Bij gas dicht rook uit de uitlaat [filmpje]

Yahonduci

God van dienst
29 mei 2010
42.276
1
Goeiedag techneuten,

Sinds ik mijn motor uit de winterslaap heb gehaald geeft ie regelmatig een pluimpje rook. Ik heb intussen de winterslaaptank al leeg en ben halverwege een verse tank met een flesje feulsystem-cleaner erdoorheen, maar nog steeds blijft ie het doen. Heb al wel gezocht op het forum, maar kon niet echt een antwoord vinden..

Ik vroeg me af wat het zou kunnen zijn, en wat eraan gedaan kan worden. Moet er van de zomer een heel eind mee rijden voor vakantie, dus ben er niet helemaal gerust op.

Ik heb een filmpje van een pluimpje:

Klik!

Dank voor het meedenken!
 
Of het nou blauw of wit is weet ik eerlijk gezegd ook niet, het gebeurd in ieder geval op het moment dat ik de motor wat hoger in de toeren trek en vervolgens het gas loslaat.

Als ik wat lager in de toeren blijf gebeurd het niet. En het lijkt erop dat het gas er ook ietsjes langer op moet staan voordat ie het doet, lees: Als ik in zn vrij even aan het gas jengel doet ie t de eerste keer niet, maar als ik er dan direct achteraan nog een keer gas geef, geeft ie wel een pluimpje.

Edit: weet trouwens niet of het invloed heeft, maar heb wel netjes nieuwe olie in het blok gedaan toen ze uit de winterslaap kwam.
 
Laatst bewerkt:
Hahaha.. Maar roken kan niet echt goed zijn neem ik aan, zeker niet als ie vorig jaar rookvrij rondreed. Ik wil erger voorkomen, zegmaar..
 
Condensvorming lijkt me sterk, want dan zou ie constant een pluimpje moeten geven? Zal er echter op letten als het wat warmer is!

En wat gebeurd er als ik niks doe aan de klepseals?
 
Met poreus geworden klepseals zul je wat (minimaal) olieverbruik hebben doordat er olie via de klepstelen de verbrandingskamer in kán lopen/getrokken worden, maar voordat je aan het vervangen van dat soort krengen gaat denken moet je wel 100% zeker weten dat 't daar aan ligt (Kop moet er voor uit elkaar en da's niet even in een uurtje gedaan).

Ga inderdaad eerst maar eens kijken of 't bij warmer weer ook op treedt én naar de kleur van je rookpluimpje. Op het filmpje is, zoals RuudRuud ook al schreef, gewoon niks te zien.

Als 't echt aan de klepseals ligt dan zie je dat meestal ook wel tijdens het koud starten van je fiets. Na een nachtje stilstand loopt de olie langs de seals en geöpende kleppen op je zuigers en wordt bij de eerste slagen verbrandt/naar buiten gegooid.
 
Laatst bewerkt:
rook bij gas dicht is volgens mij een olielek (sealtje) op de inlaat klep(pen)

Zou ik me persoonlijk niet te druk om maken, als die na het seizoen nog steeds rookt kan je het van de winter maken.

Wel iets extra aandacht geven aan het olie verbruik, just in case.

En als je handig bent maak je het natuurlijk direct. ;)
 
Zolang je achterliggers niet klagen over stank en jij je motorjas in de garage kan hangen is er nog niet veel aan het handje.

Maar bedenk wel dat die verbrande olieresten niet al te goed zijn voor je motor.
En je oliepeil goed in de gaten houden, maar dat spreekt voor zich.
 
Of het nou blauw of wit is weet ik eerlijk gezegd ook niet, het gebeurd in ieder geval op het moment dat ik de motor wat hoger in de toeren trek en vervolgens het gas loslaat.

Als ik wat lager in de toeren blijf gebeurd het niet. En het lijkt erop dat het gas er ook ietsjes langer op moet staan voordat ie het doet, lees: Als ik in zn vrij even aan het gas jengel doet ie t de eerste keer niet, maar als ik er dan direct achteraan nog een keer gas geef, geeft ie wel een pluimpje.

Edit: weet trouwens niet of het invloed heeft, maar heb wel netjes nieuwe olie in het blok gedaan toen ze uit de winterslaap kwam.

Die "Edit" had ik even gemist...

Wat voor een olie kwam er van af én wat voor een olie heb je terug gegooid? Ik ga me hier niet aan een olie-discussie wagen maar het verschil tussen wel/géén olieverbruik kan al liggen aan het gebruik van een vol-syntheet v.s. een minerale of half syntheet :o
 
Die "Edit" had ik even gemist...

Wat voor een olie kwam er van af én wat voor een olie heb je terug gegooid? Ik ga me hier niet aan een olie-discussie wagen maar het verschil tussen wel/géén olieverbruik kan al liggen aan het gebruik van een vol-syntheet v.s. een minerale of half syntheet :o
Ik gebruik Procycle semi-synthetische 4-takt, SAE 10W-40. Dit kwam eruit en ging er ook weer in.

Dank voor je eerdere reactie betreft de seals trouwens. Als ik het goed begrijp zou dat ook betekenen dat ie zou roken als je m net aanzet? Dat doet ie ook namelijk..

Sorry voor de volgende -waarschijnlijk domme- vraag: De kleppen moeten binnenkort gecontroleerd en misschien gesteld worden.. Komen ze dan dicht bij die seals in de buurt? (Lees: Kunnen ze die dan makkelijk meepakken?)
 
Je komt er wel in de buurt maar voor het stellen hoef je de kop er niet af te pakken. Als je de seals wil vervangen dan is dit (meestal) helaas wél een noodzakelijk karweitje, maar er zijn blokken (methoden) waarbij het niet persé hoeft.

Áls je besluit je seals te (laten) vervangen: Vervang ze direct allemaal en ga niet af op de kleur van je bougies alleen...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou absoluut geen klepseals vervangen als het enige probleem een klein beetje rook is...
Wat een werk om niets... En dan heb ik nog een 4 klepper. ;)
Ik zou dat pas doen wanneer de motor kuren gaat vertonen die duidelijk de oorzaak hebben dat er teveel kool in de verbrandingsruimte komt door het olieverbruik. En ik weet uit ervaring (met die oude lijken die ik hier heb) een motor kan liters olie verbranden zonder daar last van te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor de info. Conclusie: Bekijken of dit zo blijft, oliepijl in de gaten houden en indien ik meer raars ga merken de seals laten vervangen. :)
 
Bijkomend gevolg van lekkende seals is dat de olie op de klep verbrand en een mooie laag kool achterlaat.
Maar in dit filmpje vind ik het nog niet een schokkend probleem en zou er ook niks aan doen
 
Nja, ok, inderdaad als ik rondjes in de buurt rij zou ik het ook wel geloven. Maar stel je hebt in de planning staan om deze zomer 8.500km te rijden op vakantie, zou je er dan nog steeds niks aan doen? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan