BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

Nou ik had vandaag een mooi gevalletje "voor alles is een eerste keer".
Voor het eerst in 3 jaar motorrijden mijn brommert om laten vallen! Tijdens het tanken gleed mijn voet door de gladde ondergrond van de middenbok, verloor balans en kon nog net genoeg kracht zetten om de val iets te remmen zodat hij niet hard neer kwam.

Toch maar blij met die cilinderbeschermers van de rusor :}
 
Nou ik had vandaag een mooi gevalletje "voor alles is een eerste keer".
Voor het eerst in 3 jaar motorrijden mijn brommert om laten vallen! Tijdens het tanken gleed mijn voet door de gladde ondergrond van de middenbok, verloor balans en kon nog net genoeg kracht zetten om de val iets te remmen zodat hij niet hard neer kwam.

Toch maar blij met die cilinderbeschermers van de rusor :}
Aaai, 4 jaar geleden ook meegemaakt.... omdraaien op een fietspad, stukje t gras in.... motor draaide, kantelmoment boxer en... hatzeflats!! Kwam thuis en m sleutelbeen stond omhoog😭🙏🏻
 
Hallo allen,
Ik ben sinds een paar weken eigenaar van een BMW R1150R met onder andere een overleden accu.
Kan iemand me vertellen of er een gemakkelijke manier is om deze te vervangen?
 
Oei, gewoon ongelukkige val gemaakt dus?
Ja, concentratieverlies momentje. Zondagmiddag 4 uur, gewoon met omhoogstekend sleutelbeen terug naar huis gereden, bij mn jas uitdoen wel ff schrikken, savonds 23.30u ontslagen uit het ziekenhuis voor de foto’s en de volgende dag t mes erin. En 🎢 haha
 
Maar mannen, heb 2 1150R’en gehad, beide n ton erop gereden, veel ervaring mee gehad, alles open gehad, gemodificeerd, geëxperimenteerd: CPI’s, AF-xied, nokkenassen, nokvolgerproblemen, olie op koppelingsplaat, lekkende koppelingscylinders, en een nieuwe eigenaar die geen olie kon peilen (ik geef toe: dat is een weetje bij een 1150)
 
Als je een 1150, let op: dus niet een 1100, peilt, dan doe je dat bij een bedrijfswarme motor, op de middenbok, vlakke vloer na ongeveer n kwartier. Je zal ze de kost geven die niet aan deze voorwaarden voldoen. Eea heeft te maken met een complex koelsysteem en carterventilatie waarin tijdens koudloop en weer stoppen, zomaar 0.5/1liter blijft ‘ hangen. Je bent dan geneigd bij te vullen, en de nieuwe eigenaar blies er zomaar even de primaire oliekeerring eruit. Resultaat daarweer van: opbouw carterdruk en perste de olie langs alle kieren en gaten t blok weer uit.
 
nooit geweten, ik doe het nu al 4 jaar bij kouder motor. Ofja meestal 's avonds een keer, dan staat hij zo'n 3 uur in de garage.

Ik zet hem nooit helemaal vol trouwens, net als dat ik dat bij mijn K100 nooit doe. Gewoon een beetje boven de helft, zo'n 3 kwart. Ik doe er ook nooit wat bij als hij niet op minimum staat.
Misschien dat het daarom goed gaat.
 
nooit geweten, ik doe het nu al 4 jaar bij kouder motor. Ofja meestal 's avonds een keer, dan staat hij zo'n 3 uur in de garage.

Ik zet hem nooit helemaal vol trouwens, net als dat ik dat bij mijn K100 nooit doe. Gewoon een beetje boven de helft, zo'n 3 kwart. Ik doe er ook nooit wat bij als hij niet op minimum staat.
Misschien dat het daarom goed gaat.
Dan doe je het goed, mits je het peil maar houdt op ‘t “balletje” in het kijkglas. Dan heb je speling. Maar ga je effe n kilometertje rijden, peil m voor de gein es/werp n blik op t peilglas. Grote kans dat ie niets aangeeft. Een K100/75 is 🍏/peren: semi-drysump met voorraad in het carter èn -> géén oliekoeler. Je raadt het al: minder uitwendige leidingen en een minder complex olienetwerk. Neemt niet weg dat ook bij een K nog steeds een uitgebreid smeersysteem heeft, maar de functie is vooral smeren en koelen daar waar geen warmte afdracht door koelvloeistof kan plaatsvinden: binnenkant zuigerbodems. De R850/11xx/12 tot ca ‘17(?) daarintegen: noemt men oilheads. Lucht/olie gekoeld. En geloof me: tov de oude 2 kleppers, is met het stijgen van het vermogen de later 4v generatie welke behoorlijk heet worden, zeker de ruimtes uitlaatzijde/cylinderkop-geleiders +850grC. Met ca. 3.5 liter olie/7.5k per wisselbeurt vereist een hoogwaardig smeersysteem.
 
Hallo allen,
Ik ben sinds een paar weken eigenaar van een BMW R1150R met onder andere een overleden accu.
Kan iemand me vertellen of er een gemakkelijke manier is om deze te vervangen?
Jup, helaas moet je daar echt de tank voor loshalen. Vraag me nog steeds af welk genie heeft bedacht dat onder de tank een goede plek zou zijn voor een accu...
Ja, concentratieverlies momentje. Zondagmiddag 4 uur, gewoon met omhoogstekend sleutelbeen terug naar huis gereden, bij mn jas uitdoen wel ff schrikken, savonds 23.30u ontslagen uit het ziekenhuis voor de foto’s en de volgende dag t mes erin. En 🎢 haha
Damn, dat klinkt idd niet al te best. Vraag me wel af hoe je niet door kan hebben dat je sleutelbeen op de verkeerde plek zit 8)7
 
Als je een 1150, let op: dus niet een 1100, peilt, dan doe je dat bij een bedrijfswarme motor, op de middenbok, vlakke vloer na ongeveer n kwartier. Je zal ze de kost geven die niet aan deze voorwaarden voldoen. Eea heeft te maken met een complex koelsysteem en carterventilatie waarin tijdens koudloop en weer stoppen, zomaar 0.5/1liter blijft ‘ hangen. Je bent dan geneigd bij te vullen, en de nieuwe eigenaar blies er zomaar even de primaire oliekeerring eruit. Resultaat daarweer van: opbouw carterdruk en perste de olie langs alle kieren en gaten t blok weer uit.
Ik vul de olie nooit bij. Kun je er ook niet teveel in gooien _O-

(Grapje natuurlijk)
 
Jup, helaas moet je daar echt de tank voor loshalen. Vraag me nog steeds af welk genie heeft bedacht dat onder de tank een goede plek zou zijn voor een accu...

Damn, dat klinkt idd niet al te best. Vraag me wel af hoe je niet door kan hebben dat je sleutelbeen op de verkeerde plek zit 8)7
Vond ik ook apart. Dat voel je dan toch tegen je kin? 😣
 
Ik vul de olie nooit bij. Kun je er ook niet teveel in gooien _O-

(Grapje natuurlijk)
Vond ik ook apart. Dat voel je dan toch tegen je kin? 😣
sleutelbeen, is verbinding middenrif en schouder. Een bot heeft altijd 2 uiteinden, als je dat nog niet wist....😉😮Hij breekt of je pezen scheuren af, in mijn geval sleutelbeen van de schouder. Volgen jullie het nog? Dit heeft een naam: piano-snaar effect. Iets van 10 pezen je sleutelbeen naar je schouderkom trekt, en die waren bij mij dus alsgevolg van de zijwaartse val afgescheurd. Dan krijg je n soort dikke bult/dakje op je schouder. Zie je bij motorrijders, wielrenners etc. In het ziekenhuis boren ze een gat in je schouder en sleutelbeen, koordje erdoor, aantrekken, knoop erin en het spul staat weer bij elkaar/ strak naar elkaar toegetrokken
 
Jup, helaas moet je daar echt de tank voor loshalen. Vraag me nog steeds af welk genie heeft bedacht dat onder de tank een goede plek zou zijn voor een accu...

Damn, dat klinkt idd niet al te best. Vraag me wel af hoe je niet door kan hebben dat je sleutelbeen op de verkeerde plek zit 8)7
Zware componenten wil je bij voorbaat op of iets onder de denkbeeldige lijn die loopt vanaf balhoofd naar achter hart-achteras en zie daar: accu, abs unit, motorblok, vliegwiel, bak, cardan
 
sleutelbeen, is verbinding middenrif en schouder. Een bot heeft altijd 2 uiteinden, als je dat nog niet wist....😉😮Hij breekt of je pezen scheuren af, in mijn geval sleutelbeen van de schouder. Volgen jullie het nog? Dit heeft een naam: piano-snaar effect. Iets van 10 pezen je sleutelbeen naar je schouderkom trekt, en die waren bij mij dus alsgevolg van de zijwaartse val afgescheurd. Dan krijg je n soort dikke bult/dakje op je schouder. Zie je bij motorrijders, wielrenners etc. In het ziekenhuis boren ze een gat in je schouder en sleutelbeen, koordje erdoor, aantrekken, knoop erin en het spul staat weer bij elkaar/ strak naar elkaar toegetrokken
Ik had in je post gelezen dat je sleutelbeen omhoog stond ... Maar laat maar zitten, was een poging het leed te verzachten met een plukje humor :$
 
Zware componenten wil je bij voorbaat op of iets onder de denkbeeldige lijn die loopt vanaf balhoofd naar achter hart-achteras en zie daar: accu, abs unit, motorblok, vliegwiel, bak, cardan
Op zich ging mijn vraag niet eens over de (on)logica van de plek. T.o.v. veel andere motoren moet je wel veel moeite doen om de tank er af te halen. Ik hoopte eigenlijk op een simpel foefeltje om de accu snel(ler) te kunnen vervangen.
Maar goed, wat moet dat moet....
 
Zware componenten wil je bij voorbaat op of iets onder de denkbeeldige lijn die loopt vanaf balhoofd naar achter hart-achteras en zie daar: accu, abs unit, motorblok, vliegwiel, bak, cardan
Dat kan ik tot op zekere hoogte goed begrijpen. Maar vraag me toch af of het niet anders had gekund of dat het de baten/onderhoudsgemak afweging waard is.

In mijn optiek is de accu een onderdeel waar je relatief makkelijk bij wil kunnen komen. Zeker als de tank met heel wat oliekoelers, leidingwerk en kappen vast zit is dat niet heel makkelijk zo. Zo zwaar is een accu nu ook weer niet toch? Of scheelt dat tegenwoordig zo veel met accu's zoals BMW ze in begin 2000 gebruikte?

Waarom de accu niet geplaatst op de plek waar nu de zekeringen etc. zitten? Nagenoeg op de lijn die je benoemd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan