat ik er glycerine instop.
Anders zou de sensor oplossen in de benzine.
Glycerine mengt niet met benzine en is veel zwaarder.
Daardoor blijft het in de sensor.
Bovendien is het een antivries.
Werkt perfect.

De druk meten hiermee is simpel.
Het echte probleem is het verplaatsen van de benzine als je gas geeft of remt.
Stel de tank is half vol,
De benzine verplaatst zich dan helemaal naar voren of naar achteren.
Dan gaat de aanwijzing van 0 tot maximaal.
Onbruikbaar dus.

Er is een meting nodig van de acceleratie.
Ik doe het nu met twee kwikschakelaars.
Een naar voren en een naar achteren.
Het kwik maakt verbinding als je remt of gas geeft.
De benzinemeter moet dan geen meting doen.
Alleen meten als de benzine horizontaal staat.
Dat is de oplossing van het hele probleem.
Het beste is een moderne acceleratie meter,
maar ik heb nog geen bruikbare en betaalbare gevonden.

Groeten Joop...
 
Het echte probleem is het verplaatsen van de benzine als je gas geeft of remt.
Stel de tank is half vol,
De benzine verplaatst zich dan helemaal naar voren of naar achteren.
Dan gaat de aanwijzing van 0 tot maximaal. Onbruikbaar dus.
Dat kan je dempen door de uitslag van de sensor af te vlakken of te middelen door een condensator naar massa met daaraan parallel een weerstand. Als de tijdconstante van dat netwerkje groot genoeg is ben je alle schommelingen kwijt en krijg je een gemiddelde waarde waarmee je verder kan werken.

Analoog aan een afvlakfilter na een gelijkrichter in een aparaatvoeding.
 
Laatst bewerkt:
Helaas is het niet zo simpel.
Remmen en gas geven heffen elkaar niet op als je een gemiddelde ervan neemt.
Je kunt b.v. flink gas geven en rustig remmen, of andersom.
De gemiddelde waarde is dan niet juist.
Het is beter om de druk te meten wanneer je zeker weet dat de benzine netjes horizontaal
in de tank staat.
 
Helaas is het niet zo simpel.
Remmen en gas geven heffen elkaar niet op als je een gemiddelde ervan neemt.
Je kunt b.v. flink gas geven en rustig remmen, of andersom.
De gemiddelde waarde is dan niet juist.
Het is beter om de druk te meten wanneer je zeker weet dat de benzine netjes horizontaal
in de tank staat.
Volgens mij is het gemiddelde per defenitie wel te middelen; je begint vanuit stilstand en je eindigd in stilstand. Rustig remmen tav heftig gasgeven heffen elkaar als tijd integraal precies op.

Wat wel een probleem is als je signaal "clipt" (max meetwaarde bereikt), dan gaat je gemiddelde wel onderuit, maar in de tijd gezien middelt dat ook wel uit.

Een dergelijk probleem heb je met verkeersdrempels. Verticale versnellingen.
En scherpe bochten, die verhogen de schijnbare zwaartekracht.

En weer een ander probleem is de onregelmatige vorm van je tank, dat moet je in een tabel corrigeren.

Een ECU weet hoeveel er ingespoten wordt, als je daar nu bij zou kunnen, had je een flow control indicatie..

Lijkt me een leuk Arduino projectje, sensor direct op de adc (of i2c etc), rest digitaal regelen.
 
Ik denk niet dat iemand bij zulke "pieken" als stug remmen of wild optrekken of stuiterend op verkeersdrempel zijn brandstofmeter zit te bekijken ..... ogen op de weg anders zie je niet wat je raakt of waar je neerkomt.
 
Hoi Joop,


Mooi schema, het is alleen erg complex geworden.


Even terug naar de basis:
deze sensor geeft 2,5 mV per Kpa. 28 cm benzinehoogte geeft 2 Kpa dwz: 5 mV.

Als je nu de sensor op de horizontale hoogte hangt waar je het minimum benzineniveau wil definieren. Dwz: op onderkant-tank-hoogte, bijvoorbeeld bij het balhoofd. Vervolgens doe je een lang stuk slang naar beneden en weer naar boven, naar het t-stuk in de benzineslang. Dan staat in het slangetje omhoog altijd lucht en dat tast de druksensor niet aan. Een klein stationair sproeiertje in deze toevoerslang dempt de drukverschillen tot een acceptabele waarde, dit geeft de demping die je nodig hebt. Gebruik je een beetje glycerine in de slang naar de sensor, zal je door de hoge viscositeit van glycerine met een vrij forse sproeier al snel voldoende demping hebben.

Je kan imho ook met een RC-combinatie uit de voeten. Immers een RC-waarde van bjvoorbeeld een hele seconde zal toch wel de meeste schommelingen er uit filteren.
Bij een hoogohmige voltmeter kan je bijvoorbeeld met een keramische C van 1uF en een R van 100 K al heel veel uit filteren. De pieken en dalen in de druk zijn dan wel een probleem: de druksensor moet dan het volledige bereik van deze pieken en dalen aankunnen. Daarom zou mijn voorkeur uitgaan naar een sproeiertje in de aanvoer naar de sensor.


Edit: dit soort drukverschillen zitten in de buurt van de drukverschillen van geluid. Ik zou daarom OOK een rc-combinatie toepassen: geluid is op de meeste motorfietsen ruimschoots voorhanden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan