Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

BMW k100RS Cafe Racer

Weer ff een kleine update.
Alle elektra heb ik nu werkend via de Motogadget M-unit in combinatie met de originele K100 kabelboom. Was ff een gepuzzel, maar nu wel waard.

De teller/koplamp beugel is nu ook af. Uiteindelijk wordt deze ook zwart. Waardoor hij denk beetje wegvalt en niet zo goed zichtbaar is.

Zwarte houder, kroonplaat, clipons, koplamp.



Ook ga ik de Bar-end knippers aanpassen. De witte Leds ga ik er eraf solderen en vervangen voor nog 6 oranje leds. Dus dan dubbel zoveel licht opbrengst.


Ook heb ik een nieuwe accu, omdat m'n vorige overleden was. Perongeluk 't contact aan laten staan. Te diep ontladen en daarna lukte 't niet meer om bij te laden.
Even sterk en nog kleiner. Mooi Lipo accuutje.
 
Laatst bewerkt:
Kan nu eindelijk zeggen dat de uitlaat helemaal klaar is.
Heb de dempers na gemeten zodat ze symmetrisch hangen. En een extra montage steuntje gemaakt (nog niet op de foto te zien)
Het eerste deel is denk wel dik een jaar oud, maar ziet er nog steeds goed uit. De lasjes van begin tot eind worden ook steeds mooier haha


Ik ben ook ff bezig geweest met het rear setje. Moet even bepalen waar ik de voet steuntjes wil en dan maak ik nieuwe schetsplaten. Zodat het geheel een wat cleaner look heeft. Nu matched de look niet vind ik.


Vandaag ook hulp gehad m'n frees te verplaatsen. Ding stond nog steeds op het hondje sinds ik 'm gekocht had. Maar was totaal niet ergonomisch om aan te werken.
Kan nu wel zeggen dat dit heel lekker werkt.

Meteen aan het af frezen van mijn remklauwen begonnen. Omdat ik nu niet meer op de grond hoefde te zitten.
De klauwen kwamen 8mm te hoog tov de schijf. Waardoor de remblokken niet perfect op de schijf kwamen. Na wat meet werk de 8mm van de remklauwen af gefreest. Nu zitten de remblokken mooi midden op de schijf.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn van die dingen die ik eigenlijk alleen voor jezelf maakt. Heb de uren niet exact bij gehouden, maar als ik een schatting moet maken is het denk wel 40u. Uren, materiaal, gas en materieel. Reken maar uit.
Maar zeg nooit nooit



Vandaag nog ff naar HeyDay geweest in Breda. Beetje inspiratie opgedaan. Heb veel gezien, hoe het ook kan, maar ook genoeg keer gezien hoe het niet moet.
Ingekorte spatborden en schermpjes die niet eens afgebraamd zijn, elektra bekabeling niet representatief. Zeker als je je brood ermee verdient vind ik dat niet kunnen. Maar misschien is dit ook de reden dat ik vrijwel alles zelf doe. Omdat ik zo'n mierenneuker ben haha.
Binnen waren er maar een paar motoren die echt af waren. Alles tot op de details netjes afgewerkt. Met de eigenaars een leuk praatje gehad als bouwers onder elkaar.



Inspiratie bronnen:

Altijd leuk om te zien hoe iemand anders een zelfde soort motor verbouwd.

Er nette fiets met leuke details.

Met deze man zeker kunnen praten. En wat ideeën kunnen uitwisselen. Erg mooie fiets waar zeker over nagedacht is met erg mooie details.

Dit schakelsetje maar eens zelf na maken.
 
De klauwen zijn nu ook helemaal pas voor deze schijven. Alles nagemeten en het slijtpatroon van de blokken op de schijf gecontroleerd. Netjes in het midden.



Vandaag ook ff langs geweest bij een collega. Hij heeft next level kennis van printplaten. En een hete lucht soldeer apparaat om de leds mee los te krijgen.
Eenmaal de Leds vervangen kwamen we er achter dat we beide ringen niet tegelijk konden aan zetten omdat er een soort van OF-schakel component op zat. Nadat die eruit was en doorgelust was werkte alles keurig naar wens.



Ik had 2 setjes knipperlichten. Daar hebben we nu 1 set extra felle van gemaakt.


Ik kan wel zeggen dat ze een stukkie feller zijn. Vlekken in je ogen zo fel haha
 
Afgelopen dagen weer aan het knutselen geweest.

Met de frees bezig geweest om schetsplaten te maken. De machine heb ik nog niet zoveel gebruikt, dus was ook beetje proberen enz.
Hier een van de platen te zien. Ben wel blij met het resultaat van de finishing cut.


Achteraf tot de conclusie gekomen dat de boutkoppen deels verzinken wel mooi is. Net als de randen een mooie radius geven. Dus dat staat nog op het (to do) lijstje.


Voor de rempomp kant wordt het wat specialer. Aangezien ik de rempomp niet op de schetsplaat wilde.

De rempomp heb ik naar de frame buis verplaatst. Maar die kon ik dan niet meer op de normale manier aansturen. Ik moest dus iets verzinnen dat de "duw richting" van het rempendaal omgezet kon worden richting de rempomp.

Het pendaal zit op het linker gat, de pomp op rechter gat. Zo kan ik zogezegd de bocht om om duwen.



Verder heb ik de remklauwen nog overhaald. Uit elkaar en verzien van nieuwe keerringen. Vind ik altijd wel therapeutisch werk. Uit elkaar halen, schoonmaken en dan weer in elkaar zetten met de bijbehorende specs.

Verbaasde mij hoe netjes die rem zuigers waren. Denk zomaar dat ze aluminium geanodiseerd zijn. Erg netjes en erg blij mee.


Ik ga ze niet spuiten of zoiets, zo zijn ze nog erg netjes.
 
Heeft hij eigenlijk al weer gelopen op de M-unit? Normaal gesproken kan een K-serie niet lopen zonder de brooddoos, daar zitten nog wat geheime schakelingen in.
 
De K heeft idd al weer gedraaid. BMW K100 soundcheck
Weet niet hoe je de video ook hier in beeld krijgt.

Alle elektra werkt nu naar behoren. Heb eigenlijk nooit echt last van gehad toen ik de broodtrommel eraf gehaald had. Kan ik mij niet meer herinneren, zolang duurt het project al haha.

Volgende week ga ik met een maat eens een kleurtje proberen. Heb wel beetje een streven om hem volgend jaar rijdend/af te hebben. Of die echt af komt weet ik niet, steeds kleine dingentjes aanpassen en verbeteren misschien, omdat ik het knutselen eraan ook gewoon leuk vind.
 
Om maar weer eens wat leuke foto's op het internet te slingeren.

De afgelopen tijd echt niet stil gezeten.
Omdat ik een nieuwe accu heb die een stuk kleiner is, was het luikje aan de onderkant van m'n zitje overbodig geworden. De accu past nu namelijk gewoon onder het zitvlak.


Toen ff dichtbakken


Om het daarna weer netjes te maken



Samen met een maat hebben we het zitje en de tank gespoten in een uiterst mooi kleurtje blauw. Ik zat vanaf begin af aan er al tegenop te hikken qua kleurkeuze. Mede door die maat toch maar de knoop doorgehakt. Grafische dingen is ook meer zijn ding.

Er moest een gepolijste baan in komen, dus als allereerst moesten we schuren en polijsten.
Precies in het midden is de lasnaad van de tank te zien. Dat was erg handig met afplakken. Wat wel opviel was dat de aluminium legering van de tank keihard was en minder goed een perfecte glans te geven was. De lasnaad was zo goed als zuiver aluminium en daardoor ook zachter. Je ziet het verschil.

Toen was het afplakken

Moet zeggen dat het wel een vrij moeilijke kleur is om te fotograferen. Het is een erg diepe kleur blauw.


Als jullie denken, je hebt dat gat aan de onderkant van je buddy net dicht. Maar nu wel weer een gat aan de voorkant waar je zitje tegenaan komt.
Daar gaat een buddy luikje komen, handschoenen, zonnebril enz




Deze foto geeft de kleur het beste weer qua diepheid en de metallic/parelmoer die erin zit.



Op het kleppendeksel ook nog een leuk detail gemaakt:
Mbv een mini kwastje tussen de ribben blauw geverfd
 
Nog wat beugels geknutseld voor het spatbord.






Ik ga wel nog het spatbord inkorten. Omdat zoals het er nu uit ziet ik het niet mooi vind. Hij is te lang.
 
Nu die eenmaal nog niet af is maak ik hem vrijwel niet schoon. Af en toe blaas ik het stof er met de compressor vanaf.
De planning is van de lente m af krijgen, wat geen probleem moet worden gezien wat er nu eigenlijk nog maar moet gebeuren.
Dan zal die regelmatig gepoetst worden.