Ha..., die 12LC GS uit de eerste lichting die ik gereden heb, kon ook WERKELIJK TOTAAL NIET in de schaduw staan (wat motorloop betreft) van mijn R1200S.
En dan ook ECHT in de verste veRTe niet.
Mijn S, in mijn setting, is gewoon een brutale machine, met een nogal redelijke (...) drang tot 'van de plek willen gaan'...
Tuurlijk, rustig kabbelend met een toertje of 3500 wil ook wel, maar daar is eigenlijk de hele motor, en ook zithouding, nooit voor bedacht.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken aan die 'ouwe' 12S motor, dat is het veel te vlug ingrijpen van de toerenbegrenzer..., bij 8500 toeren is de toeren-koek
'blap-blap-blap...' van het ene op het andere moment op..., en geloof mij..., versnellen van (noem eens wat...) 5000 toeren naar 8500 kost HELEMAAL geen moeite..., nooit krijgt het torretje ademnood, of last van andere flauwekul.
Maar ik denk hè, dat als ik zo de 1000PS test lees/zie van de R1250R, en hoe dat blok beschreven wordt, dan vermoed ik zomaar dat die fiets (motorisch) ook zomaar eens behoorlijk zou kunnen aanvoelen als de (mijn) S.
En dan heeft de 1250R waarschijnlijk ook een ruimhartiger koppel onderin ; want de 12S motor blijft toch wel graag een iets hoog-toerig (voor zover dat mogelijk is bij een boxer...) karakter hebben.
...en als ik nog wat verder aan de binnenkant van mijn ogen kijk..., dan zou de R1250R ook zomaar de fijnere, bijna beetje hooligan (?) boxer kunnen zijn, t.o.v. mijn ouwe R120OS...
Maar..., zo'n eerste LC t.o.v. van mijn S...., is het bekende vergelijk van de appels en de peren...