Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

BMW S1000XR

Een 30dkm beurt aan een XR, of elke ander model uit de S-serie is kostbaar omdat er gewoon veel werk in zit. Met een kettingset er bij is het genoemde bedrag zeker niet hoog.

Kleppeninspectie is omslachtig om uit te voeren, kleppen daadwerkelijk afstellen is nog tijdrovender omdat de distributie afgesteld dient te worden na afloop.
 
Ik wist dat het een uitgebreide beurt was (zie mijn start post).
Ik heb nooit Italiaans gereden dus de kosten daar weet ik niet maar mijn eigen ervaringen met Japans en Engelse motoren zijn voor een grote beurt altijd tussen de 5 en 600 euro geweest.
Helaas heb ik nog geen factuur maar mijn doel is ook niet om deze hier uit te spitten.
Ik wilde gewoon graag van de andere XR rijders weten wat zij voor de 30k beurt betaalde en of ze hun dealer ervaren met schappelijke prijzen.

Tia
Leurb

P.s. er zitten geen remblokken oid in de beurt ,alleen de genoemde ketting set
 
Hoi Tia, onderhoud is niet zo zeer afhankelijk van het merk, of land van herkomst maar zeker wel van de opbouw van de motor.
Ik noem in mijn post de Aprilia V4, maar dat zegt niet dat alle Italianen duur zijn in onderhoud. Een aprilia Twin, is meestal best goed te doen.
Van BMW, onze XR (gehele S lijn) is de kop (bougies / kleppen etc. ) lastig te bereiken en dat maakt het duur.
Een BMW boxer is nu net weer super makkelijk wat betreft de koppen. Maar daar kan de koppeling (bij de oudere modellen) nu net weer in de papieren lopen.

Hoop dat jij wel de factuur (op hoofdpunten ) wil delen, ik ben ook benieuwd naar wat andere voor een beurt betalen, maar ook om te kijken wat bij jou nu zo duur was.
Dan kan ik naar aanleiding daarvan bv beslissen of ik de dealer de ketting laat vervangen of dat ik dat zelf doe.

Van banden weet ik dat ik bij de dealer veel meer betaal. Krijg ik gewoon de adviesprijs op de rekening. En dat ik als ik zelf de wielen uit de motor haal en ze naar een bandenspecialist breng om te wisselen, ik 150 Euro bespaar op een set.
 
Laatst bewerkt:
Zo’n 700 euro uitgegeven aan de 30k beurt bij de dealer (daar ook nog wat kosten door probllempje met voorrem) Kettingset vervangen 300euro, kost wat, maar dan rij je ook wat
 
De 30k beurt op hoofdlijnen
- grote beurt incl onderdelen €765
- kettingset incl montage € 469
- meerwerk (balhoofd lager stellen en distributiekettingspanner vervangen) €117

Uurprijs BMW monteur € 101.

Ik vind het serieuze prijzen waar in mijn ervaring BMW het duurste is wat ik ooit heb meegemaakt.
 
Dank je voor het delen, word ik zeker wijzer van.
Uurloon is stevig, maar zo iets betaal ik ook.
Ketting set is dus bijna 470 Euro, een behoorlijk deel van de beurt.

Kwam deze foto net op face book tegen, de bovenkant van een S1000XR, hier ben je er nog niet om kleppen te controleren. Maar wel al een tijdje bezig om erbij komen
 
Laatst bewerkt:

Das niet de kop, das de luchtfilter behuizing...
 
Hebben jullie ook dat je motor een beetje rammel geluid maakt als je hem koud start?
 
dat is je nokkenaskettingspanner die leeggelopen is en zichzelf weer vult met olie, als het geluid langdurig aanhoud, of zelfs niet meer verdwijnt moet je er mee naar de motorzaak gaan.
 
Ok thanks, het is na een paar seconden wel weg maar vind het best slecht aangezien er pas goed 3000 km op de teller staat.
 
pfoe, blij dat ik daar nog lang niet aan toe ben, wil je het perse bij de dealer doen? Ik ken een bmw monteur.....edit ik zie dat het al gedaan is!
 
pfoe, blij dat ik daar nog lang niet aan toe ben, wil je het perse bij de dealer doen? Ik ken een bmw monteur.....edit ik zie dat het al gedaan is!

Ik zit nog in de verlengde garantie (premium) dus zit vast aan de BMW dealer (als je geen gezeur wilt tenminste).
Als die afgelopen is stap ik graag over naar een "BMW monteur".
 
Bij kettenmax.de kost een ketting set ongeveer 180 euro. Did zvmx. Montage 1 uur. 470 euro is dan wel een rip off vind ik.