Beste 125 cc scooter, tweedehands, budget max 2000 euro

Klopt; DIe schade is verwaarloosbaar. Wat me steeds weer doet twijfelen is die 5 jaar garantie en assistentie. Die heb je niet bij de licht beschadigde rode en die wat oudere forza. Ook is de lening duurder als de scooter ouder is dan 3 jaar. Maar je hebt wel gelijk.
OK, die 5 jaar garantie. Maar hoeveel km denk je te doen met die nieuwe scooter in 5 jaar?
 
OK, die 5 jaar garantie. Maar hoeveel km denk je te doen met die nieuwe scooter in 5 jaar?
12000 km minstens. Max 20 000 denk ik. Ik vermoed dat ik die garantie dan maar weinig zal nodig hebben en dus relatief verwaarloosbaar is in mijn geval. Klopt dit?
 
als je die garantie niet kan overdragen naar de volgende eigenaar heb je er niks aan als je m geen vijf jaar rijdt toch?
 
5 jaar garantie klinkt mooi, maar ze sluiten altijd van alles uit. Dus of je er ook echt iets aan gaat hebben?
Ik rijd sinds 1979 op motoren en zelden ging er wat kapot. En tegenwoordig maken ze ook nog veel beter spul.

Ik heb goede ervaringen met de PCX en NMax. De Forza lijkt mij vooral interessant als je erg lang bent en verre ritten gaat maken (grotere tank en comfortabel).
 
5 jaar garantie klinkt mooi, maar ze sluiten altijd van alles uit. Dus of je er ook echt iets aan gaat hebben?
Ik rijd sinds 1979 op motoren en zelden ging er wat kapot. En tegenwoordig maken ze ook nog veel beter spul.

Ik heb goede ervaringen met de PCX en NMax. De Forza lijkt mij vooral interessant als je erg lang bent en verre ritten gaat maken (grotere tank en comfortabel).
Je doet me nu echt twijfelen. Ik ben zelf al aan het kijken naar de forza 350. Zo'n prachtige machine. Maar dat is wellicht overkill. Ik denk er echter ook aan dat als ik de motor bijv binnen twee jaar verkoop, er nog een mooie waarde over is.
 
Ik heb zelf na enkele ‘echte’ motoren vorig jaar gekozen voor een Honda PCX 150 (bouwjaar 217, 5500 km, € 2000, van een particulier via Marktplaats). Ben zelf 1.93m en 82 kg. Na aanschaf heb ik er een halfhoog Givi-ruitje op gezet, aangezien ik wat last van m’n onderrug kreeg door de rijwind. Hij bevalt me geweldig. Ik rijd dagelijks 2 x 22 km, vooral bebouwde kom en 80-km wegen. Soms pak ik een keer de snelweg. Dat laatste was even wennen, maar nu ook prima bij niet teveel wind. Hij staat nu op bijna 10.000 km, dus heb er zelf bijna 4.500 km mee gereden.

De PCX bevalt me uitstekend. Met gemak in de 1 op 40, vlot zat voor het dagelijks verkeer, fijn zadel, genoeg bergruimte… Ik ben niet technisch, maar doe nu ook het reguliere onderhoud (nieuwe olie in blok en eind-aandrijving, bougie, luchtfilter, controle aandrijfriem, enz) zelf. Erg toegankelijk bij zo’n ding, maar dat zal mogelijk ook voor de andere scooters gelden die je noemde. Het enige probleem tot nu toe was de uitlaat, die heb ik vervangen. Goedkoper kan ik niet rijden, en wat mij betreft comfortabel en leuk genoeg. Wat mij betreft een aanrader!
 
Laatst bewerkt:
Je doet me nu echt twijfelen. Ik ben zelf al aan het kijken naar de forza 350. Zo'n prachtige machine. Maar dat is wellicht overkill. Ik denk er echter ook aan dat als ik de motor bijv binnen twee jaar verkoop, er nog een mooie waarde over is.
Op een nieuwe verlies je bij inruil meestal meer dan op een tweedehands. Ik verloor op mijn nieuwe Forza 125 na 2 jaar € 2.500. Daar koop je een mooie tweedehands PCX voor.

Misschien heb je iets aan deze review van mij, het geeft een idee waar je op kan letten:
 
42 maandjes aan 141 euro.
ALs ik binnen 2 jaar wil upgraden naar een 300 cc dan kan ik deze voor een mooie prijs verkopen want ik zal maar iets van een 12000 km op de teller staan hebben. Dan verkoop ik die voor 4000 euro of zo, doe er 2500 euro bij en dan heb ik een 300 cc.
Euhm, je wil gaan financieren voor 42 maanden en geeft zelf al aan mogelijk na 24 maanden iets anders te willen. Dan zou ik vooraf duidelijke afspraken maken over de rest vd financiering, hoe deze afgelost kan worden en evt boete.

Nog beter is om bij je oorspronkelijke plan te blijven en niet of als het niet anders kan maar een deel te financieren zodat je op een later moment vrij bent om wat anders te kopen zonder langdurig contract. Ook omdat je de scooter maar een deel van het jaar zal gebruiken maar je er wel iedere maand voor moet betalen.
 
als je die garantie niet kan overdragen naar de volgende eigenaar heb je er niks aan als je m geen vijf jaar rijdt toch?
Klopt. Ik heb ondertussen een rit gedaan op een Forza en op een tech max 300 cc. Tot mijn grote verbazing vond ik de Yamaha veel leuker rijden. Hij slikt de oneffenheden beter. Het zadel is super. En ik vind hem ook mooier. Ik vond er eentje met 11500 km, april 2021, voor 4950 euro. Iemand een idee wat dit aan verzekering kost in België?

4950 lijkt me een goed compromis.
 
Euhm, je wil gaan financieren voor 42 maanden en geeft zelf al aan mogelijk na 24 maanden iets anders te willen. Dan zou ik vooraf duidelijke afspraken maken over de rest vd financiering, hoe deze afgelost kan worden en evt boete.

Nog beter is om bij je oorspronkelijke plan te blijven en niet of als het niet anders kan maar een deel te financieren zodat je op een later moment vrij bent om wat anders te kopen zonder langdurig contract. Ook omdat je de scooter maar een deel van het jaar zal gebruiken maar je er wel iedere maand voor moet betalen.
Inderdaad. Maar mijn plan om er 2 jaar mee te rijden was indien het een 125 cc ging worden. Een 300 cc, daar wil ik in de komende jaren ook wel eens mee gaan touren (tot max 1100 km van huis, dus tot Cassis).
 
Op een nieuwe verlies je bij inruil meestal meer dan op een tweedehands. Ik verloor op mijn nieuwe Forza 125 na 2 jaar € 2.500. Daar koop je een mooie tweedehands PCX voor.

Misschien heb je iets aan deze review van mij, het geeft een idee waar je op kan letten:
Ja, na alles wat ik hier las, is in mijn geval nieuw kopen misschien geen goed idee. Een 125 cc zou ik tweedehands kopen, maar een 300 of 400 cc zou ik mss wel nieuw kopen, aangezien Yamaha nu tot eind deze maand 4 jaar ipv 2 jaar garantie en premium road assistance biedt. Met een 300 of 400 cc zou ik wel veel meer "reizen". En dan zou ik die ook veel langer houden. 6 jaar of langer, waarom niet.

Bedankt voor de review. Een mooie machine ook, maar ik denk dat de kogel door de kerk is en ik ofwel een nieuwe 300 cc koop, om die dan ook "op te rijden" (dus dan is de doorverkoopwaarde irrelevant), ofwel een goede tweedehands 125 cc.

Da Yamaha die ik nu op het oog heb krijgt 2 jaar garantie en men heeft me voorgesteld een extra jaar bij te kopen. Maar daar moet ik nog even over nadenken. My god, die tech max is prachtig.
 
Ik heb zelf na enkele ‘echte’ motoren vorig jaar gekozen voor een Honda PCX 150 (bouwjaar 217, 5500 km, € 2000, van een particulier via Marktplaats). Ben zelf 1.93m en 82 kg. Na aanschaf heb ik er een halfhoog Givi-ruitje op gezet, aangezien ik wat last van m’n onderrug kreeg door de rijwind. Hij bevalt me geweldig. Ik rijd dagelijks 2 x 22 km, vooral bebouwde kom en 80-km wegen. Soms pak ik een keer de snelweg. Dat laatste was even wennen, maar nu ook prima bij niet teveel wind. Hij staat nu op bijna 10.000 km, dus heb er zelf bijna 4.500 km mee gereden.

De PCX bevalt me uitstekend. Met gemak in de 1 op 40, vlot zat voor het dagelijks verkeer, fijn zadel, genoeg bergruimte… Ik ben niet technisch, maar doe nu ook het reguliere onderhoud (nieuwe olie in blok en eind-aandrijving, bougie, luchtfilter, controle aandrijfriem, enz) zelf. Erg toegankelijk bij zo’n ding, maar dat zal mogelijk ook voor de andere scooters gelden die je noemde. Het enige probleem tot nu toe was de uitlaat, die heb ik vervangen. Goedkoper kan ik niet rijden, en wat mij betreft comfortabel en leuk genoeg. Wat mij betreft een aanrader!
De PCX is inderdaad een zeer goed alternatief maar ik heb op veel internationale forums gelezen dat hij wat onveilig aanvoelt eens je naar de 90 gaat en ook in bochten durft die nogal snel weg te glijden als het wat nat ligt. En daar ben ik als de dood voor. Het verpest het rijplezier. Ik las ook wel ergens dat met andere banden, andere dan diegene die er standaard opzitten, het veel beter is. Maar toch.

IEDEREEN bedankt voor alle input. Het prentje wordt steeds duidelijker. By the way, ik zie dat de motorfietsen in Nederland veel duurder zijn dan bij ons. En in Frankrijk zijn ze het goedkoopst.
 
Jij wil steeds wat anders, je verandert nogal van gedachten. Daarom nog 1 advies:
Koop een goedkope PCX en spaar nog even door. En koop daarna wat je echt graag wil, dan kun je er tenminste over nadenken.


Ik heb een PCX gehad en reed er 117 km/uur mee. Geen enkel probleem.
Wegglijden deden sommigen op de originele banden, maar ik had er geen last van. En voor €100 heb je 2 Michelin City Grips.
Als je zo bang bent om weg te glijden, dan is het 2022 model Nmax wat voor jou, die heeft Traction Control en betaal je niet de hoofdprijs.
 
Veel goeie tips en advies. Ik verander nogal snel van gedachten omdat ik eigenlijk mezelf bijstuur bij de tips die ik krijg. De PCX doet mijn hartje niet sneller kloppen, al doet hij alles wat ik van een scooter momenteel verwacht. Maar het oog wil ook wat. EN ik weet dat ik de PCX niet zomaar ga nemen om eens snel naar de winkel te gaan. Met een zalige maxiscooter zou ik dat al sneller doen; En de huidige 300 cc zijn minder lomp dan de vroegere maxiscooters.
Ik vind trouwens de Burgmann an400, zwart rood ook wel stoer.
Het belangrijkste blijft: comfort, gevoel dat je baanvast bent, afwezigheid van trilling en vibratie. Niks zo klote als een scooter die aan 70 km per uur begint te trillen langs alle kanten; Ik heb zo eens een half uur op zo'n scooter gereden.... toen ik afstapte voelden mijn armen heel vreemd aan. Verdoofd of zo.
 
Als alles goed gaat staat er binnen een paar dagen een Yamaha XMax Tech Max 300 cc voor de deur. Spliksplinternieuw.
1645570750728.png

4 jaar garantie en premium care road assistance. Uitgerekend dat ik op 5 jaar tijd, door het uitsparen van benzine (mijn wagen verbruikt 10 l per 100 KM) 60 % van de kostprijs heb terugverdiend. Maar als ik deze heb, ga ik er, zodra het warm weer wordt, toch vaak gaan rijden hoor. De Ardennen, prachtig....Sommige gebieden in Frankrijk....
 
De verkoop is niet doorgegaan. De verkoper was vergeten dat er reeds was gereserveerd voor een andere klant.
Maar goed ook... ik heb ondertussen nog heel veel reviews gelezen, en gezien op Youtube en blijkbaar heeft die Yamaha toch wel een paar issues na een paar maanden aan de ophanging. Hij wordt na een klein jaartje veel minder performant (motor EN ophanging). Daarom blijkbaar dat je er veel te koop ziet staan die een jaar oud zijn.
Ik heb ondertussen ook heel wat goeds gezien en gelezen over de twee grote broers bij Kymco: de xciting 400 s en de ak550. Ik kan een nieuwe Xciting kopen, voor 6099 euro of een prachtige tweedehands ak550 voor 6200 euro. De xciting heeft meer dan genoeg punch om me doorheen Frankrijk en zo te sluizen. Maar de ak550 is een pareltje. Dus ik ga me nu nog verder inlezen en dan (nog maar eens) beslissen. Wat me het meeste aantrekt aan de ak is dat die rijders er bijna mee gaan liggen in de bochten en hij glijdt niet weg. Dat is voor mij het allerbelangrijkste.
 
Ik heb reactie gekregen van een verkoper die ik een aantal dagen geleden had gecontacteerd.
De kogel is door de kerk:

Ik heb zonet het contract ontvangen. Morgen ga ik het binnenbrengen. Maandag de motorfiets laten inschrijven en binnen een week zit ik er op :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan