twisted Paul
MF veteraan
- 16 okt 2001
- 2.633
- 20
Stuurt echt minder... Had voor 120/70-17 en nu 120/60-17... De hogere voelt wat stabieler aan (de motor heeft iets minder de neiging de bocht in te vallen), maar hij stuurt ook trager... Insturen gaat trager en kost voor je gevoel meer kracht... Vind de lagere voorband fijner & helemaal niet onstabieler, ook al merk je wel dat de motor eerder reageert...ik ben niet zo'n stuurheld, dus al zouden ze me
loeiharde vredestijns er onder leggen, ik zal het
verschil niet merken.
Maar er komt een dag...
net ff gekeken, 120/65/17
Hoi,
Vanmiddag ff een nieuwe voorband erop laten leggen.
Achterdoor gereden naar de werkplaats, altijd gezellig
daar. Lekker slap ouwehoeren
En de hoofdmonteur zei eigenlijk meteen dat er het
beste een 120/65/17 onder kon, originele maat is
120/60/17 want dat stuurde beter.
En ik moest er eigenlijk ook maar meteen een andere
demper onder leggen, want dat klonk zo mooi, zeker op
een Kawasaki. Loud pipes saves lives was zijn motto
Een andere monteur vond het maar vreemd dat ik
de Nordschleife niet opging want daar kon je zo leuk
rondrijden..
Oftewel erg gezellige motorrijderspraat en dat van
die hogere voorband zal dan ook wel goedzitten leek
me zo, maar erg logisch vond ik het niet.
Dus mijn vraag, stuurt een hogere voorband beter?
Heb het nog niet getest, het lijkt alsof de motor
sneller instuurt, maar dat kan ook tussen de oren zitten...
Jij was toch Paul...Als ik me nie vergis dan...of is Paul een afkorting voor Pauline of Paula?Mmmmmmmmm het lijkt me niet, maar ja, wie ben ik
waarom zal ie minder snel in de bocht vallen?ik weet niet of 'ie spitser wordt. Wel hoger en dat betekent per definitie dat ie meer de bocht in valt, maar wel minder snel. Niet snel sturen, maar wel scherp dus. Verder moet 'ie wel minder stabiel zijn, omdat de schouder van de band hoger wordt en dus veel sterker zou moeten zijn om dezelfde stabiliteit te geven.
Meneer Grote Muis, al enige tijd zit ik hier tegenaan te kijken en nu wil ik 't wel eens weten. WTF betekent dit: Voor; Demping: ingaand 5 klikken, uitgaand 2 klikken. Veervoorspanning: 7 ringen zichtbaar.
Achter; Demping: ingaand 6 klikken, uitgaand 4 klikken. Veervoorspanning: +2 omwentelingen vanaf standaard ??
Wederom juist, maar dit weegt niet op tegen het voordeel van de spitsere band, dus zal de motor uiteindelijk toch beter sturen.omdat hij hoger wordt. Als je een fiets achter hoger maakt, stuurt hij sneller. Nu wordt 'ie voor hoger, daarmee achter relatief lager, en dus stuur 'ie minder snel. maar als 'ie eenmaal gaat....
Nee ik weet 't echt niet! Gok instelling van de vering?Er schoten 2 mogelijkheden door mijn hoofd
[*]Je meent dit serieus
[*]Je maakt een grapje
Ga eens naar de zoekfunctie en zoek naar "vering" of iets in die trend. Dan wordt je een hoop duidelijk.....