Benzinemeter

joop angelier

Rookie
28 okt 2010
26
0
Oldenzaal
Hallo mensen.

Ik ben bezig zelf een benzinemeter te ontwikkelen.
Het werkt met een druksensor op de benzineleiding.
Normaal werkt zoiets met een vlotter.
Ik heb echter geen enkele ervaring met benzinemeters met een vlotter.
Hoe goed werkt zoiets?
Gaat de wijzer heen en weer bij het remmen/optrekken?
De druk verandert nogal, dat is nog een probleem.
Is dat met een vlotter ook een probleem?
En hoe nauwkeurig is zo'n vlotter?
Heb je hier ervaring mee, laat het dan even weten.

Groeten Joop.... :P
 
Kijk ook hier even: Possi's Webseiten

"Motorradtips" (Linker veld bijna onderaan)

"Possi's fuel diameter" (Rechterveld helemaal onderaan)


Ah, dat is een integrerende meter. Die meet de hoeveelheid brandstof (eventueel in liters, gallons of koffiebekers) die door de sensor van de tank naar de carburateurs gestroomd is.

Simpel, handig, maar moet gereset worden na het tanken. Geeft wel de werkelijke hoeveelheid verbruikte benzine aan, geen vloeistofhoogte. Is in combinatie met de dagteller ook handig als verbruiksmeter.
 
Goedkoop, geen electro geneuzel en extreem nauwkeurig:
Silicone slangetje (doorzichtig) op een T stuk onder de tank aansluiten en naar boven tegen je tank plakken!
 
En de eerste keer dat je een schuiver maakt staat je bike in de hens.
Nee, te onveilig.

Een flow-sensor is ook leuk, maar duur en hoe nauwkeurig is dat.
En je hebt nog een aanwijzing nodig. Ik gebruik nu deze:
http://members.home.nl/joop.angelier/download/Benzinemeter/Foto's/Motosense analoog.jpg

Bedenk wel dat zo'n meter niet maar zo op een flow-sensor kan worden aangesloten.
Ze zijn allemaal voor vlotters bedoelt, en moeten normaal dus met een variabele weerstand worden aangestuurd.
Ik stuur hem nu aan met een pulsbreedte regeling.
Daar is ook electronica voor nodig.

Met led's kan het eenvoudiger:
http://members.home.nl/joop.angelier/download/Benzinemeter/Foto's/Motosense led.jpg

Groeten Joop... :W
 
Kan je niet met een pressostaat werken zoals in een wasmachine ?
Je stopt een buisje vertikaal in de benzinetank dat onder een open is en boven afgesloten met een slangetje naar de pressostaat.
Als het niveau verhoogt bouw je meer luchtdruk op in het buisje en schakeld de pressostaat.
De meeste wasmachinepressostaten hebben 4 standen maar er zijn er ook die traploos werken. Deze werken inductief. Je hebt dan een oscilator nodig en een spanningsmeter.
 
De bedoeling is om geen gat in de tank te boren.
Als je iets in de tank stopt, zul je op welke manier dan ook naar buiten moeten.
Dan haal je op de sloop een gebruikte tankdop, boor daar een gaatje in en zet er een buisje in, maak er een slangetje aan naar je pressostaat.
Of is dat te simpel ?
 
~
En de eerste keer dat je een schuiver maakt staat je bike in de hens.
Nee, te onveilig.

Een flow-sensor is ook leuk, maar duur en hoe nauwkeurig is dat.
En je hebt nog een aanwijzing nodig. Ik gebruik nu deze:
http://members.home.nl/joop.angelier/download/Benzinemeter/Foto's/Motosense analoog.jpg

Bedenk wel dat zo'n meter niet maar zo op een flow-sensor kan worden aangesloten.
Ze zijn allemaal voor vlotters bedoelt, en moeten normaal dus met een variabele weerstand worden aangestuurd.
Ik stuur hem nu aan met een pulsbreedte regeling.
Daar is ook electronica voor nodig.

Met led's kan het eenvoudiger:


Als aanwijzer gebruik je de fietscomputer!! Die geeft ipv de snelheid dan de gebruikte aantal liters weer. De nauwkeurigheid is deels hoe nauwkeurig je hem calibreerd.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat is best wel leuk bedacht.
Maar zie je al een fietscomputertje tussen mijn mooie chromen instrumentjes? :)
http://members.home.nl/joop.angelie...gs indicator Valkyrie/Foto's/instrumenten.jpg

Het moet een mooi instumentje zijn van b.v. VDO of Motosense.

Een flow meter moet je iedere keer na het tanken op nul zetten.
Als je de tank niet helemaal vol gooit klop de aanwijzing niet.
En hij is duurder dan de druksensor.

Groeten Joop...
 
Zou natuurlijk kunnen.
Dan vervalt wel de garantie.

Maar moeilijk is het niet hoor.
Gewoon 5 verschillende weerstanden kiezen.
Je kunt het ook met 5 kleine relais doen.
De waardes gaan van 0 tot 100 ohm.


Groeten Joop...
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen.

Bij de ontwikkeling van mijn electronische benzinemeter ben ik op een fundamenteel
probleem gestuit.
Dat is ook de oorzaak dat vlotter benzinemeters niet betrouwbaar werken.
Het gaat hierom:
Als je remt of gas geeft verplaatst de benzine in de tank zich naar voren cq naar achteren.
Je moet dus uit middelen anders zou de wijzer van de meter alle kanten uitgaan.
Voor een juiste uit middeling moet de vlotter evenveel naar boven bewegen als naar beneden.
De stand in het midden tussen deze uitwijkingen is het juiste benzine nivo.
Als nu het benzine nivo laag is, dan kan de vlotter niet meer evenveel omlaag als omhoog.
Hij loopt aan onderin de tank.
Hij kan niet lager als de tank is.
Omhoog kan wel.
Als nu het gemiddelde wordt gemeten komt het te hoog uit.
Het probleem met het aanlopen doet zich al voor bij half volle tank.
Het effect is als volgt:
De meter stand is bij volle tank goed.
Bij half vol geeft hij al iets te veel aan.
Bij een lage benzine stand geeft de meter te veel aan.
Wanneer de benzine stand nog lager wordt gaat de aanwijzing snel naar nul.
Dit probleem is maar moeilijk oplosbaar.
Mijn benzinemeter die op druk werkt heeft er ook last van.
De druk kan niet lager als nul, en de uit middeling gaat de verkeert.
Dat is de reden dat benzinemeters niet betrouwbaar werken.
Ik ben hier ook maar net achter gekomen.

Groeten Joop....

Electronische benzinemeter met druk sensor:
 
Terug
Bovenaan Onderaan