Beste motor(en) ooit gemaakt

@ patricZ: Ja, dat denk ik wel. De FJ/XJ serie van Yamaha.
Er zullen ook vast Honda's in aanmerking komen, dan uit de CB 500/600/750? al zijn die meer van voor de jaren 90?

Ik probeer maar voorzichtig een conclusie te trekken hoor.

Grt Fred


De FJ/XJ heeft last van bevriezende carbs, doorroestende tanks, super slappe vering en snel roestende frame en voorvork onderdelen.
De Honda spanningsregelaar en kettingspanner zijn uitvoerig besproken als zwakke punten.

En zo is er voor iedere motor wel iets te bedenken.
 
Zoals al een paar keer opgemerkt, bereik eerst eens een consensus in wat "beste motor" inhoudt.
Blijkbaar leest een ieder hier weer wat anders in...
Beste kan dus als; duurste, snelste, mooiste, betrouwbaarste, meest verkochtste, langstlevendste en weet ik al niet meer opgevat worden..
Of alles tegelijk, als je uitgaat van N + 1...

Dus WÀT verstaan we onder 'beste'..?
 
Dan is dat zonder twijfel de Honda C50/70/90...

Niet voor niks door vele anderen vaak gekloond..
Een Engels motortijdblad heeft ooit zo'n ding uitvoerig getest, zelfs met frituurolie in het blok...niet stuk te krijgen.
 
Dan is dat zonder twijfel de Honda C50/70/90...

Niet voor niks door vele anderen vaak gekloond..
Een Engels motortijdblad heeft ooit zo'n ding uitvoerig getest, zelfs met frituurolie in het blok...niet stuk te krijgen.
Deze serie motoren zal vast erg taai zijn/niet snel stuk te krijgen zijn en enorm overgedimensioneerd. Maar hoe staat het met een ander onderbelast en goed ontworpen blok? Zou dat op frituur- ipv motorolie ook nog heel erg lang blijven doorwerken? Dat zou me namelijk niet ondenkbaar voorkomen. En nee, ik meld mijn motor (TDM900) niet als proefkonijn aan voor een dergelijke test, ook al vind ik deze motor erg betrouwbaar (en ik zeg bewust niet beste motor ooit, daar krijg je alleen maar vervelende discussies over, hahahaha)
 
De beste motor is de motorfiets(-serie) met de minste gebreken.
Sorry, maar ik vind dat een wat kortzichtige stellingname mbt dat "beste". Om het te illustreren:

Ik schat dat mijnheer Bagnaia tot een heel ander antwoord komt op de vraag "wat is de beste motorfiets", terwijl dat ding volkomen nutteloos was geweest voor Jeffrey Herlings toen hij in 2021 wereldkampioen werd. Om het erger te maken zullen onderstaande heren de kampioensfietsen plus alle in dit topic aangedragen motoren waarschijnlijk als waardeloos typeren als ze "de beste motorfiets" moeten aanwijzen, want die zooi gaat zonder uitzondering de hele tijd stuk... toch?? en laat hun "boomstammensleperd-met-zijspan" dat nu ook doen als je hem hier op een snelweg zet met haast en bestemming Verweggistan ;)

En ja, ik noem welbewust een paar extremen, al is het maar om te benadrukken dat iets alleen "beste" kan zijn tov een bepaald vooraf aangegeven gebruiksdoel/criteria, en dat zonder dat er geen "beste" bestaat, Net zoals dat betrouwbaarheid geen absoluut gegeven is en altijd afhangt van het gebruik versus het ontwerpdoel 🤔
 
Laatst bewerkt:
Ik kan maar 1 ding bedenken en dat is alles uit de Super Cub serie van Honda. Wordt gigantisch veel misbruikt (lees verkeerd gebruikt, geen schandaal) in veel gebieden. Het zijn hufterproof apparaten.
 
Dit is de meest zinnige opmerking in dit topic tot op heden in mijn ogen.
Als je geen norm definieert aan welk gebruiksdoel die "beste motor" moet voldoen is "beste" een volkomen arbitrair begrip.
Daarom is er dit draadje Nu neigt de discussie naar de betrouwbaarheid.
 
Ik weet niet wat jullie bedoelen met beste, maar hayabusa is zo all round die past in elk plaatje:)
 
zou er graag een brommer bij willen om ook met de andere baas van onze hond stukjes te kunnen rijden..

door dit draadje ben ik weer naar XJ750/ 900 aan t kijken...😁
🫣

dus mocht iemand iets weten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan