BMW S1000XR

Hier toevallig iemand ervaring met het vastmaken van de S1000XR op een bakaanhangwagen?
Ik heb voor mijn circuit motor zo'n band die over beide stuurhelften gaat, maar met de handkappen op de xr is dat geen optie.
bij mijn gsa gebruikte ik de voorvork/tripleTclamp om daar spanbanden rond te leggen, maar dan zitten hier de kappen & stuurdemper in de weg?

In de aanhangwagen zelf heb ik geen ogen/haken.
dus moet railing gebruiken of de haken onder de aanhangwagen zelf.
Voorwiel staat wel steeds in een losse wielklem.

type zoals foto hieronder?

112191054_10223215601483239_6153438809455631097_n.jpg
 
Als je lussen gebruikt zoals in setje van acebikes etc dan gaan die net mooi over de triple clamp en tussen de plaat voor de demper. Je hebt met die bakwagen dan wel een lage hoek om de voorkant in de veren te trekken. Gaten maken in vloer waar het A frame zit?
Ik doe die lussen om de vork, en leg de haak dan door beide ogen van de lus. Zo staat er 50% minder kracht op de lus, en past die beter

Achterkant zet ik vast om de swingarm aan beide kanten net voor de as. Tirefix past niet vanwege de uitlaat, maar op deze manier kan die niet links/rechts gaan en kan de achterkant ook gewoon veren. Al 3 keer gebruikt op en neer naar de alpen etc, blijft prima staan. En ik rij behoorlijk door met de aanhanger in de bergen, blijf echt niet achter de 68km rijders in 70 zone.

Ga zien of ik dit kan maken om door de achteras te gaan. Is ook te koop ergens, maar niet goedkoop.. M16 draadeind of zo; oude M34 dop en vierkante 1/2 duim gat uitboren naar 16mm (blijkbaar gaat boren in gehard staal met een goed gekoelde steenboor...) en zo recht op de asmoer zetten. Rechts een taps geslepen (ik heb helaas geen draaibank) nylon bus erop, dikke onderleg ring, en twee M16 oogmoeren.

Edit: deze vloerringen kosten ook niet veel
Sjoroog, vloerring enkel INBOUW | Trailerplus.nl
 
Laatst bewerkt:
leuk tourfiets😎
Hebbe, hebbe, hebbe.... Dik spele ding
Die wings zie je nu op veel bikes, de andere uit de M serie hebben ze ook. Persoonlijk vind ik de huidige XR licht worden aan de voorkant op hoge snelheid dus ik verwacht niet alleen optisch is, zeker omdat de nieuwe 30km harder loopt.
 
Ga zien of ik dit kan maken om door de achteras te gaan. Is ook te koop ergens, maar niet goedkoop.
dus gemaakt
- M14 100cm draadstang Hornbach € 4.25. Linker gat in as is 15mm,
- twee M14 oogmoeren (niet makkelijk te vinden tenzij internet) van Fabory €6/stuk.
- 34mm 1/2" doppen zijn nog moeilijker te vinden. In oud garage gereedschap vond ik wel bijna 20 stuks 32 en 36mm, maar geen 34. Tijdens tanken in Belgie zie ik auto5, en kom eruit met twee 34mm Norauto doppen aan € 8.99/stuk. Twee omdat die 34mm dop ook vrij goed past op de andere kant en mooi symmetrisch is. Die doppen hebben mooi groot aanlegvlak op de achterbrug
- Had ik al geprobeerd op een oude dop, maar met de hand even uitvijlen gaat redelijk snel. Denk een half uurtje voor de twee. Van 1/2" vierkant 12.7mm naar 14mm rond is niet veel, 0.65mm op vier puntjes



1688054103545.png
 
Vraagje;

Ik heb een XR (2023) met een Touring Pakket, dus met zo'n bagagerek achter mijn zadel. Heb wel BMW zijkoffers erbij besteld, dit werkt prima.

Maar ben eigenlijk een beetje aan het oriënteren naar een leuke topkoffer. Vind zo'n zwarte aluminium koffer bv wel mooi, maar wat heb ik eigenlijk allemaal nodig? Volgens mij ook een plaat die ik moet bevestigen aan het bagagerek waar vervolgens de topkoffer weer aan vast moet?
Via Marktplaats kan ik genoeg topkoffers vinden maar geen idee waar ik op moet letten, wat er nog bij moet ed. Heb hier nog geen ervaring mee ;)

Tnx voor tips. Ook als je leuke adresjes weet waar ze leuke spullen hebben mag dat. Hoeft namelijk niet per se nieuw te zijn.
 
Hallo s1000xr rijders,

Ik heb een vraagje. Ik ben op zoek naar een leuk project en zag een s1000xr 2018 voorbij komen met motorschade. De kleppen zijn krom en las op internet dat er nog weleens wat gebeurd met de tuimelaars en de kettingspanningregelaar. Indien de boel dus inslaat is er dan bekend hoe ernstig de schade is? Kijk van het blok verwijderen en de kop eraf halen voor nieuwe kleppen en wat bij het nokkenas systeem lig ik niet wakker, maar als de zuigers, drijfstangen en krukas vervangen moeten worden dan ben ik wel wat huiverig ook ivm de kosten. Wil dus een goede inschatting kunnen maken of het een haalbaar project is.

Mvg,

Spit
 
Hallo s1000xr rijders,

Ik heb een vraagje. Ik ben op zoek naar een leuk project en zag een s1000xr 2018 voorbij komen met motorschade. De kleppen zijn krom en las op internet dat er nog weleens wat gebeurd met de tuimelaars en de kettingspanningregelaar. Indien de boel dus inslaat is er dan bekend hoe ernstig de schade is? Kijk van het blok verwijderen en de kop eraf halen voor nieuwe kleppen en wat bij het nokkenas systeem lig ik niet wakker, maar als de zuigers, drijfstangen en krukas vervangen moeten worden dan ben ik wel wat huiverig ook ivm de kosten. Wil dus een goede inschatting kunnen maken of het een haalbaar project is.

Mvg,

Spit
Die uit Didam? Er staat heel summier "motorschade". Het zal dus een gok zijn hoe groot die schade is. In het ergste geval kan je een andere motor op de kop tikken. Daar vragen ze zo'n 2500 euro voor geloof ik.
 
Die uit Didam? Er staat heel summier "motorschade". Het zal dus een gok zijn hoe groot die schade is. In het ergste geval kan je een andere motor op de kop tikken. Daar vragen ze zo'n 2500 euro voor geloof ik.
Correct, ik hou wel van een projectje. Maar als je bij voorbaat al kan zeggen dat de krukas krom is dan laat ik het sowieso gaan. Maar paar kleppen vind ik nog wel een leuke schade en distributie
 
Bij het poetsen merkte ik op dat de zwarte 'neus' op een van de vier punten stuk is. Toen ik wat beter keek, bleek dat dit al eens geplakt was (zie foto). Ik baal hier flink van, want ik heb het niet gezien toen ik de motor kocht en de dealer heeft het niet verteld. Gelukkig deed hij totaal niet moeilijk en stuurde zonder problemen een nieuw onderdeel op (super van hem, dit heb ik wel eens anders meegemaakt). Hij wilde het ook wel monteren, maar omdat dat voor mij 2,5 uur rijden is, vind ik het prima om zelf te monteren.

Nu kan ik maar moeilijk zien welke onderdelen verwijderd moeten worden om dit stuk te vervangen. Weet een van jullie dit?
 

Bijlagen

  • IMG_20230727_200148.jpg
    IMG_20230727_200148.jpg
    250,3 KB · Weergaven: 32
Als ik kan tellen dan zit het met 12 boutjes vast waarvan er ik er 8 kan zien als ik even snel eronder kijkt. Maar denk dat op z'n minst ook één zijpaneel eraf moet om ruimte te hebben om het te verwijderen en plaatsen. Zie real oem link. Dit is voor K69, 2020+, gen2. Als je het zelf doet boutjes markeren en in kartonnetje prikken, BMW heeft 3 verschillende 'shoulder' lenghts. Dat is het dikke gedeelte zonder draad

RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog
 
Als ik kan tellen dan zit het met 12 boutjes vast waarvan er ik er 8 kan zien als ik even snel eronder kijkt. Maar denk dat op z'n minst ook één zijpaneel eraf moet om ruimte te hebben om het te verwijderen en plaatsen. Zie real oem link. Dit is voor K69, 2020+, gen2. Als je het zelf doet boutjes markeren en in kartonnetje prikken, BMW heeft 3 verschillende 'shoulder' lenghts. Dat is het dikke gedeelte zonder draad

RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog
Thanks, goede tip van het karton en de boutjes.
Deze tekening had ik ook, ik ga maar gewoon beginnen en moet dan maar zien welke panelen er nog af moeten om alles los te kunnen krijgen zonder een schroevendraaier te hoeven buigen...
 
Goedenavond, ik ben me aan het oriënteren op een S1000xr, budget 1e generatie. Zijn er ( technische) zaken waar ik op moet letten?

Gr.Martijn
Vanmiddag overstag gegaan en een mooie s1000xr gekocht!! Wie heeft de kentekenplaatophanging ( tail tidy) vervangen en bevalt dat? Ik heb er er bagagerek met kofferbevestiging op zitten, daar wil ik ook wat moois voor.
 
Vanmiddag overstag gegaan en een mooie s1000xr gekocht!! Wie heeft de kentekenplaatophanging ( tail tidy) vervangen en bevalt dat? Ik heb er er bagagerek met kofferbevestiging op zitten, daar wil ik ook wat moois voor.
Feli, daar ga je geen spijt van krijgen.
R&G heeft volgens mij wel mooie oplossingen voor de kentekenplaatbevestiging.
Voor een oplossing voor bagagerek met kofferbevestiging zou ik een BMW dealer raadplegen. Die hebben er vast nog wel een alternatief voor liggen, dat was destijds namelijk afhankelijk van het gekozen pakket.
 
Feli, daar ga je geen spijt van krijgen.
R&G heeft volgens mij wel mooie oplossingen voor de kentekenplaatbevestiging.
Voor een oplossing voor bagagerek met kofferbevestiging zou ik een BMW dealer raadplegen. Die hebben er vast nog wel een alternatief voor liggen, dat was destijds namelijk afhankelijk van het gekozen pakket.
Dank je wel, maar ik heb nu al een bagagerek en ik wil ook de originele handgreep. Ik heb al wat gevonden op advertentiex. Kentekenplaat bevestiging hen ik vanmorgen besteld
 
Dank je wel, maar ik heb nu al een bagagerek en ik wil ook de originele handgreep. Ik heb al wat gevonden op advertentiex. Kentekenplaat bevestiging hen ik vanmorgen besteld
Mooie motor, daar ga je veel lol mee hebben. Post je ook een ' erna' foto als de aanpassingen gedaan zijn? 😃
 
Terug
Bovenaan Onderaan