BMW K75GS

Knabbelhap

MF'er
3 apr 2014
122
9
Groningen
Na een paar jaar op een standaard k75rt rond te hebben gereden begon ik me steeds meer te irriteren aan het feit dat ik moest afremmen voor verkeersdrempels, en dat de kuip in de weg zat van mijn knieën vanwege mijn lengte. Reden genoeg om de zaag in de motor te zetten. Om te beginnen een achterveer en voorvork van een KTM enduro op de kop getikt die op de motor geprutst moeten worden. Hier de eerste onderdelen grofweg op hun plek.

k751.jpg
Hierna een setje r1150gs wielen gekocht die pas gemaakt moeten worden op de k75; de offset klopt bij gebruik van de originele remschijf van de k75 niet meer. Oplossing is het gebruik van de 1150 remschijf met aangepaste remklauw van een 1150gs.
k753.jpg
In eerste instantie wilde ik een paralever eindaandrijving gebruiken om van de slijtende splines af te zijn, alleen werd het doorrekenen van het veersysteem hier erg gecompliceerd van, kwam ik in de knoei met de speling tussen remklauw en PDS achterveer en leverde ik veerweg in. Na wat klooien kwam ik er achter dat het achterste schuifstuk van een paralever in een k75 voorstuk past. Het geheel wordt wel rond de 50 mm langer, wat opgelost kan worden met een spacer tussen de cardanklok en achterbrug. IMG-20210320-WA0007.jpg

Ook gelijk een nieuwe uitlaat bocht gelast en de einddemper vervangen voor een 10kg lichtere variant;
IMG-20210222-WA0009.jpg

Subframe een beetje aangepast en omhoog gebogen zodat hij in lijn komt met de zijkappen k7516.jpg

En de boel een laagje witte plastidip gegeven om te kijken of de kleur me bevalt. Binnenkort maar eens in de lak zetten.
IMG_20210320_164500.jpg
IMG_20210326_190054.jpg
Ik moet nog een setje kroonplaten frezen, de huidige hebben te weinig offset waardoor de stuuruitslag maar een paar graden is. Tijdens het rijden geen probleem, maar het steken bij het keren begint wel een beetje te vervelen. De voorkuip wordt er een van een r80gs, hier moet ik de tellerbak nog netjes in wegwerken.
 
IMG_20210606_115325.jpg
Hij is alweer een stap verder.. ligt nu uit elkaar om gespoten te worden. Nu een paar maanden uittesten om te kijken of hij niet te zwaar is om rally mee te rijden .
 
Als je niet te gek doet zal die schijf het wel een tijdje volhouden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan