BMW S1000XR

RoyalClub

MF veteraan
12 mei 2008
28.611
360
Een 30dkm beurt aan een XR, of elke ander model uit de S-serie is kostbaar omdat er gewoon veel werk in zit. Met een kettingset er bij is het genoemde bedrag zeker niet hoog.

Kleppeninspectie is omslachtig om uit te voeren, kleppen daadwerkelijk afstellen is nog tijdrovender omdat de distributie afgesteld dient te worden na afloop.
 

leurb

Rookie
15 feb 2015
7
0
Heb nog geen ervaring met onderhoud aan de de XR, maar net zoals mijn vorige BMW moet bij de 30K beurt een aantal zaken extra gebeuren tov de 10 en 20 K beurt.
Zie dat in de 30K beurt bijvoorbeeld wisselen van de olie van de voorvork, er kleppen gecontroleerd worden en ook worden de bougies vervangen. Een behoorlijk uitgebreide beurt dus.
De 10 en 20K beurtjes is niet veel meer als, uitgebreide controle en olie, oliefilter en luchtfilter. Verklaard voor mij wel een hoop van het verschil.

Ook zijn onderdelen zoals banden en kettingen bij de dealer altijd een stuk duurder als dat je dit bij een andere handelaar haald. Wat kost bv die kettingset van BMW ? Denk dat je het met de bovengenoemde 300 Euro niet red. Of zit ik mis ?

Zijn er ook nog bv remblokken vervangen ? Hakt er ook altijd lekker in (85 euro voor 1 set, x3 is dus al € 260,-- )

Neem aan dat je een factuur gehad hebt? Kan je die hier plaatsen, kunnen we met je meekijken.

Voor de specificatie van uren is er gewoon een BMW standaard, zullen bij ieder model bij iedere beurt standaard zijn. Uitgezonderd natuurlijk zaken die buiten de beurt vallen.
Of BMW nu extra duur is tov andere merken? heb hiervoor een Aprilia V4 gereden, je wil niet weten wat die koste :N
Bekijk bijlage 1433730
Ik wist dat het een uitgebreide beurt was (zie mijn start post).
Ik heb nooit Italiaans gereden dus de kosten daar weet ik niet maar mijn eigen ervaringen met Japans en Engelse motoren zijn voor een grote beurt altijd tussen de 5 en 600 euro geweest.
Helaas heb ik nog geen factuur maar mijn doel is ook niet om deze hier uit te spitten.
Ik wilde gewoon graag van de andere XR rijders weten wat zij voor de 30k beurt betaalde en of ze hun dealer ervaren met schappelijke prijzen.

Tia
Leurb

P.s. er zitten geen remblokken oid in de beurt ,alleen de genoemde ketting set
 

Bor_S

MF veteraan
29 mrt 2005
1.379
33
Oosthuizen
Ik wist dat het een uitgebreide beurt was (zie mijn start post).
Ik heb nooit Italiaans gereden dus de kosten daar weet ik niet maar mijn eigen ervaringen met Japans en Engelse motoren zijn voor een grote beurt altijd tussen de 5 en 600 euro geweest.
Helaas heb ik nog geen factuur maar mijn doel is ook niet om deze hier uit te spitten.
Ik wilde gewoon graag van de andere XR rijders weten wat zij voor de 30k beurt betaalde en of ze hun dealer ervaren met schappelijke prijzen.

Tia
Leurb

P.s. er zitten geen remblokken oid in de beurt ,alleen de genoemde ketting set
Hoi Tia, onderhoud is niet zo zeer afhankelijk van het merk, of land van herkomst maar zeker wel van de opbouw van de motor.
Ik noem in mijn post de Aprilia V4, maar dat zegt niet dat alle Italianen duur zijn in onderhoud. Een aprilia Twin, is meestal best goed te doen.
Van BMW, onze XR (gehele S lijn) is de kop (bougies / kleppen etc. ) lastig te bereiken en dat maakt het duur.
Een BMW boxer is nu net weer super makkelijk wat betreft de koppen. Maar daar kan de koppeling (bij de oudere modellen) nu net weer in de papieren lopen.

Hoop dat jij wel de factuur (op hoofdpunten ) wil delen, ik ben ook benieuwd naar wat andere voor een beurt betalen, maar ook om te kijken wat bij jou nu zo duur was.
Dan kan ik naar aanleiding daarvan bv beslissen of ik de dealer de ketting laat vervangen of dat ik dat zelf doe.

Van banden weet ik dat ik bij de dealer veel meer betaal. Krijg ik gewoon de adviesprijs op de rekening. En dat ik als ik zelf de wielen uit de motor haal en ze naar een bandenspecialist breng om te wisselen, ik 150 Euro bespaar op een set.
 
Laatst bewerkt:

TweeWielenWelGenoeg

Die hard MF'er
28 okt 2014
820
15
Groningen
Heb nog geen ervaring met onderhoud aan de de XR, maar net zoals mijn vorige BMW moet bij de 30K beurt een aantal zaken extra gebeuren tov de 10 en 20 K beurt.
Zie dat in de 30K beurt bijvoorbeeld wisselen van de olie van de voorvork, er kleppen gecontroleerd worden en ook worden de bougies vervangen. Een behoorlijk uitgebreide beurt dus.
De 10 en 20K beurtjes is niet veel meer als, uitgebreide controle en olie, oliefilter en luchtfilter. Verklaard voor mij wel een hoop van het verschil.

Ook zijn onderdelen zoals banden en kettingen bij de dealer altijd een stuk duurder als dat je dit bij een andere handelaar haald. Wat kost bv die kettingset van BMW ? Denk dat je het met de bovengenoemde 300 Euro niet red. Of zit ik mis ?

Zijn er ook nog bv remblokken vervangen ? Hakt er ook altijd lekker in (85 euro voor 1 set, x3 is dus al € 260,-- )

Neem aan dat je een factuur gehad hebt? Kan je die hier plaatsen, kunnen we met je meekijken.

Voor de specificatie van uren is er gewoon een BMW standaard, zullen bij ieder model bij iedere beurt standaard zijn. Uitgezonderd natuurlijk zaken die buiten de beurt vallen.
Of BMW nu extra duur is tov andere merken? heb hiervoor een Aprilia V4 gereden, je wil niet weten wat die koste :N
Bekijk bijlage 1433730
Zo’n 700 euro uitgegeven aan de 30k beurt bij de dealer (daar ook nog wat kosten door probllempje met voorrem) Kettingset vervangen 300euro, kost wat, maar dan rij je ook wat😉
 

leurb

Rookie
15 feb 2015
7
0
De 30k beurt op hoofdlijnen
- grote beurt incl onderdelen €765
- kettingset incl montage € 469
- meerwerk (balhoofd lager stellen en distributiekettingspanner vervangen) €117

Uurprijs BMW monteur € 101.

Ik vind het serieuze prijzen waar in mijn ervaring BMW het duurste is wat ik ooit heb meegemaakt.
 

Bor_S

MF veteraan
29 mrt 2005
1.379
33
Oosthuizen
De 30k beurt op hoofdlijnen
- grote beurt incl onderdelen €765
- kettingset incl montage € 469
- meerwerk (balhoofd lager stellen en distributiekettingspanner vervangen) €117

Uurprijs BMW monteur € 101.

Ik vind het serieuze prijzen waar in mijn ervaring BMW het duurste is wat ik ooit heb meegemaakt.
Dank je voor het delen, word ik zeker wijzer van.
Uurloon is stevig, maar zo iets betaal ik ook.
Ketting set is dus bijna 470 Euro, een behoorlijk deel van de beurt.

Kwam deze foto net op face book tegen, de bovenkant van een S1000XR, hier ben je er nog niet om kleppen te controleren. Maar wel al een tijdje bezig om erbij komen
Klepdeksel S1000XR.jpg
 
Laatst bewerkt:

RoyalClub

MF veteraan
12 mei 2008
28.611
360
Dank je voor het delen, word ik zeker wijzer van.
Uurloon is stevig, maar zo iets betaal ik ook.
Ketting set is dus bijna 470 Euro, een behoorlijk deel van de beurt.

Kwam deze foto net op face book tegen, een kop van een S1000XR, hier ben je er nog niet om kleppen te controleren. Maar wel al een tijdje bezig om erbij komen
Bekijk bijlage 1435013
Das niet de kop, das de luchtfilter behuizing... :P