Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Blauwe schijven + klote remmen

Switch

Banned User
8 mrt 2003
4.442
0
r
Hey ,

Ik heb sinds kort een fzr400rr-sp gekocht , erg gaaf dingetje maar nou kwam ik er laatst achter dat hij na langdurig HARD remmen zeg maar van 120 naar 0 op volle kracht en dat een kwartiertje herhalen. Hij ineens heel klote ging remmen , leek wel of de schijven waren vet geslagen. Ik dus blokken eruit gehaald en opgeschuurd en vandaag weer testen. Dus weer naar een grote pakeerplaats en na een keer of 20 achter elkaar hard optrekken en gelijk weer tot 0 remmen (zo dat je achterwiel niet aan de grond te houden is) begon die het weer klote te doen. Schijven begonnen al een aardige blauwe gloed te krijgen en waren echt &^%&&^%&% heet (ja het deed zeer ) .. na dan weer 2x heen en weer rijden met rustig remmen waren ze wat afgekoeld en remde ze weer als een huis.

Heb ik dan gewoon kut blokken of rem ik te hard ? of wat kan het anders zijn ?
 



Volgens mij is er niks mis met je remmen, je remt gewoon als een idioot

mijn bescheiden mening
 
Als ik een halfuurtje constant zo hard mogelijk en zo lomp mogelijk optrek van 0 naar 120 met mijn motor (je weet wel zodanig dat mijn voorwiel niet aan de grond te houden is) dan gaat mijn koppeling slippen...........heb ik nu een kutmotor gekocht?....................DUH!!!!!!!!!
 
  • Onderwerp starter
  • #7
UHmm nou oke jullie kunnen domme reacties achterwege laten want daar zijn er al genoeg van op het forum dus bewaar die voor de domme vragen

Mijn vraag was dus wel serieus bedoeld aangezien ik op het circuit ga rijden met dat ding (vanavond nog ) en ik geen zin heb om aan het einde van het rechte stuk er achter te komen dat m'n rem weigerd .... met mijn gsxr heb ik nergens last van en die wordt echt niet anders bereden
 
Als de remmen heet worden weet je in ieder geval dat je voldoende frictie hebt.
Oftewel met je blokken zal niks mis zijn.

Check volgende eens:
1) voldoen de schijven nog aan de gespecificeerde minimun dikte
2) lopen de blokken "vrij" (stuk snelweg pakken, uit laten rollen op de vluchtstrook en checken)

Indien bovenstaande in orde is, is het waarschijnlijk zo dat de remmen wel goed functioneren maar onvoldoende geschikt zijn voor de belastingen die jij er voortdurend op zet.
 
Okee serieus dan.........ga je op het circuit straks een kwartier lang continue vanuit 120 naar stilstand afremmen?
Je remmen hebben nu eenmaal koeling nodig en die krijgen ze niet echt zo.
Het verschil tussen de twee motoren kan allerlei oorzaken hebben........hoe zijn de schijven?........verschil in diameter/ventilatie/vast of zwevend opgehangen?
Wat is de oppervlakte van de twee remblokken, hoe groter hoe beter de warmte afvoer is.
Wat voor materiaal remvoering zit er op? gewoon of gesinterde?
Hoe oud is je remvloeistof?
Loopt bij de ene motor de rem iets meer aan tov de ander?
Meer weet ik er even niet.........serieus genoeg?
 
Lijkt mij gewoon een typisch geval van Fading.
Je remmen zijn gekozen naar straatgebruik. Als jij ze dan als een gek gaat gebruiken, gebruik je ze op een manier waarvoor ze niet geschikt zijn.

Je gaat toch ook niet met een Harley het circuit op Die zijn daar ook niet geschikt voor.
 
Kijk mensen dit zijn tips waar ik wat aan heb .. ik ben net weer even naar me motor gelopen, schijven zijn dik zat bijna nieuw. Dat de blokken niet aanlopen had ik al getest is ook goed, wat voor blokken erin zitten geen idee ...

Maar de remvloeistof kan denk best eens vernieuwd worden, vergeleken met me andere motoren waar het netjes rood/roze eruit ziet is het bij deze een stukkk donkerder. Dat is dus weer een leuk klusje voor het weekend, vanavond ga ik lekker rijden en verwacht geen problemen maar doe het voor de zekerheid nog wel even iets rustiger aan met remmen

alvast bedankt !
 

UHmm oke jij heb dus duidelijk geen idee over wat voor fzr het gaat , een fzr400rr (RACE REPLICA) - sp (special production ofzo) deze fiets is gemaakt voor het circuit, vanaf de fabriek af zitten alle bouten al geborgd, heeft groter remmen als een normale,kortere versnelling bak, instelbare voor en achtervering... geen vergelijking met een harley dus

 
Fading...?

Ik heb 't ook met m'n standaard gix. Als je een stevige sessie op circuit rijd merk je dat je steeds verder de rem in moet knijpen om de gewenste vertraging te krijgen.. het wordt meer een sponzig effect..

Stalen remleidingen monteren en remvloeistof verversen zou al een hoop kunnen schelen.

suc6

/edit: had jij ook niet zo'n fzr600 stuntfiets gekocht een tijdje terug?? of verwar ik je nu met iemand anders..?
 
Ik denk inderdaad ook dat de vloeistof in de klauw lichtjes aan de kook raakt.



Vergeet alle andere opties maar.

Als jij als jij zo als een mongool remt krijg je gewoon last van "fading", dat is niet meer als het verdampen van het water in je remvloeistof.

Dot5.1 vloestof gebruiken helpt al iets, maar tegen dat brute geweld van jouw is geen enkele remvloeisof bestand.
 

Die jongen heeft geld zat en heeft inmiddels een hobby, fzr's verzamelen.
 
Ik ben weer terug , op het circuit weinig tot geen last gehad van me remmen maar dacht het wel een beetje te gaan merken. Daar is er even naar me vloeistof gekeken dat was perfect werd gezegt, toen dacht ik dat mijn schijven aanliepen misschien dus op de terugweg van amsterdam naar rotterdam gereden zonder me voorrem in te knijpen en bij de afrit even gestopt (met de achterrem geremd) schijven voelen: hand warm .. gewoon zo dat veolt dat ze idd iets warmer zijn maar absoluuuut niet dat je je handen eraan zal branden, is dit normaal of moeten ze gewoon helemaal koud zijn als ze een half uur niet gebruikt zijn ??

Als het fading zou zijn zoals jullie het noemen vind ik het erg raar dat zo'n fiets zo snel overhitte remmen heeft, heb het nog nooit meegemaakt met een andere fiets.

En ja ik heb pas ook een fzr600 stuntfiets gekocht ja heb er nu 1 voor te posen , een voor het stunten en een van het ciruit. Mooier kan toch niet
 
Even een paar misverstanden uit de wereld helpen, ik zie iets over remvloeistof koken?

Onzin

Ik citeer een stuk uit een schoolboek van mij, zodat je een duidelijker beeld krijgt over fading:

'Fading is een hydrodynamische smering die de wrijving gedeeltelijk kan opheffen. Je zou kunnen zeggen dat de wrijvingscoëfficient onder bepaalde omstandighedenzal of kan verkleinen. Deze gevreesde fading zal ontstaan als tijdens het remmen de bewegingsenergie (kinetische energie) wordt omgezet in warmte.'

en

'Wanneer een gemiddelde middenklasse auto van 0 naar een snelheid van 130km/h gebracht moet worden, is daar een vermogen van 60kW voor nodig. Maar om dezelfde wagen van 130km/h terug te brengen naar stilstand, is daar ongeveer 210 kW voor nodig, en dat is wel bijna 4x zoveel als 60kW! De remvoering wordt daardoor zeer zwaar belast, want deze moet ervoor zorgen dat de wagen tot stilstand komt. Hierdoor zal de temperatuur van de remvoering aan het oppervlak zeer hoog oplopen. Het gevolg hiervan kan zijn dat het bindmiddel of vulmiddel in de remvoering door deze hoge temperatuur zal ontleden, waardoor de wrijvingscoëfficient zeer sterk terug kan lopen.'

'Nu is het wel zo dat de wrijvingswaarde van de meeste remvoeringen bij oververhitting enigzins zal teruglopen, maar dat gebeurd bij een frictiemateriaal van goede kwaliteit slechts zeer geleidelijk. De bestuurder wordt dan wel gewaarschuwd, omdat hij steeds harder op het rempedaal moet trappen om dezelfde vertraging te bereiken'

'Na afkoeling zal deze goede kwaliteit frictiemateriaal zich weer herstellen, dat wil zeggen dat de wrijvingswaarde geleidelijk aan, maar wel progressief, weer zal toenemen. Bij slechte soorten frictiemateriaal zal de herstelling van de oorspronkelijke eigenschappen meestal niet meer plaatsvinden nadat het frictiemateriaal erg heet is geweest. Het frictiemateriaal is dan vaak voorgoed vernield en zal meestal :

- Verharden
- Verglazen
- Scheuren
- Verbranden'

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben

Gr. Erwin
 
Laatst bewerkt:
Gewoon domweg iets quoten kan ik ook.

Maar als dat je zoiets doet, maak het verhaal dan wel compleet.
Hieronder zijn alle typen "fading" uitgelegd.


Ik blijf er bij dat in zijn geval de remvloeistof de schuldige is.
Welk type vloeistof zit er nu in? En hoe oud is het. De kleur van remvloestof zegt namelijk ook niet alles.