Blik op de weg III

Lekker ook die pilon en dat schrikbord op de weg in het donker! Daar zou je met je motor maar overheen rijden... :(
 
Laatst bewerkt:
CHALLENGE-ACCEPTED.jpg
... :+ O-) :X
 
Zeker niet!

De kritische snelheid is de snelheid waarbij je demping negatief wordt en heeft weinig met het beginnen van slingeren te maken.
[afbeelding]
Plaatje van vliegtuigen, maar het idee is hetzelfde. Hoe harder je gaat (rechtsaf), hoe hoger de demping (naar beneden) en dus hoe sneller een slinger of windvlaag wordt uitgedempt en je weer rechtdoor rijdt. Bij een bepaalde snelheid wordt de demping weer minder en gaan de plotjes dus weer omhoog richting minder demping. Heb je nog maar weinig demping over dan blijft die caravan dus een tijdje slingeren na een verstoring.

De snelheid die die man noemt is éigenlijk nog niet de kritische snelheid. Dan zou de slingering immers snel erger worden en schaart het zootje of gaat het over de kop en heb je genoeg aan de kleinste verstoring, denk aan een vlieg of zandkorrel.

Ik heb 2 keer iemand gezien die op die snelheid zat. Nummer 1 kende het trucje (op het goeie moment een gigantische stamp op je rempedaal). Nummer 2 ook, maar kreeg het niet voor elkaar. Die stond in de berm... aan de andere kant van de snelweg...
Wat is het goeie moment? Ik dacht, dat bij een geremde aanhanger een stamp op de rem altijd goed was. De aanhanger gaat harder remmen als de auto en trekt zichzelf recht achter de auto. Denk ik verkeerd?
 
Lekker ook die pilon en dat schrikbord op de weg in het donker! Daar zou je met je motor maar overheen rijden... :(
Da's een training bij VRO's :Y

Verdomde eng though om te doen :X
Wat is het goeie moment? Ik dacht, dat bij een geremde aanhanger een stamp op de rem altijd goed was. De aanhanger gaat harder remmen als de auto en trekt zichzelf recht achter de auto. Denk ik verkeerd?
Niet persé.

Als je remt terwijl de aanhanger naar de zijkant is geslingerd dan remt de auto af en schaart de aanhanger alleen maar verder omdat die pas gaat remmen als hij is opgelopen op je snokstok. Je moet dus remmen als hij er recht achter hangt... maar tegen de tijd dat je dan remt is hij alweer naar de andere kant geschaard. Net voor hij recht achter je staat een flinke stoot op de rem is dus het beste.

In de praktijk valt 't wel mee (behalve helling af) omdat het slingeren nog (een beetje) wordt gedempt. Heel rustig afremmen werkt dan ook nog wel, zolang je maar zorgt dat de aanhanger rustig in zijn rem loopt.
RTEmagicC_c440a0411e.jpg.jpg

_O-
 
Laatst bewerkt:
Wat is het goeie moment? Ik dacht, dat bij een geremde aanhanger een stamp op de rem altijd goed was. De aanhanger gaat harder remmen als de auto en trekt zichzelf recht achter de auto. Denk ik verkeerd?
In theorie zou je moeten remmen, op het moment dat de aanhanger recht achter de auto is (is mij geleerd bij het E rijbewijs...).
 
Hmm oke. Ik hoop het zelf nooit mee te maken. (heb ook het idee dat je lang voor dat kritische punt is bereikt het al aan voelt komen)

Heb trouwens ook E, maar mij is dat niet geleerd.
 
Interessante aflevering, vooral dat stukje over aanhangers. Zelf jarenlang met zweefvliegtuigen rondgereden (die met dik 10 meter nog een stukje gevoeliger zijn hiervoor). Het enige wat ik miste was dat de kritische snelheid heel fors kan afnemen als de aanhanger duwt, oftewel als je remt of heuvelaf gaat.
Zo hadden wij bijvoorbeeld een aanhanger die bij 130-135 begon te slingeren. Een steile helling af was dat al bij 80 km/h :X
Gas bij geven is dan de enige oplossing om te voorkomen dat je over de kop gaat...
Die laatste opmerking snap ik niet... Volgens mij is bij een aanhanger met vaste assen de enige oplossing om de snelheid eruit te halen. Je geeft zelf al aan dat je dan boven de critische snelheid zit, waarom zou je dan nog harder gaan rijden? Nog verder boven de critische snelheid. Nogmaals, mij is bij E geleerd om altijd de snelheid er rustig uit te proberen te halen.

Anders wordt het volgens mij met aanhangers met een draaiende eerste as, á lá:
9-9-2008-043.jpg
Die kan je volgens mij inderdaad door de snelheid op te voeren weer recht achter de auto krijgen. Ook daarbij opletten dat je het rustig doet anders vergroot je alleen de slingerende kracht.
 
Hmm oke. Ik hoop het zelf nooit mee te maken. (heb ook het idee dat je lang voor dat kritische punt is bereikt het al aan voelt komen)

Heb trouwens ook E, maar mij is dat niet geleerd.
Ik heb ooit eens 1800kg kiezels op een aanhanger vervoerd achter een auto van 1200kg. Het engste gevoel van autorijden wat ik ooit heb gehad.....
Harder dan 80 ging echt niet........ En ja, nadat je eenmaal weet waar je op moet letten kan je het voelen aankomen......
 
Ik had een keer met zwaar beladen aanhangwagen. Het begon te schudden, berg af. Remmen hielp niet. Gas geven bod de uitkomst, om het stabiel te houden.
 
Die laatste opmerking snap ik niet... Volgens mij is bij een aanhanger met vaste assen de enige oplossing om de snelheid eruit te halen. Je geeft zelf al aan dat je dan boven de critische snelheid zit, waarom zou je dan nog harder gaan rijden? Nog verder boven de critische snelheid.
Die kritische snelheid (waarbij je geen enkele demping meer hebt) is sterk afhankelijk van of de aanhanger getrokken wordt of zelf duwt, zoals ik al aangaf.
Je kan je voorstellen dat een duwende aanhanger de auto voorbij wil, terwijl een trekkende aanhanger zichzelf rechttrekt. Kan je zelf ook proberen, lange aanhanger en bij 20 km/h op 't gras vol in de remmen. Geheid dat het ding schaart.
Rijd je nou langzaam een helling af en gaat het zootje slingeren dan zorg je met extra gas dat de aanhanger weer trekt. Alleen doen als je meer gas als helling hebt :X
Nogmaals, mij is bij E geleerd om altijd de snelheid er rustig uit te proberen te halen
Ik heb zelf uberhaupt geen E, vond 't niet nodig. Heb zelf een hoop mensen uitgecheckt om met een trailer te rijden en ik was nou niet echt onder de indruk van wat ze bij hun E-opleiding hadden geleerd :X
 
Die kritische snelheid (waarbij je geen enkele demping meer hebt) is sterk afhankelijk van of de aanhanger getrokken wordt of zelf duwt, zoals ik al aangaf.
Je kan je voorstellen dat een duwende aanhanger de auto voorbij wil, terwijl een trekkende aanhanger zichzelf rechttrekt. Kan je zelf ook proberen, lange aanhanger en bij 20 km/h op 't gras vol in de remmen. Geheid dat het ding schaart.
Rijd je nou langzaam een helling af en gaat het zootje slingeren dan zorg je met extra gas dat de aanhanger weer trekt. Alleen doen als je meer gas als helling hebt :X
Thx voor de uitleg :) Snap de logica erachter nu ook inderdaad. Door gas te geven zorg je dat de aanhanger niet meer duwt en daarmee de kritische snelheid hoger komt te liggen. |(
Ik heb zelf uberhaupt geen E, vond 't niet nodig. Heb zelf een hoop mensen uitgecheckt om met een trailer te rijden en ik was nou niet echt onder de indruk van wat ze bij hun E-opleiding hadden geleerd :X
Helemaal met je eens, ik heb E ook alleen maar gehaald omdat ik voor die tijd al voldoende ervaring had opgedaan en ik het ook graag op mijn rijbewijs wilde hebben voordat ze de regels ooit gaan aanscherpen. Heb die dag inderdaad alleen geleerd om (voor het examen) mijn kijkgedrag extra aan te scherpen, de vaardigheden stellen niks voor. Sterker nog, doordat je verplicht met een grote aanhanger moet rijden is het examen makkelijker dan de gemiddelde manoeuvre op vakantie met je bagagewagentje van 2 meter :P
 
Zie nu pas dat de beelden van 2004-2007 dateren.

En WTF doet een agent met een kind in de auto? vroege stage? geen creche kunnen vinden?
 
Ik dacht dat ik nog net door oranje links in kon halen.
Volgens mij heb ik niet zitten opletten maar ik heb geen oranje (oh nee, het moet geel zijn) gezien :?
Was inderdaad een oude aflevering maar ik had alleen ooit de animatie van de verkeerslichten gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan