Beschadigde schroef verwijderen

MotormuisPB

Rookie
19 apr 2023
13
35
Alkmaar
Bij het verwijderen van de laatste schroef bleek dat deze niet mee wilde werken.
We hebben toen geprobeerd om met een verwijderset deze alsnog te verwijderen. Helaas brak hier de kop van af. Dit is zo hard staal dat we er niet meer door heen kunnen boren. Weet iemand hier misschien een oplossing? Ik heb een foto toegevoegd van de huidige situatie.
Ik moet deze schroef verwijderen om bij de accu te kunnen komen. Het gaat om een Kawasaki GTR1400.
 

Bijlagen

  • Schroef.jpg
    Schroef.jpg
    321,9 KB · Weergaven: 203
Zo iets kan , en dan eerst en paar keer recht erin slaan dat je een 'groef' maakt , een gleuf met een dremel is beter . maar die heeft niet iedereen .
en dan niet een te kleine hamer , en dan de bout gewoon rondom eruit tikken .
Bekijk bijlage 1869805
Dit principe.. zou het zelf eerder met een centerpunt doen. Dat maakt z'n eigen kuiltje en blijft relatief goed op z'n plek. Geen slijpwerk enzo voor nodig. Heb er zelf goeie ervaring mee op verzonken imbusjes van oa inlaat rubbers. Zou met een flinke groef bang zijn de kop eraf te tikken..?

Of kruipolie en geduld. Dagen, als dat kan en nodig is.
 
Was een cynische opmerking.
:N


O-)
 
die "tap" heeft ook linkse "schroefdraad", die zal er zo niet uitkomen
Die tappen zijn gewoon kudt. Het is gehard metaal en zodra deze hapt in je werkstuk dan breekt deze af. En ben je nog verder van huis.
Men verwacht dat het een kwestie is van "ff indraaien " en de vernaggelde schroef komt me naar buiten.
 
Probleem hier is dat iemand anders wel "effe zou helpen" (is een aanname, maar maak ik op uit de post). De boel naar de gallemiezen, ja.
 
Die tappen zijn gewoon kudt. Het is gehard metaal en zodra deze hapt in je werkstuk dan breekt deze af. En ben je nog verder van huis.
Men verwacht dat het een kwestie is van "ff indraaien " en de vernaggelde schroef komt me naar buiten.
neen, die zijn niet kudt, diegene die ze op een foute manier gebruiken zijn eikels.
ze werken heel goed voor alles waar weinig tot geen spanning op staat. een afgebroken smeernippel bv : je kan met vanalles beginnen klooien zoals een moer oplassen, uitboren, torx in kloppen, ... of je draait er een linkse tap in en hij is er zo uit.

net zoals een boorhamer kudt is als hamer.
 
En met inductie opwarmen?
Iemand daar ervaring mee?
Werkt alleen op magnetische materialen.
Dus het alu. Gietstuk zal maar gedeeltelijk mee verwarmen.
Ideaal lijkt mij.
Voor vastzittende bouten moeren
 
Ik herhaal niks geef een tip welke misshien kan werken.
Als ik zo.n boutprobleem had was het voor mij reden om een inductie ding te kopen of te lenen.
En met hopen wat jij doet guzzigek komt hij er niet uit.
Er moet wel wat gebeuren.
 
kijk goed naar de foto : hoe wil jij dat met inductie gaan opwarmen ?
en sinds wanneer is alu magnetisch ?

kijk nog eens goed naar de foto : hoe wil jij dat met inductie gaan opwarmen ?
en sinds wanneer is alu magnetisch ?
Lezen is ook een vak beste Jan.
Waar schrijf ik dat alu magnetisch is.
Maar ik stop met goede ideeën. Spuien.
toevallig zijn er ook losse inductiedraden te koop lees soepel die je om een boutkop of moer kan draperen.

Maar het blijft een jap met fantastische staal kwaliteit wat betreft bouten.
En kopervet of kloddertje antiseiz bestaat al 30 jr niet in Japan heb ik het vermoeden.
(Zo ff tegen gevoelige jap scheentjes trappen)
Zoek het uit.
Mijn idee mag je als nutteloos beschouwen en ik verwijder het dan maar.
 
Het tikken met een drevel of centerpunt geef ik de meeste kans, geduldwerkje. Eerst de harde afgebroken tip van de tap rechtsom eruit tikken door uit het midden van de tap rechtsom te tikken met een scherpe centerpunt. als die eruit komt is het leed geleden en kun je de kop afboren en het restant verwijderen. Als het tikken niet lukt met een klein steekschijfje een sleuf slijpen voor een (slag) schroevendraaier is een goede optie.

Aan de andere kant zijn die goedkope linkse tappen niet echt hard te noemen, met een goede boor ga je er wel dwars doorheen. al een paar keer geprobeerd voor mensen waar het fout ging. Men een goede kwaliteit linkse tap lukt het niet maar met die chinesium spullen gaat het prima. Rustif boren met een scherpe boor
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Maar hoe hard zijn die extractie tooltjes?
Lees hier dat het hardstaal is, maar die op de foto lijken wel een soort gietijzer.

Ik zou inboren met een nieuwe cobaltboor en lekker veel kruipolie toch een keer proberen, misschien is die extractietool wel zachter dan verwacht.


Voor wegtikken met een drevel of sleuf inslijpen heb je eigenlijk geen ruimte door de verdieping.
Moertje oplassen gaat wel werken, maar wel grote kans dat je kapje wat smelt door de warmte.

Het tikken met een drevel of centerpunt geef ik de meeste kans, geduldwerkje. Eerst de harde afgebroken tip van de tap rechtsom eruit tikken door uit het midden van de tap rechtsom te tikken met een scherpe centerpunt. als die eruit komt is het leed geleden en kun je de kop afboren en het restant verwijderen. Als het tikken niet lukt met een klein steekschijfje een sleuf slijpen voor een (slag) schroevendraaier is een goede optie.

Aan de andere kant zijn die goedkope linkse tappen niet echt hard te noemen, met een goede boor ga je er wel dwars doorheen. al een paar keer geprobeerd voor mensen waar het fout ging. Men een goede kwaliteit linkse tap lukt het niet maar met die chinesium spullen gaat het prima. Rustif boren met een scherpe boor
Boren had ik ook al gezegd, maar hangt er wel vanaf hoe hard dat dat tooltje is.
En een goede nieuwe boor gebruiken, geen botte uit zo'n 50 stuks voor €30 doosje

Sleuf slijpen en lostikken met een drevel kan ook heel goed werken als je weet wat je doet.
Helaas lopen er ook mensen rond met 2 linkerhanden, die hebben daar echt het gevoel niet voor.
Drevel schiet van boutkopje af, met als gevolg een stuk uit het kapje O-)
 
Lezen is ook een vak beste Jan.
Waar schrijf ik dat alu magnetisch is.
net zoals schrijven zeker ? met in dit geval dank aan onze electronica veronderstel ik. :+

Werkt alleen op magnetische materialen.
Dus het alu. Gietstuk zal maar gedeeltelijk mee verwarmen.


ik las :
"Werkt ..... " punt
"Dus het alu" punt
hoofdlettter dus nieuwe zin "Gietstuk ..."
wat achter de dus staat sloeg voor mij op magnetisch, en wat na na "alu"
kwam had daar niets mee te maken ;)
 
Laatst bewerkt:
Boren had ik ook al gezegd, maar hangt er wel vanaf hoe hard dat dat tooltje is.
En een goede nieuwe boor gebruiken, geen botte uit zo'n 50 stuks voor €30 doosje

Sleuf slijpen en lostikken met een drevel kan ook heel goed werken als je weet wat je doet.
Helaas lopen er ook mensen rond met 2 linkerhanden, die hebben daar echt het gevoel niet voor.
Drevel schiet van boutkopje af, met als gevolg een stuk uit het kapje O-)
Mocht willen dat ik 2 linkerhanden had.
Dan ging alles helemaal vanzelf.
 
gaan we hier taalcursusje geven.

Mijn idee als je een bout verwarmt punt.
Dan wordt het omliggende alu punt
(Want alu. Is een afkorting van aluminium)
Ook mee opgewarmt.
Maar je mag gelijk hebben hoor ik stop ermee ajuus.
 
Dit is puur Theoretisch:

Voor het ontlaten van gehard staal heb je kortstondig maximaal een temperatuur van ca. 300 graden nodig. Ik denk dat je dat door met veel druk (wrijving) en een kleine botte boor verder te boren die tempertuur (kersenrood) wel vlot te bereiken is in dat kleine stompje gehard staal. Rustig aan de lucht laten afkoelen en daarna verder met een goede staalboor uitboren.

grtz,
Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan