Beschermende kleding

1.5 jaar geleden ongeveer 100 meter over het asfalt gegaan!

vol in het pak (leer) en geen schrammentje :P

voor de rest zowat alles gebroken wat er tussen me nek en mijn kont zit B|
 
knip

Toen ik begon met motorrijles droeg ik een spijkerbroek met kevlarstukken erin. Tja als je gelooft in valse veiligheid.. Tis natuurlijk wel een hoog kwalitatieve spijkerbroek bij een motorzaak gekocht en echte grote lappen Kevlar erin. Maar toen ik een motorbroek had gekocht deed ik die spijkerbroek nooit meer aan op de motor.
Ze zijn in ieder geval glijbestendig, in de zin van dat ze niet uiteengereten worden en je je eigen glijkussen vormt.
Protectors en dergelijke zullen er niet in zitten, maar als ik zeg 20 kilometer moet rijden, om de hele dag rond te gaan lopen, doe ik geen leren broek aan hoor :N . Dan vind ik een spijkerbroek met kevlar voldoende, rijd ik wel extra voorzichtig. Hoe kan je anders een dagje ergens heen met de motor? 100% zekerheid heb je nooit.
Heb je een DT Anna, of wannabee-DT? :P
See for yourself
 
Laatst bewerkt:
Het is perfect mogelijk om enkel met helm, handschoenen, short en schoenen op een gsxr1100 aan 285km/u te vlammen over de autosnelweg en de rit toch te overleven. Aan de andere kant, in mijn héle jonge jaren heb ik met een fiets een brommer achtervolgd, ketting doorgetrapt en over de kop gegaan. Ik draag 30 jaar later nog steeds de littekens.
 
Het is perfect mogelijk om enkel met helm, handschoenen, short en schoenen op een gsxr1100 aan 285km/u te vlammen over de autosnelweg en de rit toch te overleven. Aan de andere kant, in mijn héle jonge jaren heb ik met een fiets een brommer achtervolgd, ketting doorgetrapt en over de kop gegaan. Ik draag 30 jaar later nog steeds de littekens.


Dus...............moraal van het verhaal..........................




















































ook op de fiets moet je beschermende kledij
 
Ik heb wel mijn duim verbrijzeld maar dat had niets met beschermende kleding te maken; toen ik mezelf onderuit remde sloeg mijn stuur dubbel en kwam mijn duim tussen het stuur en de tank. Hierdoor zit er nu een deukje in mijn tank...

groeten sjakov

Harde duim..... O-)
 
Dus...............moraal van het verhaal..........................

...even wat regelteruglopen weggehaald om de leesbaarheid te verbeteren


ook op de fiets moet je beschermende kledij

mijn punt exact
mogelijks dat het aantal doden ook zal dalen als fietsers verplicht worden om beschermende kledij te dragen. (niet dat die doden mij echt interesseren, maar dan wordt hopelijk "snelheid" niet meer als oorzaak van alle kwaad gezien)
 
glijertje met 70/80, trust me, zonder goede beschermende broek had ik ook witte strepen getrokken.

Hangt ook van het type asfalt af denk ik, je hebt heel "dicht" asfalt, hier zal een Jeans broek je misschien ook wel door een klein glijertje heensleuren.

Tot je op het asfalt van type wortelschaaf op je waffel gaat, dan moet je toch echt goed sterke/slijtvaste/dikke kleding hebben om met een redelijke snelheid ongeschonden tot stilstand te komen

full

allebei de knieen tot op de protecie doorgesleten, die hield wel goed stand.
Ga maar na hoe mij knietje er (niet) uit hadden gezien met een mooie Levi's/Replay/Forecast/enz enz enz enz eruit hadden gezien
 
Heb je zelf ooit een valpartij meegemaakt? Zo ja, hoe hard reed je toen, wat had je toen aan en beschermde dit goed???
Bespaar me aub de verhalen die beginnen met 'een vage kennis', 'ik heb ooit gehoord' en 'een vriend van een vriend van een vriend'.

Drie keer onderuit gegaan, alle drie de keren beschermende Cordura kleding aan. Maar, en dat is niet wat ik verwachtte, toen dit bij ca. 15 km/h gebeurde had ik ondanks die kleding wel een paar schrammen omdat precies op de punten waar ik viel de kleding (en de trui en spijkerbroek eronder) was doorgesleten. Schrammetjes van niets, maar wel schrammetjes. De andere keren was bij een snelheid van rond de 50 (van achteren aangereden en een voetganger die zich voor mijn wiel gooide) en er zat een klein schaafplekje op de schouder van mijn jas, maar bij lange na niet door.

En ik hoor dit vaker, mensen die op de snelweg onderuit gaan in spijkerbroek en geen schade en mensen bij lagere snelheid die wel schade hebben.

Mijn eigen verklaring is dat je bij een lage snelheid meer "in" het asfalt valt en bij hogere snelheid je meer "over" het asfalt glijdt waardoor je uiteindelijk zachter landt.

Maar dan gaat het alleen over schaafwonden, je kunt natuurlijk ook nog ergens tegenaan botsen. En als je knie een paaltje raakt zonder protector dan is dat een stuk schadelijker dan met. Mijn idee is dat het voordeel van de broek dan ook vooral in de protectors zit en niet zozeer in de schaafbescherming

Wat ik voor mezelf aanhou is altijd handschoenen, motorjas, hoge leren schoenen/laarzen (en natuurlijk helm). Ik rij kleine stukjes bij goed weer nog wel eens in spijkerbroek omdat ik het risico te verwaarlozen vindt. Bij heel erg warm weer in Zuid-Frankrijk ofzo ook nog wel eens de langere stukken, maar gewoon in Nederland heb ik dan wel atijd een leren of cordurabroek aan.
 
Een paar jaar geleden ben ik met een vaartje van ongeveer 80 km/h op een r1100gs onderuit gegaan. Was in Marokko. Ik kwam vanachter een heuvel en na de heuvel stak een oud mannetje op een fiets over. Tot 3 keer toe geprobeerd om hem en zijn fiets te ontwijken maar hij ging telkens mee in de zelfde richting waar ik naar uitweek. Op het laatste moment raakte ik zijn fiets met mijn koffer en ik ging onderuit. Koffer afgebroken,klepdeksel afgesleten en voorwielas krom en nog een paar afgesleten delen.
Ik had een dainese lerenbroek aan,driver motorlaarzen met stalenneuzen bmw systeemhelm en een zeeman mouwloos hempje.
Mijn rechter been en voet zaten onder de motor. Omdat ik kneesliders op mijn leren broek had gleed ik heel gemakkelijk over het asfalt. Aan de broek was weinig te zien behalve een aan één kant versleten kneeslider en een cirkeltje ter grootte van een gulden die ik in mijn rechter motorbroekzak had. Verder was van mijn laars de neus versleten tot op de stalen neus.
Omdat ik op de zijkant viel heb ik zoveel mogelijk mijn bovenlichaam van het asfalt gedrukt door het stuur vast te houden, echter mijn elleboog en schouderblad en een stukje zijkant van mijn hand hadden behoorlijke schaafwonden opgelopen. En ik kan je vertellen,die schaafwonden helen niet erg snel.
Al met al toch een hele ervaring die je toch maar weer met de neus op de feiten drukt.
Maar om nu te zeggen dat ik altijd in beschermende kleding rijd,NEE.
Soms is het gewoon niet veilig om met al die kleding te rijden,het is dan gewoonweg te warm. Ik bedoel dan niet een Nederlands zomertje waneer iedereen zit te klagen en zegt "phoe wat is het toch weer warm,van mij mag het wel wat minder" Ik bedoel echt warm,midden in de zomer in Andalucië,de Toscane of zoals waar ik reed in de buurt van de Sahara. Het is dan zo warm dat je niet met je helmvizier open kunt rijden omdat het dan gewoon te warm is. In dat geval kun je gewoon niet met compleet pak gaan rondrijden omdat anders je lichaamstemperatuur gewoon veel te hoog wordt met alle gevolgen vandien.

Maar ook op een gewone warme Nederlandse zomerdag rijd ik gerust rond zonder beschermende kleding. Laarzen,spijkerbroek en T-shirt.
Ik ben me bewust van het risico dat ik kan vallen met alle gevolgen vandien,maar dat risico neem ik en die keuze maak ikzelf.
Motorrijden is ook een bepaald risico en dat risico neem ik ook. Zonder dat risico dat motorrijden heet zou mijn leven een stuk minder interessant zijn.

Maak dus zelf de keuze of je het risico wilt nemen.

Over de link die ik in andere reactie's enkele keren voorbij zag komen wil ik het volgende kwijt. Het ziet er allemaal heel ernstig uit, maar veel van de ongelukken die er opstaan zouden met beschermende kleding niet veel beter zijn afgelopen. Een pak helpt tegen botbreuken ook niet altijd. Het zijn hele extreme foto's. (maar het kan natuurlijk wel zo gebeuren)

Persoonlijk vind ik dat je er niet té veel bij moet nadenken en gewoon gaan rijden zoals jij dat lekker vindt.

full


Hier was hij nog heel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan