Hallo, ik heb eind vorig jaar een BMW C Evolution aangeschaft en ik wil mijn ervaringen graag met jullie delen.
De motor wordt zakelijk gebruikt. We hebben een kantoor op 74 km afstand van mijn huis. Dit is binnendoor, zonder snelweg, gemiddeld tussen de 60 en 100 km/u.
Over de snelweg is het 85 km. Veel sneller met de auto, maar ook meer kans op files in de spits.
Ik had al begrepen tijdens mijn voorbereiding dat de actieradius op de snelweg tegenvalt bij snelheden boven de 100 km/u. De motordealer zit vlak bij ons kantoor, dus een proefrit gemaakt naar een plaatsje ongeveer op 1/3 van de route naar mijn huis en weer terug. Dat ging heel goed, ik was ongeveer 50 procent acculading kwijt. Ik had er alle vertrouwen in dat ik het van huis naar kantoor ging halen. Op ons kantoor kan de motor overdag aan de lader zodat ik voldoende stroom heb voor de terugweg.
De motor toen maar besteld. Ik vond het scherm bij de proefrit niet zo denderend, dus een verhoogt scherm bijbesteld. Tevens handvatverwarming en een alarm.
Door aftrek van BTW, KIA en MIA ging de prijs stevig naar beneden. Als particulier had ik deze aanschaf niet gedaan als ik eerlijk ben. Mijn vorige scooter, een honda sh300i, kost 1/3 van deze en daar heb ik jaren met veel plezier op gereden.
Nou is de BMW natuurlijk wel een veel zwaardere scooter, maar de voordelen daarvan (stabiel op snelweg en comfortabeler op langere ritten) zijn in dit geval niet van toepassing door de beperkte actieradius.
Door het vele zout op de weg ben ik pas een maand geleden voor het eerst gaan rijden. De eerste keer heel rustig aan. Het was koud, dus de actieradius schijnt dan lager te liggen. Maar ik kwam bij mijn kantoor met nog 30 procent acculading. Helemaal goed. De terugweg naar huis gereden zoals ik altijd rij waarbij ik de laatste 20 km echt mijn best gedaan heb om zoveel mogelijk stroom te verbruiken. Ik had nog 10 procent over. Dat gaf veel vertrouwen. Na een maand gebruik heb ik eigenlijk altijd tussen de 20 en 30 procent acculading over.
Tot nu toe bevalt de motor uitstekend. Ik heb ondertussen een viertal routes die ik kan rijden naar kantoor door prachtige natuurgebieden.
Zo kun je ook de dag beginnen