BMW r 1200 st

Ik heb net een rondje gebeld en ik blijf een tijdje op de leenfiets rijden.
Het schijnt dat een van de benodigde onderdelen zelfs niet op voorraad bij de fabriek is :X (En de dealer die hem maakt was hier niet blij mee en vond het belachelijk van BMW :r )
Is BMW van hun geloof gevallen??wat nou betrouwbaar.eerst de flop met de K1200S,dan weer de weinig goede reactie's van de R 1200R bezitters vanwege de injectie,nu al de koppeling naar de klote met een vrijwel nieuwe ST -O- -O- -O- :r
 
Is er al een R1200R ??? ???

Als je wat meer van BMW zou weten, zou je ook weten dat dit merk zijn problemen kent.. net zoals alle andere merken..
Even ter illustratie.. in de tijd dat de R1100RS uitkwam (de eerste "nieuwe"boxer)kon je gaan proefrijden in Rijswijk, bij BMW Nederland.
In de groep waar ik in reed, ging dus een van de test motoren stuk.. gat in de zuiger? Was in ieder geval errug veel rook opeens..
 
Het is met zoveel nwe modellen en al die bijzonderheden ook voor BMW niet eenvoudig het 100% goed te doen. Voor die koppeling was er een terugroep aktie in Duitsland.....Er is een bescheiden 1200ST Forum daar en meer nieuws uiteraard bij de andere Boxer Forums! Even googlen!

Bijlage: BMW 80x80 Gif.gif
 
Even googlen!

Inderdaad... Hetzelfde gold voor een bepaalde serie R1200RT's uit 2005. Zijn allen teruggeroepen en onder garantie van een nieuwe koppeling voorzien. Er zat een serie tussen die gewoon niet aan de specificaties voldeed. Kan gebeuren, al baal je als het jou overkomt...
 
Ik moet zeggen dat ik hem hoe vaker ik m zie, mooier begin te vinden.
Is ondertussen zeker een kandidaat als opvolger voor m'n R1100RT.
Niet doen, anders zijn het er 4 :+
Heeft iemand al gemeten hoe breedt hij nu is met koffers :? O-)
Ik niet :o

Ik moet wel zeggen dat ik hem mooier vind met koffers dan zonder.
Als ik de koffers der af haal lijkt hij meteen heel erg smal/mager achter.
 
Vorige week met het warme weer wilde mijn bmw plots niet van zijn tweede naar eerste versnelling (heel even ook van 3 naar 2). Aangezien ik toen in de file kwam was ik not amused :(
Bij een afslag even stil gezet en toen ging hij wel naar zijn 1ste versnelling.
Paar dagen alleen korte stukjes gereden en vandaag weer een lang stuk (Purmerend - Maarssen - Purmerend). Toen ik in Maarssen kwam had ik weer het probleem dat hij niet van de 2de naar 1ste versnelling wilde (Nadat hij ff had stil gestaan weer wel.)

<edit>

[me]Tuutuut is bij de dealer geweest en is een beetje dom.... :X
[/me]


De oorzaak is het schoonmaken van de bmw. Tijdens het afspuiten en reinigen (met o.a. S100) verwijder ik het vet bij de koppelingspendaal B| Daardoor blijft de koppelingspendaal hangen waardoor hij niet naar zijn 1 wil.

Na het schoonmaken wordt geadviseerd om een beetje vet te spuiten bij een aantal scharnierpunten zodat ze soepel blijven.

[me]Tuutuut heeft weer wat geleerd. :)
[/me]


</edit>
 
Laatst bewerkt:
als je een hogedrukreiniger gebruikt.. kun je daar beter geen schoonmaakmiddel in doen.. beter om de motor eerst met een spons in het sop te zetten.. en dan ff weken..

dan na een 10 tal minuten ff met hogedrukreiniger (als je die dan toch moet gebruiken) schoonspuiten van een redelijke afstand. Zeker in de buurt van kwetsbare onderdelen.

groeten...succes...

Job
 
als je een hogedrukreiniger gebruikt.. kun je daar beter geen schoonmaakmiddel in doen.. beter om de motor eerst met een spons in het sop te zetten.. en dan ff weken..

dan na een 10 tal minuten ff met hogedrukreiniger (als je die dan toch moet gebruiken) schoonspuiten van een redelijke afstand. Zeker in de buurt van kwetsbare onderdelen.

groeten...succes...

Job
Ik gebruik de hogedruk altijd vanaf afstand (voordat ik o.a. lagers verniel) :)
Alleen als ik van huis naar de wasstraat rijd dan spuit ik hem ff in met S100.
En S100 verwijderd het vet/olie.
De week ervoor had ik hem toevallig wel een keer echt gepoets maar dat doe ik met een tuinslang zonder kracht :) (Echt poetsen doe ik niet zo veel. Meestal even snel afspoelen bij de wasstraat (vooral in de winter.))
 
En S100 verwijderd het vet/olie.
Ik verdenk S100 van een erg corrosieve werking B|

Bij mijn 1100RS zag je al verkleuring op de kleppendeksels nadat ik S100 even had laten intrekken.

Later na kwam daar ook nog corrosie op de koelvinnen bij.

Bij de ST gebruik ik S100 maar met mate.

Trouwens heb nu ook corrosie bij de ST aan de voorkant van het motor blok. de afdekplaat voor is zwart gespoten, maar plots gaan bladderen. Schijnt dat achter de afdekplaat ergens een soort van sponsje zit dat water vasthoudt. En da's niet goed. Dus wordt onder garantie vervangen 8-)
 
En S100 verwijderd het vet/olie.
Ik verdenk S100 van een erg corrosieve werking B|

Bij mijn 1100RS zag je al verkleuring op de kleppendeksels nadat ik S100 even had laten intrekken.

Later na kwam daar ook nog corrosie op de koelvinnen bij.

Bij de ST gebruik ik S100 maar met mate.

Trouwens heb nu ook corrosie bij de ST aan de voorkant van het motor blok. de afdekplaat voor is zwart gespoten, maar plots gaan bladderen. Schijnt dat achter de afdekplaat ergens een soort van sponsje zit dat water vasthoudt. En da's niet goed. Dus wordt onder garantie vervangen 8-)
 
Ik verdenk S100 van een erg corrosieve werking B|

Bij mijn 1100RS zag je al verkleuring op de kleppendeksels nadat ik S100 even had laten intrekken.

Later na kwam daar ook nog corrosie op de koelvinnen bij.

Bij de ST gebruik ik S100 maar met mate.
Klopt, ik verdun het met water voordat ik het over de motor spuit.
Daarna binnen x minuten grondig afspoelen.
Het haalt erge vuil van je velgen dus dat zegt genoeg :)
Trouwens heb nu ook corrosie bij de ST aan de voorkant van het motor blok. de afdekplaat voor is zwart gespoten, maar plots gaan bladderen. Schijnt dat achter de afdekplaat ergens een soort van sponsje zit dat water vasthoudt. En da's niet goed. Dus wordt onder garantie vervangen 8-)
Thanks voor de tip :)
 
Overigens zal dat vervangen nog wel even duren. Eerst naar zwitserland en corsica :]

Als we terug zijn staat er bijna 30.000 op de teller... dan is t weer tijd voor n beurt en wordt de afdekplaat gelijk vervangen 8-)
 
km stand: 29.600 km

BMW valt 3x plotseling uit. ANWB zag niets bijzonders.
Bij de 3de keer laten afvoeren naar de garage en afwachten wat de oorzaak is...

B|
 
Hm jammer genoeg wat weinig info. Viel alles uit? of alleen de motor? Onder welke omstandigheden? (rijden/optrekken/afremmen/stationair)
 
Hm jammer genoeg wat weinig info. Viel alles uit? of alleen de motor? Onder welke omstandigheden? (rijden/optrekken/afremmen/stationair)
Ze zijn nog aan het zoeken en ze vermoeden de electronica van de brandstoftoevoer.
(Ze hebben het druk dus gisteren konden ze pas kijken.)
Het electronicakastje wat ze vermoeden schijnt nogal een duur onderdeel te zijn en omdat het dan garantiewerk is moeten ze bmw aantonen dat het door dat onderdeel veroorzaakt wordt. Ze konden wel alles mooi aflezen op de computer (uitvallen, lage accu spanning (pogingen om hem te starten), piekspanning accu (anwb lader), enzo.)
De drie keer dat hij totaal uitviel was het heuvel op (brug, kruispunt, zeeburgertunnel).
Er werd ook een branderig geur geroken bij die electronica maar de zekeringen waren nog in orde.
 
De kerstman bracht mij een nieuwe R1200ST in kleurstelling dark graphit metallic. Het gaat dus om een motor van modeljaar 2006. Ongetwijfeld de meest comfortabele BMW waar ik tot nu met gereden heb.

Wat mij betreft de meest ondergewaardeerde BMW. Ik heb hem ingeruild voor naar mijn mening de meest overgewaardeerde BMW (en motorfiets tout court): de R1200GS.
 
Gefeliciteerd met deze briljante keuze *O* daar ga je heel veel plezier mee hebben :Y... Hij lag bij mij buiten budget, anders had mijn goede smaak (lees: mijn vriendin) mij ook overtuigd om er 1 te kopen... (ik twijfelde tussen f800st of de r1200st)
 
Bedankt!

BMW Belux heeft een stockactie gehouden. Voor 14300 euro heb ik de motor met abs, handvatverwarming, middenbok, zijkoffers, topkoffer en tanktas. Een voordeel van 2000 euro en dit enkel omdat BMW zijn boxers met de 'oude' ABS zo vlug mogelijk van de hand wilde doen. De ABS op mijn R1200ST is dus nog de electronisch bekrachtigde versie, maar daar heb ik helemaal geen probleem mee.
 
Bedankt!

BMW Belux heeft een stockactie gehouden. Voor 14300 euro heb ik de motor met abs, handvatverwarming, middenbok, zijkoffers, topkoffer en tanktas. Een voordeel van 2000 euro en dit enkel omdat BMW zijn boxers met de 'oude' ABS zo vlug mogelijk van de hand wilde doen. De ABS op mijn R1200ST is dus nog de electronisch bekrachtigde versie, maar daar heb ik helemaal geen probleem mee.
Denk dat je voordeel wel meer dan 2000 euries is. :o
Mijne koste zowat 18k anderhalf jaar terug....
 
In België bestaat de BPM niet. Motorfietsen zijn dus een pak goedkoper. In standaardtrim kost de R1200ST in België 13500 euro, tijdens de actie echter maar 12900 euro. Bij deze actie kreeg je ook nog alle koffers gratis. Dit maakte een totale korting van 2000 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan