Beschermende kleding

Sleeve

MF'er
24 mrt 2006
141
0
Nijmegen
Naar aanleiding van een discussie in het 'ik heb rijlessen' topic wil ik nu wel eens de ervaringen van meer ervaren motorrijders horen met beschermende motorkleding.

Zelf zit ik 10 jaar achterop. Altijd met een spijkerbroek. Ook al mijn vrienden dragen vaak een spijkerbroek tijdens het rijden. Een aantal draagt een leren broek.
Heb je zelf ooit een valpartij meegemaakt? Zo ja, hoe hard reed je toen, wat had je toen aan en beschermde dit goed???
Bespaar me aub de verhalen die beginnen met 'een vage kennis', 'ik heb ooit gehoord' en 'een vriend van een vriend van een vriend'.

Zelf heb ik één keer een schuiver gemaakt met mijn spijkerbroek aan en er was niets te zien, maar het ging dan ook niet extreem hard.
Weet iemand verder iets over de kwaliteit van speciale motorkleding? Waar moet je op letten?
 
:N
Zet je duim eens op de grond en schuif 'm dan eens met flinke kracht naar achteren?
Ach...whatever, doe wat je zelf wilt... ik voel het toch niet als je onderuit bent gegaan met 120 ofzo :)

Als je een beetje na kunt denken snap je dat je beter wel motorkleding kunt dragen... ow en chirurgen hebben liever dat je in korte broek achterop zit als in spijkerbroek aangezien de katoenvezels van een spijkerbroek nogal lastig uit een wond te verwijderen zijn.
 
haal eens schuurpapier korrel 60 snel over je kont en doe dat 100x dan weet je wel beter
 
ik heb 1 keer (toen ik nog aan het lessen was) een motorrijder in spijkerbroek onderuit zien gaan...

ik kan je vertellen, die knie zag er niet fris uit..

sindsdien voor mij altijd volledig pak, hoe kort het stukje ook is..
 
:N
Zet je duim eens op de grond en schuif 'm dan eens met flinke kracht naar achteren?
Ach...whatever, doe wat je zelf wilt... ik voel het toch niet als je onderuit bent gegaan met 120 ofzo :)

Als je een beetje na kunt denken snap je dat je beter wel motorkleding kunt dragen... ow en chirurgen hebben liever dat je in korte broek achterop zit als in spijkerbroek aangezien de katoenvezels van een spijkerbroek nogal lastig uit een wond te verwijderen zijn.

Wel duidelijk is dus dat je niet begrepen hebt wat ik vroeg?
Gewoon, eigen ervaring ermee! Natuurlijk snap ik zelf ook wel dat speciale kleding altijd beter beschermt, maar ik vind het ook wel OK om te horen HOE slecht dat een spijkerbroek dan beschermt omdat ik er zelf geen slechte ervaring mee heb.
 
Je weet hoe filet americain er uit ziet?

Ik heb het wel in het echt mogen aanschouwen, en neem van mij aan: voorlopig heb je geen eetlust meer!
Als je meer dan een meter of 2 schuift is die spijkerbroek weg en is je velletje aan de beurt... ;)

Oh ja, voor de rest van de vraag: ik heb met 80km/h mogen glijden in vol leren pak en alhoewel ik redelijk beurs was had ik in elk geval geen schaafwonden.
De schouderprotectie heeft die betonnen rand waar ik overheen ging redelijk opgevangen, en toch is die schouder nog niet helemaal top...
 
jaaaa, een kledingtopic *O* *O* *O* *O*

Ik draag altijd mijn beschermende kleding als ik ga zwemmen. ;)

full


Maar serieus, ik draag eigenlijk altijd mijn beschermende kleding maar wil de laatste tijd nog weleens smokkelen. Alleen als ik niet de snelweg opga. Dan laat ik mijn broek even achterwege.
 
ik heb een compleet leren pak met handschoenen en laarzen gekocht voor 1000euro, das t me wel waard..

en t ziet er ook nog s vet uit...


ben 1 keer met een spijkerbroekje op mn plaat gegaan, had wel een goede jas aan... was erl op de scooter... en reed ongeveer 75, hele heup open... stel je s voor als je met 100plus op je bek gaat :P


natuurlijk is het ieders eigen mening, en als ik even snel een blokje maak trek ik mn hele pak heus niet aan.
 
Als je meer dan een meter of 2 schuift is die spijkerbroek weg en is je velletje aan de beurt... ;)

Ik ben dus wel iets verder geschoven dan 2 meter en er was niet eens iets te zien aan mijn spijkerbroek. Misschien goede kwaliteit?? Was volgens mij niet eens een dure broek.

Maar?? Ik wil binnenkort wel een mooie leren broek kopen. Wat zijn de meningen daarover? Beter leer dan textiel, of andersom?
 
ff naar de stad (15 heen en terug over b wegen) wil ik nog wel eens doen in spijkerbroek en motorjas... zo ook naar de bios... maar gewoon woonwerk en tourritjes altijd in leer O-)
 
Ik ben dus wel iets verder geschoven dan 2 meter en er was niet eens iets te zien aan mijn spijkerbroek. Misschien goede kwaliteit?? Was volgens mij niet eens een dure broek.

Maar?? Ik wil binnenkort wel een mooie leren broek kopen. Wat zijn de meningen daarover? Beter leer dan textiel, of andersom?
ik met me brommert met zo'n 50 km/h onderuit gegaan.
ik kon een week niet lopen, beide knieen lagen helemaal open.

spijkerbroek was trouwens niks meer van over.

ik zal dan ook nooit met me spijkerbroek op de motor gaan rijden :)
 
ik ben een keer met ongeveer 50 per uur op een rotonde neer gegaan, (was op een brommer) in spijkerbroek en dun zomerjasje. Broek had een gat van iets van 2 cm bij de knie, ik had een klein schaafje op mn knie en verder helemaal niks.
(achter op de motor, altijd beschermende kleding aan)
Nampus
 
Wel duidelijk is dus dat je niet begrepen hebt wat ik vroeg?
Gewoon, eigen ervaring ermee! Natuurlijk snap ik zelf ook wel dat speciale kleding altijd beter beschermt, maar ik vind het ook wel OK om te horen HOE slecht dat een spijkerbroek dan beschermt omdat ik er zelf geen slechte ervaring mee heb.
Waarom zou je eigen ervaringen van anderen over beschermende kleding willen horen? De beste manier om er achter te komen is het zelf te proberen en te dragen. Nee het zit niet vervelend en nee het gaat niet snel kapot (misschien dat spul van de Lidl wel maar dat weet ik niet).
Nog eentje over een spijkerbroek, een motorambulance berijder vertelde eens over een motorrijder die met 120 op de snelweg onderuit was gegaan in z'n spijkerbroekie. Het glijspoor ging van rood naar wit (=bot). Ze hebben de traumaheli erbij geroepen om die man plat te spuiten. Zo genoeg?
 
Spijkerbroekjes zijn leuk ja.. en inderdaad die vezels gaan in je zitten. Dat is een hel voor je, want in het ziekenhuis gaan ze dan met een borstel over je vlees (voor zover je dat dan nog hebt) om die vezels te verwijderen. Geloof me maar, dat doet flink pijn })
 
Ik ben dus wel iets verder geschoven dan 2 meter en er was niet eens iets te zien aan mijn spijkerbroek. Misschien goede kwaliteit?? Was volgens mij niet eens een dure broek.
Joh, dat is het onomstotelijke bewijs dat dat leer niet nodig is :W
 
Hoe ouder je leren todden worden, hoe lekkerder ze gaan zitten
 
ach.... een jaar geleden mét textiel onderuit gegleden met 30km/u nog steeds last van mijn knie, had dus net zo goed een spijkerbroek aan kunnen hebben :)

wel eentje van een goed merk dan 'f course
 
ja, ik zat me net af te vragen wat hij daar nou mee duidelijk probeerde te maken. Misschien beschermen broeken van levi wel beter dan die van replay ofzo?
 
Ik heb met die lidl actie van een tijdje terug, mijzelf helemaal aangekleed, 280 euro in totaal (met twee helmen, broek, jack, schoenen, handschoenen enz), en het zit me nog steeds erg lekker allemaal. Alleen voor korte (stads)ritjes laat ik de broek nog wel eens achter wege. :)
 
Spijkerbroeken beschermen veel beter dan CE-protectie/kevlar/leer O-)


Ik ben ook een keer met het brommertje met 25kmu omgeflikkerd B| . Handplamen van voor tot achter open en spijkerbroekie aan puin, maar m'n been gelukkig niet... Ik ben toen direct naar de dealer gereden en leren handschoenen gekocht :) . Sindsdien (3 jaar geleden) heb ik ze altijd aan gehad :Y .

Ik wil nooit meer grindjes uit m'n hand pulken en vervolgens ontsmetten met die zogenaamd niet prikkende jodium :N
 
Eigen ervaring vroeg je?

2002 - met 70 slaperig op een Vespa P200E door rood licht op een auto geklapt. Over de auto gevlogen het hele kruispunt over [later gemeten, was 10 meter vliegen]. Jethelm, motorjas, maar helaas geen motor broek aan op de motor scooter, dus gebroken fibula en zwaar gekneusde knieen waardoor ik nog steeds niet makkelijk kan knielen bij het zwaardvechten.

2005 - met 30 op een BMW R1100GS op linksafslaande auto gereden, aikidorol over dak gemaakt, met rechterhand de hele achterruit van de auto verbrijzeld [drie gekneusde knokkels]. Helemaal in motorkleding - MX laarzen, broek met knieprotectie, integraalhelm, handschoenen, Stadler motorjas en RUGBESCHERMER! Die rugbeschermer heeft witte verkleuringen waar hij is ingedeukt - heeft dus rugblessure voorkomen.

Rijden in andere kleding dan motorkleding :N
 
Zelf heb ik één keer een schuiver gemaakt met mijn spijkerbroek aan en er was niets te zien, maar het ging dan ook niet extreem hard.
Weet iemand verder iets over de kwaliteit van speciale motorkleding? Waar moet je op letten?

Dat zal dan 'n spijkerbroek van de goede oude tijd zijn, gemaakt van hennep-vezels. Of anders was het echt tegen erg lage snelheid.
Nee even ernstig: als je echt fors onderuit gaat met 'n spijkerbroek zijn je benen verminkt voor het leven man. Wees verstandig en investeer in 'n echte motor-broek.
Waar je op moet letten? Laat je gewoon goed adviseren in 'n motorkleding-zaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan